Jakohihna maksaa 20€ ja vaihto 350€ ?Mitä en ymmärrä tossa kuviossa?
Helsingissä keskimäärin maksaa 300-500 euroa nokkahihnan vaihto vaik itse hihna on 20€ ja työhön menee joku 15 minsaa.Mä taidan olla väärällä alalla.=(
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
mun miehen korjaamolla. Ei tosiaan ymmärretä, kuinka paljon voi joutua purkamaan osia edestä pois, ennenku päästään remmiin käsiksi edes, jotta sen saa vaihdettua. Ja sit sama toiseen suuntaan..
Tehkää kuulkaa ihan itte jos on niin helppoa. =0)
Meillehän on ilahduttavasti tullut jo pitkän aikaa koneinssejä Mogadishusta. Uskon että he voisivat tehdä nämä vaihtotyöt edullisemmin, vaikka koneinssit normaalisti tekevätkin vaativampia suunnittelutehtäviä.
Saanko tietää, että mihin automerkkiin ja -malliin saa vaihdettua jakohihnan vartissa?
Hihnan lisäksi ko. huollossa vaihdetaan yleensä muitakin osia.
Vähintäänkin hihnan kiristin ja/tai vesipumppu(joskus pumpou toimii kiristimenä).
Harvan auton jakohihnan vaihto sujuu 15 minuutissa. Voi vaatia useammankin työtunnin. Hihnakin maksaa usein enemmän kuin 20 €.
Hihna, kiristin/ohjainrulla, vesipumppu ja 3 tuntia töitä, alkaa hintaa kertyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun miehen korjaamolla. Ei tosiaan ymmärretä, kuinka paljon voi joutua purkamaan osia edestä pois, ennenku päästään remmiin käsiksi edes, jotta sen saa vaihdettua. Ja sit sama toiseen suuntaan..
Tehkää kuulkaa ihan itte jos on niin helppoa. =0)
Meillehän on ilahduttavasti tullut jo pitkän aikaa koneinssejä Mogadishusta. Uskon että he voisivat tehdä nämä vaihtotyöt edullisemmin, vaikka koneinssit normaalisti tekevätkin vaativampia suunnittelutehtäviä.
Ei ne koneinssitkään tee hommia sen nopeammin kuin mekaanikot, hyvinkin pitkälti toisinpäin.
Itse vaihdatin viime viikolla. Hinta 320 € Chevrolet. Merkkiliikeessä olisi maksanut tuplan.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä keskimäärin maksaa 300-500 euroa nokkahihnan vaihto vaik itse hihna on 20€ ja työhön menee joku 15 minsaa.Mä taidan olla väärällä alalla.=(
Vaihda itse jos kerran noin nopea homma. Sulta menee maksimissaan puoli tuntia. Tai sitten maksa ja itke
Kannattaa lainata kirjastosta tai ostaa oman auton korjaamokäsikirja. Tee aluksi harjoitusmielessä joku helpompi juttu, esim. jarrupalojen ja -levyjen vaihto. Pohdi sen jälkeen millaista homma oli verrattuna ohjeiden antamaan kuvaan asiasta. Lue tämän jälkeen nokkahihnan vaihto-ohjeet. Mieti hetki, mieti toinen. Sitten tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakohihnaa ei vaihdeta 15 minuutissa.
Vaikeimmassakin vaihdossa menee max 45 minuuttia. Osa firmoista vain ottaa lisänannaa näistä hommista. Tai sitten teillä on huonot työntekijät?
T: Korjaamon omistaja
Kerro tuntihintasi ja laita yhteystierdot tänne niin mietin tuonko autoni sinulle jakohihnan vaihtoon jos kerran menee alta tunnin.
Veloitus on tietty paljon enemmän, jos et sitä tajunnut.
Muutenkin jos vertaillaan aikoja niin todella loistava mekaanikko tekee tunnissa ihmeitä kun huonompi saattaa nyhrätä samoilla vehkeillä parikin tuntia tai kauemmin ja hyvä harrastelija 5-8 tuntia.
Niihin on ohjeajat. Ei voi laskuttaa 10 tuntia, jos ohjeaika 2 tuntia vaan koska asentaja on hidas tai toisin päin.
Se maksaa koska siinä joutuu purkamaan aika paljon osia. Tuntihinta on sen 70 eurosta ylöspäin koska sillä pitää kattaa tilat, palkat, verot, sivukulut, koneet ja laitteet, ohjelmistot ja lisenssit, ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakohihnaa ei vaihdeta 15 minuutissa.
Vaikeimmassakin vaihdossa menee max 45 minuuttia. Osa firmoista vain ottaa lisänannaa näistä hommista. Tai sitten teillä on huonot työntekijät?
T: Korjaamon omistaja
Kerro tuntihintasi ja laita yhteystierdot tänne niin mietin tuonko autoni sinulle jakohihnan vaihtoon jos kerran menee alta tunnin.
Veloitus on tietty paljon enemmän, jos et sitä tajunnut.
Muutenkin jos vertaillaan aikoja niin todella loistava mekaanikko tekee tunnissa ihmeitä kun huonompi saattaa nyhrätä samoilla vehkeillä parikin tuntia tai kauemmin ja hyvä harrastelija 5-8 tuntia.
Niihin on ohjeajat. Ei voi laskuttaa 10 tuntia, jos ohjeaika 2 tuntia vaan koska asentaja on hidas tai toisin päin.
Ei nämä tämmöiset ohjeajat koske pienyrittäjiä, jos on sovittu että tuntityönä tehdään niin sitte laskutetaan tuntien mukaan.
Laki vaatii kertomaan hinta-arvion asiakkaan pyytäessä josta ei saa poiketa ylöspäin kun 10 prosenttia ottamatta yhteyttä asiakkaaseen esimerkiksi jotain uusia vikoja löydettäessä mitä ei voi nähdä ulospäin.
Jakohihna olisi vaihdettava viiden vuoden välein vaikka auto olisi seissyt tallissa puolet ajasta. Hihna siis vanhenee pelkästään olemalla olemassa. Kuina nyt sitten on, onko varaosaliikkeiden varastossa olevat hihnat esim 90-luvun autoon myös jostain 90-luvulta asti vanhentuneet vai lukeeko niissä parasta ennen päivämäärä?
Asennettu hihna on säädetty tiettyyn kireyteen, minkä jälkeen se alkaa virua. Hyllyllä olevaan hihnaan ei kohdistu voimia. Siksi niissä ei ole parasta ennen -päivämäärää.
Se mikä tässä vanhassa pöhinässä unohdettiin, oli juurikin hihnan oikeaoppinen kiristäminen. Ammattilainen ei vääntele hihnaa peukalo-etusormiotteella vaan mittaa oikean kireyden. Hihnan vaihtoon kuuluu useimmiten myös nokka-akselien ajoitus, ja siinäkin - näin uskallan väittää - "varttitunnin" kotiasentaja ja halpiskorjaamo fuskaavat.
Monta hihnaa olen itse vaihtanut by-the-book, mutta näissä uudemmissa autoissa alkaa olla niin ahtaat paikat, ettei homma enää miellytä: Kaikki kiristykset ym täytyy saada tehtyä rakosessa johon käsi hädintuskin mahtuu. Merkkiliike on kyllä hintansa väärti.
V8-koneisessa Audissa pitää purkaa ilmansuodin, imuilmaputket, kaasuläppäkotelo, imusarjat, etupuskuri, vesipumppu, apulaitehihna, laturi, ohjaustehostimen pumppu ja kaikki ohjausrullat ja kiristin, venttiilikoppien kannet ym. noin 2,5 tuntia työtä, ennen kuin edes pääsee avaamaan moottorin etupäätä ja saa nokkahihnaa näkyville.
Aloittajan 15 min on kyllä ihan lapsellinen arvio.
Myyntiä varten koku voi vaihtaa hihnan leikkaamalla vanhan pitkittäin halki ja sen jälkeen uusi ujutetaan paikalleen
Jää kyllä muut tarpeelliset vaihtamatta mut voipahan myyjä sanoa et on hihna vaihdettu :(
Vaihda itse niin sitten tiedät mikä siinä maksaa. Kaverin diesel Volvoon maksoi osat + työ 1200 euroa ja asentaja sanoi noudettaessa että ensi kerralla veloittaa siitä vähän enemmän, oli sen verran vit...volvomainen työ.
Mazda kirjoitti:
Meillä maksoi 1385 jakohihnan ja vesipumpun vaihto 2005 mazda 6, Turun delta autossa. Se on melkein puolet koko auton arvosta :D
Noissahan on jakoketju ei sitä tarvitse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
V8-koneisessa Audissa pitää purkaa ilmansuodin, imuilmaputket, kaasuläppäkotelo, imusarjat, etupuskuri, vesipumppu, apulaitehihna, laturi, ohjaustehostimen pumppu ja kaikki ohjausrullat ja kiristin, venttiilikoppien kannet ym. noin 2,5 tuntia työtä, ennen kuin edes pääsee avaamaan moottorin etupäätä ja saa nokkahihnaa näkyville.
Aloittajan 15 min on kyllä ihan lapsellinen arvio.
No Audissa nyt v,,tttu pitää moottorikin purkaa, kun vaihtaa polttimot.
Vierailija kirjoitti:
20 eurolla ei kyllä jakohihnaa saa, eikä sitä vartissa vaihdeta.
Kyllä sen saa ja vartissa sen vaihtaa 90 mallin 1,3 corollaan. muihin on aina menny kauemmin. yleensä tunteja
Kenenkään ei ole pakko omistaa henkilöautoa. Aina voi myydä auton pois ja ryhtyä ajamaan mopolla. Tai polkupyörällä. Tai vaikka joukkoliikenteellä, jos sattuu olemaan sellainen kaupunki missä joukkoliikenne toimii hyvin (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen).
Melko näppärä saa olla että jakohihnan vaihtaa vartissa. :D Automallista riippuen tieltä voi joutua purkamaan puolen autoa ja se on hidasta.