Jakohihna maksaa 20€ ja vaihto 350€ ?Mitä en ymmärrä tossa kuviossa?
Helsingissä keskimäärin maksaa 300-500 euroa nokkahihnan vaihto vaik itse hihna on 20€ ja työhön menee joku 15 minsaa.Mä taidan olla väärällä alalla.=(
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä antaisi 20 euron jakohihnaa autooni laittaa. Suosittelen ostamaan laadukkaamman jakohihnan.
Varmaan löytyy huoltoliike , joka suostuu myymään sen saman hihnan kalliimmalla.
Huom. Ketju löystyy ,joten kannattaa se käydä tarkistuttamassa, Lisäksi ketju venyy kun on vuosia vanha,. Silloin ei enää pysty sitä kiristämään joten uusi ketju asennettava. Tämä korjaus,kun mainitsitte ettei ketjua koskaan tarvi vaihtaa.Olette väärässä.. Iitse 50v autohuoltajana :
käyt leikkauksessa ja saat tuliaisiksi tikit nahkaan, ma ei ymmarra.
Se on ihan autosta riippuvaista pääseekö heti vaihtamaan vai joutuuko paljon purkamaan.
Erittäin harvassa autossa jakohihnan pettäminen ei tuo vahinkoja. Kyllä niitäkin on, mutta erittäin harvoissa moottori malleissa. Niissäkin matkan teko loppuu. Jakohihna ja ketju tahdittaa venttiilit, männät ja mahdollisesti (syöttöpumpun diissel autoissa). Niiden tahti pitää olla hampaalleen kohdillaan jos hampaat pääsee pomppaamaan löysällä hihnalla vahingot voivat olla samat, kuin katkeenneellakin hihnalla.
Vaurio joka seonneesta jaosta jopa pieleen menneet vaihdon yhteydessä aiheuttaa venttiilien osumisen mäntiin venttiilien varret menee kieroon ja ne ei tiivistä enään kantta. Eli venttiilit kieroon kanteen vaurioita mäntiin venttiilien kuvat, pahimmillaan männätkin rikki = kone aivan paskana ei kannata korjata koko kone tai auto vaihtoon.
Itselläni diissel auton hihnan vaihto makso 400-500 siihen sisältyi jakohihna, kiristin ja vesipumppu. Nämä laitetaan yleensä korjaamoilla aina vaihdon yhteydessä ja niistä ei kannata säästää. Nykyään voi autojerryllä kilpailuttaa remontin, niin ei tule yllätys kuluja. Niin ja tuo 400-500 käypä hinta takuusta joka korjaamoilta tulee.
Olen itsekkin rempan tehnyt silloin joutui öljynlauhduttimen, syylärin, etusäleikön, pohjapanssarin, ja tuulettimen irroittamaan. Valuttamaan jäähdytin nesteet ja öljyt mäelle. Lisäksi autossa jakopäässä oli myös tasapainotus akselit jotka myös tarvivat uuden kiristimen ja hihnan, sekin tarvii ajoittaa merkkien mukaan. Vesipumppu tiivisteet ja termostaatti vaihtaa samalla, koska tuli purettua niin pitkälle... Uusi öljy ka suodatin samalla ja jäähdytin nesteet. Hintaa tuli osille jo melkein tuon 400-500€
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä keskimäärin maksaa 300-500 euroa nokkahihnan vaihto vaik itse hihna on 20€ ja työhön menee joku 15 minsaa.Mä taidan olla väärällä alalla.=(
Ammattitaito maksaa ja työvälineet. Olisiko sinusta kiva, että esim. hammaslääkäri paikkaisi hammastasi neljä tuntia vartin sijaan, vaikka hinta olisi sama?
Vilkaisepa, mitä osia vaihdetaan samalla. Puolet konepellin alla olevista kamoista pitää irrottaa ja poistaa, että hihnan pääsee vaihtamaan. Ja koska osista valtaosa on muovia tai kuluvia, nekin vaihdetaan uusiin hihnanvaihdon yhteydessä, jottei moottori vikaannu esim. vesipumpun rikkoutuessa.
Ei se hihna ihan vartissa vaihdu. Tunti, puolitoista on lähempänä totuutta, kun kunnolla tehdään eikä hosumalla. Merkkikorjaamo veloittaisi tuosta yli tonnin.
Ihmiset jaksaa sitten aina ihmetellä mikä maksaa palveluissa!
Onko tullut mieleen, että korjaamon pitäjällä on kuluja. Työntekijöiden palkat, yrityksen verot yms, korjaamotilojen kulut (sähkö, vesi, jne...).
Ryhtykää toki yrittäjäks myös, näätte mikä kultakaivos se oikeen on.
Pelkästään ei hihna vaan myös rullat ja monasti vesipumppu uusiksi.Jotkut vaihtaneet sitten pelkkää hihnaa nuukana ja sitten tullut koneremonttia.
Moottori saatetaan joutua irrottamaan joissain autoissa ennen kuin hihnaan päästään käsiksi.Sitä autoasentajan ammattia en todellakaan suosittele,vai haluatko yrittää irrottaa koko päivän kiinni ruostunutta osaa tai tehdä ikuisuuden pikkuhommaa vain kun sormet ei mahdu kohteeseen?
Mikä tahansa osa jonka vaihtaa 15 minuutissa, kannattaa vaihtaa itse.
Eikun lenkkiavain käteen ja jakohihnan vaihtoon!
Tee ite vi.t.un. idio.otti! Opettele homma ja vaihda parkkipaikalla. Kaikki tarvittavat työkalut saa motonetistä tai biltemasta edullisesti. Korjausoppaan autoosi saat kirjastosta. Tuossa hommassa ei tarvita mitään taikatemppuja. Ei muuta kuin vaihtamaan. Eikä maksa kuin osan ja työkalujen hinnan.
Suurimmalla osalla valittajista jää vaihtamatta. Usein jopa tuulilasin pyyhkijöiden vaihtaminen on ylitsepääsemätön tehtävä, jonka korjaamon pitäisi sitten tehdä ilmaiseksi.
Ei nämä valittajat sitten kyllä itse tee mitään työtä ilmaiseksi kenellekään vaan pelkästä työpaikalle saapumisesta pitäisi maksaa 4 tonnia kuukaudessa.
Jakohihnaa ei vaihdeta 15 minuutissa.
Sehän on miltei suoraa siitä paljonko menee aikaa. Jossain autoissa on helppo vaihtaa niin kantsii itse tehdä.
Yhdessäkin autossa minulla napsahti hihna poikki, oli onneksi vapaasti pyörivä venttiilikoneisto joten ei isompia vahinkoja. Itse vaihdoin, meni pari päivää koska tilaa ei ollut niin piti avaimia muokata jotta pääsee löysäilemään ja kiristämään pultteja.
Ap on kyllä sikäli väärässä ettei sitä hihnaa pelkästään vaihdeta vaan yleensä kiristäjä myös, halpa sekin tosin. Lisäksi kun kone on auki niin kantsii yleensä miettiä myös vesipumpun vaihtoa. Monesti sekin työläs homma vaihtaa mutta tieteski kaikki on aina autokohtaista.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Halpahan tuo on jos vain 350 maksaa. Mun edellisessä remmillisessä meni jotain 600.
Jos viet ite osat nyrkkipajalle vaihdettavaksi ja hihna myöhemmin kosahtaa hajottaen moottorin voi ongelmaksi tulla että asentaja sanoo hihnan olleen viallinen ja sitten varaosan maahantuoja sanoo että asennus tehtiin väärin. Siinähän sitten ihmettelet kuka korvaa todella kalliin remontin, tuttavapiirissä näin käynyt.
Ylipäätään 350€ jakohihnan vaihdosta on kyllä halpa, en lähtis ite tekeen jos noin halvalla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä antaisi 20 euron jakohihnaa autooni laittaa. Suosittelen ostamaan laadukkaamman jakohihnan.
Saat saman remmin laatumerkin leimoilla ja maksat kolminkertaisesti. Hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Jos viet ite osat nyrkkipajalle vaihdettavaksi ja hihna myöhemmin kosahtaa hajottaen moottorin voi ongelmaksi tulla että asentaja sanoo hihnan olleen viallinen ja sitten varaosan maahantuoja sanoo että asennus tehtiin väärin. Siinähän sitten ihmettelet kuka korvaa todella kalliin remontin, tuttavapiirissä näin käynyt.
Ylipäätään 350€ jakohihnan vaihdosta on kyllä halpa, en lähtis ite tekeen jos noin halvalla pääsee.
Vaihdan sen itse niin ainakin tulee kunnolla tehtyä. Jos hihna katkeaa niin olisi se sitten korjaamon vaihtamanakin katkennut. Noiden hammashihnojen vaihtotyö ei ole erityisen vaikea prosessi jos vaan ei ole peukalo keskellä kämmentä ja on kunnolliset työvälineet.
hampaan juurihoitoon käytettävä lääkeaine + väliaikaispaikka maksaa jotain euron pintaan.
kuitenkin se käynti maksaa toista sataa yksityisellä.
miksi ei eurolla selviä ?
Jos ajatellaan että siihen menee muutama tunti ehkä 3-4 tuntia niin tuo on ihan kohtuullinen hinta. Korjaamon pitää hankkia kaikki erikoistyökalut että sellaisen saa vaihdettua varsinkin nykyisiin täyteen ahdettuihin konehuoneisiin. Ei ole mikään helppo homma joka autoon, johonkin voi olla mutta työtä se vaatii useimman kohdalla. Minulla on tilat ja laitteet tehdä tuo itse mutta siitä huolimatta annan vaihtaa jakohihnan muualla koska se on todellakin työläs operaatio varsinkin kun ei ole kokemusta niiden vaihtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan sen itse niin ainakin tulee kunnolla tehtyä. Jos hihna katkeaa niin olisi se sitten korjaamon vaihtamanakin katkennut. Noiden hammashihnojen vaihtotyö ei ole erityisen vaikea prosessi jos vaan ei ole peukalo keskellä kämmentä ja on kunnolliset työvälineet.
Riippuu ihan autosta, ainakin 2001 audi a6 v6:ssa saat purkaa koko keulan pois iskaritolppia myöten
Autoliikkeeni tekee aina takuutyönä jakopäänhihnanvaihdot. Uusitaan aina vesipumppu,tarkistetaan samalla muut urahihnat ja kiristäjät sekä uudet nesteet säiliöihin. Itse tuotuja osia emme asenna,koska meidän osille annetaan aina pitkä takuu. Työaika riippuu autosta ja kuinka paljon joudutaan osia irroittamaan ,että hihna saadaan vaihdettua. Mutta 1-5 tuntiin työ autosta riippuen.