Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmasluokkalaisille jaettiin tänään raamatut koulussa!

Vierailija
10.11.2010 |

Omat lapseni ovta ET-opetuksessa, mutta varareksi oli tänään jakanut kielen tunnilla koko luokan lapsille Raamatut! Itse en meinannut uskoa asiaa todeksi, kun lapsi kaivoi Raamatun laukustaan.

Eikö koulun pitäisi olla tunnustukseton uskonnon suhteen? Entä jos rehtori olisi jakanut Koraanit, mikäköhän myrsky siitä olisi syntynyt???

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on uskonnon harjoittamista ja ihan Suomen perustuslain mukaan kenenkään ei tarvitse harjoittaa uskontoa omatuntonsa vastaisesti. Ja vanhemmat päättävät, osallistuuko lapsi uskonnon harjoittamiseen.

Vierailija
42/75 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et-opetuksessa olevan oppilaan mukaan Gideonien järjestämään tilaisuuteen. Oppilaan perhe on islamin uskoisia, mutta ovat halunneet lapsen et-opetukseen. Oppilas sai siis vahingossa Uuden testamentin. Tajusin virheeni luokassa, mutta oppilas halusi pitää uuden testamentin. Soitin kotiin ja pahoittelin eikä siellä oltu mitenkään vihaisia.

Tuli vaan mieleen, että kyse voi olla ihan jostain tällaisesta virheestä. Niihin Gideonien järjestämiin tilaisuuksiin kutsutaan siis kaikki koulun 3. luokat ja koska se tilaisuus ei ole koulun arkea, opellekin voi käydä tällainen moka.

Yleensä olen tosi tarkka näissä uskontoasioissa, koska minulla on aina ollut et-oppilaita ja muslimeja luokalla.

Meillä olisi myös sanottu että ok, koska soitit ja pahoittelit ja sen jälkeen sanottu, että siihen opeen ei enää luoteta ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minustakin olisi hienoa, jos koulussa olisi oppiaineena uskontotiede, jossa kerrottaisiin jokaisesta uskonnosta tärkeät, tietämisen arvoiset asiat. Ilomielin laittaisin lapseni sinne."

Eikös näin juuri ole uskonnon tunneilla? En muista oliko lukiossa vai yläasteella, mutta meillä käytiin kyllä muitakin uskontoja läpi.

Saahan raamatun jakaa, jokainen katsoo lukeeko sitä sivistävänä tai uskon takia vai laittaako roskiin.

Suotta asiasta vaikeaa tai ongelmallista tehdä.

Paljonko teille kitisijät tulee mainospostia viikossa ja mitä teette sille?

Vierailija
44/75 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siihen ei varmaan kuuluneet rukoukset Mekkaan päin ja Koraanin jakaminen oppilaille.

Vierailija
45/75 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatiin mekin tuo Gideonien kirja ja ei se nyt kauheaa ollut, vaikka ri tullutkaan sitä luettua. Mekastakin luettiin, ja uskonnon tunneilla ei rukoiltu tai kumarreltu.

Vierailija
46/75 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

länsimaista kaunokirjallisuutta. Eri asia on se, että etenkin Vanha Testamentti on todellakin K-18. Teksti on todella julmaa ja raakaa nykyihmisen näkökulmasta. Toivon, että lapseni lukevat Raamatun, mutta vasta isompina.

Vierailija
47/75 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ruokarukoukset ja joulukirkot kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin.

kuulu enää. Ovat ehkä jossain joskus kuuluneet mutteivät enää.

Hihhuloikaa vapaa-aikananne ja antakaa meidän muiden olla rauhassa saduiltanne.

Vierailija
48/75 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaettiin Uudet testamentit kun olin viidennellä luokalla koulussa. En kuulunut kirkkoon, mutta ei minulta mitään kysytty, tyrkättiin vain kirja kouraan. En olisi itse sitä halunnut ottaa, mutta arkana lapsena en uskaltanut kieltäytyä. Ahdisti muutenkin kun nainen joka ne jakoi kävi viikottain paasaamassa uskonnosta aamunavauksissa, ei ollut mitään puolueetonta tietoa vaan suurinpiirtein helvetin tulilla pelottelua ja käännytystä

Vierailija
49/75 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeus sinulla on sulkea lapsesi elämästä pois tällainen alue kuin uskonto tai hengellisyys? Minusta se on yhtä väärin kuin kasvattaa lapsi pakolla jonkun lahkon kannattajaksi.

Täysin samaa mieltä. Kristinusko on yksi näistä lahkoista.

Vierailija
50/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gideon Ut-ja Psalmit kirjaa jaetaan oppilaille tietolähteeksi ja hakuteokseksi. Jako- tilaisuudessa toimitaan koulun ohjeitten mukaan. Nykyinen OPM:n  opetussuunnitelma mainitsee kirjan. Tietoa: www.gideonit.fi

Vierailija
51/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidettiin saada raamatut rippikoulussa aikoinaan.

Jos ap:ta lohduttaa niin kovin moni ei sitä varmaan ole lukenut edes kokonaan.

Vierailija
52/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki viiitun papit, pastorit ja piispat on yhteiskuntamme kirottuja, kuvottavia L-O-I-S-I-A. 

Iilimatoja, verenimijöitä, siis ihan oikeita vampyyreita piikikkäine torahampaineen. YÖK!

He VALEHTELEVAT kansalle ammatikseen rahasta. Aina kun he aukaisevat suunsa, ulos tulee iso liuta saastaisia valheita. Pappien hengitys haisee paskalle. Jotkut typerykset eli aivo-orjat kustantavat pappien, pastorien ja piispojen makean elämän. Noloa, ei voi muuta sanoa.

Tämä on vain karu totuus, ei mitään muuta, hah hah hah! 

Kansan verovaroin pakkorahoitettu YLE on lailla velvoitettu lähettämään uskonnollista paskaa radiosta ja televisiosta. En halua maksaa paskasta. Kiitos poliitikot, olette idiooootteja!

Erotkaa kaikki kirkosta ja tulkaa viimeinkin vapaiksi.

Vierailija
53/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)

Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!

Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.

Jesaja 45:5-7

"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."

Vierailija
54/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on oikein hyvä kirja. Sen sivuilla sytyttää useammankin pesällisen kaakeliuunissa.

Vierailija
55/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt alaluokkalaisista tiedä, mutta lukiossa ja yliopistossa raamattu kuuluu ihan kirjallisuuden oppisisältöihin. Samaa teosta kun voi käsitellä niin monella eri tavalla; joko hengellisideologisesta tai esim. historiallisesta/kielellisestä näkökulmasta.

Raamatun perustuntemus on historian, lähikulttuurin ja kirjallisuuden tietämystä eli yleissivistystä, eikä kuulu vain kristityille. Minusta ap:n tavalla raamattuun (ja ylipäätään uskontoihin) suhtautuva ihminen tekee lapselleen karhunpalveluksen ja rajaa häneltä pois osan yleissivistystä/tietoa.

Eihä nyt, hyvänen aika, Hitlerin "Taisteluni"-teoksen lukeminen tai se, että opettelee historiankirjasta toisen maailmansodan tapahtumia tee kenestäkään natsiakaan!

Se, että koulu jakaa raamatut ei tarkoita, että koulu opettaa lapsille raamatun hengellistä sanomaa!

Missä lukiossa luetaan raamattua? Jossain Pohjanmaan lesta-alueellako?

Vierailija
56/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mihin lapsemme osallistuu koulussa. ET-oppilaana ja kirkkoon kuulumattomana minusta on kohtuullista olettaa, että hänelle ei jaeta koulusaa Koraania tai Raamattua. Jos me tunnemme tarvetta johonkin uskontoon, osaamme kyllä itste hakeutua oikeaan paikkaan.

Pidä sä raamattus sun muut, mutta koulun opetussuunnitelmaan uskontokuntaan kuulumattomalle lapselle se ei kuulu!

sehän on vain suvaitsevaista ja lisää ymmärrystä muita kulttuureja kohtaan. raamattu sen sijaan, hyi kauheata! Kannattaa tosiaan pitää lapsi erossa uskonnollisista asioista. Samalla suuresta osasta maailman taiteesta, historiallisista rakennuksista ja kirjallisuudesta.

Omaksiko vai luettavaksi raamattu ja ajateltavaksi/kommentoitavaksi? Jos omaksi, on ihme, että meidän veronmaksajien pitää tämmöistä maksaa ja se kyllä hermostuttaisi eniten.

Vierailija
57/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

länsimaista kaunokirjallisuutta. Eri asia on se, että etenkin Vanha Testamentti on todellakin K-18. Teksti on todella julmaa ja raakaa nykyihmisen näkökulmasta. Toivon, että lapseni lukevat Raamatun, mutta vasta isompina.

Kaunokirjallisuutta Lähi-Idästä, korjaisin...

Vierailija
58/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lapsille saa opettaa anaaliseksiä ja kertoa ruusuisia satuja siitä kuinka kondomi suojaa seksitaudeilta, kuinka sukupuolia on loputtomasti ja kunnon kansalainen valitsee omansa ihan itse mutta mitään uskontoon liittyvää ei saa vahingossakaan opettaa. Tämä näkyy jo mt palveluiden ruuhkautumisena.

Vierailija
59/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ateistinkin on hyvä tuntea Raamattu. Sen opetuksiin ja kertomuksiin perustuu pitkälti länsimainen lainsäädäntö ja taide. Länsimaista kulttuuria on mahdoton ymmärtää tuntematta Raamattua.

Tai ehkäpä haluat, että lapsesi ovat kristinuskon lisäksi osattomia myös sivistyksestä?

Vaikka kristitty olenkin, minusta olisi hienoa, jos koulussa jaettaisiin lapsille myös Koraani, Lajien synty, hinudjen uskonnollisia tekstejä ja vaikka Mormonin kirja. Mitä enemmän tietää eri asioista ja uskonnoista ja oppisuunnista, sitä paremmin voi valita oman suuntansa maailmassa.

Kristitty ei tee Koraanilla yhtään mitään.

Lukekaa Uutta Testamenttia. Jeesus meille armon toi. 

Vierailija
60/75 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt alaluokkalaisista tiedä, mutta lukiossa ja yliopistossa raamattu kuuluu ihan kirjallisuuden oppisisältöihin. Samaa teosta kun voi käsitellä niin monella eri tavalla; joko hengellisideologisesta tai esim. historiallisesta/kielellisestä näkökulmasta.

Raamatun perustuntemus on historian, lähikulttuurin ja kirjallisuuden tietämystä eli yleissivistystä, eikä kuulu vain kristityille. Minusta ap:n tavalla raamattuun (ja ylipäätään uskontoihin) suhtautuva ihminen tekee lapselleen karhunpalveluksen ja rajaa häneltä pois osan yleissivistystä/tietoa.

Eihä nyt, hyvänen aika, Hitlerin "Taisteluni"-teoksen lukeminen tai se, että opettelee historiankirjasta toisen maailmansodan tapahtumia tee kenestäkään natsiakaan!

Se, että koulu jakaa raamatut ei tarkoita, että koulu opettaa lapsille raamatun hengellistä sanomaa!

Entä jos siellä koulussa olisi jaettu kaikille kolmasluokkalaisille omaksi Hitlerin "Taisteluni", olisiko vaikuttanut asialliselta tavalta lisätä lisätä yleissivistystä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi