Miksi yhä Suomessa naiset alistuvat ottamaan miehen sukunimen?
Tiesittekö, että miehen sukunimen ottaminen symbolisoi sitä, että siirrytte miehen/hänen sukunsa omistukseen?
Lain mukaan pakko ottaa miehen sukunimi, koska naiset olivat huonommassa asemassa ja tarvitsi holhoajan.
Miksi Suomessa naiset ottavat miehen sukunimen, mutta kritisoivat lähi-idän naisten asemaa?
Itsepetostahan se on väittää, "minä otan miehen nimen koska miehen sukunimi on kauniimpi, asia ei ole minulle niin tärkeä, joustan tässä ja mies muissa asioissa..."
Kommentit (184)
Tiesittekö, että miehen sukunimen ottaminen symbolisoi sitä, että siirrytte miehen/hänen sukunsa omistukseen?
Lain mukaan pakko ottaa miehen sukunimi, koska naiset olivat huonommassa asemassa ja tarvitsi holhoajan.
Miksi Suomessa naiset ottavat miehen sukunimen, mutta kritisoivat lähi-idän naisten asemaa?
Itsepetostahan se on väittää, "minä otan miehen nimen koska miehen sukunimi on kauniimpi, asia ei ole minulle niin tärkeä, joustan tässä ja mies muissa asioissa..."
että on takapajuista nykynuoriso ja vähän vanhemmatkin.
Hellan ja nyrkin väliin vaan. Just.
jos nainen pitää oman sukunimensä niin mies ei muka vaihtaisi nuorempaan ja ehompaan taikka alistaisi naista yms.
Kuule ap, ei se ihan ole kiinni siitä sukunimestä eikä naisen ammatista. Niin kauan kun aiot parisuhteeseen miehen kanssa olette nainen ja mies. Se minkälaisen puolison olet valinnut tai minkälaisia arvoja arvostat, miten käyttäydyt jne vaikuttavat kylläkin parisuhteeseenne.
Kasvata itsetuntoa ja luota joskus mieheesi, äläkä pelkää että jos teet pienenkin myönnytyksen miehen voitoksi niin olet alistettu.
ap:n itsenäisyys pienestä kiinni, jos sen menettäisi miehen sukunimen ottamalla. Taitaa olla aika heikko nainen kyseessä, jos tossun alle joutuu nimen vaihdettuaan. Aika surullista, että noin pienestä voi jollain elämä olla kiinni.
että naiset niin automaattisesti ottavat miehen nimen,
vaikka tosiasiassa syitä olla tekemättä niin löytyisi useitakin.
Tehdään vain niin kuin on totuttu, tapana ja aina ennenkin tehty - säälittävää!
Turhaa puhetta, sitä paitsi tuo ajanjakso jolloin "piti" ottaa miehen sukunimi, oli historiassamme varsin lyhyt. Nykyään voi tehdä aivan kuten haluaa. Yleensä se "tyttönimikin" on miehen nimi - isän nimi.
Yksi nimi perheen kaikilla jäsenillä on kätevää, yhdysnimi on hankala ja usein typeräkin tällaisilla Nieminen-Mäkisillä kuten me ollaan. Valinnan voi tehdä vaikka kolikkoa heittämällä tai ottamalla sen, mikä on aakkosissa ensin - tai jos ei muuten löydy ratkaisua, voi ottaa isoäidin tyttönimen Föffelgren.
Onko nekin luusereita ja alistuvaa sorttia jos ottavat naisen sukunimen..?
etten olisi isäni suvun omistuksessa. Sillä tavallahan sitä aiemmin myös katseltiin tyttölasta. Siksi "siirtyi" miehen suvun "omistukseen" naimisiin mennessään.
Miksi omistajuussuhteen muuttuminen lisää entisaikain ajattelun naisalisteisuutta? Ei se sukunimen vaihdos muuta ilmaissut. Omaisuutta olit joka tapauksessa. Argumenttisi on outo ja ontuu muistakin kohden. Vauhko.
Onko nekin luusereita ja alistuvaa sorttia jos ottavat naisen sukunimen..?
on, tietenkin on, ja niitten kuuluukin olla,,,
lasten kavereiden perheiden tietoja, kun kaikilla on eri nimi. Parhaat viritykset tulevat tietenkin uusperheistä. Mielikuvitusta tarvitsee, kun miettii millä koodauksella tietää kuka on kunkin isä ja äiti ja lapsi, jos tarvitsee heille soitella.
etten olisi isäni suvun omistuksessa. Sillä tavallahan sitä aiemmin myös katseltiin tyttölasta. Siksi "siirtyi" miehen suvun "omistukseen" naimisiin mennessään.
Miksi omistajuussuhteen muuttuminen lisää entisaikain ajattelun naisalisteisuutta? Ei se sukunimen vaihdos muuta ilmaissut. Omaisuutta olit joka tapauksessa. Argumenttisi on outo ja ontuu muistakin kohden. Vauhko.
jonkun kolmannen nimen yhteiseksi nimeksi.
Tasa-arvon nimissä molemmat vaihtaa nimeä.
Helppo ratkaisu.
Itsenäinen nainen ei ota nurkkiinsa asumaan miestä, toisesta naisesta puhumattakaan! Säälittävää, jos pitää neuvotella jonkun toisen kanssa missä rättiä kuivatetaan tai kuka ne kotityöt tekeekään. Jos olet todellinen Nainen, teet kaiken itse ja niinkuin haluat tai ulkoistat ne rahalla. Seksikin on parempaa kun sitä ottaa silloin kun haluaa, eikä tarvitse antaa.
Oma nimi -oma lukko.
Helppo ratkaisu.
Tosiaan helppo ratkaisu siihen että sukulaiset katselevat turhan suopeasti tuoretta paria.
Itsenäinen nainen ei ota nurkkiinsa asumaan miestä, toisesta naisesta puhumattakaan! Säälittävää, jos pitää neuvotella jonkun toisen kanssa missä rättiä kuivatetaan tai kuka ne kotityöt tekeekään. Jos olet todellinen Nainen, teet kaiken itse ja niinkuin haluat tai ulkoistat ne rahalla. Seksikin on parempaa kun sitä ottaa silloin kun haluaa, eikä tarvitse antaa.
Oma nimi -oma lukko.
moon just näin tenhyt,
enkä takas palaa entisiin järjestelyihin. piste.
Helppo ratkaisu.
Tosiaan helppo ratkaisu siihen että sukulaiset katselevat turhan suopeasti tuoretta paria.
vittuako se sukulaisille kuuluu, mut kuuluuhan se jos nimi lausutaan, mut so???
Mikä oli pointti?
Helppo ratkaisu.
esim, miehen äidin tyttönimi
tai joku muu kauempaa suvusta.
Taiteilijaluonteilla on joskus tapana ottaa vain joku keksitty (muka) parempi nimi kuin entinen.
Nähty on.
otetaan silti joku miehen suvun nimi? En ymmärrä.
toi "alistuvat".
Miksi alistut käyttämään rintaliivejä? Miksi alistut meikkaamaan? Miksi alistut ajelemaan kainalokarvat?
Joko täällä on monta "alistettua" feministiä jotka näkee mörköjä kaikessa tai sitten keskustelu on ala-arvoista provosointia. Voihan tietysti makupaloja molemmista kattauksista.
Itse en voi ottaa kantaa nimenvaihtoon sillä en alistu menemään naimisiin.
otetaan silti joku miehen suvun nimi? En ymmärrä.
kummalta nyt mieleisin löytyy tai jos ei löydy,
keksitään itse.
Kokeilkaa.
Kyllä on hankalaa tallentaa puhelimeen lasten kavereiden perheiden tietoja, kun kaikilla on eri nimi. Parhaat viritykset tulevat tietenkin uusperheistä. Mielikuvitusta tarvitsee, kun miettii millä koodauksella tietää kuka on kunkin isä ja äiti ja lapsi, jos tarvitsee heille soitella.
Jos sinulla olisi edes hiukan luovuutta ja mielikuvitusta, olisit jo keksinyt tuohon jonkin simppelin ratkaisun. Miten selviät oikeasti haastavista ongelmista, jos tuo on ylipääsemättömän vaikea juttu?
minä otin miehen sukunimen, koska se on
a) ollut mummoni tyttönimi ja ollut suvussani 1800-luvulla
b) omassa sukunimessäni oli melko hankala ö-y-ä-kirjain yhdistelmä, josta olin jo pitkään harkinnut nimenvaihtoa muutenkin, kiva tavailla ulkomaille->aina väärin kirjoitettu
c) jos mieheni olisi ottanut minun sukunimeni, hän olisi ollut samanniminen kuin serkkuni. Turhaa sotkua.
Nimenvaihto helpotti
jotka avioiduttuaan pitävät oman sukunimensä, mutta lapsille annetaan isän sukunimi???
Itse pidin omani, mutta otin lisäksi mieheni sukunimen.