Miksi yhä Suomessa naiset alistuvat ottamaan miehen sukunimen?
Tiesittekö, että miehen sukunimen ottaminen symbolisoi sitä, että siirrytte miehen/hänen sukunsa omistukseen?
Lain mukaan pakko ottaa miehen sukunimi, koska naiset olivat huonommassa asemassa ja tarvitsi holhoajan.
Miksi Suomessa naiset ottavat miehen sukunimen, mutta kritisoivat lähi-idän naisten asemaa?
Itsepetostahan se on väittää, "minä otan miehen nimen koska miehen sukunimi on kauniimpi, asia ei ole minulle niin tärkeä, joustan tässä ja mies muissa asioissa..."
Kommentit (184)
muuta miehen kanssa saman katon alle asumaan, saattaa vielä käydä niin että miehelläkin on omat mielipiteensä ;) Älkääkä MISSÄÄN NIMESSÄ pitäkö yhteisiä rahoja, lomareissut ja kaikki kannattaa tehdä erikseen. Ihan vain että saatte pitää itsenäisyytenne :)
Pääsisin eroon ja laitoksessa rikastuisin kivasti.
vaan hankkii nuoremman ja ehomman, nauru vasta maistuukin.
Käsittämätöntä että joku on nykyaikana NOIN TYHMÄ.
Pääsisin eroon ja laitoksessa rikastuisin kivasti.
vaan hankkii nuoremman ja ehomman, nauru vasta maistuukin.
Käsittämätöntä että joku on nykyaikana NOIN TYHMÄ.
miesten sukunimiä hienommiksi kuin naisten;-D
Jos ei olisi tapana ottaa miehen sukunimeä niin nämäkin mammat tekisi toisin;-D
miesten sukunimiä hienommiksi kuin naisten;-D
Jos ei olisi tapana ottaa miehen sukunimeä niin nämäkin mammat tekisi toisin;-D
Mutta ymmärräthän etteivät kaikki ole ;)
Suomessa 1900-luvun alkupuolelle saakka (siellä missä sukunimet käytössä olivat) naiset pitivät avioliitossa oman sukunimensä.
naisella (jotta muut tietävät että on naimisissa) ja lapsilla (jotta tiedetään kenelle lapset tehty). Jos lapsilla olisi äidin nimi miehen suku katkeaisi ja se olisi häpeä. Samoin lapset olisivat äidin, ja isistä ei tietoa. Tästä juontuu perinne ja miehet vaativat että nainen ottaa miehen sukunimen mitä konservatiivisemmalla alueella asutaan. Naiset ovat sisäistäneet tämän koodiston ja pitävät itsestäänselvyytenä ottaa miehen perheen pääksi.
ihan totta hei oo tosissanne...
tai no sama se mulle, vakka kantensa valitsee,
onnea vaan..
Monet harvinaiset sukunimet tulevat katoamaan maailmasta kun kaikki ovat virtasia, korhosia, smithejä ja millereitä. Ehdottomasti yhteisen nimen valintaan pitäisi enemmän vaikuttaa se, kumpi nimi on kenties kauniimpi, toimivampi tai harvinaisempi.
Minulla on kiva, ei niin yleinen sukunimi ja miehelläni todella tylsä nen-loppuinen sukunimi. Mieheni valitettavasti on niin vanhanaikanen juntti, ettei suostunut ottamaan minun nimeäni. Tai lähinnä varmaan niin nössö, että miettii mitä muut siihen sanovat.
Minä sitten otin yhdistelmänimen käyttöön. Ainoa mikä harmittaa on se, että lapsille tuli miehen tylsät sukunimet. No onneksi ovat tyttöjä ja hyvällä tuurilla saavat joskus naimakaupoissa kivemmat nimet.
Eli kyllä, tavallaan minäkin alistuin tuohon tyhmään nimiolettamukseen. Ja kyllä, mies on saanut kuulla asiasta hyvin usein ja kuulee edelleen. Jaksan loputtomiin "ylistää" hänen ihkua sukunimeään :D :D
Musta nyt vaan on kiva, kun kaikilla on sama sukunimi. Mun tyttönimeni on (joka on itseasiassa äidin tyttönimi) on hankalampi lausua varsinkin puhelimessa kuin mieheni sukunimi, joten senkin vuoksi mielelläni vaihdoin sen.
oma sukunimeni oli sellainen tylsä -nen päätteinen, mieheni nimi ei ole niin yleinen, mutta ei nyt harvinainenkaan. Paljon kivempi :)
Itsepetostahan se on väittää, "minä otan miehen nimen koska miehen sukunimi on kauniimpi, asia ei ole minulle niin tärkeä, joustan tässä ja mies muissa asioissa..."
Olen ihan tyytyväinen että pääsin tyttönimestäni eroon. Eipä ollut kiva olla koulussakaan Sikiönä. Miehen sukunimi on kaunis ja sointuva ja sitä paitsi harvinainen. Vain 35 on sama sukunimi.
pojilleen isältä naimisiin mennessä saamansa nimen, koska nehän on helpommin lausuttavia ja parempia muutenkin;-)
Vai onko niin, että siinä rakkauden huumassa nainen haluaa liittää itsensä mieheen ja nimen vaihto on siitä hänen osoituksensa ja mies osoittaa omistuoikeutensa naiseen lahjoittamalla tälle tämän nimen(joka useiden kirjoittajien mielestä ei ole kovin iso osa heidän identiteettiään) .
tyttöjen nimet ovat rumia ja tyttöjen suku on usein alkoholisti tai murhaajia;-D Vaihtoivatko veljennekin sukunimensä kun menivät avioon? Vai oliko se teidän hyljeksinä ruma nimi taas veljen naisen mielestä kaunis ja harvinainen?;-D
Suuri osa ajattelee vieläkin, että on noloa jos mies ottaa naisen sukunimen. Mitä muuta tästä voi päätellä kuin, että naisen katsotaan olevan vähempiarvoinen ja mies perheen pää?
Herra ja rouva(naimisiin mennyt) eivät ole sanoina samanarvoisia. Isäntä ja emäntä olisivat, mutta rouva ei. Käskijä-aspekti.
tyttöjen nimet ovat rumia ja tyttöjen suku on usein alkoholisti tai murhaajia;-D Vaihtoivatko veljennekin sukunimensä kun menivät avioon? Vai oliko se teidän hyljeksinä ruma nimi taas veljen naisen mielestä kaunis ja harvinainen?;-D
ja toinen veljeni vasta 18v. Mistäs sitä tietää vaikka vaihtaisivatkin nimensä, he vihaavat yhtä paljon kuin minäkin lapsuuttaan mikä oli täynnä alkoholia ja väkivaltaa.
He eivät satu olemaan mitenkään riippuvaisia nimestään. Paitsi ehkä isoveli, hänellä on oma yritys, voisi tuottaa pienoista päänvaivaa alkaa muuttelemaan joka paikkaan nimensä yms.
En voi sille mitään että sukuni on mitä on ja tunnen vain helpotusta kun ei enää ihmiset yhdistä minua heihin niin helposti.
vaihtoi sukunimensä vaimon sukunimeen. Ja hänellä on taustalla samanlainen lapsuus kuin minulla. Tiedä sitten vaikuttiko se vai jokin muu asia, mutta ei hänen vaimonsa vastustanut ajatusta :)
t.76(?)
ei muka vaihtaisi nuorempaan ja ehompaan taikka alistaisi naista yms.
Kuule ap, ei se ihan ole kiinni siitä sukunimestä eikä naisen ammatista. Niin kauan kun aiot parisuhteeseen miehen kanssa olette nainen ja mies. Se minkälaisen puolison olet valinnut tai minkälaisia arvoja arvostat, miten käyttäydyt jne vaikuttavat kylläkin parisuhteeseenne.
Kasvata itsetuntoa ja luota joskus mieheesi, äläkä pelkää että jos teet pienenkin myönnytyksen miehen voitoksi niin olet alistettu.
ap:n itsenäisyys pienestä kiinni, jos sen menettäisi miehen sukunimen ottamalla. Taitaa olla aika heikko nainen kyseessä, jos tossun alle joutuu nimen vaihdettuaan. Aika surullista, että noin pienestä voi jollain elämä olla kiinni.