Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
701/1500 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri täälläkin. Alunperin luokanopettaja, sittemmin kouluttautunut vielä englanninopettajaksi ja varhaiskasvatuksen opettajaksi, enkä silti saa töitä. Yksityisiin päiväkoteihin pääsisi, mutta palkkaus ja työolot eivät houkuta. Miehellä työ kaupungissa, joten ei mahdollisuutta eikä haluakaan muuttaa pienelle paikkakunnalle. Kunpa joskus saisin oman luokan edes yhdeksi vuodeksi, ettei tarvitsisi aina räpöstellä puolen vuoden pätkiä.

Vierailija
702/1500 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotonta, perjantaina sain lomautuslapun, vaikka olen MÄÄRÄAIKAINEN työntekijä 31.5. asti. Ottaa päähän ihan sikana! Oli vielä otsaa reksillä kehottaa että ohjeistaisiin opiskelijoitani että miten kurssit jatkuvat tästä eteenpäin. En tasan mitään ohjeista!

Ei määräaikaista voi lomauttaa! Pidähän puolesi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1500 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotonta, perjantaina sain lomautuslapun, vaikka olen MÄÄRÄAIKAINEN työntekijä 31.5. asti. Ottaa päähän ihan sikana! Oli vielä otsaa reksillä kehottaa että ohjeistaisiin opiskelijoitani että miten kurssit jatkuvat tästä eteenpäin. En tasan mitään ohjeista!

Ei määräaikaista voi lomauttaa! Pidähän puolesi. 

Kyllä voi, jos on sellaisen henkilön sijaisena, jonka voisi lomauttaa. Toiseksi joku voimassaoleva poikkeuslaki voi vaikuttaa tähänkin.

Ei kyllä käy kateeksi virassa olevia opettajiakaan näinä aikoina. Ehkä valitsi sittenkin hyvän osan, kun siirryin muihin töihin.

Vierailija
704/1500 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sun ratkaisu opettajien työttömyyteen on että muutetaan jonnekin maatilalle dementikkojen kanssa. Ei tsiisus mitä jengiä tällä palstalla on!

Meiltä opettajilta on viety tulevaisuus eikä oikein ketään tunnu kiinnostava, kivat teille!

Toivottavasti sinä et ainakaan ole opettaja, jos luetun ymmärtäminen on noin heikkoa. Ratkaisu työttömänä elämiseen on se, että hankkii muutakin elämää kuin työn. Esimerkiksi opiskelemalla jotain sellaista, josta on hyötyä työllistymisessä johonkin muualle. 

Oma kokemukseni on se, että niin kauan oli sijaisuuksia kun ei ollut opettajan kelpoisuutta. Sen jälkeen en ole tehnyt kotikunnassani päivääkään opetustyötä, kun valmistuin. 

Aika iso etu on se, jos pääsee edes pitkäaikaiseksi sijaiseksi. Itse olen juuri sellaisessa. En tullut aikanaan valituksi, mutta kun työntekijä lähti siitä muualle, etsittiin sijaista aiemmin paikkaa hakeneista. Silloin olin sopivasti käytettävissä, pitkäaikaistyöttömänä kun olin oikeutettu suurimpiin mahdollisiin tukiin. Sen jälkeen työ on jatkunut jo pari vuotta. Ei ole opetustyötä, mutta jotain hyötyä opettajakoulutuksesta on tässäkin työssä.

Vierailija
705/1500 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkettäää kirjoitti:

Mua ahdistaa, määeäaikaisuus loppuu toukokuussa ja ei tietoa jatkosta. Olen 3 lapsen yh joten ei paljon naurata.

Kiva kun meitä naisia syrjitään työelämässä ihan surutta, miksei kukaan tee asialle mitään?

Naisia syrjitään? Opehuoneissa on lähes aina naisenemmistö ja jos yksityisopetuksessa opiskelija esittää toivomuksen (vaatimuksen) opettajan sukupuolesta, haluaa hän 99% todennäköisyydellä naisen

Opiskelukaverimiehet ovat jo alkaneet saamaan virkoja, joihin 100 hakijaa. Valmistumisesta 1-3 vuotta. En tiedä kuinka monta vuotta menee että itse pääsisi edes haastatteluun, kun nyt yli kaksi vuotta työelämässä. Naispuolisia kollegoita on muuttanut Helsinkiin ja siellä hyvin määräaikaisia töitä ollut vastavalmistuneellekin, mutta ei näillä kulmilla.

Minä tein määräaikaista samassa paikassa 5 vuotta ennen kuin vakinaistettiin. Päteviä hakijoita 120 siihen, jonka sitten sain (jota olin siis jo tehnyt sen 5 vuotta). Joo ei saa ketjuttaa, mutta kyllä selitykset aina keksitään...

Vierailija
706/1500 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te olette kekseliäitä ja älykkäittä, te selviätte kyllä. Sen vuoksi teistä tuli opettajia. Hetken hengähdys taas, ja sitten miettimään, mitä ensi vuodeksi keksittäisiin.

Tsempit ja vertaishalit!

Mitä teet kun ei ole röitä? Ei siinä paljon äly auta!

Hankin elämän. MInulle opetustyö ei ole koskaan mikään unelma-ammatti ollut vaan päädyin siihen toisen alan työttömänä. Siksi ei ole ollut suuri kynnys jatkaa elämää ilman opetustyötä.

Kun asuu maatilalla, jossa eläimiä, perheessä on pieniä ja lapsia ja dementoitunut vanhus, ei paljon opetustyötä ole vailla. Tai no, opettajan sijaisuus oli suorastaan lomaa arkielämästä.

Älkää jumittuko siihen tilanteeseen, jossa nyt olette vaan jatkakaa eteen päin. Sukupuolta ei kannata pelkän työpaikan vuoksi muuttaa, mutta lisäansioita voi hankkia vaikka opiskelemassa avoimessa yliopistossa jotain sellaista ainetta, että saisi kelpoisuuden opettaa jotain ainetta. Miten olisi musiikki, kuvataide, joku harvinainen kieli tai mikä tahansa sellainen, joka kiinnostaa itseäkin?

OOTKO SÄ TOSISSASI näiden maatila-dementiajuttujes kanssa? Lähe nyt jo meneen täältä, kuulikko?!!!

Miksi sinä olet niin vihainen minulle, kun lausun totuuksia työttömien opettajien vaihtoehdoista? 

Olen tosissani, sillä minä kouluttauduin opettajaksi asuessani maatilalla. En muuttanut sinne valmiina opettajana.

Minä olen tällä palstalla se, jolla on luultavasti pitkäaikaisin kokemus työttömyydestä. Ja luultavasti myös opettajuudesta ottaen huomioon sen, että kirjoittajat eivät ole saaneet pitkäaikaisia opetustöitä. Minulla tämä työttömän opettajan ura alkoi jo 1980-luvulla. Aluksi epäpätevänä kun silloin oli vielä opettajista pulaa ainakin tietyillä aloilla ja joissakin paikoissa.

Miksi sinä et lukenut kirjoitustani loppuun? Kaksoiskelpoisuus alkaa olla normaali peruskouluopettajilla. Jopa pienissä kyläkouluissa jaetaan alakoululaisten tunteja niin, että esimerkiksi kieltä opettaa oman luokanopettajan sijasta joko erikoistunut tai kaksoiskelpoinen opettaja. Siksi kannattaisi hankkia kelpoisuus opettaa myös jotain sellaista ainetta, jota on vain muutama viikkotunti, kuten esimerkiksi tekstiili- tai tekninen työ.

Vierailija
707/1500 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkypostia taas tänään, eli viranhaltijapäätös saatesanoineen. Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun. Taas oli joku, ja ne varalle valitut, minua parempia, varmaan pedagogisesti ja kaikilla muillakin tavoin, ihmisinä ja kollegoina ja ulkonäöltään ja taloudeltaan.

Minä en selviä veloistani. Tarvitsen työtä, oikean palkan. Opintolainan maksuerät rästissä, Kelalta tulee ukaasia. Työttömyysetuudesta ei jää euroakaan ruokaan, kaikki menee laskuihin eikä riitä edes niihin.

Opettajuus on sillä tavalla hankalaa, että menettää uskottavuuden opettajana itselleenkin, kun ei selviä omastakaan elämästään.

Vierailija
708/1500 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloo, te muut työttömät tai määräaikaiset opet! Mikä tilanne syksyn osalta teillä?

Olisiko tarvetta määräaikaisten opettajien liitolle, vastapainoksi OAJ:lle? Liitto, joka ajaisi määräaikaisten asioita?

Itseäni kaivelee se, että kun teen koko lukuvuoden työajan töitä, niin on velvollisuus osallistua VESO-päiviinkin, mutta kesäajalta ei palkkaa saa. Minusta VESOt ja kikyt pitäisi sitoa kesäajan palkansaantiin. Ei korjaisi epäoikeudenmukaisuutta, mutta pieni oikaisu se olisi.

Vierailija
709/1500 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu tuli mutta mielessä vain epätoivo, mites muut opettajat? :((

Vierailija
710/1500 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätoivo kirjoitti:

Vappu tuli mutta mielessä vain epätoivo, mites muut opettajat? :((

Ei ole enää epätoivoa, on vain suunnaton väsymys ja kyynisyys. Ei töitä tiedossa syksyksi ja voimat loppu yrittämiseen.

Vedän peiton pään yli ja ryhdyn jo nyt talviunille. Nähdään joskus ensi keväänä!

(Olisi kyllä kiva kuulla, jos joku pätkissä roikotettu ihminen olisi vakiviran saanut. Kertokaa siis jos ihme on tapahtunut!)

Vierailija
711/1500 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan uskomatonta miten meitä opettajia arvosteaan niin vähän täällä Suomessa. Mitä nyt yksi maailman parhaita kouluja ollaan luotu nälkäpalkalla ja kesätyöttömyydellä, mutta ei kaikenmaailman lähihoitajia nyt nostetaan jalustalle...

Voi kai opettajakin mennä koulunpenkille ja opiskella lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi, ei kai kannata työttömänä maata kotonaan.

Vierailija
712/1500 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkiin kyllästynyt kirjoitti:

Kannattaako luokanopettajana mennä päiväkotiin töihin? Niitä paikkoja kun olisi paljon tarjolla. Vai käykö niin, että sen jälkeen kukaan ei enää huoli luokaopeksi, kun on tavallaan tehnyt "väärää hommaa"...

Ei kannata laittaa sitä CV:hen. Olen itse tehnyt siivoustyötä koulussa, enkä varmasti laita sitä mihinkään. En myöskään kertonut olevani opettaja.

Vierailija
713/1500 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lähes nelikymppisenä valmistunut luokanope ja kaksi vuotta kerjäsin pätkiä. Nuoremmat, nätimmät, enemmän rehtorin "makuun" olevat sai duunit. Olen fiksu ja ulospäinsuuntautunut, mutten pärjää työnhaussa 25-vuotiaalle. Elämänkokemuksella, kokemuksella muista töistä yms. ei ollut mitään arvoa. Olin kaiken pohjalla, liian vanha ja kokematon juuri opetustyöstä. Yritin tuoda muuta kouluyhteisöä hyödyttävää osaamista esille, mutta se ei kiinnostanut. Puhuttiin digiloikasta, mutta yli 10 vuoden työura tuolla alalla ei kiinnostanut yhtään.

Luin erkaksi, sain valita viran.

Vierailija
714/1500 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin lähes nelikymppisenä valmistunut luokanope ja kaksi vuotta kerjäsin pätkiä. Nuoremmat, nätimmät, enemmän rehtorin "makuun" olevat sai duunit. Olen fiksu ja ulospäinsuuntautunut, mutten pärjää työnhaussa 25-vuotiaalle. Elämänkokemuksella, kokemuksella muista töistä yms. ei ollut mitään arvoa. Olin kaiken pohjalla, liian vanha ja kokematon juuri opetustyöstä. Yritin tuoda muuta kouluyhteisöä hyödyttävää osaamista esille, mutta se ei kiinnostanut. Puhuttiin digiloikasta, mutta yli 10 vuoden työura tuolla alalla ei kiinnostanut yhtään.

Luin erkaksi, sain valita viran.

Mulla sama kokemus. Nuoremmat menee oikealta ohi ja lujaa. Kunnalla ei syrjitä nuoria naisia työhönotossa! Hyvä sinänsä että pääsevät perhettä perustamaan ajoissa. Mutta on se rankkaa tässä iässä kulkea ympäri Suomea hankkimassa leipänsä pieninä palasina. Kouluttautuisin toiselle alalle, mutta taloudellisista syistä ei pysty.

Olen ollut ohjelmistonkehitystyössäkin aikaisemmin, mutta kuten jo kerroit, kokemusta muusta työelämästä ei arvosteta.

Näin jälkikäteen on todettava, että lähtö tavoittelemaan unelmiaan keski-iässä oli iso virhe. Ei pidä uskoa naistenlehtien juttuja. Joka onnistumista kohti on moninkertaisesti työttömyyteen suistunutta.

Vierailija
715/1500 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoitan kieltenopeja kansalaisopistojen surkeista töistä.Itse olen kolmen kielen opettaja ja nyt 45, aina ollut töissä mutta useimmiten hyvin kannattamattomasti koska olen ajatunut iltaopetukseen. Kaudet ovat tosi lyhyet( syyskuun puoivälistä huhtikuun alkuun) kurssien alku ja jatkuminen epävarmaa ja poislukien isoimpien kaupunkien opistot, tunteja on VÄHÄN. Yhtenä vuonna minulla oli 4 viikkotuntia, ei sitä voi työksi sanoa. Pääosin on ollut 12- 14 viikkotuntia. Nuorena tein kerran muutaman vuoden sijaisuutta missä oli normaalit tunnit, se on ainoa kokemukseni työstä jolla elää.

Miksikö roikun järjettömissä hommissa? Olen luullut että voisin kouluista saada täydentäviä tunteja- en ole saanut. Olen ollut näkevinäni opiston sisällä tsäänssin lisätunteihin, eläköitymisen tms.myötä- ei ole toteutunut koska on haluttu natiiviopettaja.Olen hakenut kaikkia koulujen työtehtäviä joihin olen pätevä- mitään en ole saanut koska koulukokemus puuttuu.

Opettajilla on myös tälläistä täysin järjetöntä silpputyötä köyhyysrajalla.

Eikös noissa hommissa makseta vain pidetyistä tunneista, eli vaikka tunteja olisi enemmänkin, niin miltään loma-ajoilta ei palkkaa makseta vaikka periaatteessa olisi kokoaikaisessa duunissa?

Mulle tarjottiin tollasta loistodiiliä, kahtena iltana viikossa pari tuntia opetusta yli kahdensadan kilometrin päässä. Kertoo kyllä hyvin, miten epätoivoinen sitä on, kun olisin ottanut sen homman vastaan, mutta sitten se junailtiinkin jollekin kyseisessä kunnassa olevalle opettajalle, joka tarvitsisi työkokemusta juuri siitä opetettavasta kielestä voidakseen siirtyä aineenopettajaksi.

Vierailija
716/1500 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä lähestyy ja työttömyys edessä. Toivo mennyt, itken... Tein kaiken oikein... En ansainnut tätä....Katkeruus....

Vierailija
717/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät opettajat! Älkää hakeko enää sellaisia määräaikaisia virkoja, joissa palkanmaksu loppuu viimeiseen opetuspäivään! Kelpoisten opettajien ei pidä enää suostua työttömyyskesiin! Meilläkin on oikeus saada myös kesän ajalta palkkaa kuten muillakin ammattiryhmillä.

Itse olen ollut niin tyhmä, että olen nyt viidettä kesää työttömänä, siis joka ikinen kesä valmistumisen jälkeen. Lupasin itselleni, että tämä on tasan viimeinen kesä, jolloin minulle tehdään näin. Jatkossa jos olen työtön kesäisin, olen sitä siksi ettei ole keväälläkään ollut töitä.

Tänä keväänä en ole enää hakenut paikkoja, joissa virka ei jatku vähintään heinäkuun loppuun, tai jos on vain yhdestä lukukaudesta kyse, joulunpyhien yli. Tehkää muut samoin. Pitäkää pintanne, vaikka olisitte kuinka rahattomia ja epätoivoisia! Tämän hyväksikäytön on loputtava.  Palkka kuuluu sille, joka lukuvuoden työajan on tehnyt.

Jätetään nuo riistopaikat ja riistokunnat epäpäteville.

Pidetään leuka pystyssä ja lippu korkealla! Tuetaan toisiamme.

Aurinkoa ja voimia kaikille työttömyydestä ja rahattomuudesta huolimatta.

Vierailija
718/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amikseen ne menee joiden on pakko jonnekin mennä ei lukioon

Maaseudulla on vaikka kuinka paljon paikkakuntia, joissa vitosen keskiarvolla ei pääse amikseen, mutta lukioon pääsee!

Siellä ne herrantertut sitten istuu yleensä sen maksimi neljä vuotta, vaikka lukeminen ja kirjoittaminen ei tahdo sujua edes auttavasti.

Vierailija
719/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla valmistumisen jälkeen viides kesä työttömänä. Teen aina perhevapaasijaisuuksia. Kun lähipiirille sanon, että kesältä en saa palkkaa, asenne on se, että ei sitä kummastella. Ihmiset muilla aloilla suhtautuvat olankohautuksella, ihan kuin se kuuluisikin mennä niin.

Musta tuntuu että mä en ole ihan lopullisesti tajunnut tätä että miksi se viranhaltija on oikeutettu palaamaan kesiksi töihin? Liittyikö se jotenkin lomiin?

Vierailija
720/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää rupeaa opettajaksi? Huutavia näsäviisaita kakaroita kuuntelemaan - tai työttömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi