Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
721/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla valmistumisen jälkeen viides kesä työttömänä. Teen aina perhevapaasijaisuuksia. Kun lähipiirille sanon, että kesältä en saa palkkaa, asenne on se, että ei sitä kummastella. Ihmiset muilla aloilla suhtautuvat olankohautuksella, ihan kuin se kuuluisikin mennä niin.

Musta tuntuu että mä en ole ihan lopullisesti tajunnut tätä että miksi se viranhaltija on oikeutettu palaamaan kesiksi töihin? Liittyikö se jotenkin lomiin?

En osaa sanoa, mikä historia tuolla viranhaltijan oikeudella palata töihin vain loma-ajaksi on, mutta laki olisi varmasti muutettavissa, jos halua olisi. Halua ei ole.

Aiotko ottaa jatkossa vielä vastaan noita määräaikaisuuksia, joista sinut potkaistaan kesäksi pois? Minulla tuli mitta täyteen, kirjoitin tuossa edellä että en enää niitä edes hae. Minä olen kelpoinen, minulla on opetuskokemusta ja olen hyvä opettaja. En alistu tuohon pompottamiseen enää. Mieluummin vaikka vaihdan alaa. Loma ja palkka sen ajalta kuuluu sille, joka on työnkin tehnyt.

Vierailija
722/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee tasaisesti noita lopettamisfiiliksiä. Mutta jahkaan ratkaisuissa ja jatkan siis sijaistamista. Perhe on, 3 lasta. Tiedossa on ensi lukuvuodeksi pesti toukokuun loppuun.

Nää kehut ei enää lämmitä, joka paikassa kehutaan miten hienosti hoidan työt ja synnynnäinen ope ja blaablaaa. Just kouluttauduin vielä lisää. Joo, kiva kuulla että teen työni hyvin ja varsinkin alussa se oli tärkeää. Nyt mä haluan kuitenkin rahaa enkä hymyjä ja kohteliaisuuksia.

Tahtokysymys tämä, OAJ naurettava hampaaton kultapossukerho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri nyt on työtä, mutta minulla on tunne, ettei määräaikainen työsuhde jatku syksyllä. Intuitio kertoo. Mitään ei ole siis suoraan sanottu, mutta aavistelen tällaista.

Ensi syksynä siis todennäköisesti saman tsempin tarpeessa kuin muutkin tässä ketjussa. Joku toinen taitaa saada tämänhetkisen määräaikaisuuteni syksyllä!

Tässä kun näitä vanhoja viestejä luen, niin tuli mieleen juuri tämä yllä oleva, että aina ei otetakaan sitä opettajaa vakivirkaan tai uuteen määräaikaisuuteen, joka virkaa on hoitanut sijaisena, vaikka olisi ihan hyvä ja kelpoinen.

Jos jollekulle on käynyt näin, niin kuulisin mielellään mietteitä tästä! Minun itsetuntoni ei tuollaista kestäisi, se on ollut kovilla jo muutenkin tässä jatkuvassa hakurumbassa. Miten tuollaisesta voi selvitä? Heitetään toinen pois kylmästi kuin vanha rukkanen, ja otetaan joku muu. Kuin tulisi pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi ja jätettäisiin ojaan makaamaan, niin minä sen kokisin.

Vierailija
724/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri nyt on työtä, mutta minulla on tunne, ettei määräaikainen työsuhde jatku syksyllä. Intuitio kertoo. Mitään ei ole siis suoraan sanottu, mutta aavistelen tällaista.

Ensi syksynä siis todennäköisesti saman tsempin tarpeessa kuin muutkin tässä ketjussa. Joku toinen taitaa saada tämänhetkisen määräaikaisuuteni syksyllä!

Tässä kun näitä vanhoja viestejä luen, niin tuli mieleen juuri tämä yllä oleva, että aina ei otetakaan sitä opettajaa vakivirkaan tai uuteen määräaikaisuuteen, joka virkaa on hoitanut sijaisena, vaikka olisi ihan hyvä ja kelpoinen.

Jos jollekulle on käynyt näin, niin kuulisin mielellään mietteitä tästä! Minun itsetuntoni ei tuollaista kestäisi, se on ollut kovilla jo muutenkin tässä jatkuvassa hakurumbassa. Miten tuollaisesta voi selvitä? Heitetään toinen pois kylmästi kuin vanha rukkanen, ja otetaan joku muu. Kuin tulisi pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi ja jätettäisiin ojaan makaamaan, niin minä sen kokisin.

Juurihan täälläkin joku viran saanut kyseli, että miten voisi kikkailla niin, että ottaisi heti virkavapaata kun oli tullut valituksi johonkin kouluun ns. jonon ohi. Ja kehtasi vielä jatkaa, ettei näe asiassa ongelmaa koska sijainen voisi jatkaa määräaikaisena hänen virkavapaansa ajan. Tuli juuri kuvaamasi tilanne mieleen.

Vierailija
725/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan täälläkin joku viran saanut kyseli, että miten voisi kikkailla niin, että ottaisi heti virkavapaata kun oli tullut valituksi johonkin kouluun ns. jonon ohi. Ja kehtasi vielä jatkaa, ettei näe asiassa ongelmaa koska sijainen voisi jatkaa määräaikaisena hänen virkavapaansa ajan. Tuli juuri kuvaamasi tilanne mieleen.

Tuo olisi kyllä kaiken huippu! Joku hoitaisi sijaisena virkaa, ja kun virka tulisi auki, hakisi siihen. Joku toinen kuitenkin valittaisiin. Tämä toinen jättäytyisi virkavapaalle heti saman tien. Ja pyydettäisiin tuota nöyrää sijaista vielä sen jälkeen, kun häntä ei valittu virkaan? Voisiko jossain olla niin törhö rehtori? Tai niin lapanen opettaja, että suostuisi jatkamaan, vaikkei tullut valituksi?

Mulle on joskus kouluista soiteltu elokuussa, kun olen keväällä paikkaa niistä hakenut ja se virkaan valittu tähtiopettaja onkin saanut paremman paikan muualta ja peruu. Enpä kyllä evääni liikauta tuossa tilanteessa. En ole mikään booty call, vaan vakavasti otettava ammattilainen, joka haluaa suunnitella elämänsä ja opetuksensa hyvissä ajoin.

Vierailija
726/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla valmistumisen jälkeen viides kesä työttömänä. Teen aina perhevapaasijaisuuksia. Kun lähipiirille sanon, että kesältä en saa palkkaa, asenne on se, että ei sitä kummastella. Ihmiset muilla aloilla suhtautuvat olankohautuksella, ihan kuin se kuuluisikin mennä niin.

Musta tuntuu että mä en ole ihan lopullisesti tajunnut tätä että miksi se viranhaltija on oikeutettu palaamaan kesiksi töihin? Liittyikö se jotenkin lomiin?

Sillähän sitä perustellaan, mutta oikeasti vain äitiyslomalta/vanhempainvapaalta kertyy lomaa ja sitäkään ei pitäisi koko kesää. Sen sijaan hoitovapaalla olevalle ei normaalisti kerry mitään lomia. Eli jos olen vuoden hoitovapaalla, ei ole yhtään pitämätöntä lomapäivää odottamassa. Sen sijaan tietysti nämä jotkut opettajat kuvittelee, että myös hoitovapaalta kuuluu kertyä lomaa ja perustelevat sillä touhunsa.

Olen itse opettaja ja virassa. Minusta tuo pitäisi kieltää. Hoitovapaan jälkeen ei pitäisi olla kesäpalkkaa myöskään. Sen sijaan palkka pitäisi antaa työtä hoitaneelle.

Vierailija
727/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On käynyt. Ei minulle, mutta olen lukenut sen pöytäkirjan, johon oli erikseen kirjattu anteeksipyyntö sille, jolle paikka oli luvattu. Hän oli ollut siinä vuosia epäpätevänä ja kun viimein sai kelpoisuuden ja haki vakivirkaan, siihen valittiinkin joku muu.

Sitä on muillekin  sattunut, että joku epäpätevä on ollut vuoden kerralla määräaikaisena. koska ei ole ollut yhtään kelpoista hakijaa. Sitten kuin on viimein saanut itse tutkinnon suoritettua, onkin ansioituneempia hakijoita ilmaantunut sankoin joukoin. Itse olen ollut tekemässä valintaa tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
728/1500 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

546 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On käynyt. Ei minulle, mutta olen lukenut sen pöytäkirjan, johon oli erikseen kirjattu anteeksipyyntö sille, jolle paikka oli luvattu. Hän oli ollut siinä vuosia epäpätevänä ja kun viimein sai kelpoisuuden ja haki vakivirkaan, siihen valittiinkin joku muu.

Sitä on muillekin  sattunut, että joku epäpätevä on ollut vuoden kerralla määräaikaisena. koska ei ole ollut yhtään kelpoista hakijaa. Sitten kuin on viimein saanut itse tutkinnon suoritettua, onkin ansioituneempia hakijoita ilmaantunut sankoin joukoin. Itse olen ollut tekemässä valintaa tällaisessa tilanteessa.

Millä tavalla ansioituneempia?

Vierailija
729/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin äsken reksille viestin että koska duunit ei jatku laitan loppuviikkojen etätehtävät vaan Wilmalla opiskelijoille ja en tee muuta. Kukaan ei voi velvoittaa minua muuhun. Lälläslää!

Vierailija
730/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä koulussa haettiin opettajaa yhdistelmällä biologia, mantsa, kaupalliset aineet ja yks jota en muista. Joku opettajan poika opetti sitä. No ei varmaan ole yllätys, että poika jatkoi.

Media vois alkaa selvittämään näitä sotkuja. Opettajat vois kertoa.

Vierailija
731/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaksi? Ei ikimaailmassa! Kärsiä saa muutenkin ilmaiseksi.

Vierailija
732/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työttömien opettajien kannattaisi nyt perustaa yritys, joka tarjoaa perusopetusta etänä? Maksu tehdystä työstä suoraan vanhemmilta.

Vierailija
733/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoitan kieltenopeja kansalaisopistojen surkeista töistä.Itse olen kolmen kielen opettaja ja nyt 45, aina ollut töissä mutta useimmiten hyvin kannattamattomasti koska olen ajatunut iltaopetukseen. Kaudet ovat tosi lyhyet( syyskuun puoivälistä huhtikuun alkuun) kurssien alku ja jatkuminen epävarmaa ja poislukien isoimpien kaupunkien opistot, tunteja on VÄHÄN. Yhtenä vuonna minulla oli 4 viikkotuntia, ei sitä voi työksi sanoa. Pääosin on ollut 12- 14 viikkotuntia. Nuorena tein kerran muutaman vuoden sijaisuutta missä oli normaalit tunnit, se on ainoa kokemukseni työstä jolla elää.

Miksikö roikun järjettömissä hommissa? Olen luullut että voisin kouluista saada täydentäviä tunteja- en ole saanut. Olen ollut näkevinäni opiston sisällä tsäänssin lisätunteihin, eläköitymisen tms.myötä- ei ole toteutunut koska on haluttu natiiviopettaja.Olen hakenut kaikkia koulujen työtehtäviä joihin olen pätevä- mitään en ole saanut koska koulukokemus puuttuu.

Opettajilla on myös tälläistä täysin järjetöntä silpputyötä köyhyysrajalla.

Eikös noissa hommissa makseta vain pidetyistä tunneista, eli vaikka tunteja olisi enemmänkin, niin miltään loma-ajoilta ei palkkaa makseta vaikka periaatteessa olisi kokoaikaisessa duunissa?

Mulle tarjottiin tollasta loistodiiliä, kahtena iltana viikossa pari tuntia opetusta yli kahdensadan kilometrin päässä. Kertoo kyllä hyvin, miten epätoivoinen sitä on, kun olisin ottanut sen homman vastaan, mutta sitten se junailtiinkin jollekin kyseisessä kunnassa olevalle opettajalle, joka tarvitsisi työkokemusta juuri siitä opetettavasta kielestä voidakseen siirtyä aineenopettajaksi.

Juu, ei makseta kesästä, palkanmaksu tuntiperusteisesti. Loppuu siis huhtikuun alussa ja kurssit alkaa syksyllä syyskuun puolivälissä. Syyslomasta eikä talvilomasta ei myöskään makseta eikä joulukuussakaan ole yleensä tunteja.

Vierailija
734/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nauti nyt elämästäsi", kun lapset ovat osapäivähoidossa, sanoi joku. 

En tajua tätä nykyajan henkeä, että pienet lapset ovat este ja haitta elämästä nauttimiselle, ja siksi pitää saada ne hoitoon tai erota, että pääsee joka toinen viikko olemaan taas sinkkuna ilman lapsiaan.

Ilmeisesti digiajan lasten kanssa on niin raskasta olla. Itse kyllä nautinneljän lapseni kanssa olemisesta, ja edelleen kaiholla ajattelen vuosia, kun he olivat pieniä.  Tehtiin paljon kivoja asioita ja oltiin lähellä. Niinä vuosina kyllä kannattaisi olla lasten lähellä eikä lähteä muiden lapsia hoitamaan ja opettamaan, niin äkkiä ne vuodet menee. Eikä niitä saa takaisin.

Vierailija
735/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä koulussa haettiin opettajaa yhdistelmällä biologia, mantsa, kaupalliset aineet ja yks jota en muista. Joku opettajan poika opetti sitä. No ei varmaan ole yllätys, että poika jatkoi.

Juu tuo on ihan perus. Haetaan aineyhdistelmällä, johon ei ole päteviä hakijoita ja sitten palkataan epäpäteväksi sijaiseksi joku tuttu.

Vierailija
736/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä täällä olisi joku, jolla on kokemuksia sivutoimisena tuntiopettajana toimimisesta? Olen vastavalmistunut (joo, ketju on masentavaa luettavaa), ja pohdin, että millaisia tuntimääriä tuollaisessa sopimuksessa yleensä on? Mihin tuo siis käytännössä velvoittaa opettajaa? Tekisin siis mielelläni oikeasti osa-aikaisesti töitä, mutta voidaanko tunteja yhtäkkiä velvoittaakin tekemään enemmän?

Vierailija
737/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoitan kieltenopeja kansalaisopistojen surkeista töistä.Itse olen kolmen kielen opettaja ja nyt 45, aina ollut töissä mutta useimmiten hyvin kannattamattomasti koska olen ajatunut iltaopetukseen. Kaudet ovat tosi lyhyet( syyskuun puoivälistä huhtikuun alkuun) kurssien alku ja jatkuminen epävarmaa ja poislukien isoimpien kaupunkien opistot, tunteja on VÄHÄN. Yhtenä vuonna minulla oli 4 viikkotuntia, ei sitä voi työksi sanoa. Pääosin on ollut 12- 14 viikkotuntia. Nuorena tein kerran muutaman vuoden sijaisuutta missä oli normaalit tunnit, se on ainoa kokemukseni työstä jolla elää.

Miksikö roikun järjettömissä hommissa? Olen luullut että voisin kouluista saada täydentäviä tunteja- en ole saanut. Olen ollut näkevinäni opiston sisällä tsäänssin lisätunteihin, eläköitymisen tms.myötä- ei ole toteutunut koska on haluttu natiiviopettaja.Olen hakenut kaikkia koulujen työtehtäviä joihin olen pätevä- mitään en ole saanut koska koulukokemus puuttuu.

Opettajilla on myös tälläistä täysin järjetöntä silpputyötä köyhyysrajalla.

Eikös noissa hommissa makseta vain pidetyistä tunneista, eli vaikka tunteja olisi enemmänkin, niin miltään loma-ajoilta ei palkkaa makseta vaikka periaatteessa olisi kokoaikaisessa duunissa?

Mulle tarjottiin tollasta loistodiiliä, kahtena iltana viikossa pari tuntia opetusta yli kahdensadan kilometrin päässä. Kertoo kyllä hyvin, miten epätoivoinen sitä on, kun olisin ottanut sen homman vastaan, mutta sitten se junailtiinkin jollekin kyseisessä kunnassa olevalle opettajalle, joka tarvitsisi työkokemusta juuri siitä opetettavasta kielestä voidakseen siirtyä aineenopettajaksi.

Juu, ei makseta kesästä, palkanmaksu tuntiperusteisesti. Loppuu siis huhtikuun alussa ja kurssit alkaa syksyllä syyskuun puolivälissä. Syyslomasta eikä talvilomasta ei myöskään makseta eikä joulukuussakaan ole yleensä tunteja.

Kai kuitenkin jonkinlainen lomakorvaus on niin kuin muillakin aloilla, vaikkei koskaan palkallista lomaa?

Vierailija
738/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tuo on ihan perus. Haetaan aineyhdistelmällä, johon ei ole päteviä hakijoita ja sitten palkataan epäpäteväksi sijaiseksi joku tuttu.

Mutta eikö tuohon kannattaisi kuitenkin vttuillessaan hakea kaikkien, jolla on kelpoisuus edes yhdestä noista opetettavista aineista? Olisihan sellainen kuitenkin kelpoisempi tai vähintään yhtä kelpoinen kuin jonkun opettajan poika.

Täytyypä jatkossa laittaa hakemusta menemään noihin biologia-käsityö, pehmeät materiaalit-yhteiskuntaoppi-liikunta-kemia -yhdistelmiin.

No sittenhän on näitä tuntiopettajuuksia, joissa "edellytämme, että sinulla on valmius käydä opettamassa myös Römpöttivaarassa, Nöyhtämöniemessä ja Mörskynojalla kussakin kaksi tuntia/viikko". Ja etäisyyttä näillä rapiat 200 km. Tämä tietysti tuon monialataituruuden lisäksi.

Sitten tuolla kuoppaisilla maanteillä ajelee näitä huolten painamia multiopettajia ruosteisilla kotteroillaan kiitäen oppitunnilta toiseen.

Pelleilyksi mennyt koko opetusala.

Vierailija
739/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku epäpätevä suhteilla paikan saanut käynyt alapeukuttamassa :-D

Vierailija
740/1500 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotonta, perjantaina sain lomautuslapun, vaikka olen MÄÄRÄAIKAINEN työntekijä 31.5. asti. Ottaa päähän ihan sikana! Oli vielä otsaa reksillä kehottaa että ohjeistaisiin opiskelijoitani että miten kurssit jatkuvat tästä eteenpäin. En tasan mitään ohjeista!

Ei määräaikaista voi lomauttaa! Pidähän puolesi. 

Kyllä voi, jos on sellaisen henkilön sijaisena, jonka voisi lomauttaa. Toiseksi joku voimassaoleva poikkeuslaki voi vaikuttaa tähänkin.

Ei kyllä käy kateeksi virassa olevia opettajiakaan näinä aikoina. Ehkä valitsi sittenkin hyvän osan, kun siirryin muihin töihin.

Käsittääkseni jos on esim. äitiys- tai sairaslomansijainen, ei voida lomauttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän