Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitan kieltenopeja kansalaisopistojen surkeista töistä.Itse olen kolmen kielen opettaja ja nyt 45, aina ollut töissä mutta useimmiten hyvin kannattamattomasti koska olen ajatunut iltaopetukseen. Kaudet ovat tosi lyhyet( syyskuun puoivälistä huhtikuun alkuun) kurssien alku ja jatkuminen epävarmaa ja poislukien isoimpien kaupunkien opistot, tunteja on VÄHÄN. Yhtenä vuonna minulla oli 4 viikkotuntia, ei sitä voi työksi sanoa. Pääosin on ollut 12- 14 viikkotuntia. Nuorena tein kerran muutaman vuoden sijaisuutta missä oli normaalit tunnit, se on ainoa kokemukseni työstä jolla elää.
Miksikö roikun järjettömissä hommissa? Olen luullut että voisin kouluista saada täydentäviä tunteja- en ole saanut. Olen ollut näkevinäni opiston sisällä tsäänssin lisätunteihin, eläköitymisen tms.myötä- ei ole toteutunut koska on haluttu natiiviopettaja.Olen hakenut kaikkia koulujen työtehtäviä joihin olen pätevä- mitään en ole saanut koska koulukokemus puuttuu.
Opettajilla on myös tälläistä täysin järjetöntä silpputyötä köyhyysrajalla.
Eikös noissa hommissa makseta vain pidetyistä tunneista, eli vaikka tunteja olisi enemmänkin, niin miltään loma-ajoilta ei palkkaa makseta vaikka periaatteessa olisi kokoaikaisessa duunissa?
Mulle tarjottiin tollasta loistodiiliä, kahtena iltana viikossa pari tuntia opetusta yli kahdensadan kilometrin päässä. Kertoo kyllä hyvin, miten epätoivoinen sitä on, kun olisin ottanut sen homman vastaan, mutta sitten se junailtiinkin jollekin kyseisessä kunnassa olevalle opettajalle, joka tarvitsisi työkokemusta juuri siitä opetettavasta kielestä voidakseen siirtyä aineenopettajaksi.
Juu, ei makseta kesästä, palkanmaksu tuntiperusteisesti. Loppuu siis huhtikuun alussa ja kurssit alkaa syksyllä syyskuun puolivälissä. Syyslomasta eikä talvilomasta ei myöskään makseta eikä joulukuussakaan ole yleensä tunteja.
Kai kuitenkin jonkinlainen lomakorvaus on niin kuin muillakin aloilla, vaikkei koskaan palkallista lomaa?
Tuntipalkkalaisena/keikkalaisena lomakorvaukset maksetaan aina joka keikkatilissä. Eli periaatteessa keikkalaisen tuntipalkka on parempi kuin vakkarin.
Mä oon ollut sijaisena norssilla, ja siellä ei mitään lomakorvauksia makseta keikkalaisille, ei sen kuun tilissä eikä koskaan. Näin kuulemma yliopistojen tessissä. Tarkistin tämän kyseisiltä sopijaliitoilta ja ihan ovat tarkoituksella näin sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotonta, perjantaina sain lomautuslapun, vaikka olen MÄÄRÄAIKAINEN työntekijä 31.5. asti. Ottaa päähän ihan sikana! Oli vielä otsaa reksillä kehottaa että ohjeistaisiin opiskelijoitani että miten kurssit jatkuvat tästä eteenpäin. En tasan mitään ohjeista!
Ei määräaikaista voi lomauttaa! Pidähän puolesi.
Kyllä voi, jos on sellaisen henkilön sijaisena, jonka voisi lomauttaa. Toiseksi joku voimassaoleva poikkeuslaki voi vaikuttaa tähänkin.
Ei kyllä käy kateeksi virassa olevia opettajiakaan näinä aikoina. Ehkä valitsi sittenkin hyvän osan, kun siirryin muihin töihin.
Käsittääkseni jos on esim. äitiys- tai sairaslomansijainen, ei voida lomauttaa.
Kyllä voidaan, mutta esimerkiksi jotain tiettyä tehtävää varten "hankkeen rahoituksen ajaksi" palkattua ei voi. Tämä on varma tieto, kun olen noita määräaikaisia tehnyt eikä ollut ehtinyt kertyä lomaa. Jos äitiysvapaalla oleva olisi voitu lomauttaa, niin myös hänen sijaisensa voidaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut sijaisena norssilla, ja siellä ei mitään lomakorvauksia makseta keikkalaisille, ei sen kuun tilissä eikä koskaan. Näin kuulemma yliopistojen tessissä. Tarkistin tämän kyseisiltä sopijaliitoilta ja ihan ovat tarkoituksella näin sopineet.
Onko keikkalaisten tuntipalkka sitten parempi? Sillähän voidaan korvata lomakorvausten puute. Itse asiassa taitaa myös kansalaisopettajien tuntipalkka olla se mikä on ilman lomakorvausta, ja muutenkin opettajien palkka perustuu opetusvelvollisuuteen kuukausipalkalla.
OAJ on skaliitto. Sivusta seuranneena olen ollut iloinen siitä, että olen pysynyt koko työurani ajan sen miesvaltaisen liiton jäsenenä, johon muinoin ensimmäiseen ammattiin valmistuessani liityin. Työttömyyskassa on vaihtunut moneen kertaan, mutta ei mikään ole ollut yhtä vaikea kuin OAJ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä koulussa haettiin opettajaa yhdistelmällä biologia, mantsa, kaupalliset aineet ja yks jota en muista. Joku opettajan poika opetti sitä. No ei varmaan ole yllätys, että poika jatkoi.
Media vois alkaa selvittämään näitä sotkuja. Opettajat vois kertoa.
Juu tuo on ihan perus. Haetaan aineyhdistelmällä, johon ei ole päteviä hakijoita ja sitten palkataan epäpäteväksi sijaiseksi joku tuttu.
Mutta eikö tuohon kannattaisi kuitenkin vttuillessaan hakea kaikkien, jolla on kelpoisuus edes yhdestä noista opetettavista aineista? Olisihan sellainen kuitenkin kelpoisempi tai vähintään yhtä kelpoinen kuin jonkun opettajan poika.
Täytyypä jatkossa laittaa hakemusta menemään noihin biologia-käsityö, pehmeät materiaalit-yhteiskuntaoppi-liikunta-kemia -yhdistelmiin.
No sittenhän on näitä tuntiopettajuuksia, joissa "edellytämme, että sinulla on valmius käydä opettamassa myös Römpöttivaarassa, Nöyhtämöniemessä ja Mörskynojalla kussakin kaksi tuntia/viikko". Ja etäisyyttä näillä rapiat 200 km. Tämä tietysti tuon monialataituruuden lisäksi.
Sitten tuolla kuoppaisilla maanteillä ajelee näitä huolten painamia multiopettajia ruosteisilla kotteroillaan kiitäen oppitunnilta toiseen.
Pelleilyksi mennyt koko opetusala.
Sijaiseksi tulee aika usein valituksi se, jolle on maksettava pienintä palkkaa. Minulla on omassa arkistossa päätös, jonka mukaan luokanopettajan sijaisuuteen velvollisuudelle opettaa musiikkia, englantia ja tekstiilityötä ei tarvinnut palkata pätevää englanninopettajaa eikä todistuksen kirjoittamista vaille valmista luokanopettajaa. Minä tein valituksen, vaikka en ollut kumpikaan noista. Valituksi tuli sosionomi, joka oli ollut 3 kuukautta luokanopettajan sijaisena, mutta hän harrasti musiikkia. Sitä ei tosin mainittu hakemuksessa vaatimuksena.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä täällä olisi joku, jolla on kokemuksia sivutoimisena tuntiopettajana toimimisesta? Olen vastavalmistunut (joo, ketju on masentavaa luettavaa), ja pohdin, että millaisia tuntimääriä tuollaisessa sopimuksessa yleensä on? Mihin tuo siis käytännössä velvoittaa opettajaa? Tekisin siis mielelläni oikeasti osa-aikaisesti töitä, mutta voidaanko tunteja yhtäkkiä velvoittaakin tekemään enemmän?
No, ei, mutta suosittelisin joustavuutta. Sivutoiminen tuntiopettajuus on mainio keino päästä sisään töihin. Esimerkiksi meille tuli sivutoimiseksi (noin 10h) vastavalmistunut aineyhdistelmälle, jossa ylitarjontaa erityisen paljon. Ekan vuoden teki jatkuvasti enemmän, koska rehtorit käytti samalla sijaisena joka paikassa koululla. Useimmat viikot oli aikamoista heittopussina olemista, kun omien tuntiensa lisäksi oli milloin köksänä, milloin vaikka matikan tuntia pitämässä. Vuoden jälkeen yksi jäi äitiyslomalle ja hoitovapaalle ja sijaisti siinä pari vuotta ihan normaalisti lehtoria. Sitten pääsikin jo helpommalla muualle ja on saanut nyt virankin jo.
Vierailija kirjoitti:
546 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt on työtä, mutta minulla on tunne, ettei määräaikainen työsuhde jatku syksyllä. Intuitio kertoo. Mitään ei ole siis suoraan sanottu, mutta aavistelen tällaista.
Ensi syksynä siis todennäköisesti saman tsempin tarpeessa kuin muutkin tässä ketjussa. Joku toinen taitaa saada tämänhetkisen määräaikaisuuteni syksyllä!
Tässä kun näitä vanhoja viestejä luen, niin tuli mieleen juuri tämä yllä oleva, että aina ei otetakaan sitä opettajaa vakivirkaan tai uuteen määräaikaisuuteen, joka virkaa on hoitanut sijaisena, vaikka olisi ihan hyvä ja kelpoinen.
Jos jollekulle on käynyt näin, niin kuulisin mielellään mietteitä tästä! Minun itsetuntoni ei tuollaista kestäisi, se on ollut kovilla jo muutenkin tässä jatkuvassa hakurumbassa. Miten tuollaisesta voi selvitä? Heitetään toinen pois kylmästi kuin vanha rukkanen, ja otetaan joku muu. Kuin tulisi pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi ja jätettäisiin ojaan makaamaan, niin minä sen kokisin.
On käynyt. Ei minulle, mutta olen lukenut sen pöytäkirjan, johon oli erikseen kirjattu anteeksipyyntö sille, jolle paikka oli luvattu. Hän oli ollut siinä vuosia epäpätevänä ja kun viimein sai kelpoisuuden ja haki vakivirkaan, siihen valittiinkin joku muu.
Sitä on muillekin sattunut, että joku epäpätevä on ollut vuoden kerralla määräaikaisena. koska ei ole ollut yhtään kelpoista hakijaa. Sitten kuin on viimein saanut itse tutkinnon suoritettua, onkin ansioituneempia hakijoita ilmaantunut sankoin joukoin. Itse olen ollut tekemässä valintaa tällaisessa tilanteessa.
Millä tavalla ansioituneempia?
Esimerkiksi ollut rippikoululeirillä isosena. Tämän perustelun olen nähnyt pöytäkirjassa enkä tiedä, miten kävi siitä päätöksestä tehdyssä valituksessa. Siinä ei tosin ollut kyse vastavalmistuneen ohittamisesta vaan pikemminkin päin vastoin. Valittiin tuolla perusteella vasta valmistunut, jolla ei parempaakaan työkokemusta ollut. Tavallisempi syy ohittaa vastavalmistunut on tietenkin se, että jostakin ilmaantuu kokeneempi hakija. Tämä oli se tapaus, jossa itse valitsin oikeasti kokeneimman, en korkeimmin koulutettua.
Itse opiskelen ekaa vuotta luokanopettajaksi. Minulla on AMK-tutkinto ja vakituinen työpaikka, josta olen siis opintovapaalla. Mietin koko ajan, että jatkanto opintoja vai en. Työtilanne on suurin tekijä, joka saa asiaa miettimään. Toinen on työolot. Aiempi työni on itsenäistä asiantuntijatyötä, jota voin tehdä etätyönä. Työolot siis huomattavasti paremmat ja vähemmän kuormittavat kuin alakoulussa. Lisäksi vakituinen työ tuo turvaa. Asun yliopistokaupungissa, jossa opeja koulutetaan, joten hakijoita riittää. Miehellä työ täällä ja lapsikin on, joten ei ole mahdollista tuosta noin vaan muuttaa työn perässä sinne tänne sijaisuuksia rääppien. Kuulostaa raskaalta muutenkin olla jatkuvasti työnhaussa. Pitäisiköhän vain palata aiempaan työhöni ja unohtaa nämä opehommat?
Olen vaihtanut alaa muutama vuosi sitten ja ollut tyytyväinen päätökseeni. Tein määräaikaisuuksia kuusi vuotta. Pari ekaa kesää olin työttömänä mutta sitten alkoi kesältäkin saada palkkaa. Silti, raskasta oli vaihtaa joka vuosi koulua . Yhdessä koulussa opetin kaksi vuotta ja toinen vuosi oli kyllä paljon helpompi: tunsi syksyllä heti talon tavat, kollegat ja suurimman osan oppilaistakin. Jouluun asti melkein menee uudessa koulussa se sisäänajo.
Kyllähän opettajakin saa lomarahat kun määräaikaisuus päättyy. Mutta muilla aloilla saa sekä lomarahan että palkallisen kesäloman eli tavallaan sen puolitoista-pari tonnia kaupan päälle sen palkallisen loman lisäksi, eli onhan se eri asia. Virassa oleva opettaja saa siis palkkaa koko kesän - ja lisäksi tonnin pari lomarahaa.
Kesälomaa taas kertyy myös äitiysvapaan ajalta monella muulla alalla. Eli voit pitää palkallisen kesäloman äitiysvapaan päälle. Opettajilla se ei ole mahdollista, joten siksi ilmeisesti käytetään tätä ”palaan kesäksi töihin”-korttia. Minusta sijaiselle, joka työskentelee vain sen 10 kk eli palkanmaksu loppuu suvivirteen, pitäisi maksaa se 12 kuukauden palkka jaettuna kymmenelle kuukaudelle. Mutta OAJ ajaa vain virassaolevien asioita, senhän kaikki tietävät.
Enää en opetusalalle palaa. Työn vaatimukset kasvavat koko ajan ja vastuuta esim perheiden hyvinvoinnista sälytetään kouluille. Vaikeat oppilaat suurelta osin inkluusion takia, entistä vaikeammat vanhemmat, avoimet opetustilat ja uusi OPS-opettajien työoloja poljetaan aina vaan alaspäin. Ei kiitos, voin mieluummin paremmin muissa töissä.
Tässä yksi esimerkki, että vain taivas on rajana vaatimuksille (tosin ilmeisesti ketään sopivaa ei ole löytynyt, koskapa tämä paikka on uusintahaussa):
"Elisenvaaran yhtenäiskoulussa julistetaan uudelleen haettavaksi ruotsinkielen ja äidinkielen sekä kirjallisuuden päätoimisen tuntiopettajan sijaisuus ajalle 10.8.2020-19.2.2021. Tehtäviin kuuluu ruotsin opetusta vuosiluokille 6-7 n. 5 vuosiviikkotuntia, äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta vuosiluokille 7 ja 9 n. 7 vuosiviikkotuntia, ilmaisutaidon opetusta 8. lk:lle 2 vuosiviikkotuntia sekä suomi toisena kielenä opetusta n. 2-4 vuosiviikkotuntia. Opetusta on yhteensä n. 16-18 vuosiviikkotuntia.
Tehtävään valittavalta edellytetään monipuolista, uuden opetussuunnitelman mukaista pedagogista osaamista, sekä kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja halua opetuksen kehittämiseen. Lisäksi arvostetaan osaamista tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä, hyviä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja työyhteisötaitoja sekä kehittämisorientoitunutta työskentelyotetta. Oman auton käyttömahdollisuutta edellytämme, koska opetusta annetaan useammassa yksikössä (6. lk:n ruotsinopetusta Karinaisten yksikössä)."
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10345306?lang=fi
Kukahan onnellinen tuohonkin tulee valituksi?
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi esimerkki, että vain taivas on rajana vaatimuksille (tosin ilmeisesti ketään sopivaa ei ole löytynyt, koskapa tämä paikka on uusintahaussa):
"Elisenvaaran yhtenäiskoulussa julistetaan uudelleen haettavaksi ruotsinkielen ja äidinkielen sekä kirjallisuuden päätoimisen tuntiopettajan sijaisuus ajalle 10.8.2020-19.2.2021. Tehtäviin kuuluu ruotsin opetusta vuosiluokille 6-7 n. 5 vuosiviikkotuntia, äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta vuosiluokille 7 ja 9 n. 7 vuosiviikkotuntia, ilmaisutaidon opetusta 8. lk:lle 2 vuosiviikkotuntia sekä suomi toisena kielenä opetusta n. 2-4 vuosiviikkotuntia. Opetusta on yhteensä n. 16-18 vuosiviikkotuntia.
Tehtävään valittavalta edellytetään monipuolista, uuden opetussuunnitelman mukaista pedagogista osaamista, sekä kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja halua opetuksen kehittämiseen. Lisäksi arvostetaan osaamista tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä, hyviä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja työyhteisötaitoja sekä kehittämisorientoitunutta työskentelyotetta. Oman auton käyttömahdollisuutta edellytämme, koska opetusta annetaan useammassa yksikössä (6. lk:n ruotsinopetusta Karinaisten yksikössä)."
Hemmetti, eihän mun tarvi kuin 1) ajaa ajokortti, 2) ostaa auto, 3) opiskella tuo toinen oppiaine nykyisen kelpoisuuden lisäksi ja 4) vähän ilmaisutaitoa ja S2:a myös, 5) vuokrata asunto vapailta markkinoilta jostain fcgk Elisenvaarasta (missä tämmöne metropoli o???) + 6) takuuvuokra öbaut 1200 euroa jostain vaikka seksiä myymällä kasaan, niin sit mä oon tohon passeli!
Ai hvetti, homma loppuukin jo helmikuussa. No voi viddu, muuten ois tullu kaupat :-DDD
Vierailija kirjoitti:
Inhoan sydämeni pohjasta noita paikkoja, joissa virka alkaa samana päivänä kuin koulukin. Oon kyllä niitä tehnyt, ei siinä mitään, mutta aika usein rehtorit ehdottaa, että voisit tulla tutustumaan kouluun jo aikaisemmin. Siis kenen kustannuksella? Joskus on matkaa monta sataa kilometriä, niin ei sitä ihan huvikseen edestakaisin sitä kulkisi ja perehtyisi ilman palkkaa.
Hyvät koulut perehdyttää palkallisesti ja varaavat siihen myös aikaa, ja sehän on myös OAJ:n suositus. Mutta tosi monessa koulussa pitäisi puskista hypätä pitämään ensimmäistä tuntia ja hyvä jos työjärjestyksenkään saa edeltä käsin tietoonsa. Aina ei sitäkään millään pyynnöillä saada toimitettua edes muutamaa päivää aikaisemmin, niin että saadaan sijaisen pesti alkamaan mahdollisimman huonoissa merkeissä. Ryhmäkokojakin pantataan kuin valtakunnan salaisuutta, vaikka henkilö on jo valittu virkaan ja haluaisi vähän tietää, mitä on odotettavissa.
Halloo, onko edunvalvonnallisesti harjaantuneita opettajia paikalla?
Itse olen toivottoman tietämätön sijaisten palkkaamisen käytännöistä. Tiedän kyllä, että virkaan pitää olla kelpoinen ja täyttää viranhaussa ilmoitetut edellytykset, mutta entäpä tuollaiset 12 kk:n sijaisuudet?
Hain Lahdesta erästä paikkaa, se oli tällainen pidempi sijaisuus, ja valittu on näemmä vasta viime vuonna valmistunut siinä missä itselläni on pidempi opettajakokemus kelpoisena. Varmasti tästäkin voi valittaa, jos haluaa, mutta kannattaako, kun kyse ei ole vakivirasta?
Sijaisuuteen on otettu siis suhteilla joku kivaksi tiedetty eikä ole edes haastateltu pitkän kokemuksen omaavia. Suoraan sanottuna vtuttaa kuin pientä oravaa, jos opetuskokemuksella ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toivottoman tietämätön sijaisten palkkaamisen käytännöistä. Tiedän kyllä, että virkaan pitää olla kelpoinen ja täyttää viranhaussa ilmoitetut edellytykset, mutta entäpä tuollaiset 12 kk:n sijaisuudet?
Hain Lahdesta erästä paikkaa, se oli tällainen pidempi sijaisuus, ja valittu on näemmä vasta viime vuonna valmistunut siinä missä itselläni on pidempi opettajakokemus kelpoisena. Varmasti tästäkin voi valittaa, jos haluaa, mutta kannattaako, kun kyse ei ole vakivirasta?
Sijaisuuteen on otettu siis suhteilla joku kivaksi tiedetty eikä ole edes haastateltu pitkän kokemuksen omaavia. Suoraan sanottuna vtuttaa kuin pientä oravaa, jos opetuskokemuksella ei ole mitään merkitystä.
En tiedä sijaiskäytännöistä, mutta olen itse aineenopettaja jolla on mitta täysi rekrypolitiikkaa ja etenkin liikakouluttamista.
Pääsen assistentiksi erääseen kovan profiilin yritykseen, jossa arvostetaan akateemista tutkintoa, kielitaitoa ja muuta osaamista, jota minulla on. Etenemismahdollisuuksia on, toisin kuin riviopettajana jossain oppilaitoksessa.
Jätän koko tuttavuuksiin perustuvan kunnallisen sektorin nyt omilleen ja siirryn yksityiselle. Suosittelen samaa niille, joilla on kokemuksensa tai opintojensa puolesta siihen edellytyksiä. Yksityisellä palkka ja palkallisen kesäloman pituus ovat neuvoteltavia asioita, toisin kuin kunnalla tai valtiolla.
Aion tehdä rahaa niin ettei paskalle taivu ja ikävä ei tule homekouluja ja kunnallista päätöksentekoa. Ihanaa, että tein aikoinaan sellaisia sivuopintoja, joista on nyt hyötyä!
Vierailija kirjoitti:
Sijaiseksi voi valitettavasti ottaa melkein puhelinpylväästä seuraava ja rehtorin halun mukaisesti. En usko valituksen menevän läpi, kun valittu on vielä pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaiseksi voi valitettavasti ottaa melkein puhelinpylväästä seuraava ja rehtorin halun mukaisesti. En usko valituksen menevän läpi, kun valittu on vielä pätevä.
Näin se menee myös vakipaikoissa. Riittää, kun täyttää kelpoisuusvaatimukset. Valitus voi mennä läpi vain siinä tapauksessa, että on esim. syrjitty raskaana olevaa ansioituneempaa tai toista sukupuolta olevaa hakijaa. Aika helppo on keksiä joku sellainen erityistaito, jota ei ole kenelläkään muulla kuin valituksen tulleella. Joskus sitä on joutunut pienen hetken miettimään, kun joku on kysynyt valintaperusteita. Eihän sitä voi ihan suoraan sanoa, että siksi valittiin kun on sen meidän vanhan opettajan lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee myös vakipaikoissa. Riittää, kun täyttää kelpoisuusvaatimukset. Valitus voi mennä läpi vain siinä tapauksessa, että on esim. syrjitty raskaana olevaa ansioituneempaa tai toista sukupuolta olevaa hakijaa. Aika helppo on keksiä joku sellainen erityistaito, jota ei ole kenelläkään muulla kuin valituksen tulleella. Joskus sitä on joutunut pienen hetken miettimään, kun joku on kysynyt valintaperusteita. Eihän sitä voi ihan suoraan sanoa, että siksi valittiin kun on sen meidän vanhan opettajan lapsi.
Mä tiedän yhden tuollaisen opettajan lapsen. Hän sai töitä heti kun valmistui naapurikunnasta ja seuraavana vuonna vakipaikan viereisestä kunnasta samasta oppilaitoksesta, missä hänen vanhempansa oli ollut töissä. Hänen erinomaisuuttaan ei tietysti tuo opettajavanhempi mitenkään poissulje.
Viimeisen vuoden aikana kaikkia paikkoja ympäri Suomen hakeneena on ihmetyttänyt tuo, että haetaan täysin geneerisesti vain opettajaa. Mitään erityisiä taitoja tai osaamista ei ilmoiteta haettavan, joten kuka tahansa kelpoinen voisi tulla valituksi. Silti on joku valmiiksi ajateltuna paikkaan, joten hyvin voisi rakentaa hakuilmoituksen tämän henkilön "muotoiseksi".
Itselläni ei ole valmistumisesta kuin neljä vuotta, ja koen olevani suorastaan yltiöpäinen, kun kehtaan silti hakea vakivirkoja. Niitä jaetaan alallani nyt niille, joilla on valmistumisesta kymmenen vuotta ja sen jälkeen tiivis työkokemus. En vain jaksa odottaa niin kauan ollen kesät työttömänä, jotain muuta on keksittävä. On todella raskasta olla joka kesä työttömänä ja vieläpä ilman tietoa siitä, pääseekö syksyllä töihin. Olen huomannut, että masennus on näinä vuosina hiipinyt hiljaa elämääni ja nyt aion tehdä siitä lopun. Hyvästi koulumaailma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muutaman kerran valitsemassa opettajaa, vaikka olen itsekin hakenut paikkoja satoja kertoja. Joskus olen onnistunut pääsemään peräti rehtoriksi, parhaalla kerralla peräti kahdeksi vuodeksi, tosin vain osa-aikaisena.
Pari kertaa siinä piti miettiä, miksi valitsen opettajaksi jonkun muun kuin ansioituneimman. Toisella kerralla piti vähän pinnistellä, koska hakija oli ilmiselvästi hakenut vain työkkärin määräyksestä. Toisella kerralla pystyin perustelemaan pitkällä ja hyvin monipuolisella työkokemuksella, joka oli siinä työssä varsinaista alan opettajakoulutusta tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla valmistumisen jälkeen viides kesä työttömänä. Teen aina perhevapaasijaisuuksia. Kun lähipiirille sanon, että kesältä en saa palkkaa, asenne on se, että ei sitä kummastella. Ihmiset muilla aloilla suhtautuvat olankohautuksella, ihan kuin se kuuluisikin mennä niin.
Musta tuntuu että mä en ole ihan lopullisesti tajunnut tätä että miksi se viranhaltija on oikeutettu palaamaan kesiksi töihin? Liittyikö se jotenkin lomiin?
Ei kukaan ajattele, että sen kuuluu mennä niin. Mutta kaikki tietävät, että opettajat on just niin kusipäitä että tulevat mammalomalta kesäksi nostamaan sen sijaisen palkan itselleen. Ja jotenkin opettajat itsekin oikeuttavat tämän törkeyden. Niin kyllä me muut on jo ajat sitten lakattu sitä ihmettelemästä. Tuo toisten palkan varastaminen on kyllä yksi syöpä mihin pitäisi puuttua.
Kannattaa vaihtaa alaa heti kun mahdollista!