1-luokkalaisen ope maha pystyssä.. kohta mammalomalle... ov
eikö olisi voinut jättää hakematta sitä paikkaa, kun kerran aikoo jäädä muutaman viikon kuluttua äitiyslomalle?
nm.äiti, jota harmittaa
Kommentit (97)
eikö opeilla ole aivan samat oikeudet kuin muillakin. Luulettko että he oikeasti miettivät perheasiansa oppilaiden mukaan. Heillä on sama irtisanomisaika kuin muillakin. kai he saavat muuttaa kesken lukukaudenkin?
Kuka teistä meuhkaajista itsekään sitoutuu 100 % varmasti vuodeksi työhönsä, on aivan varma ettei sairastu pitkäaikaisesti, raskaudu, muuta paikkakunnalta, vahda työpaikkaa jne.
Minä en ole ainakaan kertaakaan raskautuessani miettinyt työnantajaani pätkääkään. Ja varsinkin kun niitä vauvoja ei välttämättä tule juuri sillä aikataululla kuin toivotaan
syysloman jälkeen äitiyslomalle. Sijaisen kanssa ei sitten luokan "kemiat" kohdanneet ja luokka oli ihan sekaisin keväällä. Tarvittiin psykologia, koulunkäyntiavustajaa, rehtoria, seurakunnan työntekijöitä... Siis ekaluokkalaisia laitettiin rehtorin puhutteluun kun opettaja ei saanut niitä kuriin. Pahinta oli että 25 oppilaasta 7 ei osannut lukea ekaluokan jälkeen... Tokaluokalla oli eri sijainen, mutta ekaluokan asioita kerrattiin jouluun saakka Onneksi kolmannella luokalla asiat alkoi lutviutua normaaliksi... Tätä vanhemmat pelkäää kun ope vaihtuu kesken vuoden. En minä halua opettajien lisääntymistä estää. Kaksi lasta peräkkäin tehnyt sairaanhoitaja
Pyhä sylvi mitä ajattelua! Siis eiköhän se opettaja ajattele omaa lastaan ennemmin kun teidän nico-peccoja!
Raskaus ei ole peruste syrjiä työhaastattelussa. Jos on pätevin hakijoista niin sitten se pääsee.
Pyhä sylvi mitä ajattelua! Siis eiköhän se opettaja ajattele omaa lastaan ennemmin kun teidän nico-peccoja!
Raskaus ei ole peruste syrjiä työhaastattelussa. Jos on pätevin hakijoista niin sitten se pääsee.
Voi hyvänen aika sentään joskushan se opettajankin on perhe perustettava.
En kävisi ketään raskauden takia haukkumaan ellei ole sellainen joka suoltaa jälkikasvua holtittomasti maailmaan ja ei käytä koskaan ehkäisyä.
Normaalikokoisen perheen perustamisen ymmärrän ja soisin muidenkin ymmärtävän.
Aloittajalle kysymys, etkö olsi hankkinut lapsia jos sattuisit olemaan opettaja???????????????
Mieti hetki, tuota lasta joka aloitti koulunsa ei sinun ajatusmaailmalla varustettuna olisi ollenkaan.
1lk Naisopettaja
2lk Koulu vaihtui - uusi naisopettaja
3lk Koulu vaihtui taas - kolmas naisopettaja, joka jäi äitiyslomalle - neljäs naisopettaja
4lk Opettaja vaihtui - viides naisopettaja
5-6lk Opettaja vaihtui - kuudes opettaja, tällä kertaa mies.
En koe kärsineeni mitenkään, vaikka kahden muuton takia opettajan lisäksi vaihtui myös sekä koulu että kaverit. Ja koulu sujui hyvin.
1. luokalla miesopettaja, joka vaihtoi koulua vuoden jälkeen.
2. luokalla uusi miesopettaja, joka vaihtoi koulua vuoden jälkeen.
3. luokalla naisopettaja, joka pysyi muilla 6. luokkaan asti, mutta vuoden jälkeen itse vaihdoin koulua muuton vuoksi.
4. luokalla naisopettaja, joka jäi äitiyslomalle 5. luokan syysloman jälkeen.
5. luokalla uusi naisopettaja, joka vaihtoi koulua vuoden jälkeen, kun sai hyvän vakiviran.
6. luokalla 4. luokan opettaja tuli takaisin, mutta jäi joululomalla äitiyslomalle. 6. luokan kevätlukukaudella uusi naisopettaja.
Mä näen selvän kuvion: suurin ongelma on määräaikaisuudet. Opettajat, sukupuolesta riippumatta, lähtevät, kun saavat muualta paremman viran. Esim. tuo naisopettaja, joka pysyi 3. luokalta 6. luokalle, oli vakituinen. Vuoden pysyneet oli nuoria vastavalmistuneita, joita onnisti muualla paremmin.
Mikään näistä opettajavaihdoksista ei myöskään häirinnyt mua. Pahimmassa tapauksessa kemiat ei kohtaa opettajan kanssa ja sitten sitä on jumissa 6 vuotta. Vaihtelevuudella joukkoon mahtuu toivottavasti enemmän miellyttäviä tapauksia ;)
vaan siinä että sijainen ilmeisesti oli epäpäteva / taitamaton.
syysloman jälkeen äitiyslomalle. Sijaisen kanssa ei sitten luokan "kemiat" kohdanneet ja luokka oli ihan sekaisin keväällä. Tarvittiin psykologia, koulunkäyntiavustajaa, rehtoria, seurakunnan työntekijöitä... Siis ekaluokkalaisia laitettiin rehtorin puhutteluun kun opettaja ei saanut niitä kuriin. Pahinta oli että 25 oppilaasta 7 ei osannut lukea ekaluokan jälkeen... Tokaluokalla oli eri sijainen, mutta ekaluokan asioita kerrattiin jouluun saakka Onneksi kolmannella luokalla asiat alkoi lutviutua normaaliksi... Tätä vanhemmat pelkäää kun ope vaihtuu kesken vuoden. En minä halua opettajien lisääntymistä estää. Kaksi lasta peräkkäin tehnyt sairaanhoitaja
1. ope oli hoitovapaalla olevan open sijainen ja sai paremman vakiviran toisesta koulusta ensimmäisen vuoden jälkeen. Tämä oli hyvä asia meidän kannalta, sillä tämän open kanssa ei homma luistanut (siis lapsella ja opella ei sujunut ollenkaan)
2. ope oli myös siis sijainen, mutta kaikki sujui loistavasti. Sai uuden sijaisuuden vuoden päästä.
3. ope on vielä mysteeri - hän on nyt mies. Uskoisin, että vakipaikalle palaa tämän vuoden kuluessa joko tämä alkuperäinen ope tai sitten homma tulee viimein uudelleen haettavaksi. Toivon, että hommaan palkataan joku, joka voi hoitaa luokkaa 6. luokka-asteeseen saakka.
Mutta en ikinä ajattelisi, ettei naisilla ole oikeutta hankkia lapsia tai olla hoitovapaalla. Tottakai on. Se aiheuttaa melkoisen sijaisrumban ja rehtorien tehtävä olisikin pyrkiä mahdollisimman pitkiin sijaisuuksiin. Olisi loistavaa, jos hoitovapaa esim. heti määritellään riittävän pitkäksi, jolloin sijainenkin voidaan palkata pidemmäksi ajaksi kerrallaan.
Omilla lapsillani on käynyt kahdesti niin, että opettaja on jäänyt kesken lukuvuoden äitiyslomalle. Minusta äitiysloma ei ole ollut niinkään suuri ongelma vaan se, että molemmat opettajat ovat olleet jo ennen äitiyslomaa monta kuukautta sairaslomalla. Tätä sairaslomaa on kuitenkin jatkettu aina viikko tai kaksi kerrallaan, minkä vuoksi lapsilla on ollut todella monta eri sijaista jo ennen äitiysloman alkua.
Ymmärrän harmituksesi. Oma opettajani jäi aikoinaan eläkkeelle ekaluokkani aikana :(
1. luokka ja koulun vaihto perheen muuton vuoksi
2. luokka jonka jälkeen jälleen muutto ja koulu vaihtui
3. - 6.luokat jopa neljä luokkaa samassa koulussa ja aina eri opettaja
7. luokka kansalaiskoulu ja taas perheemme muutti
8. luokka viides ja viimein koulu
Olin siis viidessä eri koulussa oppivelvollisuuteni aikana ja eipä haitannut muutoin kuin kaverisuhteiden kannalta.
Ei minua häirinnyt opettajavaihdokset. Pärjäsin aina erittäin hyvin, sain stipendejäkin.
meidän opettaja (mies) oli koko viidennen luokan pois kun hänen tyttärensä sairastui leukemiaan. Kyllä oli ajattelematonta tuolta tytöltä.
kun teidän pikku kullanmurut ei kestä jos ope vaihtuu ala-asteen aikana? Tää on nyt varmaan sitä curlingia parhaimmillaan...
kun tää on sitä että kaikki pitäis tietää ennalta eikä kestetä sitä että elämä on jatkuvaa muutosta
käviskö mielessä että koti vois olla paikka jossa olis mahdollisimman turvalliset olosuhteet kun maailma ympärillä muuttuu? Ja sitten vois myös harkita vaikka jonkun harrastuksen alottamista ettei tarvis tänne tulla haukkumaan toisten ihmisten elämänvalintoja - meillä kaikilla ne vaikuttaa välillisesti toisten elämiin ja sen kanssa nyt vaan on elettävä.
Vois suoda pientä solidaarisuutta toisille mutta niin makaa kun petaa, turha ihmetellä jos ihmiset on veemäisiä kun tollasta asennetta viljelee.
luokanopettajan koulutus kattaa luokat 1-6, ja niitä on oikeus ja velvollisuus opettaa. Eri asia sitten on se, että jotkut opettajat ovat erikoistuneet tai kiinnostuneet tietystä ikävaiheesta.
johonkin, harva valmistuu okl:stä erikoistumatta, koska se on mykyajan työmarkkinoilla miinus.
Luokanopettajan opintoihin kuuluvat alkuopetuksen osuudet ovat niin minimaalisia, että on todella järkevää jakaa opetusta siten, että alkuopetukseen erikoistuneet hoitavat alkuopetuksen ja muihin aineisiin erikoistuneet hoitavat ylemmät luokat.
Opettaja ei itse päätä mitä luokkaa opettaa, toki moni rehtori kuuntelee toiveita. Harva opettaja myöskään haluaa kesken kaiken luopua omasta luokastaan.
Tasapainoinen ekaluokkalainen ei saa traumoja siitä, että ekaluokan ope vaihtuu kesken kaiken. Niille lapsille, joille se opettajasuhde saattaa olla ainoa tasapainoinen suhde aikuiseen, heille se saattaa olla merkityksellisempää.
ymmärrän ap:n harmistuksen, että on kurjaa, kun lapsi aloittaa ekan luokan ja ope on vaan muutaman viikon töissä ja sitten tulee uusi ope. Mutta muutoinhan tuolle tilanteelle ei voi mitään, opettajilla on ihan samanlainen oikeus saada lapsia kuin muillakin. Joku täällä väläytteli, että opet suunnittelemalla suunnittelee raskautensa mahdollisimman hankaliin aikoihin, eihän se nyt niin ole! Aika harva loppujen lopuksi pystyy tulemaan raskaaksi sormia napsauttamalla ja itse päättämällä sen ajankohdan.
Mulla itsellä vaihtui ala-asteella opet koko ajan, enkä mä osannut pitää sitä mitenkään outona. Siellä vaan oli se systeemi, että tietty opettaja opetti tiettyä luokka-astetta, meillä vaihtui ope oikeastaan joka vuosi. Tietenkin mitä isompi koulu, niin sitä tärkeämpää olisi, että se tuttu ope olisi olemassa.
Ihanaa siis, että tuo opettaja saa lapsia. Sillä olen sitä mieltä, että "lapsellinen" ope on vielä parempi ope.
Tiedän viime syksyltä tapauksen, jossa ekanluokan ope oli töissä vain pari viikkoa jäi sairaslomalle ja sitten kuoli. Tietenkin hänkin sai tulla syksyllä töihin, kuka meidän päivämme etukäteen tietää tarkalleen?
Tuollaluokalla oli sitten pari sijaista loppuvuonna, mutta opettaja oli kuitenkin ja opetusta saivat. Surullinen oli vaan koko koulu vuosi teitty.