Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-luokkalaisen ope maha pystyssä.. kohta mammalomalle... ov

Vierailija
10.08.2011 |

eikö olisi voinut jättää hakematta sitä paikkaa, kun kerran aikoo jäädä muutaman viikon kuluttua äitiyslomalle?

nm.äiti, jota harmittaa

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä oikeudella he itse ovat hankkineet lapsia?

Mä kun läksin äitiyslomalle ensimmäistä lasta synnyttymään niin irtisanouduin työpaikasta. En oo kenenkään asioita häirinnyt omalla valinnallani hoitaa lapset kotona kolmevuotiaiksi asti.

Vierailija
42/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ainoa vapaapaikka oli ekalla luokalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vakituinen virka ja otan vuorallani vastaan ekaluokan. Ei toisia viranhaltijoita juuri kiinnosta siinä kohtaa tehdä toisen töitä, vaikka toinen olisikin raskaana. Koulussa on tietyt systeemit... Sitten vain raskautuneelle opelle hommataan sijainen. Hyvin yksinkertaista.

Niin ja eikä sitä koskaan tiedä, vaikka ope sairastuisi vakavasti. Ei se sitä katso onko ekaluokan ope vai mikä luokka on kyseessä.

Vierailija
44/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti syyskauden aikana, koska hän jäi eläkkeelle. Eläköityminenkin pitäisi vissiin lailla kieltää...

Vierailija
45/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudesta ja äitiyslomasta ilmoittamisesta on ihan omat säädökset. Ne on tarkoitettu työntekijän suojaksi ja oikeudeksi. Yritä nyt nähdä metsä puilta. En melkein voi uskoa, kuinka äitiys on kuin peilin heijastus silmään. Häikäisee niin, että järki päästä pakenee.

Vierailija
46/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opettajat vaihtuu. Meilläkin kaksi vuotta sitten aloittaneen opettajaksi määrättiin raskaana oleva naisopettaja. Ensimmäisenä vuonna oli koko vuoden juuri valmistunut tyttö. Toisen vuoden syyslukukaudella oli köksän opesta vaihdon tehnyt ope ja kevätlukukaudella taas vastavalmistunut ope. Eli kahtena ekana vuonna jo yhteensä kolme opettajaa. Kaikilla opettajilla on ollut vaikeuksia saada pidettyä kuria luokassa.

Johtuiskohan tuo kurin puutos sun omista kasvatustaidoista Ajattelin vaan että mahtaa sun omissa kasvatustaidoissa olla puutteita kun opettajat ei saa sun kultamurusias kuriin. Ja toi "ei ole hauskaa" aloitus kuulostaa ihan siltä kun itse olisit hiekkalaatikkoiässä.

Minun lapseni ovat erittäin hyväkäytöksisiä. Pitäisikö minun mennä kasvattamaan myös niitä riehuvia poikia, joita eivät omat vanhemmat kasvata ja opettaja ei saa kuriin? Ei kai nyt sentään. Erityisesti tämä poikien riehuminen on kilteille tytöille suuri kärsimys.

Vierailija
47/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että ensin ollaan ihan varpaillaan että minkälainen ope se nyt omalle lapselle tuleekaan. Suurin osa opettajista ihan mukiinmeneviä, mutta kun todetaan että mukiinmenevä on, niin ollaan ku lottopotin voittajia. Heti jos tulee joku sijaisuus, niin taas kauhea epäluulo että vähintään joku lapsenkiduttaja tai pedofiili, narsisti tai sadisti se sieltä on luvassa.

Löysätkää äidit vähän, harvassa ne kamalat opettajat on siitäkin huolimatta että niitä negatiivisiakin koulukokemuksia on jokaisella meistä varmasti vuosien varrella kertynyt ja niistä vaan on niin mukava syyttää opettajaa silloinkin kun se ei ole oikeasti perusteltua.

Jos pelkäätte etteivät lapset opi, niin huoli pois, kyllä ne vaan oppii, kaikista opettajista huolimatta ;) Jos taas pelkäätte etteivät muuten pärjää porukassa, niin ovathan ne pärjänneet tarhassa ja eskarissakin. Tarhassa sentään on pieniä jotka eivät osaa aina edes kertoa kaikkia tapahtumia. Koululaiselta voit aina kysyä miten päivä meni jne.

Vai onko kaiken takana se että ope arvioi sinun lapsesti kehitystä ja oppimista, siitäkö se huoli?

Aina voit kysyä jo etukäteen arviointikriteerit ja jos huolettaa, niin auttaa itse lasta hyvissä ajoin tai pyytää tukiopetusta. Eli arvioinninkaan takia ei ole mitään syytä demonisoida opettajia ja kuvitella että vaikka se oman lapsen ope sattuikin olemaan jees, niin kaikki muut maailman opekandidaatit olisivat hirviöitä.

Vierailija
48/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevätlukukaudeksi. Olin luokan 5. opettaja. Minusta se oli kohtuuttoman paljon, mutta joskus asiat vain menevät niin. Kun tulin töihin, minulle sanottiin, että kyseessä on puolen vuoden sijaisuus. Hain siis hyvissä ajoin töitä muualta. Pesti jatkuikin syksyllä, jolloin luokalle tuli 6.opettaja :(

Kuitenkin oppilaat oppivat ja homma eteni, ideaalitilanne olisi toki ollut sama ope edes yhden vuoden, mutta nin kauan kuin ihmiset tekevät opettajan työtä, inhimilliset tekijät (sairaudet, raskaudet ym.) kuuluvat kuvaan.

Vierailija
49/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasteli sitä raskauttaan jouluun asti ja oli vaihtelevia sijaisopettajia koko syksyn. Kevääksi saatiin pysyvämpi sijainen. Surkea ekaluokka. Itsekäs ope.

Sijainen jatkoi tokaluokan, mutta kolmannelle tuli uusi sijainen, joka aloitti nyt neljättä luokkaa ja maha pystyssä. Mulla menee hermo. Opet on itsekkäitä. Katsovat, että äitiysloma tulee palkanmaksun kannalta sopivasti.

Eli lapseni saa nyt neljännellä neljännen opettajan. Opettajat eivät kyllä ajattele ollenkaan oppilaidensa hyvinvointia. Oma napa ja sen kasvu on pääasia.

Mitä vollotat, haahka!? Opella on oikeus tehdä elämällään mitä ja milloin haluaa, katso sinä minne lapsesi kouluun lykkäät jos ei tuo koulu vastaa toiveitasi.

T: minulla lapsi yksityiskoulussa ja miesope

Vierailija
50/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon sairaslomalla - tai hoitamassa kotona sairasta lasta. Koskaan ei voi tietää etukäteen.

Itse olin kerran sairaslomalla melkein koko syyslukukauden, vaikka piti olla vain kuukausi. Mursin reisiluuni elokuun lopussa ja se ei parantunut toivottuun tahtiin. Sijainen otettiin aina kuukaudeksi kunnes kuultiin mitä ortopedi aina sanoi (kontrollit kuukauden välein).

Vierailija
51/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kohta 30-vuotias aineenope, ja odotan kieli pitkällä, että saisin jostain vakituisen työn. Sitten uskaltaisin EHKÄ harkita omien lasten saamista. Miten tällaisten "3kk siellä ja 6kk tuolla"-sijaisuuksien kanssa uskaltaa mitään perhettä perustaa? Joten kyllä, jos ja kun joskus saan töitä, aion raskautua melko pian. Ajattelevat muut siitä mitä tahtovat.

Jos olisin saanut työtä heti pian valmistumisen jälkeen 25-vuotiaana, olisin ehtinyt olla töissä monta vuotta ennen lasten saamista. Mutta niin nuori ei kelpaa minnekään, pyöritetään vain sijaisuudesta toiseen...

Vierailija
52/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ope jää joululomalta äitiyslomalle, ei se todellakaan ole näille pienille katastrofi. Enemmän vaihtuvuutta siellä päiväkodissa on ollut, ja kotihoidetut nyt saavat sitten puolen vuoden jälkeen uuden open. Eivät he siihen kuole. Opetus jatkuu vain uuden pätevän open johdolla, mutta jos koulussa on pätevä rehtori ja hyvä henki opettajien kesken, jatkuu opetus niin kuin ennenkin ja samoilla arviointikriteereilläkin.

Kyllä ne ekaluokkalaiset ovat yleensä jouluun mennessä jo sopeutuneet sinne kouluun, paikka on tullut tutuksi jne. Se mammalomalle lähtevä ope on tehnyt raskaustestin siinä toukokuun loppupuolella eikä varmaan ole kokenut mitään tarvetta juosta kertomaan siitä samantien työnantajalleen vaan on odottanut sinne elokuun alkuun, kun hyvällä tuurilla eka ultrakin on vahvistanut raskauden.

Jos opella sen sijaan on jo kunnon maha koulun alussa ja mammaloma alkamassa esim. lokakuussa, on kyse rehtorin mokasta, väittää rehtori sitten mitä tahansa. Jopa elokuun alussa on vielä mahdollisuus vaihtaa opettajien luokkia, mutta kaikki rehtorit eivät kykene tähän, kun se tietysti aiheuttaisi vähän kaunaisuutta niiden vaihdettavien opettajien kesken. Näin on kuitenkin toimittu esim. eräässä koulussa, jossa olin mammalomasijaisena neljäsluokkalaisille. Ekaluokan ope vaihdettiin vain paria päivää ennen koulun alkua juuri raskauden takia (ja koska näytti siltä, että raskaudesta tulee riskiraskaus).

Minusta yhteiskunnan itsekkyys näkyy siinä, että tietylle ammattiryhmälle ei suoda samanlaisia oikeuksia kuin muille vaan puhutaan moraalisesta velvotteesta ja ties mistä. Miksi ihmeessä jonkun ihmisen olisi mietittävä toisten lasten etua (ja sekin etu kyseenalainen) ohi oman itsensä ja oman perheensä edun? Ei sitä vaadita yleensäkään muilta ihmisiltä. En käsitä, miten ne lapset kärsivät, jos he saavat uuden sijaisen, ellei sitten tilalle tule rivi sijaisia, ja se taas ei ole sen mammalomalle lähtevän syy.

Mutta niin totta, kun ollaan minäminä-ihmisiä, ei ajatella muuta kuin tasan tarkkaan sen oman lapsen etua hinnalla millä hyvänsä. Voin kertoa, että päiväkodissakin jäädään äitiyslomille ja kyse on sentään aika paljon pienemmistä lapsista. Jopa perhepäivähoitajat - voi hyvänen aika - tekevät sitä. Miksi jokin ekaluokkalainen olisi jotenkin tärkeämmässä ja merkittävämmässä asemassa kuin esim. perhepäivähoitajan hoidettavat?

Minusta sellaiset ekaluokkalaiset kärsivät opettajansa normaalista mammalomalle lähdöstä, joilla ei kaikki ole kotona hyvin ja turvallista. Normaali ekaluokkalainen ei kiinny niin tiiviisti opeensa, että maailma järkkyisi open lähdöstä. Toki ilman muuta on hyvä, että näitä mammalomia vältetään ihan koulun alussa syyslukukaudella, ja tässähän rehtorin vastuu on suuri. Minä olin koulussa, jossa syyslukukaudella ei satunnaiset sijaiset päässeet koskaan opettamaan ekaa luokkaa vaan muiden luokkien opet siirtyivät ekalle luokalle opettamaan ja sijaiset hankittiin näille toisille luokille. Sekin minusta ihan järkevää. Ei niitä jatkuvia vaihdoksia haluta juuri pienimmille koululaisille, mutta välillä sellaisiakin tulee, eikä siihen maailma kaadu normaalilla koululaisella. Ikävää on tietysti, jos opet vaihtuvat lukuvuoden aikanakin tiuhaan monta vuotta peräkkäin. Siinä olisi kyllä rehtorilla pienen organisoinnin paikka.

Vierailija
53/97 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kohta 30-vuotias aineenope, ja odotan kieli pitkällä, että saisin jostain vakituisen työn. Sitten uskaltaisin EHKÄ harkita omien lasten saamista. Miten tällaisten "3kk siellä ja 6kk tuolla"-sijaisuuksien kanssa uskaltaa mitään perhettä perustaa? Joten kyllä, jos ja kun joskus saan töitä, aion raskautua melko pian. Ajattelevat muut siitä mitä tahtovat.

Jos olisin saanut työtä heti pian valmistumisen jälkeen 25-vuotiaana, olisin ehtinyt olla töissä monta vuotta ennen lasten saamista. Mutta niin nuori ei kelpaa minnekään, pyöritetään vain sijaisuudesta toiseen...

olen 35-v. eikä minulla ole koskaan ollut vakituista työtä :( en kylläkään ole opettaja. Silti minulla on 3 lasta... enkä todellakaan ole miettinyt päivärahoja tms. kun lapsia olemme suunnitelleet ja saaneet.

Miksi opeilla voi olla näin hölmö systeemi että ensin odotetaan vuositolkulla vakipaikkaa; sitten kun sen saa jäädään odottamaan perheenlisäystä; sitten tullaan kesälomaksi töihin, ja sijainen pihalle siks aikaa, kesälomalta jatketaan hoitovapaata ja sijainen tulee taas jatkamaan :( kyllä on tyhmää. Ja kuka on suurin kärsijä?? Lapset mielestäni.

Vierailija
54/97 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtori olisi voinut sijoittaa opettajan jollekin muulle luokalle. Näin toimittiin oman lapseni luokassa. Koska tulevan ekaluokan opeksi kaavailtu henkilö olisi jäänyt kuukauden kuluttua äitiysvapaalle, tehtiin henkilövaihdoksia siten, että tämä ope aloittaakin jonkun vanhemman ikäryhmän kanssa ja ekaluokkalaiset saavat opettajan, joka ei jää sitten heti kuukaden kuluttua pois.

Ei se kuitenkaan ole opettajan "syy".

Vierailija
55/97 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opeja, jotka opettavat 3-6 luokkaa ja sitten yläasteenopet erikseen.

se on rehtori, joka sen ekan luokan opeks on sijoittanut.

Vierailija
56/97 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokanopettajan koulutus kattaa luokat 1-6, ja niitä on oikeus ja velvollisuus opettaa.

Eri asia sitten on se, että jotkut opettajat ovat erikoistuneet tai kiinnostuneet tietystä ikävaiheesta.

Vierailija
57/97 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 80-luvulla oppilaana samassa tilanteessa, enkä muista tuosta juurikaan kärsineeni. Sijaisia taisi olla aika monta ekan ja tokan luokan ajan. Lapset sopeutuvat vielä hyvin tilanteeseen, eikä tuon ikäiset vielä (toivottavasti) kapinoi, niin kovasti auktoriteettia vastaan.

En ymmärrä, mikä Ap:n ongelma tässä nyt oikein on?? Toki, jos olet kasvattanut jonkun hiljaisen vässykkä tossukan, jota pitää joka asiassa kädestä pitäen opettaa ja joka ei suutaan itsenäisesti auki saa, niin kenties sen lapsen paikka ei ole koulussa. Siellä, kun luokassa on muutama muukin oppilas, ja aikas omatoiminen saisi lapsi kyllä jo olla.

Vierailija
58/97 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli satoja päteviä hakijoita, mutta kun tää on niin pidetty opettaja

t.ap

ps.ei ole siis koulun vakituista hlökuntaa? vaan tää on äitiysloman sijainen (joka nyt jää äitiyslomalle)

Tiedättehän te, että raskauden vuoksi ei saa sorsia työnhaussa. Ei rehtori voinut olla valitsematta häntä raskauden takia, se olisi laitonta!

Vierailija
59/97 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasteli sitä raskauttaan jouluun asti ja oli vaihtelevia sijaisopettajia koko syksyn. Kevääksi saatiin pysyvämpi sijainen. Surkea ekaluokka. Itsekäs ope.

Sijainen jatkoi tokaluokan, mutta kolmannelle tuli uusi sijainen, joka aloitti nyt neljättä luokkaa ja maha pystyssä. Mulla menee hermo. Opet on itsekkäitä. Katsovat, että äitiysloma tulee palkanmaksun kannalta sopivasti.

Et voi olla tosissasi, ethän...?

Eli lapseni saa nyt neljännellä neljännen opettajan. Opettajat eivät kyllä ajattele ollenkaan oppilaidensa hyvinvointia. Oma napa ja sen kasvu on pääasia.

Vierailija
60/97 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan kuuluu katsoa muuhunkin kuin omaan napaansa ja ajatella mitä seurauksia hänen ratkaisuillaan esimerkiksi oppilaille on. Etenkin kun ei ole kyse mistään opettajan sairastumisesta. Sekin kun on osa sitä opettajuutta.

t. opettaja, joka on tehnyt lapsensa opiskeluaikana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän