1-luokkalaisen ope maha pystyssä.. kohta mammalomalle... ov
eikö olisi voinut jättää hakematta sitä paikkaa, kun kerran aikoo jäädä muutaman viikon kuluttua äitiyslomalle?
nm.äiti, jota harmittaa
Kommentit (97)
jo "maha pystyssä", niin eihän tuo raskaus sitten aivan äkillinen tieto ole kenellekään. Lasten kannalta olisi ilman muuta ollut parempi, että opettajaksi tulee joku pysyvämpi ratkaisu.
Äitiyspäivärahoja he vain laskevat ja tekevät minkä laki sallii.
Ja miksi eivät tekisi niin? Oman perheen hyvinvointi ehdottomasti töiden edelle! Niinhän kaikki muutkin tekevät. Ja se on tässä yhteiskunnassa hyväksyttävää ellei välttämätöntä. Ihan sairasta että siitä joku kehtaa täällä urputtaa. Kyllä sitä oman äitiysrahan suuruutta on jokaisen pakko ajatella tuossa tilanteessa!
että opettajat vaihtuu. Meilläkin kaksi vuotta sitten aloittaneen opettajaksi määrättiin raskaana oleva naisopettaja. Ensimmäisenä vuonna oli koko vuoden juuri valmistunut tyttö. Toisen vuoden syyslukukaudella oli köksän opesta vaihdon tehnyt ope ja kevätlukukaudella taas vastavalmistunut ope. Eli kahtena ekana vuonna jo yhteensä kolme opettajaa. Kaikilla opettajilla on ollut vaikeuksia saada pidettyä kuria luokassa.
määräaikaisiin työsuhteisiin. Esim. puolivuotisjaksottain. Vältyttäisiin tältäkin. Kai tässä täytyy myös pienten koululaisten hyvinvointia ajatella.
Just näin. Ootte kyllä niin lapsellisia.
Millä oikeudella he itse ovat hankkineet lapsia?
että opettajat vaihtuu. Meilläkin kaksi vuotta sitten aloittaneen opettajaksi määrättiin raskaana oleva naisopettaja. Ensimmäisenä vuonna oli koko vuoden juuri valmistunut tyttö. Toisen vuoden syyslukukaudella oli köksän opesta vaihdon tehnyt ope ja kevätlukukaudella taas vastavalmistunut ope. Eli kahtena ekana vuonna jo yhteensä kolme opettajaa. Kaikilla opettajilla on ollut vaikeuksia saada pidettyä kuria luokassa.
Ajattelin vaan että mahtaa sun omissa kasvatustaidoissa olla puutteita kun opettajat ei saa sun kultamurusias kuriin. Ja toi "ei ole hauskaa" aloitus kuulostaa ihan siltä kun itse olisit hiekkalaatikkoiässä.
Millä oikeudella he itse ovat hankkineet lapsia?
Komppaan tätä. Ja millä oikeudella kukaan (oli sitten nainen tai mies) hankkii lapsia? En voi kun kauhistella näitä tekstejä.
Opettajan ammatissa toimiminen ei tee naista steriiliksi eikä saa häntä vihaamaan äitiyttä. Jos ette halua, että lapsenne opettaja ei jää äitiyslomalle, ottakaa lapsi kotiopetukseen ja hankkikaa sitä ennen sterilisaatio. Se ei ole sen enempää vaadittu, kuin te vaaditte opettajilta.
Opettajan ammatissa toimiminen ei tee naista steriiliksi eikä saa häntä vihaamaan äitiyttä. Jos ette halua, että lapsenne opettaja ei jää äitiyslomalle, ottakaa lapsi kotiopetukseen ja hankkikaa sitä ennen sterilisaatio. Se ei ole sen enempää vaadittu, kuin te vaaditte opettajilta.
kuule opettajatkin on ihmisiä, joilla on oikeus omaan perheeseen ja laskea niitä ideaaleja äitiyspäivärahoja ihan kuten muillakin. Sinä sen perusturvallisuuden lapsellesi luot ihan itse omalla asenteellasi ja suhtautumisellasi muihin ihmisiin ja elämään.
ihmeessä opettajan pitäisi kertoa muutaman raskausviikon jälkeen raskaudestaan työnantajalle? Itse en ainakaan ikimaailmassa kertoisi ekan kolmanneksen aikana, koska riskit raskauden keskeytymiseen ovat niin suuret. Ja kun luokat usein päätetään keväällä hyvissä ajoin (meillä jo helmi-maaliskuussa), syksyllä maha pystyssä oleva opettaja ei edes tuolloin ole ollut raskaana. Sijaisuuksiin valitaan usein keväällä ennen koulujen loppumista, joten tuolloinkin tulee helposti tilanne, että joutuu jäämään kesken lukuvuoden pois. Ihan käsittämätöntä ajatella, että opettajan pitäisi toimia tässä asiassa toisin kuin muiden työntekijöiden.
määräaikaisiin työsuhteisiin. Esim. puolivuotisjaksottain. Vältyttäisiin tältäkin. Kai tässä täytyy myös pienten koululaisten hyvinvointia ajatella.
itse jaksa olla äitejä ja odottavat, että ope olisi äiti heidän lapsilleen eikä omilleen?
naiset itse on töissä? Jos olisit työttömänä ja saisit esim. vakipaikan tai työn puoleksikin vuodeksi, niin jättäisitkö ottamatta ihan solidaarisuudesta työnantajaa kohtaan?
Voi tsiisus, missä on itsearvostus?
Ei se työnantaja nosta sulle yhtään sen kirkkaampaa kruunua, jos marttyyrina annat homman pois. Ja joo, ehkä sen omankin lapsen hyvinvointia ja tulevaisuutta on tossa tilanteessa ajateltava.
Ja sitten vielä: kelle tahansa meistä voi käydä mitä vaan, ei ne ei-raskaanaolevatkaan ole varmoja nakkeja. Meille valittiin töihin tarkoituksella synnytysiän ylittänyt nainen, joka sitten rikkoikin polvensa ja oli 4kk sairauslomalla. Hyvää sijaista ei saatu, koska loman pituutta ei tiedetty etukäteen, vaan tuli aina viikko-kaksi kerrallaan. Joten sijaiset vaihtuivat ja olivat just näitä nuoria opiskelijatyttöjä ja koulunkäyntiavustajia.
t. ope, joka suivaantui ap:n tekstistä
Täällä on joskus ollut keskusteluja joissa joku raskaana oleva on vähän harmitellut sitä kun joutuu tavallaan jättämään työnantajan pulaan. Silloin vastaukset ovat olleet "se on sun oikeus raskautua" "pidä vaan hoitovapaata niin pitkään kun mahdollista" "se on työnantajan ongelma". Nyt kun kalahtaa omaan nilkkaan niin on toinen ääni kellossa.
sairasteli sitä raskauttaan jouluun asti ja oli vaihtelevia sijaisopettajia koko syksyn. Kevääksi saatiin pysyvämpi sijainen. Surkea ekaluokka. Itsekäs ope.
Sijainen jatkoi tokaluokan, mutta kolmannelle tuli uusi sijainen, joka aloitti nyt neljättä luokkaa ja maha pystyssä. Mulla menee hermo. Opet on itsekkäitä. Katsovat, että äitiysloma tulee palkanmaksun kannalta sopivasti.
Eli lapseni saa nyt neljännellä neljännen opettajan. Opettajat eivät kyllä ajattele ollenkaan oppilaidensa hyvinvointia. Oma napa ja sen kasvu on pääasia.
Eihän opettaja saisi olla ollenkaan raskaana, jos pitäisi ajatella ettei jää kesken lukuvuoden pois. Onhan se kurjaa pienten koululaisten kannalta, mutta eipä se opettaja aina siihen saa vaikuttaa mitä luokkaa opettaa.
Itse olen yrittänyt tulla raskaaksi vuoden verran siinä onnistumatta, enkä kyllä ajattelisi pätkääkään työnantajaa jos tulisin raskaaksi. En tosin ole opettaja mutta ei minun ammattini vaikuttaisi tilanteeseen mitenkään. Tuskin kaikki opettajatkaan pystyvät laskelmoimaan sopivaa raskaaksituloaikaa, koska ei se todellakaan mene niinkuin oppikirjoissa.
Ja mitä sitten vaikka laskelmoisivatkin, miksi heidän pitäisi olla yhtään sen sitoutuneempia työhönsä kuin kenenkään muunkaan. Kyllä oma elämä on suurimmalle osalle meistä tärkeämpää kuin työpaikan tapahtumat.
Kun itse aloitin koulunkäynnin, oli ensimmäinen opettajani nuori nainen, joka jäi joululomalla äitiyslomalle. Kevääksi saimme toisen opettajan, joka jäi sitten kesäloman alkaessa pois (ei muistaakseni kuitenkaan äitiyslomalle). Toisella luokalla saimme miesopettajan joka meillä olikin sitten ala-asteen loppuun, hänkin tosin oli jossain vaiheessa isyyslomalla :)
En muista, että tämä olisi meitä koululaisia suuremmasti häirinnyt, kaikki opettajat olivat mukavia ja hoitivat työnsä hyvin, eiköhän se ole oleellisinta.
lukea tammoisia ketjuja, tulee niin hyvin esille suomalainen slaavilaisen itsekas mentaliteetti: "mina, mina ja minun oikeudet". Velvollisuuksia ei ole kenellakaan. On oikeus laskelmoida oma hyvinvointi viimeisen paalle, maksimoida hyoty. Vaikka sitten muiden yhteiskunnan jasenten kustannuksella.
Huh ja hyh. Tekisi hyvaa suomalaisaideille jos tahankin maahan otettaisiin Keski-eurooppalaiset normit aitiyslomien pituuteen, paivarahoihin ja noihin muihin "oikeuksiin" liittyen. Loppuisi yhteiskunnan jarjeton lypsaminen!
On hulluutta laittaa ekan luokan opeksi ihan kohta äitiyslomalle jäävä. Kuka siihen hulluuteen sitten on syypää onkin jo eri juttu.
Jos raskaus on ollut tiedossa keväällä niin rehtorin ja opettajan olisi pitänyt päästä miettimällä parempaan lopputulokseen kuin läimäistä juuri koulutiensä aloittaville vaihtuvia opeja.
Toki opettajilla on oikeus raskauteen ja lapsiin, mutta pitääkö ne hommat suunnitella niin että juuri ekaluokkalaiset siitä kärsii? Helpommin opettajan vauhtuminen sujuisi lapsilta, joille koulu ja koulunkäynti on jo tuttu juttu.
ehdottakaa lakimuutosta:
Synnytysikäisiä naisia ei saa ottaa kuin hanttihommiin, näpertelemään jotakin josta ei ole haittaa vaikka se jäisi tekemättäkin, max 3 kk määräaikassuhteisiin. Miltä kuulostaa?
Ettei tule taas näitä naisia, jotka itsekkäästi ajattelevat vain itseään ja omaa taloudellista pärjäämistään.