Paljonko 17v maksamaan palkastaan kotiin?
Teini on harjottelussa ja saa n. 700e/kk brutto. Lapsilisä teinistä loppui, eli tuloni pienenivät n. 230e (viidennen lapsen lapsilisä plus yh-korotus). Ennen pienennystä oltiin nippanappa toimeentulotukirajan yläpuolella, nyt menee miinukselle ilman noita teinin tuloja. Minun tuloni tällä hetkellä vanhempainraha nettona 600e, perheessä 4 muuta lasta ja kohta kotihoidontuki. Jos hakisin sossusta tuskin saisin koska teinin tulot lasketaan perheen yhteisiksi tuloiksi.
Teini oli jo vuoden töissä normaalityöajalla palkatta, nyt on innoissaan kun saa sentään jotain rahaa mikä on ihan oikein. Suunnittelee mitä ostelee ja osan säästää. Varotin että jotain pitää maksaa itse asumisesta, ruuasta ja muusta kotiin, saattaa myös olla että asumistukemme laskee. Ja vuoden päästä loppuu elatustukikin kun täyttää 18v.
Mikä olisi mielestänne kohtuullinen raha maksaa kotiin ruuasta ja asumisesta?
Meidän muiden yhteiset tulot siis samat tai kohta pienemmät kuin teinin, plus elatustuet ja lapsilisät mutta silti alle 300e per henkilö eli teinillä tuplatulot meihin muihin verrattuna.
Toisaalta se että saa jotain kannustaa työntekoon, on todella hyvä työssä vaikka vasta harjoittelija. Toisaalta haluaisin että opiskelee ja saa kunnon palkkaa joskus, tosin kyllä tota menoa tulee saamaan töitä ilman koulujakin kun tekee nyt jo parempaa tulosta kuin moni vakkari.
Mutta mitä olis kohtuullista maksaa kotiin?
Kommentit (240)
teinille oma asunto hakuun ja äkkiä, jos asuu teidän kanssa, teidän mahdollisuudet toimeentulotukeen ja vastaaviin menevät, sossu maksaa kyllä teinin asunnon kun vetoatte siihen, että sen saatava olla rauhassa. Ei kannata enää pitää teiniä teidän kanssa asumassa missään tapauksessa.
Jos ei onnistu, niin teinin kuuluu mielestäni antaa vähintään 200 euroa kk sulle ruoka- ja asumiskuluihin. Mutta ehdottomasti kokeilette ensin mainittua vaihtoehtoa ensin.
Ja vain ja ainoastaan siksi että nuo lapsilisät loppui ja toimeentulohakemuksessa otettaisiin lapsen tulot huomioon (oletko nyt aivan varma?)
Surullista, että lapsi ei voi säästää itse rahojaan esimerkiksi opiskelua varten. :(
Mutta jollain kai teidän on syötävä.
0 euroa. 17-vuotiaan tulot eivät kuulu vanhemmille, mikäli ne ovat laillisesti hankittuja.
0 euroa. 17-vuotiaan tulot eivät kuulu vanhemmille, mikäli ne ovat laillisesti hankittuja.
nuori maksaisi omat menonsa (ruuan,matkakulut,vaatteet) etkä perisi häneltä mitään? itse maksoin äitilleni alaikäisenä oman osuteeni vuokrasta ja kaikki omat kuluni. mutta omaa lastani en laita alaikäisenä antamaan itselleni rahaa.
miten kieroutunut yhteiskunta jos lapsen tulot lasketaan toimeentuloon. Eihän lapsen pitäisi olla itsestään elatusvelvollinen. Mutta joo, jos tähän on tultu, niin oma asunto teinille, maksakoon yhteiskunta sitten siitä tuplaten.
Oletko varma ettette saa mitään tukea kattamaan tuota tulojen tippumista? Eikä ilm lapsikaan saa mitään opintotukea? (sori, en oikeesti tiedä näistä tulorajoista). Ehkä miettisin paljonko hänen ruokailuun menee rahaa ja pyytäisin sen verran. Lisäksi velvottaisin nuoren kustantamaan vaatteensa, bussilipun, kännyn ja mahdolliset muut opiskelukustannukset näistä tuloistaan.
vielä valmis muuttamaan kotoa pois. Ei ole vielä niin aikuinen ja ajatus hirvittää häntä.
Joo, opiskella tietty pitäis ja opiskelupaikkakin oli, ei vaan halunnut aloittaa kun väärä ala, kiinnostavalle alalle pääsee vasta 18v. Minusta kyllä mahtavaa että on yläasteen jälkeen käynyt kokoajan jossain harjottelussa, siis palkatta oikeaa työtä, kun moni samassa tilanteessa makaa vaan kotona...
Elatusvelvollisuus on, mutta kyllä se yhteiskunta katsoo että perheen tulot on yhteiset eli teinillä myös elatusvelvollisuus muuhun perheeseen nähden jos jotain rahaa saa.
Toisaalta minusta oikeinkin kajota teinin rahoihin, jos asuisi yksin niin ei todellakaan jäisi niin paljon rahaa käytettäväksi mitä nyt vielä senkin jälkeen kun maksaa kotiin. Saa vaan väärän kuvan että työkkärin harjottelu on kovinkin kannattavaa:/
Sinulla arvon ap on elatusvelvollisuus lastasi kohtaan kunnes hän on täysi-ikäinen eli 18v!
Lapsesi ei kuulu elättää sinua tai sisariaan, hän on syytön siihen että olet lisääntynyt enemmän kuin mitä varaa olisi.
Juuu, minä maksoin 15v alkaen äidilleni "vuokraa" ja olen siitä ikuisesti hänelle katkera, kuten siitäkin että sen 1x kun pyysin häneltä parikymppsenä opiskelijana apua 200mk verran (olin asunut pois kotoa jo lähes 3v ajan, opintolainani ei riittänyt siinä kuussa mihinkään mm lääkäri-ja lääkekulujen vuoksi ja poikaystävä oli valmistunut laman keskellä eli oli peruspäivärahalla yksiössään) niin hän piti hirveän paatoksen aiheesta kuinka "hän ei koskaan sanaut penniäkään mistään ja oli 17v kun synnyin" ja plaaplaaplaaaa.
Lisäksi hän vaati velkakirjan tuosta 200mk lainasta, kyllä, velkakirjan allekirjoituksineen, päivämäärine päivineen.
Kuvottaa!!!
vaan hänen pitäisi säästää ajokortiin.
Säästötilille saisi myös laittaa rahaa, jota valvoisin ettei tuhlaa. Kun muuttaa joskus kotoa pois niin, saisi maksettua takuuvuokran ja kaikki kodinirtaimiston käteisellä.
Vanhemmat elättäköön lapsensa ja toiseksi jokainen tehköön vain sen verran lapsia kun on varaa elättää!!!
Miten ihmeessä teillä voi olla tuollainen tilanne? Jos et pysty lapsiasi elättämään ilman että kajoat lapsesi rahoihin niin mitäpä jos menisit töihin kun kerran vanhempainrahakausikin on loppumassa?
olla sitä mieltä että 0e jos on itsellä hyvät tulot...
Mutta siis elättää muksua joka saa tuplaten rahaa muihin perheenjäseniin verrattuna? Maksaa kaikki ruoka ym. jotta muksu voi törsää uusimpiin puhelinmalleihin, läppäreihin ym kun muilla ei välttämättä ole edes ruokaan rahaa? Äidin ruuissa kuulemma haluaa olla ja maksaa mielummin siitä ruuasta kuin ostaa omat.
Ymmärrän että karulta vaikuttaa, mutta tätä se on köyhimpien perheiden elämä, tervetuloa todellisuuteen:(
tosiasiahan on, että teinien väliaikaisia tuloja (harjoittelu, kesätyö) ei tule laskea perheen tuloihin toimeentulotukea laskettaessa. Ja jos nyt joku taustalta huutelee että "meillä vaan laskettiin", niin silloin on toimittu väärin!
EI teinin pidä perhettä elättää, ja voi voi, että hänen kohdaltaan tuet on loppu. Paitsi se elatusapu. Ennemminkin sanoisin niin, että teini elättäkööt palkallaan itsensä, ostakoot vaatteensa ja maksakoot laskunsa (kännykkä tms). JOs syö kotona, niin kai sinne jääkaappiin voi vapaaehtoisesti jotain hankkia, mutta en lähtisi teinin rahoista mitään ottamaan siksi että hänen pitäisi "kodin menoihin" osallistua.
Asumistuessa ei käsittääkseni lapsen tuloja huomioida- vanhempien tulot toki syynätään.
Itselläni on 17- ja 15 vuotiaat teinipojat, kesätyötulonsa ovat saaneet pitää ihan itsellään, ja niillä on yleensä ostettu myös jotain järkevää, tietokoneen osia tai kännyköitä. Emme tietenkään maksa kk rahaa kesältä, ja muutenkin kesän ajalta on pojat maksaneet bensansa yms itse. Nyt esikoinen muuttikin tänäkesänä omilleen (täyttää syksyllä 18), ja sikäli vastaa ihan kaikesta itse :)
Ei kai sinne ole mikään pakko ilmoittaa alaikäisen lapsen tuloja. Jos et saa rahaa sossusta, pyydä teiniä osallistumaan 100-150 eurolla kuussa. Ei ole mielestäni kohtuutonta.
Yksi parhaimmista ja järkevimmistä kommenteista mitä olen täällä lukenut. Sitäpaitsi voin itse 15v kotoa muuttaneena sanoa että se kannattaa, nuori oppii samalla elämään itsenäisesti.
Olis ehkä kannattanut miettiä kuinka monta lasta vääntää jos ei edes elättämiseen ole varaa ilman alaikäisen apua.
Miksi pitää lisääntyä vaikka ei ole varaa elättää jo olemassa olevia lapsia? Etkö ole aiemmin ymmärtänyt, että lapsilisä loppuu aikanaan, samoin elatustuki? Mitä aiot tehdä kun lapsi täyttää 18 ja elatustuki loppuu? Heitätkö ulos samana päivänä?
Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, joten periaatteessa teinillä ei ole mitään velvollisuutta maksaa yhtään mitään asumisesta ja ruuasta.
Toisaalta mikäli lapsen tulot vaikuttavat toimeentuloon niin, että teillä ei oikeasti ole varaa elämiseen, niin eihän sekään toimi.
Voisit kuitenkin vielä kysellä sossusta, oletko johonkin tukeen oikeutettu, ettei tarvitse lapsen rahoihin kajota. Jos ei onnistu, niin sitten kai se on pakko jotain ottaa.