Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko tässä tilanteessa Suomeen lasten kanssa?

Vierailija
24.06.2011 |

Olen asunut jo pitkään ulkomailla, jonne muutin mieheni perässä. Meillä on kaksi kouluikäistä lasta, jotka on syntyneet ja kasvaneet ulkomailla ja kokevat asuinmaamme eli mieheni kotimaan omaksi kotimaakseen. Miehelläni on hyvä työ tai no hyvä ja hyvä, tulemme kuitenkin kohtuullisesti toimeen, emme elä kuitenkaan mitään rikasta elämää.

Minä olen ollut kotiäitinä ja asuinmaastamme en kunnollista työtä löydä :( Olen tehnyt vain joitakin osa-aikaisia hommia, lähinnä vapaaehtoispohjalta, mutta ikää on jo reilusti yli 30 ja juuri mitään työkokemusta ei ole sitten nuoruusvuosien. Lapsemme ovat jo isoja, molemmat koulussa. Minulla on kamala ikävä Suomeen ja koen syyllisyyttä siitä, että lapset vastaavat minulle englanniksi vaikka ymmärtävät suomea. He eivät osaa kunnolla kirjoittaa suomea ja puhumistakin vierastavat.

Lyhyestä virsi kaunis, olen nyt lasten kanssa pitkällä kesälomalla Suomessa ja hain huvikseni töitä täältä. Ajattelin, etten kuitenkaan saisi mitään. Mutta yllätys oli suuri, kun töitä tarjottiin ja työt alkaisi jo elokuussa. Tunne oli aivan mahtava kun minulle soitettiin, että haluaisivat palkata minut. Palkkakin olisi ihan ok. Käteen jäisi verojen jälkeen suunnilleen 1500 euroa. Siis minulle kiva, minähän olen ollut palkattomana kotiäitinä jo vuosia!

Lapsia en missään nimessä jätä. Mutta mietin sitä jos muuuttaisin lasten kanssa Suomeen ja mies jäisi kotiinsa. taloudellisesti ei suurta eroa olisi, sillä vaikka joutuisin vuokraamaan asunnon niin säästäisimme koulumaksuissa, joihin on nyt mennyt suunnilleen tuhat euroa kuukaudessa. Haluaisin siksikin tuoda lapset Suomeen, jotta oppisivat suomen kielen kunnolla nyt vielä kun ovat lapsia, jolloin kieli luultavasti tarttuisi paremmin kuin vaikka armeijaan tullessa.

Haluaisin asua Suomessa edes yhden vuoden. Ikävä on kova ja nyt kerrankin olisi mahdollisuus tehdä jotain muuta kuin pyykätä ja olla kotona.

Kuulostaako tämä aivan utopistiselta ajatukselta, että muuttaisin lasten kanssa takaisin Suomeen?

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että se oli nyt tässä. Muutan Suomeen lasten kanssa. En usko, että kukaan joka ei ole asunut ulkopuolisena ulkomailla voi ymmärtää tuntemuksiani.

Mä ymmärrän tosi hyvin sun tunteet (asun ulkomailla ja olen asunut 7 vuotta), mutta varoitan, että se käänteinen kulttuurishokki on kaikkien tuntemieni paluumuuttajien mukaan pahempi kuin ulkomaille muuttaessa. Mun oma Suomi-kuvani on samanlainen kuin sinulla - on luontoa, puhdasta, kaunista, rauhallista jne - mutta tosiasiahan on se, että olen viettänyt Suomessa viime vuosina aikaa lähinnä kesälomalla. Loka-marraskuun työmatkaliikenteessä voi olla aika eri tunnelmat, ja arki on arkea, Suomessakin.

Mutta olit selvästi päättänyt jo ketjun aloittaessasi mitä teet, joten en voi kuin toivottaa onnea matkaan! Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Vierailija
122/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lähinna naurattaa noi jotkut kommentit Suomesta ja suomalaisesta yhteiskunnasta ihmisiltä, jotka eivät varmasti ole päivääkään asuneet ulkomailla :-). Suomessa on IHAN OIKEASTI, OIKEASTI helppo ja hyvä elää lasten kanssa verrattuna moneen muuhun maahan ja itselläni on kokemusta 3 eri maasta 12 vuoden ajalta.

Kyllä, paluumuutto tänne on ISO SHOKKI, kannattaa muuttaa keväällä! ;) Itsekin olin pakkaamassa monet kerrat laukkuja ja painumassa takaisin, mutta onneks jäin, kyllä se kulttuurishokki menee ohitse ja alkaa tajuamaan miten Suomessa oikeasti asiat toimii.

On täällä kallista elää, mutta niin on muualla Euroopassakin. Noissa kirjoituksissa on ollut ihan hyviä pointtejakin mikä Suomessa mättää, mutta kun sellaista täydellistä paikkaa ei ole olemassakaan.

Kyllä mä vähän kans ihmettelen, että mies jätetään ulkomaille, niin jätin minäkin, mutta takaraivossani olikin eroajatus. Mutta ymmärrän täysin hyvin ap:n kotikaipuun ja kannattaa tulla ainakin kokeilemaan ja suosittelen, että todellakin olette täällä sen vuoden, pahin shokki itselläni oli 4-6kk jälkeen maassa. Pääseehän täältä aina pois!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Helsingin keskustassa ja täällä ilma on välillä sakeana tupakansavusta. Mulle tämä ei varmaan olisi niin iso juttu "normaaleissa olosuhteissa", mutta koska meille tulee asuntoon jatkuva tupakansavu naapurista, mulla on mitta ihan täynnä. En voi enää sietää vähimmässäkään määrin tupakointia ja se aiheuttaa päänsärkyä ja pahoinvointia. Asiaa ei helpota myöskään se, että olen raskaana ja superherkkä hajujen suhteen ;)

Edellisessä asuinmaassa myös poltettiin, mutta tupakointi ei koskaan ollut häiriöksi asti. Ja nuoren ihmisen näin polttavan vain pari kertaa. Humalaisen ihmisen näin vuosien aikana 3 kertaa, vaikka kaupungissa oli parikymmentä miljoonaa asukasta.

Ja kyllä, olet oikeassa. Mulla on asenteen kanssa ongelmia. Mulla on päiviä, jolloin kaikki on hyvin ja sitten taas jotakin tapahtuu: lasta jälleen kerran kiusataan tai syrjitään; yksinäisyys lyö vastaan; naapurista pöllyää venttiilien kautta tupakansavu; terveydenhoitajaa on mahdotonta saada kiinni; ympäristössä käyskentelee uhkaavasti käyttäytyviä sosiaalitapauksia (narkkareita?) ja taas joku pissaa julkisella paikalla jne. jne. jne.

Mutta nyt niitä positiivisia asioita: julkinen liikenne toimii kuin unelma ja esim. ratikat on yleensä siistejä; julkinen terveydenhuolto vastaa yllättävän pitkälle ulkomaista yksityistä terveydenhuoltoa; aaah, kirjastot; liikkuminen on helppoa ja miellyttävää, esim. lastenvaunut/pyörätuolit on hyvin huomioitu lähes kaikkialla; viralliset asiat on helppo saada järjestykseen ja viranomaisten toiminta tehokasta; Helsingin leikkipuistoissa lelut valmiina ja kuulemma ruokailuakin järjestetään (?); yhteiskunta tukee lapsiperheitä ja lapsella on mahdollisuus olla kotihoidossa 3-vuotiaaksi (edellisessä asuinmaassa äitiysloma 3 kk); matkustaminen kivaa leikkivaunulla varustellussa intercityssä -eikö siellä ole tilava vessa vaipanvaihtoakin varten?; ihmiset avaa ilahduttavan usein oven, kun olen vaunujen kanssa liikenteessä jne. jne.

Vierailija
124/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat asua Helsingissä/Espoossa/Kauniaisissa kolmiossa, varaudu maksamaan vähintään tonni. Yksityisillä markkinoilla vuokrat arvostetuilla alueilla kipuaa jopa yli 1600 euron. Kaupungilta voisi saada edullisemman asunnon, mutta jonossa on tuhansia tarvitsevia.

Meidän asuinkustannukset vuokrakolmiosta kivalla alueella:

vuokra 1350 €

sähkö 130 € 3 kk:n välein

netti plus kaapeli n. 80 €/kk

tv-lupa 22 €/kk

Ruokaan menee n. 120 €/viikko ja meillä on vain yksi taapero. Jos haluaa laatua, se maksaa. Ja emme edes syö niin laadukkaasti ja terveellisesti, kuin pitäisi.

Aikuisen seutulippuun menee n. 100 €/kk (työmatka Helsingin ja Espoon välillä).

Tässä nyt meidän pakolliset kulut. Tähän päälle satunnaiset matkat (käymme perheen ja sukulaisten luona junalla, esim. Hki-Hml menopaluu maksoi viimeksi 70 € ja takaisin tulimme halvimmalla junalla); humputtelut, kuten leffassa käynti (10 €/hlö), kirjojen ja irtonumeroiden ostaminen (pokkarit n. 12 € ja lehdet 6 €); vaatteet ja kengät (vaatteet ostan kirpparilta, uutena esim. talvivaatteisiin menisi helposti 100 €/hlö ja kengät ostamme uutena, jolloin ne maksaa 30-100 €/pari); lapsen harrastukset (muskari 120 €/lukukausi).

En haluaisi vapaaehtoisesti kitkutella 1 500 €:lla. Pakon edessä sitä sopeutuu kai mihin tahansa, mutta jos mulla on mahdollisuus valita, en tietoisesti järjestäisi lapsiani taloudellisesti tiukkiin olosuhteisiin.

Ja kuka on lastesi kanssa päivisin koulun jälkeen, kun olet vielä töissä. Jätät heidät yksin pörräämään ja selviytymään? Kun Suomessa ja nyt teidän tapauksessa, pääkaupunkiseudulla, on niin kivaa ja turvallista?

Vierailija
125/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

selviää vähemmällä. Enkä oikein tajua, mitä "arkielämän laatu on Suomessa aika huono" oikein tarkoittaa? Täällä on kuitenkin maksuton koulutus ja edullinen päivähoitojärjestelmä, mikä puuttuu monesta maasta. Auttavat melkoisesti arjen pyörittämisessä...

Mun mielestä ap voisi hyvinkin tulla tänne lastensa kanssa kokeeksi vaikka vuodeksi. Koulussa saa suomi kakkoskielenä -opetusta, joten lasten mahdollinen puutteellinen kielitaitokaan tuskin muodostaa ongelmaa.

Arkielämän laatu on Suomessa aika huono, ja asuminen kallista.

Vierailija
126/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, muuttaisin Suomeen hetkeksi, jos ap:lla on noin kova ikävä. Pääseehän Suomesta pois =) Ja jos lapsetkin ovat halukkaita muuttamaan hetkeksi Suomeen niin se vain rikastuttaa lasten elämää, lisää kokemuksia ja ennenkaikkea näkökulmia elämään!

Ja jos lapset jo ymmärtävät Suomea niin puhe tulee puolessa vuodessa. Ympäristön kieli kuitenkin muuttuu vahvemmaksi hyvin nopeasti.

Mutta kulttuurisokki tulee olemaan suuri - varaudu siihen! Vaikka olisitkin paluumuuttaja.

Me muutimme Pohjois-Amerikasta Suomeen lasten ollessa esikouluiässä. Nuorempi ymmärsi suomea, mutta ei puhunut yhtään. Vanhempi yleensä vastasi suomeksi, mutta tosi paljon englanniksikin. Kuitenkin olin aina siellä asuessa mom, en koskaan äiti ja se harmitti.

Mutta siitä kulttuurisokista. Suomalainen, joka ei ole asunut muualla pitää Suomea lintukotona ja täydellisyyden tyyssijana. Mutta se karisi multa muualla asuessa ja paluumuttettuamme olemme jopa katuneet Suomeen muuttoa.

Karu fakta on , että pohjois-amerikkalaisiin verrattuna Ssuomalaiset ovat jurpoja, jotka eivät hymyile, sano 'hei' naapurille eikä kaupan kassakaan tervehdi saati kysele kuulumisia. Jalankulkijoita ei väistetä vaan suojatien kohdalla otetaan kiihdystyskisat. Se yleinen epäsosiaalisuus ja käytöstapojen puute on ollut mulle suurin sokki Suomessa. Oamt lapset kysyvät aina 'miksi suomalainen ei väistä suojatien kohdalla ja kanadalainen väistää' tai 'miksi suomalainen kaupan kassa ei juttele mutta kanadalainen kaupan kassa juttelee'. Samoin yleinen tiukkapipoisuus ja kyttäyskulttuuri Suomessa ottaa koville.

Mutta ainahan kannattaa tosiaan kokeilla Suomea, pääseehän täältä pois tarvittaessa.

Vierailija
127/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapuriksesi on sattunut osumaan joku ketjupolttaja ei ole mitään tekemistä Suomen kanssa. Suomessahan tupakoidaan erittäin vähän, esim. Etelä- ja Keski-Euroopan maissa huomattavasti enemmän, puhumattakaan sitten Aasiasta tai Afrikasta.

Minä nyt esim. olen asunut 5 vuotta kerrostalossa Espoossa ja tänä aikana ei ole tupakoivaa naapuria osunut tähän taloon, vaikken nyt siihen kuolisi, vaikka osuisikin. En nyt niin hirveästi tupakansavusta häiriinny.

Vierailija
128/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoituksesi on muuttaa Suomeen vakinaisesti, pääset pääsääntöisesti Suomen sosiaaliturvan piiriin muuttohetkestä lukien ja voit saada Kelan etuuksia.

Vakinaiseksi asumiseksi lasketaan esimerkiksi paluumuutto

Vierailija
129/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet jo asiaa lapsilta kysynyt ja he ovat suostuvaisia asiaan. Monesti ihmiset muuttavat viodeksi työn perässä ulkomaille ja sitä pidetään lapsille usein jotenkin hyvänä asiana kielitaidon kannalta. Miksi ihmeessä asia olisi toisinpäin jotenkin huono asia? Kyllä lapsille on hyvä nähdä äitinsä synnyinmaan kulttuuri ja varmasti heille on tulevaisuudessa hyötyä monipuolisesta kielitaidosta, vaikka suomi onkin niin vähänpuhuttu kieli. Nyt olisi muutenkin hyvä aika muuttaa koska kummallakaan ei vielä ole murrosikää.

Minä muuttaisin jos vain mies siihen suostuisi. Enkä oikein tiedä miksette saisi lapsilisää jos kerran olet Suomen kansalainen ja muutat kirjasi Suomeen.

Vierailija
130/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu fakta on , että pohjois-amerikkalaisiin verrattuna Ssuomalaiset ovat jurpoja, jotka eivät hymyile, sano 'hei' naapurille eikä kaupan kassakaan tervehdi saati kysele kuulumisia. Jalankulkijoita ei väistetä vaan suojatien kohdalla otetaan kiihdystyskisat. Se yleinen epäsosiaalisuus ja käytöstapojen puute on ollut mulle suurin sokki Suomessa. Oamt lapset kysyvät aina 'miksi suomalainen ei väistä suojatien kohdalla ja kanadalainen väistää' tai 'miksi suomalainen kaupan kassa ei juttele mutta kanadalainen kaupan kassa juttelee'. Samoin yleinen tiukkapipoisuus ja kyttäyskulttuuri Suomessa ottaa koville.

Mutta ainahan kannattaa tosiaan kokeilla Suomea, pääseehän täältä pois tarvittaessa.

Tuo teidän hei ja kuulumisten kyseleminen ei tule sydämestä vaan on ns. samlla talkia. Asia jota kukaan rehellinen ihminen ei harrasta. Ikävää että olet antanut lapsistasi kasvaa idiootteja.

Suomalaiset osa amuuten käyttäytyä maailmalla paljon paremmin kuin amerikkalaiset. Amerikkalaisia vihataan ympäri maailmaa.

Teillä on jenkeissä niin paljon epäkohtia yhteiskunnassanne että olisin kyllä ihan hiljaa.

Vierailija
131/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat asua Helsingissä/Espoossa/Kauniaisissa kolmiossa, varaudu maksamaan vähintään tonni. Yksityisillä markkinoilla vuokrat arvostetuilla alueilla kipuaa jopa yli 1600 euron. Kaupungilta voisi saada edullisemman asunnon, mutta jonossa on tuhansia tarvitsevia.

Meidän asuinkustannukset vuokrakolmiosta kivalla alueella:

vuokra 1350 €

sähkö 130 € 3 kk:n välein

netti plus kaapeli n. 80 €/kk

tv-lupa 22 €/kk

Ruokaan menee n. 120 €/viikko ja meillä on vain yksi taapero. Jos haluaa laatua, se maksaa. Ja emme edes syö niin laadukkaasti ja terveellisesti, kuin pitäisi.

Aikuisen seutulippuun menee n. 100 €/kk (työmatka Helsingin ja Espoon välillä).

Netti maksaa 18 euroa. Mihin ihmeeseen kaapelia tarvitaan? Welholta tulee kymmeniä kanavia ilmaiseksi. Eli netti+kaapeli = 18€

Sähköäkin voi säästää

Tv-lupaa ei ole pakko maksaa

Lopeta hiilarien ahmiminen niin ruokalasku puolittuu

Vierailija
132/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksion tai pienen kolmion saa ihan varmasti tonnilla- kunhan ei nirsoile alueissa loputtomasti. Kun etsimme kolmiota kantakaupungista, suurin osa niistä maksoi 1000-1300€. Ainoastaan pari oli yli tuon ja niissä kohteissa ei ollut mitään, mikä olisi oikeuttanut sen luokan pyynnön...

Kamalan negatiivisia kommentteja! Suomalaiset sitätätä jäkäjäkä. :D Suomalainen on taatusti pienempi paha kuin iso osa muiden maiden ihmisistä.

Vierailija
133/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule rakas lapsi, vaikkapa siksi että SE KUULUU MEIDÄN KULTTUURIIN. :D Se, mikä on teilläpäin kohteliasta, ei välttämättä ole meillä sellaista- ja toisinpäin. Jenkeissä ihmiset ovat avoimen uteliaita, Suomessa annetaan tilaa ja yksityisyyttä. Jenkeissä kassatkin juttelevat mukavia, Suomessa arvostetaan sitä ettei "hölötellä turhia" kesken kiireen (= kassajono) ja hoidetaan sosiaalisuus ihan muiden henkilöiden kuin kaupan kassan kanssa.

Kulttuuriero...ovatko lapset kuulleet siitä? Entä aikuiset? ;)

Vierailija
134/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet helposta elamasta "raskaaseen" elamaan, silla sitahan se tyossakayvana yksinhuoltajan on. Onneksi muutatte Helsingin seudulle, koska muualla Suomessa voisi olla aika vaikea olla esim. lasten koulussa. Lapsilla kuitenkin aluksi puhuvat murtaen Suomea ja lisaksi tapakulttuuri on ihan erilainen. Meidankin lapset ovat aina hiukan ihmeissaan kaytostapojen puutteesta, mutta toisaalta heista on aivan ihanaa, kun saa liikkua vapaasti ja tietysti se karkkivalikoima on uskomaton :)

Vierailija
135/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu fakta on , että pohjois-amerikkalaisiin verrattuna Ssuomalaiset ovat jurpoja, jotka eivät hymyile, sano 'hei' naapurille eikä kaupan kassakaan tervehdi saati kysele kuulumisia. Jalankulkijoita ei väistetä vaan suojatien kohdalla otetaan kiihdystyskisat. Se yleinen epäsosiaalisuus ja käytöstapojen puute on ollut mulle suurin sokki Suomessa. Oamt lapset kysyvät aina 'miksi suomalainen ei väistä suojatien kohdalla ja kanadalainen väistää' tai 'miksi suomalainen kaupan kassa ei juttele mutta kanadalainen kaupan kassa juttelee'. Samoin yleinen tiukkapipoisuus ja kyttäyskulttuuri Suomessa ottaa koville. Mutta ainahan kannattaa tosiaan kokeilla Suomea, pääseehän täältä pois tarvittaessa.

Tuo teidän hei ja kuulumisten kyseleminen ei tule sydämestä vaan on ns. samlla talkia. Asia jota kukaan rehellinen ihminen ei harrasta. Ikävää että olet antanut lapsistasi kasvaa idiootteja. Suomalaiset osa amuuten käyttäytyä maailmalla paljon paremmin kuin amerikkalaiset. Amerikkalaisia vihataan ympäri maailmaa. Teillä on jenkeissä niin paljon epäkohtia yhteiskunnassanne että olisin kyllä ihan hiljaa.

Tuo kirjoittajahan oli asunut Kanadassa. Miksi vedit tahan amerikkalaiset mukaan?

Vierailija
136/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole huomioinut sitä, että miehesi on myös velvoitettu antamaan teille elämiseen rahaa ja niistä asioista sovi miehesi kanssa ja ihan kirjallisesti.

Ei nyt sinun yksin tarvitse elättää lapsiasi.

Tuo 1500 euroa ei riitä.

Vierailija
137/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se on elättänyt ap:ta vuosikausia. Tienatkoon tämä nyt ja lähettäköön miehellekin rahaa.

Vierailija
138/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahata lapset Suomeen niin sopii kyllä elättää ne itse, koska mies tosiaan on kaatanut rahaa lasten ja aloittajan menoihin jo vuosia. Muutenkin isä tullaan sulkemaan lasten elämän ulkopuolelle muutamaksi vuodeksi... jos ei jopa pysyvästi. Niin sopii aloittajan maksaa lastensa menot ihan itse kun haluaa muuttaa toiselle puolelle maapalloa yksin lasten kanssa ja perheen nykyinen koti ei kelpaa.

Vierailija
139/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanhan täällä jurpoja, mutta se johtuu pitkälti ilmastosta. Meidänkin taloyhtiö on täynnä ihania ja seurallisia ihmisiä, mutta eihän niiden kanssa tule juteltua kuin ainoastaan kesäkuukausina, koska talvella, syksyllä ja keväällä ei kukaan viitsi aikaansa ulkona viettää.

Tänäänkin olen istunut taloyhtiön leikkipaikan seurustelutilassa useamman tunnin ihan vaan naapureiden kanssa juttelemassa, lapset olivat jossain metsissä leikkimässä.

Ja muista että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, kyllä suomalainenkin lämpenee kun itse vaan itsepintaisesti höpötät ja kyselet kuulumisia.

Oikein mukavaa paluumuuttoa!

Vierailija
140/145 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Ensin olin ihmeissani siita etta lapset eivat pystyisi nahda isaansa kuin loma-aikoina, se ei ole tarpeeksi lapsille ja heidan isasuhteelleen

* Nyt kun olet kysynyt mieheltasi asiasta ja hanen mielestaan muutto olisi hyva idea, niin olethan tajunnut mita se oikeasti tarkoittaa? eli teidan suhde taitaa olla kohta ohi, ei millaan pahalla. Isa ja aviomies jolle sopii hyvin tyokiireiden takia etta koko muu perhe muuttaa toiselle puolelle maapalloa, ei ole enaa kiinni perheessaan. Ikava kylla.

* Eli, ensin ajattelin sanoa sinulle etta ala muuta, lasten isasuhteen vuoksi. Mutta nyt sanon muuta vaan. Helpompi erota sitten kun olet jo itsenaistyt Suomessa asuessasi ja lapset tottuneet nakemaan isaa vahemman.

Tsemppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme