Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pianonsoittotaitoiset! Kysyisin...

Vierailija
20.09.2024 |

Katsoin äsken vanhan romanttisen jenkkifilmin, jossa sankari soitti pianoa rakastetulleen ja samalla jutteli niitä näitä, toisinaan syvällisiäkin tarinoita. Vastaavanlaisia tilanteita leffoissa olen nähnyt ennenkin, mutta en tosielämässä.

Eli, pystyykö oikeassa elämässä joku soittamaan pianoa (esim. Chopinin valsseja) samaan aikaan kun keskustelee toisen kanssa? En ole itse soittotaitoinen, mutta voisin kuvitella, että tuntuu mahdottomalta ajatukselta.

Hyvin yleistä vanhoissa suomi-filmeissä myös tuollaiset kohtaukset.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kappaleen osaa hyvin ja on soittanut pitkään, mutta silloinkin melko hankalaa

Vierailija
2/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyy, jos on harjaantunut soittaja ja osaa jonkun kappaleen ulkoa. Ihan samalla tavalla kuin jos oppii 10-sormijärjestelmän voi kirjoittaa katsomatta sormien paikkoja tai neuloa voi katsellen samalla teeveetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Ei tietenkään uusia kappaleita opetellessa, mutta aika monella on jo selkärangassa hyvä repertuaari, jota pystyy hyvin soittelemaan vaikka samalla keskustelisi. Ja impro onnistuu tietenkin myös. 

Vierailija
4/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty tähän, vaikka osaisin kappaleen ulkoa. Muuten ei mitään ongelmaa missään tekemisessä tehdä 2-3 asiaa samaan aikaan.

Vierailija
5/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aiheellinen kysymys. On vaikeaa.

Vierailija
6/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pystyn tutut kappaleet soittamaan myös niin, etten katso koskettimia. Pystyn jatkamaan soittamista ja puhumaan lapselle, joka höpöttää toisesta huoneesta ja pyytää katsomaan mitä tekee. Olen soittanut pianoa 14 vuotta. 

Vierailija
7/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän samaa sarjaa kuin että elokuvissa usein ollaan syövinään, mutta harvoin oikeasti haukataan tai pureskellaan. Eli tilanne on ihan draaman tarpeisiin luotu.

Oikeasti voi soitella helppoja kappaleita ja jutella yhtä aikaa jos tarvis on, mutta äärimmäisen harvoin tarvitsee tai haluaa.

Vierailija
8/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty tähän, vaikka osaisin kappaleen ulkoa. Muuten ei mitään ongelmaa missään tekemisessä tehdä 2-3 asiaa samaan aikaan.

Niin, pitää keskeyttää soittaminen.

Ja millainen ääliö puhuu soittavalle ihmiselle?

Vierailija
9/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvatähdet on nin taitavia, että ne osaa mitä vaan, esim. teräsmiestä esittävä osaa todellakin lentää.

Vierailija
10/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi. Osaan soittaa, mutta en ole mikään virtuoosi. Olen aika varma, että joku Lenni-Kalle Taipale taas kykenisi tähän vaivatta tutun ohjelmiston kohdalla. 

Vierailija
11/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissahan se roolia esittävä tuskin soittaa itse. 

Vierailija
12/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pystyn tutut kappaleet soittamaan myös niin, etten katso koskettimia. Pystyn jatkamaan soittamista ja puhumaan lapselle, joka höpöttää toisesta huoneesta ja pyytää katsomaan mitä tekee. Olen soittanut pianoa 14 vuotta. 

Soitatko oikeasti haastavia kappaleita?

Vähän eroa pimputtaako sointujen kanssa jotain iskelmää tai poppia vai soittaako monen sivun konserttoa. 

Vierailija
13/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienonsoittajathan on älyllisesti muitten yläpuolella.

Vierailija
14/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin vaikuttaa onko oma tuttu piano vai ei. Kun ei ne koskettimetkaan tasan samanlaisia ole. Vieraalla pianolla on aina vähän haastavampi soittaa. 

Vierailija
15/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut tunteja 14 vuotta vai mitä tuo tarkoittaa? Minä olen soittanut 43 vuotta mutta ei se kerro yhtään mitään taidoistani.

Vierailija
16/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitatko oikeasti haastavia kappaleita?

Vähän eroa pimputtaako sointujen kanssa jotain iskelmää tai poppia vai soittaako monen sivun konserttoa. 

Näissä mustavalkoisissa elokuvissahan tuo pianonsoitto palvelee kokonaisjuonta, eli soittaja soittelee sellaista musiikkia, joka sopii hahmon tunnetiloihin. Crescendoa pukkaa kun kiintymys nousee, ja lopulta soittaja paiskaa pianon kiinni ja lähtee otsaansa läiskäisten paikalta. 

Nykypäivän elokuvissa luotetaan siihen, että jokainen katsoja tuntee audiovisuaalisen kulttuurin lait, ja siksi vähempikin selittäminen riittää.

-eri.

Vierailija
17/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan vaativaakin musiikkia pystyy soittamaan samalla kun puhuu. Pianistit ovat vähän nohevampia ihmisiä. Kädet tekevät eri asiaa kumpikin myös jalat. Silmät seuraavat vähintään kahta nuottiriviä ja parhaimmillaan myös samalla lauletaan ja seurataan sanoja. Aivot ovat kehittyneet monipuolisesti. 

Urkurit ovat sitten vielä ihan oma ihmislajinsa. 

Vierailija
18/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka juntti ilkeää mennä häiritsemään ihmistä joka soittaa?

Vierailija
19/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"soitti pianoa rakastetulleen ja samalla jutteli niitä näitä, toisinaan syvällisiäkin tarinoita."

Tuohon ei kykene kukaan, edes tubessa ei yhtäkään videota. Mutta taitava pianomies voi soittaessaan kuunnella kysymyksiä ja "heittää" niihin vastauksia, selittää sitä soittotekniikkaa tai sävelmää jota parhaillan soittaa, &c.  Se, että soittaisi yhtä sävellystä, ja samalla laulaisi toista on kyllä paljon vaaduttu. Soittamisella tarkoitan kaksikätisesti, "grand staff", yhden sormen  sormen sijasta.

Vierailija
20/23 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkin voi soitella: "Eye Of The Tiger on Piano wearing Boxing Gloves"

huomaa "rummut" introssa.