Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurten ikäluokkien suuria eläkkeitä ei voi leikata?

Vierailija
03.06.2011 |

Tai heidän verojaan korottaa. Perusteluita kiitos :)

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tosiaan erittäin kalliita. Nykyaikana vanhukset elävät helposti kymmenenkin vuotta sangen huonokuntoisina. Isokin perintö hupenee 10 vuodessa.

Julkinen vanhustenhoito heikkenee koko ajan, joten siihen ei kannata luottaa.

Vierailija
22/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

satoja euroja kuukaudessa. Eläkkeellä ei kelpaa enää julkisen terveydenhuollon asiakkaaksi, joten on mentävä yksityiselle. Jos käy 2 krt/kk lääkärissä, se maksaa jo noin 250 e. Hoivapalvelut, siivous jne. kuluttavat rahat aika nopeasti.

Käypä kattoon tk.ssa, keitä odotushuoneessa istuu. Mummoja ja pappoja, joille varataaan seuraava lääkäriaika aina käynnin yhteydessä. Yksityisillä terveysasemilla istuu sitten työssäkäyvät ja lapselliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä nyt mennään. Niillä on ollut hyvät palkat ja varmat tulot koko työuransa, ja he kokevat ihan oikeasti ansaitsevansa lastensa selkänahasta revityt eläkkeensä. Ja se valitus siitä miten kovasti he ovat aikanaan joutuneet töitä tekemään on ihan puppua. Nykyään yksi työntekijä tekee kymmenen nykyeläkeläisen aikanaan tekemät työt ilman ylityökorvauksia.

Mutta kateushan vie kalatkin vedestä. Joskus vaan vähän ihmetyttää kun äitini (eläke vähän alle 3000 euroa) paheksuu kun emme vie lapsiamme tarpeeksi ulkomaille ja ajellaan niin vanhalla autollakin... Huoh. Kaksi palkkaa menee ihan perusjuttuihin ja koko ajan kaikki hinnat nousevat, mutta palkat eivät.

Valtion tuottavuusohjelma ei ole kovinkaan vanha. Eräs suuriin ikäluokkiin kuuluva ihminen joka on ollut Kelassa töissä kymmeniä vuosia kertoi että aikaisemmin oli leppoisaa tehdä töitä, viimeiset n. 8 vuotta on ollut ihan helvetillistä. Mutta sitten hän jäikin osa-aikaeläkkeelle.

Vierailija
24/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laittaa eläkekatto. Ei ole oikein, etät joillakin on ihan älyttömän suuria eläkkeitä ja toiset saavat vain muutaman satasen.

Eläkekatto pitäisi olla. Kuka polittiiko sellaista uskaltaa ehdottaa? Lapsiperheiltä kyllä voi leikata, vaikka meitä paljon onkin.

Vierailija
25/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nyt vertaan vanhempiani ja omaa perhettäni. Nyt kaavaillaan leikkauksia lapsiperheille, jotka ovat muutenkin vaikeuksissa lainojen, lomautuksien, irtisanomisten yms kanssa. Meidän perheessä minä hoitovapaalla ja mieheltä työ loppuu joulukuussa. Ja leikkauksia siis uhkana. Kun taas vanhempani saavat eläkettä 5900 euroa ja 4400 euroa, noin suunnilleen. Ei lainoja, maksettu omakotitalo, 6 sijoitusasuntoa, kesämökki ja vene. Molemmat pääsivät helposti opiskelemaan, molemmilla aina ollut vakituiset työpaikat. Minun vanhempani jopa ITSE myöntävät että on häpeä ettei heiltä leikata, vaan meiltä nuoremmilta. ap

perintö. Et itse tuolal perinnöllä aikanaan elkettä edes tarvitse. Siksi oletkin valmis leikkaamaan toisten eläkkeitä.

Eikö kommenttisi ollut vähän ristiriitainen? Haluaisin että suuria eläkkeitä leikataan, vaikka omat vanhemapanikin niitä saavat. Ja jopa he ovat samaa mieltä, että heidän ikäluokilta pitää leikata eikä nuorilta perheiltä.

Perintöä en suinkaan odota. Toivon, että vanhemapani käyttäisivät rahansa esim. hyvään hoitokotiin.

ap

Vierailija
26/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun heillä on ollut niin rankkaa. Miten niin?

- varmat työpaikat kaikille vähänkään kouluttautuneille ja aika varmat myös ei-kouluttautuneille

- inflaatio maksoi suuren osan asuntolainoista 1970-luvulla

- hyvä AY-suoja, ei pätkätöitä

Ja sitten tämä suosikkini, itketään että eläkkeet eivät alkaneet kertymään vasta kuin 23-vuotiaana. HUOM HUOM minä olen 35-vuotias, eikä minunkaan eläkkeeni alkanut kertymään kuin vasta 35-vuotiaana. Suuret ikäluokat kuvittelevat, että kaikille nuoremmille eläke alkaa kertymään 18-vuotinaana vaikka tuo uudistus taisi tulla voimaan vasta 1980-alun alussa syntyneistä lähtien.

Mun äitini aikoinaan reputti matematiikan ja KÄVELI sisälle lääkikseen. Isä taas nosti älytöntä palkkaa yrityksestään viimeiset vuodet jotta saisi mojovat eläkeet.

Vierailija
27/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain niin punaista, kun joku EK:n suurten ikäluokkien edustaja saivarteli, että nykyiset 20-40 -vuotiaat tulevat saamaan "niin suuret perinnöt, asunnot je muut". Siis oikeastiko muka näin. Hyvin monella meistä vanhemmat asuvat muuttotappioalueella suht vanhassa omakotitalossa, jonka arvo ei tule ainakaan nousemaan. Jos siitä talosta tulee saamaan jonkun 80 000 - 100 euroa aikoinaan ja lapsia on 2-3, niin millaisesta jättiperinnöstä tässä puhutaan??? Ja juuri oli taas juttua, kuinka käänteinen asuntolaina kasvattaa suosiotaan nimenomaan suurten ikäluokkien piirissä, joten se asunto voi olla kokonaan pankin hallussa siinä vaiheessa kun vanhemmista aika jättää. Isoissa kaupungeissa on todella varakkaita 50-60-vuotiaita, joiden elintasoa heidän lapsensa eivät tule koskaan saavuttamaan - korkeintaan siinä vaiheessa kun perivät heidät. Näihin rikkaisiin keski-ikäisiin säästötoimenpiteitä pitäisi kohdistaa.

niin mihin ihmeeseen ne kymppitonnin kuukaudessa tärväävät, jos siitä ei riitä perittävää?

Tietenkään kaikilla ei ole noin suuret eläkkeet ja totta kai osalta riittää perittävää kunnolla - kasvaneen eliniän takia perintöä voi tosin alkaa odotella n. 50-vuotiaana. Tosin vaikka eläke olisi kuin suuri, niin voi olla että se omaisuus hupenee yksityiseen hoitokoitoon ym. peruspalveluihin, kun ne rapautetaan. Eli lopputilanne voi olla, että isot ikäluokat nauttivat

A. alhaisesta eläkeiästä

B.isosta eläkkeestä

C. pitkistä ulkomaanmatkoista, golfista jne.

Kun heidän kuntonsa heikkenee, omaisuus hupenee vuosien myötä erittäin kallisiin hoitokoteihin ja perillisille jääkin loppujen lopuksi

A. korkea eläkeikä

B. pieni eläke (mm. elinaikakerroin pienentää)

C. pieni perintö varakkailta vanhemmilta

Vierailija
28/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun heillä on ollut niin rankkaa. Miten niin?

- varmat työpaikat kaikille vähänkään kouluttautuneille ja aika varmat myös ei-kouluttautuneille

- inflaatio maksoi suuren osan asuntolainoista 1970-luvulla

- hyvä AY-suoja, ei pätkätöitä

Ja sitten tämä suosikkini, itketään että eläkkeet eivät alkaneet kertymään vasta kuin 23-vuotiaana. HUOM HUOM minä olen 35-vuotias, eikä minunkaan eläkkeeni alkanut kertymään kuin vasta 35-vuotiaana. Suuret ikäluokat kuvittelevat, että kaikille nuoremmille eläke alkaa kertymään 18-vuotinaana vaikka tuo uudistus taisi tulla voimaan vasta 1980-alun alussa syntyneistä lähtien.

Että oma eläkkeen ialkoi kertymään vasta 28 vuotiaana. Ensin piti opiskella ja sitten akateemisena olla pari vuotta suomessa työttömänä. Eli siis käytännössä eläkekertymä ei ala enää 23 vuotiaana juuri kenelläkään, vaan koulutetuilla vasta 25 vuotiaana jos on töitä mistä eläkettä kertyisi.

Vierailija
29/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä kun oli aikanaan reilusti yli 10 000 e:n tulot usean vuoden ajan, muuten tuohon eläkkeeseen ei yllä. Eli jos olisit valinnut samoin, tienaisit nyt itsekin kunnolla.

Miten mulla voisi olla isot tulot kerran kun olen hoitovapaalla? Ihme kommentti. Tässä oli tarkoitus keskustella yleisellä tasolla siitä miten pieni ikäluokka maksaa suurten ikäluokkien eläkkeet. Siis mistä rahat? Toivottavasti joku vähän viisampi esittää kommentteja kuin sinä. ap

ei se vanhemmillesikaan kertynyt kotona oleskelemalla vaan tekemällä töitä. Eli lopeta hoitovapaa (tuskin äitisi ennätti sellaista pitää, jos nyt saa yli 4000 e/kk eläkettä)

Minun vanhempani ikäluokka on maksanut omien vanhempiensa eläkkeet. Heidän palkoistaan (määrällisesti paljon!) on mennyt n. 25% heidän vanhempiensa pienien ikäluokkien pieniin eläkkeisiin.

Nyt kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle (heitä on määrällisesti paljon ja suurella osalla hyvät eläkkeet) kuinka suureksi meidän nuorien maksamat eläkemaksut nousevat? Pitääkö meidän maksaa meidän palkoista 50% eläkemaksuja, jotta voimme maksaa vanhempiemme eläkkeet?

Etsin nyt jotain älykästä ihmistä vastaamaan tähän!

Ja kyllä minä töihin menen hoitovapaan jälkeen.

ap

Vierailija
30/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
31/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska sinunlaisilta tyhmiltä on helpompi lypsää rahaa..

Vierailija
32/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikata voimakkasti siihen saakka kunnes suuret ikäluoka ovat kuolleet. Suurien ikäluokkin eläkkeisiin ei ole varaa. Heidän kuoltuaan eläkeläistän vähentyessä voidaan eläkkeitä taas nostaa mikäli on varaa.

Ennenkaikkea pitää mennä sen mukaan mihin kansakunnalla on varaa ja nähin nykyisiin eläkkeisiin ei ole varaa.

Vierailija
33/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska sinunlaisilta tyhmiltä on helpompi lypsää rahaa..

Ja sinä edustat Suomen älymmystön kärkeä. Eikö mistään asiasta voi keskustella järkevästi? Varmaan sinäkin olet suht nuori, eikö sinua kiinnosta yhtään raha-asiasi?

ap

Vierailija
34/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niillä eläkeläisillä satojen eurojen lääkekuluja ole kuukausittain. Lääkekulukatto on jotain 675 (eli runsaat 50 euroa/kk) vuosittain ja sen jälkeen lääkkeet ovat ilmaisia.

Tätä ennenkin eläkeläisten (ja muiden) lääkekulut korvaa osaksi yhteiskunta ja se on lisäkulu eläkeläisistä. Lääkekulujen hillitöntä kasvua on pyritty hidastamaan mm. rinnakkaislääkkeillä ja osin se on onnistunutkin.

Kukaan tuskin tarvitsee vielä 90-vuotiaana sellaista eläkettä kuin Mikael Lilius jonka eläke on runsaat 40 000 euroa/kk. Lilius ei ole ainut.

Vierailija
35/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä laittaisin eläkkeille jonkun selkeän katon, jota enempää ei makseta kenellekään. Sopiva eläkekatto olisi noin 2500 euroa/kk/hlö. Se on riittävä eläkeläisen menoihin. Sillä elää kohtuullisesti siitä riippumatta, onko lääkekuluja (lääkekatto olemassa) tai onko omistusasuntoa (tuosta maksaa kyllä kohtuullisen vuokrankin).

Vierailija
36/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niillä eläkeläisillä satojen eurojen lääkekuluja ole kuukausittain. Lääkekulukatto on jotain 675 (eli runsaat 50 euroa/kk) vuosittain ja sen jälkeen lääkkeet ovat ilmaisia. Tätä ennenkin eläkeläisten (ja muiden) lääkekulut korvaa osaksi yhteiskunta ja se on lisäkulu eläkeläisistä. Lääkekulujen hillitöntä kasvua on pyritty hidastamaan mm. rinnakkaislääkkeillä ja osin se on onnistunutkin. Kukaan tuskin tarvitsee vielä 90-vuotiaana sellaista eläkettä kuin Mikael Lilius jonka eläke on runsaat 40 000 euroa/kk. Lilius ei ole ainut.

eli lääkekatto ei kata esim. syöpälääkkeitä tai edes MS-taudin ainoaa tehokasta lääkitystä.

Vierailija
37/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa ensin takaisin ylimääräisenä kerätyt eläkevakuutusmaksut. Ei voida periä enempää kuin annetaan takaisin.

Vierailija
38/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi henkilökohtainen tulonsiirto ovat käytännössä ilmaiset päivähoitopaikat. Päivähoitomaksu voisi olla 800 e/kk/lapsi, jotta lapsiperheetkin oppisivat kantamaan vastuunsa.

Vierailija
39/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kai tiedät, että Kela ei korvaa kaikkia lääkkeitä eli lääkekatto ei kata esim. syöpälääkkeitä tai edes MS-taudin ainoaa tehokasta lääkitystä."

Olen itsekin käyttänyt kallista lääkettä, joka ei kuulunut lääkekaton piiriin. Apuun tulee tällöin sosiaalitoimisto, joka myöntää toimeentulotukea, jotta lääkekulut saadaan maksettua.

Sillä perusteella, että joissakin harvoissa tapauksissa yksittäinen ihminen tarvitsee ylikallista lääkettä, ei voi perustella tuhansien ihmisten ylisuuria eläkkeitä, joita veronmaksajilla ei ole varaa maksaa.

Vierailija
40/170 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa ensin takaisin ylimääräisenä kerätyt eläkevakuutusmaksut. Ei voida periä enempää kuin annetaan takaisin.

Eikö suuremman potin maksa työnantajat? Työntekijä maksaa noin 4% ja työnantaja 25%.

Mutta ei kai tulevaisuuden työantajat suostu että he maksaisivat jotain 40% työeläkemaksuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi