Noudatetaanko teillä klo 17:00 ruokailuaikaa?
Kommentit (111)
No nyt mä vasta tajusin, että neuvolahan sen klo 17 ruokailuajankin on sanellut!
vaan meidän päivärytmi,
joka kylläkin muodostuu siitä moneltako herätään ja aamupala syödään,
mutta 5 ateraa päivässä tulee pikkulapsilla olla, se on selvää.
Katsos kun pienet massut vetävät vain vähän kerrallaan, siksi niitä ateroita pitää olla riittävä määrä.
itse pärjäisin kolmellakin,
mutta olen tottumut syömään lasten kanssa sen viisi kertaa.
ELi nyt viisi pienempää kolmem suuremman sijaan
aika pöljiä kirjottajia täällä monet
on ihan hullu keskustelu? :D
Onks tää joku vitsi vai onko joku oikeesti tommonen kellon kanssa viidesti päivässä syöjä?
Onks tää joku vitsi vai onko joku oikeesti tommonen kellon kanssa viidesti päivässä syöjä?
vaan todella monet - järkevät ihmiset
Tuohon mennessä kaikki on tulleet töistä, koulusta ja tarhasta.
joka kokkailee ihan mielenkiinnosta hyvää ruokaa jääkaappiin. Rakastan ruoanlaittoa ja minulla on aikaa siihen. Jääkaapissa on aina jotain lämmitettävää ja jos sellainen ihme tapahtuisi, ettei olisi, pakastimessa on.
Silti pidämme perheen ruokahetken yhdessä. Jos karmiva nälkä iskee, voi mutustella porkkanaa ja jos tosi paha äiti -fiilis iskee, niin jopa suolatikkuja.
Välillä syödään olohuoneessa, välillä keittiössä. En ymmärrä näitä kommentteja, jossa korostetaan sitä omaa, yhtä ja ainoaa, nähtävästi pyhää ateriointirymiä. Joissain maissa on aina kylmä lounas, joissain kolmen ruokalajin lounas, joissain lämmin lounas jne. Joissain maissa syödään myöhään illallinen, joissain maissa aikaisin.
Tuosta "syön 5 ateriaa 3 sijasta lasten takia" en ymmärrä yhtään mitään. Että jos olen tehnyt mainioista raaka-aineista lihapullia, jotka ovat jääneet yli edelliseltä päivältä, ja tarjoan niitä lapselleni lounaaksi lämmitettyinä itse tehdyn perunamuusin kanssa ja vielä istun vieressä ja juttelemme, niin... minunkin pitäisi syödä, vaikka nälkä ei ole? Ruokahaluni vaihtelee muutenkin vuorokausien mukaan. Minunkin pitäisi syödä ihan seuraksi, vaikka ei ole nälkä? Lapsi kärsii, kun en syö seurana?
Ihme käsitys ihmisillä on ruoasta. Teen ruoan aina rakkaudella. Se ei ole tankkausta ( ok, joku karjalanpiirakka pikaisesti voi ollakin).
Toivottavasti joku muukin tajuaa, että on olemassa muunkinlaisia perheitä kuin niitä, joissa vanhemmat ovat kiireisiä 30-40 v., joilla on pienet lapset, joilla mahdollisesti harrastuksia. Tuntuu, että av-palsta kuhisee näitä tyyppejä. Niin, ja ymmärrän toki sen, että kun arki on aikatauluttettua, niin lasten rytmi sitä myöten pitää myös olla. Mutta kaikilla ei ole sama tilanne.
vaan todella monet - järkevät ihmiset
Millä lailla järkevät?
tarvii! Jos syö kunnolla klo 18, niin miksi pitäisi syödä vielä jotain iltapalaa?
Tuohon mennessä kaikki on tulleet töistä, koulusta ja tarhasta.
aikaan ja ei enää mitään iltapaloja erikseen.
Ja kuka kumma on määrännyt et päivässä pitää syödä 5 kertaa?
Meillä syödään aamupala heti kohta 6 aikaan aamulla, lapset syö koulussa lounaan 11 aikaan, välipalan koulussa n. klo 14-15, menevät kouln jälkeen harkoihin ja ovat kotona 5-6 aikaan. Nappasevat hedelmän, porkkanatikkuja yms vastaavaa välipalaksi ja sitten koko perheellä ruoka tosiaan illalla.
Vauvalla omat ruoka-aikansa toki.
Kuusi viikon seitsemästä illasta menee milloin kenenkin mukulan harrastuksissa, jotka loppuvat seiskan, puoli kasin aikaan. Muut perheet rientävät siinä vaiheessa kokkaamaan kiireellä päivällistä. Mä tykkään kuitenkin olla "hullu suomalainen" ja painua kotiin vain lysähtääkseni sohvalle :) Ja lapset jaksaa noita harrastuksia huomattavasti paremmin kun alla on kunnon lämmin sapuska eikä mikään peanutbuttersnacksi.
Meillä myös syödään iltapala, joka on lasten yökyläileville kavereille aina suuri ihmetyksen aihe :)
Mies tulee siihen aikaan töistä ja muillakin on nälkä. Perheessä on todella tärkeä istua rauhassa syömään ja samalla juttelemaan kaikkien päivän kuulumiset!
Käytännön syistä meillä syödään arkena päivällinen klo 16 tai 17, iltapalaa ennen nukkumaanmenoa joka on n. klo 21. Vapaalla ja lomilla ajat vaihtelee tosi paljon, esim. aamupala ja yhdistetty lounas on klo 9-12:30 ihan sen mukaan miten herätään jne, päivällinen klo 15-19 :). Välillä voi olla välipala nälän mukaan. Lapsia on monta eikä tosiaankaan kello kaulassa eletä, lapset on iloisia, sopeutuvaisia ja rentoja, kuten vanhemmatkin.
Usein se on juurikin klo17, mutta joskus venyy yli kuuteenkin.
Mä en yleensä kerkeä kotiin ennen puoli kuutta-kuutta viikolla, Syödään sitten kun pääsen kotiin ( mies tekee ruuan). Viikonloppuna suht sama ruokailuaika.
kans sit yks huono äiti.. Meillä kun poika syö sillon ku on nälkä, muuten ei söis juuri mitään.. Että väkisinki joskus jää siihen 4 ateriaan se vuorokauden syönti saldo.. :D No, ei voi mitään.. :D Ja täällä myös ollaan klo 17 aikaan navetalla..
Neuvolassa asia oli ihan ok ett lapsi syö välillä vaan sen 4 ateriaa.. Ja jos ei ois ollu niin eipä ois minun päänvaiva vaan terkan... Maalaisjärki on sallittua.. Ainakin meillä päin.. =)
Syömme päivällisen klo 16:n ja 18:n välillä silloin, kun parhaiten aikatauluihin sopii.
Kukin syökään tavallaan ja ajallaan. Piste! Ootte te sekopäisiä...
mutta ei me sitä mitenkään orjallisesti noudateta. Sattuu vaan sopimaan muuhun päivärytmiimme hyvin ja silloin on yleensä nälkä sekä minulla että lapsella.
Meillä kyllä pysyy ruokailuajat aika samoissa katsomatta kelloakin. Luulin joskus lapsen ollessa pienempi, että syömme ihan miten sattuu. Sitten jouduin pitämään päiväkirjaa syömisistämme ja huomasin, että syömme hyvin tarkkaan aina samaan aikaan, vaikka emme siihen edes pyrkineet. Nälkä ja sisäinen rytmi kai vaan rytmitti sangen tarkan päiväohjelman, vaikken ollut edes tiedostanut sitä.
Mulla on työajat 7-15, ei kovin pitkä työmatka, joten hyvin ehdimme syömään viideksi ja käymään vielä kaupassa tai leikkipuistossakin välissä.
mihin mä mahdutan sen viidennen aterian?
Aamupala syödään noin klo 9
Lounas klo 12-12.30
2v nukkuu päikkäreitä 3-4h, joten välipalaa syödään noin klo 16
mies tulee töistä klo 17 jälkeen, jolloin vanhin on harrastuspäivinä jo lähtenyt harkkoihin. Tulee harkoista vähän ennen seiskaa, joten päivällinen syödään klo 19
Päivällisen jälkeen tosin usein tarjoan klo 20 aikoihin vielä "jälkkäriä", hedelmää tms. ennen nukkumaanmenoa. Lapset ovat sängyssä klo 21.
Ei meillä tenavatkaan edes halua syödä mitään välipalan välipalaa tai muuten kunnon ruoka ei maistu ensinkään.
Ja joo, meillä hyväunisia tenavia. 8-vuotiaskin nukkuu yleensä noin 11-12h yössä (menee yleensä kouluun joko klo 9 tai 10) ja nuorimmainen nukkuu reilusti enemmän, kun päikkäritkin on usein niin pitkät. Nuoremmat lapset ovat kotihoidossa, meillä ei aamuisin ole hoppu mihinkään.
Välipala on usein tukevampi, kuin pala leipää ja jugurtti. (esim. pinaattilettuja tms.)
Meillä syödään tarhan jälkeen välipala klo 17 kieppeillä, kun tulemme lasten kanssa kotiin. Illallinen syödään vaihtelevasti klo 19-20.30, riippuen harrastuksista ja mihin aikaan toinen puolisko kotiutuu. Iltapalaa ei tarvita kun ruokailu näin myöhään.