jättäisitkö 1,8kk ikäisen lapsen hoitoon viikoksi??
viikon ajaksi? Nyt aloin empimään... Ois viikon lomamatka tiedossa ja 2 vanhempaa lasta otetaan mukaan ja kaks nuorempaa jätetään hoitoon...
Nyt epäilyttää nuoremman jättäminen...
onko täällä ihmisii jotka jättäneet?
Kommentit (123)
olin itae vanhemman tytön kanssa 4 päivää matkoilla ja sen aikaa 1v9kk ikäinen nuorempi sisarus oli isänsä kanssa + anoppilassa. selvästi oli lapselle jäänyt joku trauma, varmaan viikko meni kotiinpaluun jälkeen kun alkoi itkemään aina jos katosin näkyvistä. myös isosikon kouluun lähtö oli aina vaikea paikka.
4 pv reissun ajaksi. En jätä enää, pienempi itki kun lähdimme, sitten ei enää kuulemma kaivannut, mutta itsellä oli ikävä lapsia.
Onhan se vähän epistä huvitella ilman lapsiaan. Eihän niitä olisi ollut pakko tehdä..
miksei koko porukka voi matkustaa
ja jos ei olisi jäänyt viikoksi eroon niin nyt olisi traumoja?? vrt. ei tullut mitään traumoja, päinvastoin. Siis 8kuinen iloitsi ja hänestä tuli parempi ihminen saatuaan olla viikon muiden kuin vanhempiensa seurassa. Mitenkähän nro 2 todensi tämän? En tajua.
yhtä monta päivää voi olla hoidossa, kuin on ikävuosia. Eli ap:n lapsi hoidossa alle 2 pv.
Tuoksi ajaksi voisi tietysti jättää hoitoon toiselle vanhemmalleen, mutta ei tod muille!
kun lähdettiin viikoksi häämatkalle. Oli pärjännyt tosi hyvin ja isovanhemmatkin olivat nauttineet yhteisestä viikosta hirmu paljon.
Mut mun on tietysti helppoa sanoa, kun meillä on vain yksi lapsi. Hän on kulkenut mukana kaikilla reissulla. Onko jokin eritynen syy miksi ette voi ottaa kaikkia lapsia mukaan?
Itse olen pyrkinyt noudattamaan sitä yö per ikävuosi -ohjetta noin suurin piirtein. Mutta onhan lapsissa kovasti eroja ja siinä, kuinka läheinen on hoitajan kanssa.
Mihin olette menossa matkalle? Miksi juuri kaksi lähtee ja kaksi ei? Onko isommille sopiva kohde? Meillä on vain kaksi lasta, joten myönnän, etten osaa kuvitella, minkälaista neljän kanssa reissaaminen olisi. Me on reissattu yleensä viikon lomat koko porukka ja sitten miehen kanssa jotain viikonlopun hääreissuja yms. kahdestaan.
On suurinpiirtein saman ikäinen lapsi mulla. Että voisinko jättää hoitoon ja kenelle. No isälleen tietysti, olemme eronneet. Mutta isovanhemmilleenkin vain jos lapsi olisi heidän kanssaan viettänyt erittäin paljon aikaa. Mitä minun lapseni ei ole tehnyt, vierastaa vaariaan vieläkin todella paljon, mummonsa kanssa on hieman helpompaa.
Toistaiseksi olen kuitenkin sitä mieltä että en olisi valmis jättämään lasta kahta yötä pidemmäksi ajaksi ja silloinkin isälleen.
Melko painavat syyt löytyvät täältä:
http://olotila.yle.fi/perhe/lasten-kasvatus/lastenpsykiatri-vastaa/mink…
Jos olet se joka aikaisemmin kyseli lasten jättämistä ja mukaan ottamista (lapset oli sunnilleen 1,3,8 ja 9v) niin muistaakseni jo silloin vastasin että en jättäisi noin pieniä hoitoon. En edelleenkään ymmärrä miksi ottaisit isommat mukaan mutta pienempiä et.
Melko painavat syyt löytyvät täältä: <a href="http://olotila.yle.fi/perhe/lasten-kasvatus/lastenpsykiatri-vastaa/mink…" alt="http://olotila.yle.fi/perhe/lasten-kasvatus/lastenpsykiatri-vastaa/mink…">http://olotila.yle.fi/perhe/lasten-kasvatus/lastenpsykiatri-vastaa/mink…;
ja jos ei olisi jäänyt viikoksi eroon niin nyt olisi traumoja?? vrt. ei tullut mitään traumoja, päinvastoin. Siis 8kuinen iloitsi ja hänestä tuli parempi ihminen saatuaan olla viikon muiden kuin vanhempiensa seurassa. Mitenkähän nro 2 todensi tämän? En tajua.
Arvasin, ettei tyhmempi tajua. Selitän siis. Tyttö oli viikon vanhemmillani ja muutenkin paljon heillä hoidossa. Ja tästä seurauksena heillä on nyt todellä läheinen suhde. Matkustelee kahdestaan isoäitinsä kanssa ja käy heillä auttamassa mm. koiran hoidossa ym. ihan itsenäisesti. Soittelevat viikoittain. Tämä on mielestäni hienoa ja toivon että läheinen suhde kantaa loppuelämän. Ei ole siis tullut traumoja, koska jätimme hänet isovanhempien hoitoon usein. On saanut sieltä luotettavat ja tutut aikuiset elämäänsä meidän vanhempien lisäksi. Tämä on tuonut vain ja ainoastaan plussaa tytön elämään. Ei ole mitenkään eduksi lapselle, ettei hän ole ikinä missään muualla yötä tai hoidossa kuin omassa kotonaan ja omien vanhempiensa kanssa.
Noin pieni (ja aika paljon isompikin) unohtaa äitinsä jo paljon pienemmässä ajassa kuin viikko.
Noin pieni (ja aika paljon isompikin) unohtaa äitinsä jo paljon pienemmässä ajassa kuin viikko.
ei kyllä todellakaan unohda äitinsä viikossa. Eikä edes isää.
jos lapsen ja hoitajan välinen suhde on hyvä ja läheinen, voisin harkita.
Ja tuo on ihan höpö höpöä, että 1v 8kk ikäinen unohtaisi äitinsä viikon aikana. Meillä ainakin lapsi muistaa todella kaukaisia asioita kuten 1v 10kk joulupukin muisti kuukausien päästäkin ilman muistuttamista. Ei todellakaan olisi unohtanut vanhempiaan viikon aikana vuoden ikäisenä.
eli lomamatkalla ollaan yhdessä siihen asti, kunnes lapsi itse ei enää mukaan halua.
Tosin voisin lomailla kokonaan ilman miestä, eli teilläkin mies voisi jäädä kuopuksen kanssa kotiin.
ei kyllä todellakaan unohda äitinsä viikossa. Eikä edes isää.
Kyllähän meilläkin "vieras ukko" tulee aina kahden viikon välein reissutöistä:D:D NOT!!! Ihme uskomuksia...
no en todellakaan jättäisi.
Jos olisi sellainen tilanne, että hoitaja asuisi samassa taloudessa, niin voisin miettiä. SIlloinkin kyllä pitäisi olla aika painava syy.
Hyvin ne on pärjänneet kun tuo kyseinen mummi muutenkin meillä viettänyt todella paljon aikaa. Meillä on äitini kanssa sama tapa kasvattaa ja vain harvasta asiasta tulee sanomista.
Minä siis saan ihan kohta toisen ja tämä on mulle aikaa rentoutua, turvaverkkoa kun ei ole kun kukaan lähisukulainen ei asu täälläpäin.
Jos taas kysytään, että antaisinko anopille hoitoon niin yksi yökin olisi tuskaa. Anoppi ei meillä ole käynyt kuin kerran lapsen syntymän jälkeen ja kaikki näkemiset yhteensä voi laskea kahdella kädellä.
Nyt täytyy vielä kehua, että lapsi on todella itsenäinen, rohkea ja menevä tapaus. Todella harvaa ihmistä ujostelee. Ei juurikaan viihdy sylissä (muutaku väsyneenä ja sairaana) vaan tutkii maailmaa koko hereillä olo ajan.
Jos lapsi olisi luonteeltaan sulkeutunut en jättäisi lasta noin pitkäksi aikaa hoitoon.