jättäisitkö 1,8kk ikäisen lapsen hoitoon viikoksi??
viikon ajaksi? Nyt aloin empimään... Ois viikon lomamatka tiedossa ja 2 vanhempaa lasta otetaan mukaan ja kaks nuorempaa jätetään hoitoon...
Nyt epäilyttää nuoremman jättäminen...
onko täällä ihmisii jotka jättäneet?
Kommentit (123)
viikko on liian pitkä aika noin pienelle. Miksi ette ottaisi pientä mukaan?
en jasanut lukea koko ketjua, mutta meidän kokemus lapsen yöhoitoon jättämisestä oli tällainen;
Halusimme tänä keväänä miehen kanssa vkl-matkalle ennen kuin toista lastamme joka syntyy loppukesästä. Lapsi on nyt vähän alle 2v. ja silloin oli 1v.9kk. Hän on ollut päivähoidossa puolisen vuotta, eli tottunut hoitoon jättämiseen päivän ajaksi. Mummolassa käymme usein, mutta silti arvelutti 2vuorokautta erossa. Kolme yötä oli maksimi, mutta lopulta päädyimme 2 yöhön. Eka yö ja päivä oli mennyt hyvin, mutta toisen yön jälkeen lapsi oli ollut itkuinen. Tavatessamme lapsi oli iloinen, mutta seuraavina hoitoon jättöpäivinä itki eikä olis halunnut jäädä sinne. Seraavan ekrran kun menimme mummolaan lapsi pelkäsi että jätämme hänet sinne.
Eli kyllä meidän lapseen vaikutti noinkin lyhyt hoito, vaikka mummo on erityisen rakas ja molemmat isovanhemmat ovat turvallisia ja luotettavia hoitajia.
Tottakai lapsi "pärjää" ja "sietää" pidempääkin hoitoa, mutta en usko että se hyväksi on. Eri asia, jos on PAKKO, esim. sairaalahoidon takia, mutta lomamatkat eivät ole pakollisia.
viikon ajaksi? Ois viikon lomamatka tiedossa ja 2 vanhempaa lasta otetaan mukaan ja kaks nuorempaa jätetään hoitoon...
EN todellakaan jättäisi äläkä jätä Sinäkään! Jos lapsi on i vuosi ja 8kk (jos oikein ymmärsin?), viikon ero äidistä ja isästä on hänelle todella pitkä aika. Pienellä lapsella ei ole kykyä ymmärtää, että vanhempi tulee takaisin. Ero on lapselle hylkäys. Mitä pienempi lapsi, sitä suurempi trauma erosta aiheutuu.
Miksi ette ota kaikkia lapsia mukaan lomamatkalle? Miksi nuoremmat hoitoon? Lomakohteen voi valita niin, että siellä pärjää pientenkin kanssa.
En ymmärrä äitejä ja isiä, jotka vievät pienet lapsensa viikoksi, jopa moneksikin viikoksi hoitoon mummolaan, sukulaisille tai muualle. Aiheutatte lapselle ikävää ja itkua. Menkää itseenne: Lapsenne on pieni vain vähän aikaa.
"Neljän kanssa loma ei ole niin rento kuin kahden vanhemman"
- Olemme matkustaneet kuuden lapsen kanssa ja hyvin on sujunut!
"ensinnäkin oli tosi vaikea edes löytää sellista hotellia mihin mahtuisi 6 henkinen perhe.":
- Monissa hotelleissa pn perhehuoneita (= 2 hotellihuonetta, joissa väliovi). Hotellista voi varata 2 vierekkäistä huonetta. Toisessa majoittuu äiti + lapset ja toisessa isä + lapset. Voi vuokrata myös mökin, johon mahtuu koko perhe.
"ja se on ihan tarua ,että tuon ikäinen viikossa unohtaisi vanhempansa."
- Lapsen ajatusmaailma on konkreettinen. Pieni lapsi ei ymmärrä aikakäsitteitä: Yksi päivä, yksi viikko jne. Kun äiti ja isä ovat poissa, heitä ei lapselle ole.
Lapsi voi näennäisesti tyytyä hoitoon. Kun vanhempi palaa, lapsi voi olla itkuinen, kieltäytyä vanhemman sylistä, ripustautua hoitajaan, olla aggressiivinen ja kiukkuinen. Viikon erosta ei ole lapselle mitään hyötyä, vain haittaa. Viikko mummolassa ilman äitiä ja isää on lapselle ikuisuus.
Me jätettiin tuon ikäinen tyttö mun vanhemmille
kun lähdettiin viikoksi häämatkalle. Oli pärjännyt tosi hyvin ja isovanhemmatkin olivat nauttineet yhteisestä viikosta hirmu paljon.
- Lapsi (1,8v.) oli pärjännyt???
- Isovanhemmat olivat nauttineet viikosta???
Johtopäätös: Pienen lapsen voi jättää mummolaan vaikka puoleksi vuodeksi, kunhan "hän pärjää"??!! Ja sehän tässä onkin tärkeintä, että ISOVANHEMMAT nauttivat lapsen seurasta! Lapsen edusta ja tarpeista viis!
Voi taivas, mitä kirjoituksia täällä on!!! Surullista.
voi vi##u mitä nipottajia täällä on!!!!
Jotkut haluaa tehdä kaikki asiat koko perheen voimin, jotkut ei. Joo ollaan, perhe, mutta tarkottaako se tosiaan sitä, että koskaan ei voida olla erossa.
Kun olin lapsi, niin äitini kävi talvisin veljeni kanssa lomalla ja kesällä minun kanssa, pari kertaa olin isäni kanssa, ja kerran isän ja toisen veljen kanssa, ja isä oli vain toisen pojan kanssa. Yhtä veljeäni edes kiinnostanut matkustaminen, olisiko koko perheen pitänyt jättää loma väliin?
En nyt ottanut kantaa tuohon ikään, kun en osaa sanoa vielä kun lapset ovat vasta 9kk. Mutta ärsyttää tollanen vituntäydellisyysperheily. Jokainen tyylillään. Ja ei ole niin kovin halpaa lähteä 6 hengen voimin lomalle, mutta ei se tarkoita että on tyhmä kun on tehnyt "liikaa" lapsia.
Voi jeesus!
Onkohan täällä nyt pari ylihysteeristä mammaa, jotka innostuneet kirjottamaan. Missä pumpulimaassa elätte. Herätkää!
Maapallolla on varmaan 2 miljardia lasta, miettikähän hetkinen ihmisten elämää. Jos lapsi traumatisoituu viikosta isovanhempien rakastavassa ja lämpimässä hoivassa, niin miten ihmiset ylipäätään pystyvät tässä elämässä mihinkään sopeutua.
Kyllä parivuotias lapsi pärjää mainiosti omien isovanhempien luona viikon. Miten 10 kuukautiset tai ennenvanhaan jopa 3kk vanhat vauvat pärjäsivät kaikki arkipäivät 8 tuntisessa päiväkodissa!!!? Sehän on melkein koko viikko täysin tuntemattomien ihmisten seurassa.
Nyt vähän omia aivoja kehiin....
Ja kaikki, jotka ovat eri mieltä kanssasi, ovat hulluja, omituisia, hysteerisiä jne.?
En ota kantaa siihen, onko ok jättää lapsi hoitoon vai ei, mutta oletpa kyllä todella vastenmielisen oloinen tyyppi.
Älä tule kysymään asioita, joihin et halua kuin yhdenlaisia vastauksia eli sellaisia, joilla voit puhdistaa omatuntosi.
55 vuorokautta vanhan lapsen? Vai 1vuoden8kk ikäisen?
En missään nimessä jättäisi, kummankaan ikäistä.
Vuorokausi yhtä ikävuotta kohden erossa vanhemmista on lääkäreiden ja psykologien suositus. Yksivuotias siis yhden vuorokauden maksimissaan erossa vanhemmistaan.
ja keskustelu näyttä jatkuvan...minä kumminkin olen jättämässä häntä hoitoon ja tiedän paljon ihmisiä jotka ovat jättäneet hoitoon nuoremmankin. Elämä vain yksinkertaisesti ei ole niin yksinkertaista aina,että ottaisi kaikki lapsetm mukaan . Lähtö viikon päästä ja lennolla ei ole tilaa.
olen tehnyt päätökseni. Enkä jaksa teille perustella päätöstä. Kaikki saavat olla omaa mieltä.
ap
ja keskustelu näyttä jatkuvan...minä kumminkin olen jättämässä häntä hoitoon ja tiedän paljon ihmisiä jotka ovat jättäneet hoitoon nuoremmankin. Elämä vain yksinkertaisesti ei ole niin yksinkertaista aina,että ottaisi kaikki lapsetm mukaan . Lähtö viikon päästä ja lennolla ei ole tilaa. olen tehnyt päätökseni. Enkä jaksa teille perustella päätöstä. Kaikki saavat olla omaa mieltä. ap
kun vasta 60:ssä viestissä selviää, että kyse ei olekaan alle kahden kuukauden ikäisestä lapsesta vaan alle 2 vuotiaasta. Multakin meni ensin toi iän selvennys ohitse, kun luin ekan ja vikan sivun. Oisit korjannut heti, että 1 v 8 kk tai 20 kk, mutta otsikkosi antaa olettaa ihan muuta...
ja keskustelu näyttä jatkuvan...minä kumminkin olen jättämässä häntä hoitoon ja tiedän paljon ihmisiä jotka ovat jättäneet hoitoon nuoremmankin. Elämä vain yksinkertaisesti ei ole niin yksinkertaista aina,että ottaisi kaikki lapsetm mukaan . Lähtö viikon päästä ja lennolla ei ole tilaa. olen tehnyt päätökseni. Enkä jaksa teille perustella päätöstä. Kaikki saavat olla omaa mieltä. ap
Miksi juuri sinun pitää tehdä pahaa lapsellesi? Et sinä päätöstäsi voikaan perustella, koska et tunnustautunut vakavasti sairaaksi.
Aika paska tekosyy. Ajatelkaa muutkin: jätätte lapset tai lapsen hoitoon, kun LENNOLLA EI OLE TILAA. Äiti ei halunnut lasta mukaan.
Mulla olisi ylimääräinen huone, mulle kelpaisi sunkin lapsesi. Lupaan varata meille sellaisen matkan, että kaikki kelpaavat mukaan.
Aika paska tekosyy. Ajatelkaa muutkin: jätätte lapset tai lapsen hoitoon, kun LENNOLLA EI OLE TILAA. Äiti ei halunnut lasta mukaan. Mulla olisi ylimääräinen huone, mulle kelpaisi sunkin lapsesi. Lupaan varata meille sellaisen matkan, että kaikki kelpaavat mukaan.
Ja rannalle jätetään sitten se kaikista avuttomin, joka eniten tarvitsisi vanhempiaan:(
Teet todella väärin. Ja tuo esimerkki päiväkodista ei sovi tähän, koska pieni pääsee vanhemman/vanhempien luokse joka päivä. Olisitte säästäneet kauemmin matkaan, että olisitte saaneet koko perheen mukaan sekä hoitajan. Tai olisitte tällä hetkellä harrastaneet vain viikonloppumatkoja osan perheen voimin. Ehditte jättää nuoremmat lapset tarvittaessa hoitoon, kun ovat kasvaneet muutamia vuosia lisää. Olet ap ymmärtänyt monta tekstiä täällä (tahallaan?) eduksesi väärin. Esimerkiksi, että taapero ei unohda viikossa vanhempiaan, mutta se on kyllä henkiselle kehitykselle vahingollista. Meillä on "vain" 3 lasta, ja kerta vuoteen ollaan reissattu miehen kanssa erikseen (kaverien kanssa), niin että toinen vanhempi on hoitanut lapsia. Kerta vuoteen ollaan reissattu koko perheen voimin. Kuopus on nyt 7 v, ja ollaan ensi talvena ekaa kertaa lähdössä mieheni kanssa kaksin viikoksi reissuun. Ei mielestäni mitenkään vaikea järjestely.
[/quote]
isovanhemmille viikoksi,kun lähdimme miehen kanssa matkoille. Kaikki meni todella hyvin, enkä kadu pätkääkään. Tyttö on nyt 13-v. eikä mitään traumoja ole jäänyt, päinvastoin. Eli jättäisin, jos on tottunut olla hoidossa ja on tutussa paikassa.
esikoisen olisin voinut jättää äidilleni.
niin paha mieli ja ikävä olis koko ajan ainakin itsellä. Ehkäpä lapsellakin.
nosto