Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten MAITOallergia. Apua tarvitsen!

Vierailija
02.05.2011 |

Epäilen että itselläni on maitoallergia ja myös 4kk tytölläni. Esikoisella ja miehelläni ei ole. Minulla on todettu laktoosi intoleranssi ajat sitten ja nykyään edes vähälaktoosiset tuotteet ei sovi, pierettää yms. Olen kuitenkin alkanut epäillä että olisin sen sokerin lisäksi myös herkkä sille proteiinille.

Mulla täsmää kaikki oireet siihen, ihottuma kasvoissa, kaulassa, käsissä ja niskassa sekä nuha, mahavaivat yms. Mulla on myös paljon muita allergioita mm. omena, herne, pähkinä, siitepölyt, suklaa, lisä/väriaine yms. plus keliakia. Ja kerrottakoon että olen aina hoitanut vähän huonosti tätä mun allergia asiaa ja vähätellyt sitä. En halua vaivata ketään tällä ongelmalla esim. kyläpaikkoja. Ja suklaalle ja karkille olen tosi perso ja se näkyy pahana ihottumana. Ja vaikka mulla näin laaja-alaisia nää ongelmat on, niin silti pelkään että ihmiset pitää mua jotenkin huomionhakuisena, jos asia tulee esiin keskustellessa.

Nyt mitta on täynnä ja haluan itseni kuntoon. Mistä mä saisin kunnon tietopaketin esim. maitoallergiasta? Esim millä korvat maito ruoanlaitossa? mitkä tuotteet käy? Mitä voi laittaa kahvin sekaan maidon sijasta? Päätin että kokeilen kokonaan maidotonta diettiä,jos sillä saisin ihoni kuntoon, mutta tuntuu että ainoa mitä voin syödä on liha ja kasvikset. Johtuen siis muista allergioistani.

Niin ja mulla on siis 4kk vauva jonka iho (kasvot) ovat nyt tosi pahassa ihottumassa ja epäilen maitoallergiaa. Hän on rintamaidon lisäksi saanut myös nannia sillointällöin. Ja jos hällä maitoal. on, niin altistuuhan hän sille myös minun ruokavaliontakia nyt.

Kai se on varattava ainakin vauvalle lääkäriaika. Itsehän sen tietää kun vaan jättää maidon veke kuin käy.

Miten te aikuiset maitoallergiset elätte vaivanne kanssa?? Onko kovinkin hankalaa? Odotatteko muilta ongelman huomioimista vai kannatteko omia eväitä??

Kiitos ja anteeksi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö sinulle soija? Silloin voit korvata maidon soijamaidoilla ja kermoilla. Jos soija ei käy niin tarjolla on myös riisimaitoa, jota käyttää maidon tilalla. En osaa sanoa onko riisipohjaisia kermoja markkinoilla, sillä itselleni käy alpro soyan tuotteet. Noita kasviperäisiä valmisteita voi käyttää täysin samalla tavoin kuin maitoakin ja niitä saa valmiiksi maustettuinakin. Lisäksi valikoimissa on runsaasti täysin kasviperäisiä jogurtteja esimerkiksi Keijun Soyogurt. Jogurtit löytyvät kaupasta kylmästä mutta muut ovat pääasiassa lämpimässä.

Maidottomana eläminen ei ole kovinkaan hankalaa mutta sinulla tuota hankaluutta lisää keliakia ja lukuisat allergiat. Monet kasviperäisistä korvikkeista, kun valmistetaan kaurasta ja soijasta. Suklaanhimoon kannattaa ostaa tummaa suklaata mikä käy vegaaneille. Silloin siinä ei ole lainkaan maitoa mutta maku on edelleen hyvä :)

Kyläpaikoissa kannattaa aina mainita, että sinulla on maitoallergia tai, että epäilet sitä. Jos sinulle ei käy soijatuotteetkaan niin ottaisin omat eväät mukaan, koska monelle erityisruokien valmistaminen on aika kauhistus ja raaka-aineiden saantikin voi olla hankalaa. Vie tuomisena esimerkiksi sinulle sopivia leivonnaisia, joita muutkin saavat maistella. Hyvä lopputulos saa aremmankin kokin kokeilemaan seuraavalla kerralla jotain uutta mitä aiemmin on pitänyt liian vaikeana ja jopa pahanmakuisena :)

Vierailija
2/7 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään paljon Alpron tuotteita ja sunnuntailta löytyy maidotonta vispikermaa ja vaniliasoosia. Ingmanin jäätelökioskeiltakin löytyy tofujätskiä. =) Mä teen melkein kaikkea maidotonta voileipäkakuista erilaisiin ruokiin. Googlaile reseptejä, niitä kyllä löytyy jo nykypäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kuin laittaa ruokansa itse. Ravintoloissa on enemmän hankaluuksia.

Vierailija
4/7 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene vaikka allergialiiton sivuille, siellä on aika paljon tietoa tai sitten laitat googleen hauksi 'maitoallergia'. Pitäisi löytyä yhtä jos sun toista. Kaupoissaon myös riisi-, kaura- ja soijamaitoa. Noilla voi tosi helposti korvata maidon ruuanlaitossa. Ei pitäisi olla ongelma kenellekään. Jos ruokaan tarvitaan proteiinia koostumuksen vuoksi kannattaa käyttää soijamaitoa. Soijassa on proteiinia, kaurassa ja riisissä ei. Mulla ei ole allergiaa, mutta lapsen takia olen ollut dieetillä. Eipä tuo ongelma ollut. Kahvissa en kyllä tykännyt noista korvikemaidoista enkä kyllä itse juonutkaan, mutta ruuassa ei musta maistuneet (riisimaitoa ei käytetty, maistuu kuulemma riisipuurolle se maito siis). Ja ei mulle ainakaan ole ongelma tehdä vieraille sopivaa ruokaa. Nykyään on lähes aina esim lasten synttäreillä jotain allergioita. Perusjutut teen niin, että käy kaikille ja sitten voi olla jotain, joka ei käy jollekin, mutta niille käy sitten joku muu vastaava.

Vierailija
5/7 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurakermojen puhtaudesta en tosin tiedä, joten en osaa sanoa ovatko ne riittävän puhtaita muista viljoista käydäkseen keliaakikolle.

Ollessani maidottomalla imetysdieetillä me vaan tehtiin paljon ruokia, joihin ei tarvitse maitoa ollenkaan, joten ei tarvinnut miettiä noita korvaamisia.

Myös maidotonta "juustoa" on. Ainakin cheezly-merkkistä. En muista onko siinä jotain muuta sinulle sopimatonta. Siitä voi tosin olla myös montaa mieltä onko se hyvää vai ei, mutta esim. hampurilaisissa se mielestäni menetteli.

Vierailija
6/7 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainkin teiltä jo paljon hyvää tietoa ja täytyy tosiaan googletella! Mun täytyy ottaa tää projekti tosissaan ja ottaa asioista selvää. Mä oon pitkään hoitanut oireita enkä itse sairautta eli rasvannut tuloksetta ihoa vaikka ois pitänyt kattoa mitä suuhunsa laittaa. Mä aina jotenkin aattelen että allergiat on "itsekeksittyja" yms. Ja koska mun suurin ongelma on iho (olen siis ihan rupikonna), eikä esim. mahakipu, niin olen ollut aika hälläväliä asenteella. Ja tuntuu niin työläältä...

Kiitos teille, mä lähen tänään tutustuu prismaan tuotteisiin :)

Vierailija
7/7 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalle myös korviketta rintamaidon lisäksi, voit ostaa apteekista ilman reseptiä esim almiron pepti korvike jauhetta. Korvike on kallista ja siihen saa kela korvauksen, jos maitoallergia lapsella todetaan. Epäily vaiheessa sitä voi kuitenkin ostaa kalliimmalakin hinnalla.

Muistathan, että esim. kaseiini ja herajauhe ovat myös maitopohjaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän