Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsalaiset taitavat olla maailman itsekkäin ihmisryhmä

Vierailija
28.04.2011 |

Taas HBL:ssä kirjoitellaan siihen malliin, että tärkein asia hallitusneuvotteluissa on se, että pakkoruotsista ei luovuta.

Miten voi jollekin ihmisryhmälle olla noin kova pakkomielle pakottaa oma kielensä toisille, jotka sitä eivät halua oppia? Voiko tämän suurempaa itsekkyyttä ollakaan?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kimmo Sasi Folktingetin varapuheenjohtaja?

On. Ääni Kokoomukselle olikin ääni RKP:lle.

Jostain kummallisesta syystä Sasi ei muista tästä luottamustehtävästään koskaan mainita suomenkielisille äänestäjilleen...

Vierailija
82/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se on ihan sama mitä sinä mietit koska ei pakkoruotsia poisteta!! Ei se sulle pahaa tee jos osaat puhua ruotsia! Suomalaiset on niin juntteja!

asiasta riidellään kunnes pakkoruotsi on poistettu ja Suomesta tehty yksikielinen maa!

Kyllä minulle tekee pahaa koska olisin opiskellut jotain hyödyllisempiä kieliä kuin ruotsia -jotain sellaista jota puhutaan ympäri maapalloa. Ruotsia ei puhuta kuin skandinaviassa ja silti täälläkin pärjää englannilla.

Juntti tunnut olevan itse kun et selvää asiaa ymmärrä...

Lapsilleni haluan opetettavan jotain hyödyllisempää kuin pakkoruotsia.

kiinaako ajattelit lapsillesi opettaa vaiko kenties portugalia?

Jännä etä se yksi ruotsin opiskelu koulussa sai monet niin sekaisin ettei sitten pystynyt opiskelemaan tai oppimaan mitään muutakaan kieltä tai taitoa kiitettävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se on ihan sama mitä sinä mietit koska ei pakkoruotsia poisteta!! Ei se sulle pahaa tee jos osaat puhua ruotsia! Suomalaiset on niin juntteja!

asiasta riidellään kunnes pakkoruotsi on poistettu ja Suomesta tehty yksikielinen maa!

Kyllä minulle tekee pahaa koska olisin opiskellut jotain hyödyllisempiä kieliä kuin ruotsia -jotain sellaista jota puhutaan ympäri maapalloa. Ruotsia ei puhuta kuin skandinaviassa ja silti täälläkin pärjää englannilla.

Juntti tunnut olevan itse kun et selvää asiaa ymmärrä...

Lapsilleni haluan opetettavan jotain hyödyllisempää kuin pakkoruotsia.

kiinaako ajattelit lapsillesi opettaa vaiko kenties portugalia?

Jännä etä se yksi ruotsin opiskelu koulussa sai monet niin sekaisin ettei sitten pystynyt opiskelemaan tai oppimaan mitään muutakaan kieltä tai taitoa kiitettävästi.

Etkö tajua, että oppitunteja on rajallinen määrä? Mikei turhan ja tarpeettoman kielen tilalla voisi tarjota mahdollisuutta opiskella jotain tarpeellisempaa kieltä? Keneltä se on pois? Jos edelleen ne, jotka haluavat, voisivat opiskella ruotsia?

Vierailija
84/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ole myös pakkosaamea?

Vierailija
85/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitämään yllä, kun kaikki ruotsinkieliset kääntävät puheen välittömästi suomeksi heti kun joukkoon tulee yksikin suomenkielinen. Kun kieltä ei käytä, se ruostuu.

Ja mitä ruotsin kielen asemaan tulee, niin minulle riittäisi, jos ruotsia kohdeltaisiin tasaväkisenä kielenä eli sen ylivalta lopetettaisiin. Esimerkiksi kouluihin otettaisiin samanlaisin kriteereihin eikä olisi erikseen ruotsinkielisiä oppilaitoksia, joihin pääsee alemmilla pisteillä kuin vastaaviin suomenkielisiin.

Mutta annamme kyllä muille maille valtavasti tasoitusta sillä, että opettelemme pakollisina kahta surkian pientä kieltä ja vasta ensimmäinen vieras kieli voi olla joku valtakieli. Jos olisin vaikka valistunut itärannikon amerikkalainen, joka lukee koulussa englannin lisäksi espanjaa, minulla olisi huomattavan hyvä kielitaito.

kysypä huviksesti joltain latinotaustaiselta amerikkalaiselta kuinka hyvin hänellä sujuu kun kerran kahta valtakieltäkin osaa sujuvasti. Taitaa kertoa sulle ihan eri tarinan kun sen missä kielitaitoisena on työllistynyt hirmu hyvin ja elämä hymyilee :)

Jos sä olisit opetellut sen toisen surkean kielen sujuvasti niin sä olisit voinut myös hakea niillä kuuluisilla alemmilla pisteillä opiskelemaan tai vaikkapa Ruotsiin opiskelemaan. Mutta tosiasiassahan myös alemmilla pisteillä pääsisi johonkin periferiayliopistoon opiskelemaan, esim Vaasan yliopiston kauppatieteiden laitokselle pääsee huomattavasti helpommin kun Hankenille tai vaikkapa Lappeenrannan DI-koulutukseen kun Polin ruotsinkieliseen kiintiöön. On ihme vastakkainasettelua jauhaa jostain kiintiöistä kun niitä on kuitenkin vaan pariin hassuun paikkaan edes tarjolla ja edes hiukan lahjakkaat tai edes motivoituneet kyllä saavat opiskelupaikan Suomessa.

Miksi me emme halua hyödyntää uniikkia kaksikielisyyttämme vaan me keskitymme tähän vihan lietsomiseen? Miksi emme lisää saamea pakko-opiskeltaviin asioihin ja hyödynnä Euroopan alkuperäiskansaa eduksemme?

Vierailija
86/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Koska olet tavannut amerikkalaisen joka puhuu hyvää espanjaa?

kysypä huviksesti joltain latinotaustaiselta amerikkalaiselta kuinka hyvin hänellä sujuu kun kerran kahta valtakieltäkin osaa sujuvasti. Taitaa kertoa sulle ihan eri tarinan kun sen missä kielitaitoisena on työllistynyt hirmu hyvin ja elämä hymyilee :)

Tosin ihan valkoista väkeä, meidän highschoolissa oli mahdollista lukea sekä espanjaa että ranskaa. Paikalliset latinot asuivat naapurikaupungissa ja kävivät siellä koulunsa.

Tätä nykyä latinoita alkaa olla niin paljon USAssa, että osa heistä katsoo, ettei heidän tarvitse opetella englantia. Arkielämän havainnon mukaan aika iso osa latinoista ei puhu englantia kuin auttavasti, ne jotka osaavat hyvin ovat säännönmukaisesti työporukkansa (jotka ovat latinoita) työnjohtajia.

Vierailija
87/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me emme halua hyödyntää uniikkia kaksikielisyyttämme vaan me keskitymme tähän vihan lietsomiseen? Miksi emme lisää saamea pakko-opiskeltaviin asioihin ja hyödynnä Euroopan alkuperäiskansaa eduksemme?

Uniikki kaksikielisyys ei ole mitään aitoa kaksikielisyyttä vaan vaatii ponnisteluja. Lisätään tosiaan siihen vielä saame. Kerro nyt kun olet niin fiksu, miten nostat Suomen kukoistukseen valtakunnallisella saamen osaamisella? Liitettäiskö kokonaisuuteen vielä se yksi katoamassa oleva vihellyskieli?

Vierailija
88/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nykyisellään varmaan suurimmalla osalla se ehkä jo opiskellessakin ollut huono ruotsinkielen taito ruostuu entisestään kun koulut on käyty. Varmaan olisi eri juttu jos niitä ruotsinkielisiä olisi paljon enemmän, niin että sitä ruotsia joutuisi puhumaan päivittäin tai edes kuukausittain, mutta aika harva loppujen lopuksi tarvitsee suomessa ruotsinkielen taitoa missään. Itsekin olin koulussa ihan hyvä oppimaan ruotsia, se oli mulle lähes yhtä helppoa kuin englannin opiskelukin. Nykyään jos mun pitäisi puhua jollekin ruotsia niin en osaisi, en ole tarvinnut sitä taitoa ikinä missään joten se taito on ruostunut. Entä sitten ne joille jo koulussa ruotsin opiskelu on ollut hyvin vaikeaa, miten he voisivat sen paremmin osata sitä opiskelujen jälkeenkään. Mulle henkilökohtaisesti on oikeastaan ihan sama onko pakkoruotsia vai ei.

Vierailija
89/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama vuosi sitten artikkelissaan totesi, että suomenruotsalaiset ovat maailman hemmotelluin vähemmistö... Tietysti he pitävät kynsin ja hampain kiinni saavutetuista eduistaan, vaikka puheissaan väittävätkin ajavansa hurskaasti suomenkielisten etua: miten ruotsi meitä sivistää ja auttaa oppimaan muita kieliä. Joopa joo, kyllä on suomenkielisillä sivistyksen taso onneton, jos se yhdestä ruotsista on kiinni.

Vierailija
90/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama vuosi sitten artikkelissaan totesi, että suomenruotsalaiset ovat maailman hemmotelluin vähemmistö... Tietysti he pitävät kynsin ja hampain kiinni saavutetuista eduistaan, vaikka puheissaan väittävätkin ajavansa hurskaasti suomenkielisten etua: miten ruotsi meitä sivistää ja auttaa oppimaan muita kieliä. Joopa joo, kyllä on suomenkielisillä sivistyksen taso onneton, jos se yhdestä ruotsista on kiinni.

Pakkoruotsin todellin syy kerrottiin jo viestissä 12. Tässä kertauksena:

"Tämähän koko pakkoruotsin idea onkin. Sen myötä kaikki ovat muka tasaveroisessa asemassa hakiessa virkoihin, joihin kaikkiin vaaditaan ruotsin taitoa. Mutta aina kun hakijoissa on ruotsinkielinen, hänet voidaan ottaa jonon ohi, koska osaa paremmin ruotsia.

Tämän vuoksi pakkoruotsin poistoa niin kovasti pelätään, koska sen myötä poistuisi myös jokaista virkaa koskeva ruotsin vaatimus ja tämä "ohituskaista" ruotsinkielisille poistuisi."

Vierailija
91/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sulle New York Times=raamattu??

On tuo Ney York Times:n näkemys kuitenkin paljon realistisempi kuin ruotsinkielisten ennen vaaleja levittämä oma näkemys "meitä kohdellaan kuin natsisaksan juutalaisia".

Tuollainen häpäisee juutalaisten muiston.

Vierailija
92/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nykyisellään varmaan suurimmalla osalla se ehkä jo opiskellessakin ollut huono ruotsinkielen taito ruostuu entisestään kun koulut on käyty. Varmaan olisi eri juttu jos niitä ruotsinkielisiä olisi paljon enemmän, niin että sitä ruotsia joutuisi puhumaan päivittäin tai edes kuukausittain, mutta aika harva loppujen lopuksi tarvitsee suomessa ruotsinkielen taitoa missään. Itsekin olin koulussa ihan hyvä oppimaan ruotsia, se oli mulle lähes yhtä helppoa kuin englannin opiskelukin. Nykyään jos mun pitäisi puhua jollekin ruotsia niin en osaisi, en ole tarvinnut sitä taitoa ikinä missään joten se taito on ruostunut. Entä sitten ne joille jo koulussa ruotsin opiskelu on ollut hyvin vaikeaa, miten he voisivat sen paremmin osata sitä opiskelujen jälkeenkään. Mulle henkilökohtaisesti on oikeastaan ihan sama onko pakkoruotsia vai ei.

mulla oli sentään hyvä, kympin arvoinen kouluruotsi, ja vielä nytkin luen ja kuuntelen sujuvasti, mutta puhuminen tökkii kovasti - jos sitä jossain voisin puhua. Mutta missä puhuisin, kun kukaan muu, mukaan lukien ruotsinkieliset, eivät sitä halua puhua vaan rupeavat puhumaan Suomea kanssani.

Vierailija
93/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sulle New York Times=raamattu??

On tuo Ney York Times:n näkemys kuitenkin paljon realistisempi kuin ruotsinkielisten ennen vaaleja levittämä oma näkemys "meitä kohdellaan kuin natsisaksan juutalaisia".

Tuollainen häpäisee juutalaisten muiston.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä