Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsalaiset taitavat olla maailman itsekkäin ihmisryhmä

Vierailija
28.04.2011 |

Taas HBL:ssä kirjoitellaan siihen malliin, että tärkein asia hallitusneuvotteluissa on se, että pakkoruotsista ei luovuta.

Miten voi jollekin ihmisryhmälle olla noin kova pakkomielle pakottaa oma kielensä toisille, jotka sitä eivät halua oppia? Voiko tämän suurempaa itsekkyyttä ollakaan?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miltä susuta tuntuisi olla suomessa suomenkielisenä ja et saisi edes peruspalveluja (lääkäri yms) omalla äidinkielelläsi, joka on maan virallinen kieli? Mä en käsitä, miksi tota vouhkataan, senkun luovutaan pakkoruotsista, mutta sitten otetaan käyttöön OIKEAT kielikokeet niiihin virkoihin, jossa on pystyttävä toimimaan kummallakin kotimaisella kielellä. Jos ei koe mene läpi, hommaa ei saa. Eiköhän ala sitten valtaväestöäkin taas kieltenopiskelu kiinnostamaan, kun kaikki virat menee ankkalammikkolaisille. Ja joo, itse olen täysin suomenkielinen taustaltani.

Vierailija
22/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://users.jyu.fi/~elanmiet/euroopan_kielipaiva/tietoa.html

tuolta voi lukea jos kiinnostaa ja sitten oma järki mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on venäläinen omalääkäri ja työllä ja tuskalla saan sen ymmärtämään vaivojani. En voi koskaan puhua mitään monimutkaisempaa koska tämä heti sanoo "ei ummarra". Ihan oikeasti sanoo noin.

sama kun mun lääkäri sanoo vihaisena ettei puhu ruotsia. Ei kai se ole mun vika jos sulla on venäläinen lääkäri..Onneksi voit mennä toiselle lääkärille näinhän me ruotsinkielisetkin joudutaan.

Vierailija
24/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuolla oli paljon painavammat perustelut kaikkien muiden kielten kuin ruotsin opiskeluun!

Eli mitään perustetta ainakaan PAKOLLE ei näytäisi olevan.

Vierailija
25/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on venäläinen omalääkäri ja työllä ja tuskalla saan sen ymmärtämään vaivojani. En voi koskaan puhua mitään monimutkaisempaa koska tämä heti sanoo "ei ummarra". Ihan oikeasti sanoo noin.

sama kun mun lääkäri sanoo vihaisena ettei puhu ruotsia. Ei kai se ole mun vika jos sulla on venäläinen lääkäri..Onneksi voit mennä toiselle lääkärille näinhän me ruotsinkielisetkin joudutaan.

Miksi vaadit lääkärin puhuvan ruotsia, kun selvästikin osaat hyvin suomea?

Vierailija
26/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaadit lääkärin puhuvan ruotsia, kun selvästikin osaat hyvin suomea?

se on tultava ruotsiksi että ymmärrän ja kun on omasta terveydestä kyse niin haluan olla varma että ymmärrän kaiken oikein.

Vierailija
27/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miltä susuta tuntuisi olla suomessa suomenkielisenä ja et saisi edes peruspalveluja (lääkäri yms) omalla äidinkielelläsi, joka on maan virallinen kieli?

Mä en käsitä, miksi tota vouhkataan, senkun luovutaan pakkoruotsista, mutta sitten otetaan käyttöön OIKEAT kielikokeet niiihin virkoihin, jossa on pystyttävä toimimaan kummallakin kotimaisella kielellä. Jos ei koe mene läpi, hommaa ei saa. Eiköhän ala sitten valtaväestöäkin taas kieltenopiskelu kiinnostamaan, kun kaikki virat menee ankkalammikkolaisille. Ja joo, itse olen täysin suomenkielinen taustaltani.

Vaan Suomesta tulee ennemmin tai myöhemmin yksikielinen maa.

Vierailija
28/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella alueella on vain 1 omalääkäri ja siihen on tyydyttävä. Sä voit kyllä opetella suomen kielen, se on tosi helppo kieli jos on koko ikänsä täällä asunut ja jatkuvasti pääsee sitä käyttämään aktiicvisesti mutta miten ihmeessä mä voisin oppia venäjää!

Vierailija
29/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuolla oli paljon painavammat perustelut kaikkien muiden kielten kuin ruotsin opiskeluun!

Eli mitään perustetta ainakaan PAKOLLE ei näytäisi olevan.

vaan siitä että on maita missä puhutaan paljon muitakin kieliä kun se maan oma ja että siellä ei paljon sitten välttämättä muita kieliä osata kun se mitä itse puhuu. Paljon riippuu varmaan myös paikasta millaiset oppimis mahdollisuudet on ja onko niihin kouluihin ylipäätään varaa mennä. Kun kaikkialla ei ole ihan ilmaista lystiä.

Vierailija
30/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella alueella on vain 1 omalääkäri ja siihen on tyydyttävä. Sä voit kyllä opetella suomen kielen, se on tosi helppo kieli jos on koko ikänsä täällä asunut ja jatkuvasti pääsee sitä käyttämään aktiicvisesti mutta miten ihmeessä mä voisin oppia venäjää!

kohta sulla helpottaa

http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/sosiaali_ja_terveydenhu…

Vierailija
31/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt oli kyse Suomessa olevasta pakkoruotsista??? Herää todellakin kysymys. Mainitse minulle edes yksi (Eurooppalainen) länsimaa, jossa mainitsemasilainen tilanne on aiheuttanut käytännön ongelmia.

eihä ollut puhetta mistään pakosta

No, tuolla oli paljon painavammat perustelut kaikkien muiden kielten kuin ruotsin opiskeluun! Eli mitään perustetta ainakaan PAKOLLE ei näytäisi olevan.

vaan siitä että on maita missä puhutaan paljon muitakin kieliä kun se maan oma ja että siellä ei paljon sitten välttämättä muita kieliä osata kun se mitä itse puhuu. Paljon riippuu varmaan myös paikasta millaiset oppimis mahdollisuudet on ja onko niihin kouluihin ylipäätään varaa mennä. Kun kaikkialla ei ole ihan ilmaista lystiä.

Vierailija
32/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran ruotsinkielisilläkin pitää olla?

Ruotsinkieliset voisi lopultakin olla jo ihan hiljaa kielestään. Puhukoot keskenään niin paljon ruotsia kuin ikinä haluavat mutta antakoot suomenkielisten olla rauhassa. Me ollaan jo saatu tarpeeksemme pakkoruotsista. Luultavasti pannaan kohta pystyyn kapina, ettei puhuta ruotisia kukaan enää missään tilanteessa vaikka osattaisiinkin.

kohta sulla helpottaa

<a href="http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/sosiaali_ja_terveydenhu…" alt="http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/sosiaali_ja_terveydenhu…">http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/sosiaali_ja_terveydenhu…;

Vierailija
33/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt oli kyse Suomessa olevasta pakkoruotsista??? Herää todellakin kysymys. Mainitse minulle edes yksi (Eurooppalainen) länsimaa, jossa mainitsemasilainen tilanne on aiheuttanut käytännön ongelmia.

eihä ollut puhetta mistään pakosta

No, tuolla oli paljon painavammat perustelut kaikkien muiden kielten kuin ruotsin opiskeluun! Eli mitään perustetta ainakaan PAKOLLE ei näytäisi olevan.

pointtini oli se että Suomi nyt on ainoa maa missä kielet on ongelma joku täällä sanoi että KAIKISSA muissa maissa osataan maan virallista kieltä ja että vähemmistö oppi ne kielet niin totesin nyt vaan että näin ei ole. Mutta silti siellä ei ole tämmöistä älämölöä.

Vierailija
34/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran ruotsinkielisilläkin pitää olla?

Ruotsinkieliset voisi lopultakin olla jo ihan hiljaa kielestään. Puhukoot keskenään niin paljon ruotsia kuin ikinä haluavat mutta antakoot suomenkielisten olla rauhassa. Me ollaan jo saatu tarpeeksemme pakkoruotsista. Luultavasti pannaan kohta pystyyn kapina, ettei puhuta ruotisia kukaan enää missään tilanteessa vaikka osattaisiinkin.

Yhtä paljon sinulla on oikeus saada palvelua suomeksi kuin minulla on oikeus saada ruotsiksi turhaan sä mulle mesoat.

Vierailija
35/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIETENKÄÄN siellä ei ole tällaista "älämölöä" KOSKA siellä EI OLE PAKKOA. Etkö todellakaan tajua?????

pointtini oli se että Suomi nyt on ainoa maa missä kielet on ongelma joku täällä sanoi että KAIKISSA muissa maissa osataan maan virallista kieltä ja että vähemmistö oppi ne kielet niin totesin nyt vaan että näin ei ole. Mutta silti siellä ei ole tämmöistä älämölöä.

Vierailija
36/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lietsonut jo niin paljon vihaa ympärillään että ihmiset on suomenkielisille vastakarvaan jo ihan periaatteestakin.

mulle on aivan sama mitä joku vitun hurrilauma miettii.

Pakkoruotsi pois ja heti!

Mulle se on ihan sama mitä sinä mietit koska ei pakkoruotsia poisteta!! Ei se sulle pahaa tee jos osaat puhua ruotsia! Suomalaiset on niin juntteja!

Vierailija
37/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIETENKÄÄN siellä ei ole tällaista "älämölöä" KOSKA siellä EI OLE PAKKOA. Etkö todellakaan tajua?????

monissa maissa kiittäisi jumalia että saa ylipäätäänsä opiskella jotain. Valitettavasti Suomessa taitaa olla niin hyvät oltavat että jaksaa edes tämmöinen asia olla vakavinta laatua kansalle.

Vierailija
38/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomenruotsalaiset eivät allekirjoita RKP:n tai HBL:n kantoja.

Olen iloinen siitä, että olen oppinut koulussa "pakkosuomea". Ruotsintaito puolestaan on helpottanut monen muun kielen oppimista. Suomi helpottaisi varmaan esim viron tai unkarin oppimista, mutta niitä en ole harrastanut.

Minusta suomenkielisten kannattaisi keskittyä oman äidinkielensa vaalimiseen ruotsin vihaamisen sijaan. Tälläkin palstalla saa lukea niin hiuksianostattavaa suomea, ettei ole tosikaan (mutta siitä ei saa huomauttaa, koska silloin on ylimielinen nipo). Ei niitä "hyödyllisiäkään" kieliä opi, ellei osaa omaa äidinkieltään hyvin, ellei siis ole suhdetta kieleen.

Maailman itsekkäimmän ihmisryhmän edustaja

Vierailija
39/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jokaisella on oikeus Suomessa vaatia palvelua lääkärissä joko suomeksi tai ruotsiksi, ihan jokaisella!

Jos lääkäri ei osaa suomea kunnolla, kunnon metakka vain pystyyn. Joko lääkäri vaihtoon tai tulkki paikalle. Suomenruotsalaisella on oikeus vaatia ruotsinkielistä palvelua mutta jos osaa täydellistä suomea niin onhan se hiukan hölmöä. Mutta oikeus heillä toki siihen on. Tämä sama toimii toki toisinkinpäin. Eli jos suomenkielinen jostain syystä muuttaa johonkin Pohjanmaan täysin ruotsinkieliseen kuntaan niin kyllä hänellä sielläkin on oikeus saada palvelua suomeksi.

Vierailija
40/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku valitti kuinka ei saa palvelua ruotsinkielellä. Eihän tilanne siis muuttuisi mitenkään vaikka pakkoruotsi poistettaisiin. Mitä hyötyä siitä pakkoruotsista on, jos kerran kuitenkaan ei saa palvelua ruotsinkielellä? Iso osa niistä suomenkielisistä jotka ovat pakkoruotsia opiskelleet, eivät silti osaa puhua ruotsia. Vaikka pakkoruotsi poistettaisiin, niin luultavasti yhtä paljon tai vähän suomenkieliset osaisi ruotsia puhua. Ne jotka sitä haluaisivat opiskella saisivat opiskella, ja ne jotka eivät haluaisi opiskella ruotsia, eivät todennäköisesti oppisi sitä vaikka kuinka olisi pakkoruotsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi