* Tammikuun Toivotut 2012 *
Kommentit (348)
Aamutihkuminen on jatkunut. En ole ollut siitä huolissani, koska se on ollut niin pientä. Mutta tänä aamuna vessapaperi näytti samalta kuin menkkojen aikaan. Siis ihan silkkaa verta. Ja toisella vessakäynnillä sellaista kuin aiemmin.
Pitäskö tästä olla jo yhteydessä jonnekin vai odotanko joko kunnollista vuotoa tai maanantain ultraa?
Tuttu terveydenhoitaja sanoi, että jos se tässä vaiheessa menee kesken, niin ei sitä millään kikkailulla pysty kyydissä pitämään. Ja itse jotenkin ajattelen niin, että jos se menee tässä vaiheessa kesken, niin todennäköisesti siinä olisi silloin jotain isompaa vikaa.
Ai niin, vielä niistä hiivaoireista: mä aloitan yleensä hiivan hoitamisen sellasilla maitohappopuikoilla, jotka ei siis ole varsinaisia lääkkeitä vaan vahvistaa omaa puolustusta. Ja jos mä käytän parina iltana sellaista heti ensimmäisiin oireisiin, se yleensä paranee. "Oikeita lääkkeitä" mä olen käyttänyt vain sitten jos ei noi riitä. Ja noi kuulemma on ainakin turvallisia raskaana ollessakin. Voisi kuulemma käyttää myös hiivan ennaltaehkäisyyn.
Minerwa, väsynyt, huolestunut ja töihin lähdössä
sinuna soittaisin. Saatat päästä jo tänään sinne ultraan.
Onko ollut kipuja? Kuinka paljon sitä verta tulee?
Serkullani tuli alkuraskaudessa jopa hyytymiä ja kokkareita veren seassa, eikä mennyt kuitenkaan kesken.
Voi itku kun tämä alku on niin stressaavaa ja välillä suorastaan niin kamalaa, että tästä on onni kaukana!
Tellu, nyt ei taas näytä vuotavan ollenkaan. Soitin päivystykseen ja sanoivat, että ihan normaalia niin kauan kun ei ole kipuja eikä vuoto ole kuukautisia suurempaa. No eihän se ole, eikä ole niitä kipujakaan. Eli odotellaan vaan edelleen. Edelleenkään en tiedä vuotaako limakalvot vai tuleeko kohdusta asti. Mulla kyllä on aika herkät limakalvot.
ihan normaalilta kuulostaa!
Tosiaan kipujen ilmestyessä tai vuodon ollessa megaluokkaa olisin vasta huolissani.
Mieluitenhan sitä selviäisi kokonaan ilman vuotoja, mutta tämä alku nyt on vaan täynnä jos jonkinlaista ongelmaa.
Ota rauhallisesti, kaikki on varmasti hyvin! Eikä niitä keskenmenoja yleensä tule, ellei ole jotain vikaa alkiossa. Näin olen itse koittanut ajatella!
Aurinkoista työpäivää!
Minerwa, toivottavasti kyse on harmittomasta vuodosta!
Nyt tää ei pysty kirjottaan mitään järkevää tekstiä ku väsyttää niin maan perusteellisesti. Ja töitäki pitäis yrittää jaksaa tehdä. Ei kellään olis mitään hyviä vinkkejä väsymyksen poistoon..
Kiitos teille kaikille vertaistuesta ja lohdutuksen sanoista. Tämä lähtee takaisin kuumeilupuolelle jahka keskenmenosta selvitään. Perjantaina on siis edessä se lääkkeellinen tyhjennys, ei ollut piiperostamme kasvamaan isoksi. Mieli on surullinen ja haikea, ei tullut meille talvivauvaa, mutta jos sitten huhti - tai toukokuisiin jo ehdittäisiin mukaan.
Onnellista odotusta teille kaikille toivotteleepi Elmu
JaSu84 :tervetuloa mukaan! :)
Elmulle vielä pahoittelut ja isosti tsemppiä uuteen yritykseen myöhemmin!
Itsestäni tulin vaan sitä toteamaan että kyllä kannatti käydä eilen täällä valittamassa väsymystä: tänään olen meinaan ollut elämäni "kunnossa" ja touhunnut oikein viime viikkojen edestä vailla väsymyksen häivääkään! Ihanaa! Pitää vissii huomenna tulla taas heti valittamaan tänne jos se vaikka sillä pysyisi poissa. :D
Trix 8+2
Elmulle paljon jaksamista nyt!
Itseäkin alkaa raskaudenkulku pelottaa, onko siellä kohdussa oikeasti ketään. Varhaisultrasta en haluaisi maksaa. Ajatteli jos töissä vaikka ensi viikolla vähän salaa muilta ultraisin itse massua.
Pahoinvointia on joka päivä aamusta iltaan. Se alkaa heti kun nousee ja jatkuu, yleensä tiheillä, parin tunnin välein, syömisillä se pysyy kutakuinkin poissa tai siedettävänä. Tänä aamuna ei aamupalakaan oikeen auttanut ja hirvittää lähteä töihin yökkimään. Mutta oksentanut en vielä ole * koputtaa puuta*.
Millä viikoilla täällä muut olleet on varanneet nt-ultran, mulla kun seulonta osuu loman ajalle ja en paljoa ole kotona miehen kanssa, niin mahdollisia päiviä käydä ultrassa ei ole paljoa. Kannattaisiko jo varata se?
Alanis 6+4
Elmulle oiken suuri halaus ja voimia!
Täällä ei minkäänlaista väsymystä ainakaan vielä näy. Valtava pahoinvointi ja kuvotus (kuin pyörisi kaiken aikaa karusellissa joka ei koskaan lopu) alkoi viikolta 7+. Kolme päivää sitä kestin ja marssin apteekista ostamaan Sea Band-rannekkeet, siitä sitten kokeilemaan josko ne auttaisivat huonoon olooni. Odotin ne maagiset pari minuuttia ja ei mitään vaikutusta, eikä tuloksia vielä kymmenenkään minuutin kuluttua, päässä pyöri ja kiukku oli kamala, mutta sitten yks'kaks noin 20 minuutin kuluttua laitosta NAPS ja olo oli kuin uudesti syntyneellä, ei pyörimistä ei kuvotusta vaan loistava olotila :) Olisipa näitä ollut jo sillon 14-vuotta sitten myynnissä kun esikoista odotin. Nyt rannekkeet ovat minulla yötä päivää käytössä.
Muita oireita ei oikeastaan ole, painoa on tullut lisää tähän mennessä +200g lähtöpainosta ja olo on mitä parhain.
Alussa minullakin oli oikealla puolella valtavasti kipuja mutta ne ovat hävinneet kokonaan viikolla 7+. Terveydenhoitaja sanoi että kuuluu asiaan ja yritin rauhoittaa mieleni ja ajatella, että hyvin tässä kaikki menee ja menen vasta sitten lääkärin puheille mikäli kipu yltyy niin voimakkaaksi, etten pysty enää kunnolla olemaan.
Nyt odottelen kovasti menoa np-ultraan joka on siis vasta kolmen viikon (ikuisuuden) kuluttua. Itse en aio maksaa varhaisraskauden ultrasta ylimääräistä joten odotellaan siis vielä sinne juhannusviikolle asti. Ajatuksena kuitenkin olisi mennä 4D-ultraan sitten raskauden puolivälissä josta saisi sitten mukaan dvd:n ja näkisi vauvan kokonaan. Onko teillä kellään kokemusta joko 3D- tai 4D-ultrauksista, sillä olisi kiva kuulla muiden kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?
Aurinkoisin terveisin; Murunen 8+5
omaa napaa:
jee! mulla on ollut ekat hyvat paastoarvot nyt tan viikon tassa raskaudessa. 4-5 on verensokeri huidellut joten kylla mina sen kuriin sain. toivottavasti ei mitaan vaurioita mun korkea verensokeri aiheuttanut.
mun taa raskaus on ollut erilainen edelliseen verrattuna ihan. suurin on se etta en tasta stressaa niin kuin allun raskaudesta. nyt tosin kayn toissa ja olen niin vasynyt tyopaivan jalkeen etten jaksa ajatella mitaan. allusta ei tallaista vasymysta ollut mutta silloin olin opiskelija. nyt teen fyysisesti raskasta tyota ja seison 8 tuntia jaloillani paivassa ja nosten painavia esineita. ei ihme jos on vasynyt kun paasee toista kello 19 vasta yleensa.
pahoinvointia on tullut sellaisena lievana ja helpottuu kun lasken housujenvyotaroa alaspain eli johtuu housujen kirisatavyydesta. oonkin miettinyt etta mista tuo voisi johtua etta housut jo nytkiristaa... oon vasta viikolla 8, joten tuskin raskaudesta. en kylla turvonnutkaan ole. enka lihonnut. rv 5 kavin vaa'alla ja painoin vahemman kuin edelliskerralla ja reilusti. olen siis ostanut tyohousut monta kiloa lihavempana.
valilla lievaa etovaa tunnetta on muutenkin. pelkaan etta tulee sellaisena kuin allusta enka pysty toihin. ja sitten en saa rahaakaan mistaan.
kohdun kasvukipuja tuntuu tuolla alvatsalla ja valilla liitokset viiltaa ikavasti.
tuosta dementista. se on todellakin taalla ja mokailen ihan taysilla aikatauluissa. mulla on aika aitiyspolille ens maanantaina. labrassa piti kayda viikkoa aikaisemmin. ja se tuli mieleen vasta eilen illalla joten menee perjantaille. ottaa kylla niin paahan. varsinkin kun ei ole ainut. unohdin jo hammaslaakariajankin. ja sovin paallekkaisia menoja.
esikoisesta olin aika ehdoton et ei np-ultralle etta en halua missaan tapauksessa lapsesta luopua eika np-ultra ole varma. ja jos epailys heraa niin mitaan naytteita ei oteta kun on keskenmenoriski siina. etta ei kiitos koko niskapoimumittaukselle. ihmettelin jopa ultran suosiota ylipaata. nyt kun mun sokerit on olleet vahemman hyvat niin tekis kylla mieli menna... mut toisaalta en taida silti olla valmis raskauden keskeytyksen jos jotain siina ilmenisi... haluisinko silti siis elaa epavarman huolen kanssa loppuraskauden. sisallani olevaa elamaa tuskin pystyn keskeyttamaan vaikka en tieda riittaisiko jaksaminen kehitysvammaisen lapsen aitina oloa. erilainen lapsi vaatii kovasti voimia... mutta kai se on tallakin kertaa jatettava np-ultra valiin. rakenneultran taas haluan koska siina sitten nakee jos on joain elimellista vikaa etta taytyy varautua heti synnytksen jalkeen alkaviin leikkauksiin. ja sairaalassa ollaan sitten valmiita.
vaikeita juttuja.
Piti tulla vain kysäiseen; Murunen (tai joku muu jolla tietoa): paljonko maksaa apteekissa nuo rannekkeet? Eka ajattelin että jos pärjäisin kuitenkin ilman mutta nyt olis maanantaina meno sinne pääsykokeisiin joista höpisin niin jos nuista olis apua sinne. Vähän kauhistelen kun pitää jo ennen 7 aamulla hypätä autoon ja istua siellä yli tunti ja sitten kokeessa kolme tuntia niin huhhuh en tiedä miten selviän. Josko nuo auttaisivat :) Olen kyllä kuullut pelkkää hyvää että jos eivät ihan älyttömän kalliit ole.... Ei nyt jouda muuta ruoka jäähtyy :D
-Hatuli 9+5
...tää väsymys enää, vaikka olo on suorastaaan ihan vitsi! Päätä särkee ja olo on kuin jyrän alle jääneellä. Jee jee.
Pitänee valittaa nyt oikein kunnolla:
VALI VALI VALI VALI vali vali vali valivalivali!,
josko toimis samalla tavalla kuin Trixillä :)
Pahoinvoinnit on nyt parina aamuna ollut vähenemään päin, mistä tällainen vanha hysteerikko on tietysti huolissaan. Sinänsä pitäisi kai olla onnellinen tästä väsymyksestä sitten... Mutta kun ei jaksa ees facebookissa käydä, kääk!?
Alanis, mulla nt-ultra varattuna, on 11+5. (Melkeen kolme viikkoa vielä, en jaksa odottaa!)
JaSulle tervetuloa mukaan,
Elmulle pahoittelut ja onnea matkaan, toivottavasti tärppää pian!
Lela 9+1
(uus viikko korkattu, jippii!)
Rannekkeet myydään pareittain ja tossa meidän kalliissa apteekissa niillä oli hintaa 19,65€ eli ei mielestäni mitkään kalliit tähän helpotukseen nähden :D
Jossain apteekeissa saattaa olla halvemmallakin tarjolla, eli tiedustelemaan vain jos siltä tuntuu, että niitä tarvitsee.
Mutta nyt vain nopea käynti täällä ja lähtö töihin :)
* Murunen 8+5 *
Minä tilasin pahoinvointi.fi osoitteesta nuo rannekkeet ja makso 18€ postikuluineen. ne tuli jo seuraavana päivänä postilaatikkoon! =)
H 6+ =)
nopeasti tuota pahoinvointi.fi tilattuna, tiistaina päivällä tilasin ja seuravaana päivänä aamulla olivat postilaatikossa. :)
En ole tosin itse ehtinyt kokeilla niitä kun olen ollut töissä.
Tämä turvotus on ihan kamalaa, paino ei siis ole noussut, mutta iltaisin maha kuin ilmapallo ja näytää kuin jo nyt olisi kuudennella kuulla raskaana! Onko kohtalotovereita, mikä tähän auttaisi?
Alanis
Olen joka päivä käynyt täällä lueskelemassa ja ihanaa huomata, kuinka monella muullakin on toi vali vali vali-fiilis päällä! :)
Mä olen niiin kyllästynyt näihin oloihini, huvittaisi nukkua vaan aamusta iltaan mutta sitten öisin ei nukkumisesta kuitenkaan meinaa mitään tulla. Viime raskaudessa olin ihan yhtä kurjana about viikolle 15: naama näppylöillä, vatsaa turvottaa, joka päivä oksentamista sappinesteisiin asti ja aivan saamaton ja veltto olo.
Yritän kuitenkin toiveikkaasti ajatella, että muutama viikko vielä ja sitten alkaa se raskauden paras (ja helpoin) vaihe! Tsemppiä kaikille oireista kärsiville!
Pääsin kolmen päivän tauon jälkeen lukemaan teidän kaikkien kuulumisia! :) Itse olen ollut viimeiset 2 päivää sänkypotilaana ihan järkyttävän pahoinvoinnin takia :/ Juuri mitään en pystynyt pariin päivään syömään, kaikki piti heti oksentaa pois ja vaikka en ollut syönytkään niin oksentaa piti silti. En jaksanut muuta kuin maata sängyssä ja juosta välillä vessaan. Tänään on jo parempi päivä ja jaksan olla ylhäällä ja sain jopa syötyä aamulla ilman oksentamista, jei!
Luulen, että osahelpotuksena ainakin mun pahoinvoinnin vähenemiseen on nää maagiset sea-band rannekkeet jotka mies kävi mulle apteekista toissapäivänä ostamassa. Tosin pakkaus lupasi vaikutuksen alkavan jo parissa minuutissa.. Noh, mulla kesti liki vuorokauden ennen kuin minkään valtakunnan vaikutusta huomasin. Nyt pidän näitä yötä päivää, kun en uskalla ottaa poiskaan :) Kävin jopa suihkussa näiden kanssa, pyöritin vain elmukelmua rannekkeiden päälle etteivät kastu :D Mutta voin kyllä suositella noita rannekkeita lämpimästi!! Hinnallisesti pieni uhraus, jos pahoinvointia saa edes vähän vähenemään. Mulla ainakin vaikuttaneet; etovaa oloa vielä on, mutta se kamala oksentaminen on jäänyt pois. Tämän olon kanssa jo elääkin. :)
Mutta nyt pitää mennä takaisin maate.. Aurinkoista päivää kaikille :)
Canis 6+3
Heipähei!
Aika montaa näyttää pahoinvoinnit vaivaavaan, toivottavasti noista rannekkeista tosiaan on apua! Ikävää jos pitää sängynpohjalla maata koko alkuraskaus.
Täällä ei pahoinvointia ole, mutta nyt on ilmestynyt aika kovia kipuja tonne alavatsaan. Siis samanlaisia kuin kuukautiskivut mutta vielä voimakkaampia. Niitä ei ole koko aikaa, mutta välissä ne iskee oikein tosissaan, kestää jonku puol tuntia ja tuntuu että alavatsa kramppaa oikein kunnolla. Se tuntuu tosi ikävältä; kyllä niitten kipujen kans kotona pärjää mutta töissä tai kaupassa käydessä ei oo kivaa kun tuntuu että taju lähtee. Onko muilla tämmöistä vastaavaa kipuilua? Ilmeisesti kuitenkin kuuluu ihan asiaan, kun kohtu kuiten kasvaa jne.. En ole jaksanut asiasta sen kummemmin huolestua, ainakaan vielä..
Elmulle voimia jatkoon!
JaninaMaa 6+1
Alanis minulla oli myös hirveä turvotus viime viikolla mikä helpotti sitten kun söin tulista ruokaa ja sain mahani sekaisin. Seuraavana aamuna olikin sitten tilalla pahoinvointi :D
On tosin vieläkin joinakin iltoina maha turvonnut, joskus päivälläkin, mikään ei auta..
Viime viikon pe alkoi siis täällä pahoinvointi, ma oli kauhein, ihan iltaan asti kuvotti. Nyt alkaa tuntua paremmalle. Toivottavasti minun pahoinvoinnit oli tässä.
JaninaMaa, minulla on myös ollut kipuja, mutta sinun kivut kyllä kuulostaa pahemmalle.. tosin olen tottunut aika koviin kuukautiskipuihin, joten niihin verrattuna nämä on olleet aika helppoja.
jansq 6+6
Jokohan sitä nyt uskaltautuis ilmoittautua tänne odottajien puolelle. Olen tuolla keskenmenon-jälkeen -puolella kuumeillut ja reilu viikko sitten pärähti se kovasti odotettu toinen plussa. Esikoista siis odotetaan ja tuulimunaksi todettiin edllinen raskaus viikolla 7+5 viime lokakuussa. Nyt on sitte sormet ja varpaat ristissä että kaikki menee tällä kertaa hyvin. Omien laskujen mukaan laskettuaika olisi 31.1. 27-vuotias olen ja synnäri SAS.
JaSu ja esikoinen 5+1