* Tammikuun Toivotut 2012 *
Kommentit (348)
Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä ja mieleen tulee mitä erilaisempia asioita ja kysymyksiä. Ja nyt heräsi tässä yksi kysymys, johon kiinnostaisi saada vähän lisää selkoa.. Eli paljon raskaus ja synnyttäminen maksaa? :D Suoraan sanoen en ollut edes tajunnut ajatella, että neuvoloista, ultrista ja synnyksestä voisi kertyä jotain kuluja, mutta ilmeisesti näin kuitenkin on? Osaisiko joku sanoa tähän tarkempaa tietoa? Jotenki aattelin että sitä rahaa alkais meneen vasta sitten ku se vaavi syntyy :D Aika hyvin huomaa että on ensikertalainen liikenteessä... ;)
Täällä väsymys ja etova olo senkun jatkuu. Ensimmäinen neuvolakäynti takana ja paljon infoa saatu. Tulokkaasta kerrottu jo molempien vanhemmille ja innoissaan ovat mukana odotuksessa :)
Ensi viikolla olis sitten 2. neuvolakäynti, jossa siis lääkäri paikalla. Mitä kaikkea pitää sisällään toinen käynti?
Ainakin gynekologisen tutkimuksen, ja ultran/ko?
Isä haluaa tulla mukaan käynnille, niin ajattelin että onko siellä minkälaisia juttuja, että pitkästyykö isukki siellä sitten jos minua vain tutkitaan :)
Mukelo 7+4
tässä tulee ehkä hieman vanhentunutta tietoa, mutta korjailkaa muut, jotka tiedätte näistä maksuista=)
Eli ultrat taisi olla pelkän poliklinikkamaksun verran, eli alta 30 euroa. Synnyttäminen itsessään on riippuvainen sairaalassaoloajasta, mutta muistelen sen maksaneen silloin 7 v. sitten alle 300 e.
Neuvolahan on ilmainen=)
Raskaus itsessään nyt ei maksa periaatteessa mitään jos kaikki menee hyvin etkä joudu käymään ylimääräisiä kertoja sairaalassa, siellähän jo päivään sanominen maksaa sen noin 30 € (poliklinikkamaksu). Neuvolat on ilmaisia ja viime raskaudessa ultrat jotka tehtiin sairaalalla maksoivat sen poliklinikkamaksun, mutta en ole varma maksaako ne edelleen kun minun infolappusesta oli vedetty se kohta yli..?
Synnyttäminen maksaa lähinnä sen siellä vietetyn ajan mukaan, kai siinä joku toimenpide- ym.maksukin oli mutta se oli vissiin aika pieni, kun muistan että lähinnä se oleskelu siellä maksoi..? Minulla synnytysreissu maksoi yhteensä hiukan vajaa 300 € kokonaisuudessaan. Siihen sisältyi synnytyksen lisäksi täysylläpito 5 vrk koko perheelle (mies 4 vrk). Meillä oli siis perhehuone, jonka vuoksi myös mies sai syödäkseen, muutenhan se ei onnistu. Ilman perhehuonetta tulee varmasti hiukan vähemmän hintaa, meillä siis oli melko hinnakas käynti tuollaiseksi normaaliksi synnytykseksi ymmärtääkseni.
Tässä minun kokemukseni, vähän hataralla muistilla kyllä mutta toivottavasti ei kauheasti tullut huijattua. Mietin ettö mahtaakohan nämä maksut olla samat joka sairaalassa vai voiko ne olla erilaiset eri paikoissa, tietääkö joku?
Mukelo: lääkärikäynnillä käydään läpi jos on sairauksia ja ekassa raskaudessa miulle paasattiin kovasti terveellisistä elämäntavoista ym. :) Sisätutkimus siellä tehdään ja ultrakin aika monissa paikoissa jos sellainen on käytössä. Meillä ei ennen ole tehty kun on pieni terveyskeskus mutta nykyään saa valita jos haluaa mennä oikein gynelle kaupunkiin, niin siellä ultrataan sitten. Minä tietysti halusin. :)
Kiitos Tellu ja Trix vastauksesta :) Eksyin yhdelle keskustelupalstalle kun googlettelin tätä samaa kysymystä ja siellä kysyjä teilattiin tyyliin "miksi hankkia lapsia jos pitää niin tarkkaan niitä euroja laskea?!" :D Onneksi täällä on vain asiallisia keskustelijoita niin saa asiallisia vastauksiakin :)
Kauhiasti pyörii päässä kaikkia kysymyksiä, typeriäkin, ja täällä ainakin uskaltaa niihin vastauksia pyytää :)
Sairaalan päivämaksu on n. 30/vrk, ainakin Hus-alueella perhehuone maksu on 65e/vrk. Ja menee kaikilta vuorokausilta eli jos mene yöllä synnyttämään kannattaa mennä vasta puolen yön jälkeen :D
Ja tosiaan ne pkl-maksut tossa jo mainittiinkin.
Varasin äsken neuvolan, sain ajan 13.6, silloin on 8+0. Kuulemma jo edellisen kierron plussa ja muutaman päivän myöhässä alkaneet menkat lasketaan keskenmenoksi. Minä kun luulin että virallisesti luokitellaan keskenmenoksi kun rv 6 tai enemmän?
Alanis
eli esikoista odotellaan viikkoja on tänään tasan 7. Ja nettilaskurin mukaan laskettuaika sattuisi 12.1. Huomenna olisi ensimmäinen neuvola.. jotenkin tämä kaikki tuntuu vielä niin epätodelliselta.. ehkä tuo huominen tuo jotain selvyyttä asiaan =)
Onhan mullakin sitten oireita, nimittäin se palelu :) Muuten mennään aika oireettomalla linjalla. Väsymystä ei ole, rinnat ei ole kipeät (ei ole olleet kahdessa aiemmassakaan raskaudessa), pahaolo on pysytellyt poissa. No yöllä sängyssä kylkeä kääntäessä on niin vihlaisuja tuntunut. Lisäksi munasarjoissa vihloo välillä oviksen tyyliin ja se vasta on ärsyttävää (ja pelottavaa) :(
Heippa! Ilmoittaudun minäkin tänne. Jonkin aikaa jo seuraillut tätä keskusteluryhmää ja on ollut kiva huomata kuinka aktiivisia täällä ollaan :) Esikoisen kohdalla oli samanlainen ryhmä ja nykyään meillä on oma porukka ja tapaamme silloin tällöin.
Eli plussasin synttäripäivänäni - mukava lahja mieheltäni :) - ja laskujen mukaan la 9.1. Oli eilen varhaisultrassa ja viikot pitivät paikkaansa. Oireita on kyllä... pahoinvointia, tajutonta väsymystä ja pikkaisen kiukkuisuutta.
Mulla ei ole synnytyksen jälkeen tullut kertaakaan kunnon kuukautisia, ainoastaan haamumenkkoja ja mulla oli myös menkat päällä kun plussasin. Mutta enpä ollut kovinkaan ihmeissäni, sillä esikoisen kohdalla mulla tuli kahdet haamumenkat, joten niitä varmaankin tiedossa myös tässäkin raskaudessa. Hieman raastavaa se kylläkin on, kun ei voi olla täysin varma meneekö kesken vai ei.
Tietoihiin voi laittaa:
la 9.1., ikä 34-v., NKL
Meillä menossa rv 8+2 ja laskettuaika siis 3.1.2012. Lapsi on kolmas:)
Kauheasti on ollut väsymystä ja nippailua kohdun seudulla mutta pahoinvointia ei ole ollut nimeksikään. Rinnat ovat kyllä kans todella arat. 1.6 eka neuvola käynti:)
LA 3.1.2012 OYS ja odottaja 24 vuotias
Hienoa Pirpana, että tulikin sinulta iloisia uutisia! Nyt lujasti tarrasukkia loppuajaksi :)! Ihanaa!
Onpas tänne tullut paljon porukkaa. Ja aktiivisesti kirjoteltu. itellä on aika kortilla :( Miekkonen päivät töissä ja illat tuossa raksalla, minua työllistää tuo puolivuotias esikkomme melko lailla. Välillä tuntuu että oon aika finaalissa :( Ja kauhea kuvotus jatkuu, välillä on ollut jo oksentelut aikas lähellä. Toivon vaan, että tämä nyt ei ainakaan menis kesken kun kerta niin ikäviä oireita pitelee ja oikeastaan KOKO ajan. Väsymyskin on niin piinaavaa ja tosiaan yöt menee huonosti, kuten te muutkin ootte sanoneet. Heräilee ja vessassa pitää rampata. Onneksi esikoinen on nukkunut nyt hyviä öitä (*kop kop*). Yleensä kun tuon menee sanomaan, niin seuraava yö ei menekään niin mallikkaasti...
Onko teillä muilla tulossa minkä verran ikäeroa lapsille? Meillä tosiaan vain vuosi ja 2 kk, mutta pientä ikäeroa me toivottiinkin. Alku tulee varmasti olemaan niin raskasta, ettei sitä voi vielä kuvitellakaan. Mutta eiköhän se myöhemmin palkitse :). Selviäisi vaan nyt tän alkuraskauden öllötyksineen tuon pienen kanssa. Syöttöhetket on aivan järisyttäviä, kun mua oksettaa ne vauvan ruoat. Teki ne sitten ite tai osti kaupasta. Nyt kun ajattelenkin niitä, niin jo yökäyttää. Mutta kaipa se tästä. Ainakin tietää olevansa raskaana :D.
Mutta kuulemisiin! Ai niin, neuvolankin sain varattua. Minulla se on 13.6. Taitaa eka ultra tulla siihen sitten aika perään. Seulontoihin me emme osallistu. Ei osallistututtu esikoisenkaan kanssa. Mun kanta on se, että jos riskiluku paljastuisikin isoksi, niin sen voi kuitenkin todentaa vain se lapsivesipunktio ja siihen en olisi valmis. Seulasta tulee kauheasti vääriä hälyytyksiä ja sen vuoksi en haluais stressata sitä loppuraskautta sitten asian kanssa. Luonto kyllä hoitaa selviämättömät usein pois jo alussa ja toisaalta aina voi sattua kaikkea. Vaikka lapsi syntyisi terveenä, voi myöhemmin ilmetä jotain. Se on vain semmoista. Itse luotan kohtalon käsiin. :) Mutta ymmärrän toki seuloihin osallistuviakin ja en todellakaan mitenkään kritisoi teitä! Kantsii vain tosiaan miettiä jo etukäteen, et onko valmis niihin jatkotutkimuksiin jos jotain ilmenee. Niissähän on aina pieni keskenmenovaara. Ja sitten se, että pystyisikö kuitenkaan keskeyttämään raskautta itse. Vaikeita asioita =/.
Semmosta. :)
Olen ollut pää pyörällä maanantain sairaala reissusta ja sulatellut iloista asiaa johon emme todellakaan uskoneet yksityisen ultran jälkeen.
HUomenna saan mennä vielä ultraan, koska viikot eivät vastanneet ihan oletusta vaan hettivät 5pv pienempään. Toivon hartaasti että pikkuinen olisi kuronut kiinni ja viikot täsmäisivät.
Oireista: Mulla on pahoinvointi nyt alkanut kunnolla, joka päivä saa nieleskellä, tissit on kipeet ja väsymys on hirvittävä.
Meitä on tosi iso joukko täälä. Toivottavasti kaikki pysyvät mukana loppuun asti.
mulla eka neukka 8.6, pojalla olisi samalla reisulla 2 vee neukka joten siellä meneekin sit koko päivä =) en erityisemmin pidä ees meidän terkkarista, mutta minkäs teet.
Mun piti palata töihin hoitovapaalta syksyllä, mutta nyt asiat onkin sitten ihan auki, eikö se ole niin että rv 12 jälkeen uskailtaisi jo tehdä lopullisia päätösiä? tarkoitan siis koska saatiin pojalle tod huono hoitopaikka ja nyt toivon että hänen ei tarvitse aloittaa siellä, niin rv 12 jälkeen uskaltaisin perua sen??? sehän tulisi kesä-heinäkuun vaihteessa täyteen.
Mulla on nuo pahoinvointi rannekkeet, mutta kauheen vaikea saada ne oikeaan kohtaan. käytin niitä samoja pojan odotusaikana jossa mulla oli 24h/vrk pahaolo, synnytys salissakin vielä oksensin siis ihan koko 9kk kauheeta. Esikkoa odottaessa ei sitten ollutkaan niin paha, silloin 01 vuonna oli vaan aamuisin. noh...olinhan mä toki hieman nuorempikin silloin. =)
Isukki läks pojan kaa puistoon vielä ja mä lupasin siivota...ja tässä mä vaan notkun...ei vaan kai se on pakko!!!!
jaksula kaikille...minä palaan kertomaan huomenna ultra uutiset =)
pirpana
Mukava lukea muiden kirjoituksia, aattelin että jos sitä nyt toisen kerran jo kirjoittelis:)
Mulla kans pahaolo jatkuu, aloe vera autto tänään hyvin, ei ole ollut huono olo ollenkaan koko päivänä vaikka joka aamu ruuat oksennan ulos heti.
Mulla siirty neuvola huomisesta 6.6 asti. Mikä on se niska ultra vai miksi sitä sanotaan? mitä siinä tehdään ja kannattaako mennä kun esikoista odotan?:) Kertokaa kokemuksia.
Ensi viikolla alkaa kesätyöt mulla, vanhainkodissa. Vähä hirvittää että miten selviää kun oksennan tosi helposti oudoista hajuista! Toivottavasti hyvin kuitenkin käy:)
Appelsiini1 8+3
Janinamaa minäkin lasken euroja tarkkaan ihan jokaisessa asiassa :D parempi kai olla liian tarkka raha-asioissa kuin käyttää rahaa ihan päättömästi. Ja lapsen saaminen nyt on niin iso asia, että tietenkin siinä on rahapuoltakin mietittävä.
Tervetuloa kaikille uusille tasapuolisesti! On tainnut keväisillä ilmoilla olla tekemistä asian kanssa, että tammikuussa syntyy niin paljon vauvoja :)
Saturnin, minä tein raskaustestin miehen syntymäpäivänä :) hienoja synttärilahjoja meillä :)
Minulla oli tänä aamuna (5+5) ensimmäistä kertaa kuvottava olo.. toivottavasti se ei pahene.. ja turvotus vois helpottaa, joka ilta maha on hirvee pallo ja oikein kylkiin sattuu :/
tervetuloa uusille ja jaksamisia matkasta pudonneille
Täällä kanssa kuvotus/paha olo, palelu ja väsymys on joka päiväistä melkeinpä aamusta iltaan jatkuvaa. Mutta kivahan se on kun oireita jonkun verran on aiemmissa raskauksissa olen päässyt todella vähillä oireiluilla :) neuvolankin varasin ja ajan sinne sain 14.6, sitä siis odotellessa ultraan täytyy soitella ensi viikolla :)
Heräilen taas kukon laulun aikaan (niinkuin aijemmissa raskauksissakin) tänäänkin kello ei ollut edes 5 aamulla kun nousin ylös ei se uni vaan enää tule uudestaan vaikka kuinka yrittäis :D
Tiitukka ja masumuru rv7+1
Katsku, minulla on myös noita vihlomisia ja aina pelkään, että kyseessä on kohdunulkoinen tms=( Mutta luulen niitä olleen aiemmissakin raskauksissani, vaikken kyllä ihan varma olekaan =/
Jansq, niinhän sitä odotusta käsittelevä kirjallisuus sanoo, että pahoinvointi alkaa yleensä rv 6 tienoilla. Olet siis hyvin lukenut läksysi;)
Terveuloa kaikille uusille!
Minä täällä pähkäilen ,että milloin kertoisin esimiehelle. Olin ajatellut, että kerron ennen kun jään kesälomalle, koska maha saattaa näkyä jo lomalta palatessani. Haluaisin siis kertoa ennen möhömahan ilmestymistä=D
Esimieheni jää jo juhannukselta lomalle ja itse jään vasta heinäkuun puolivälissä. Ja ennen juhannusta en vielä halua kertoa, koska ollaan vielä niin aikaisilla viikoilla=/
Noh, täytyy katsella...
Tellu
hei. ilmoittautuisin tanne mukaan kanssa. Laskettu aika on 16.3 ja viikkoja 6+5, synnytyssairaala TAYS, toinen lapsi kyseessa.
tama raskaus oli yllatys silla ollaan oltu nyt 8 vuotta ilman ehkaisya ja tama on nyt sitten toinen kerta kun tulen raskaaksi. olen taatusti melkein 100% ehkaisykeino jo ihan yksinani, mutta en siis ihan kun tassa tata kirjoitellaan. vaikka raskaus yllatys olikin niin se oli mulle suuri ilo etta saan viela mahdollisuuden. mies ei olisi toista valttamatta tahtonut mutta kai sekin tietaa petipuuhien riskit. viela se ei ole ollut kovin innokas keskustelemaan aiheesta mutta annan sen sulatella asias rauhassa ennen kuin paastan valloilleni suunnitelmani uudesta kaappijaosta ja pinnasangyn paikasta ja ja ja...
alkuraskauden ultra oli nyt 6+3 ja pikku sydan jo siella pamppaili kaverilla :) seuraava aika aityispolille ultraan on 6.6 ja eka neuvola-aika on 16.6. tihennetty seurantaa on diabeteksen vuoksi. sairastan ykkostyyppia. sokerit ei ole olleet ihan ihanteelliset mutta olen ne aika hyvin ainakin onnistunut laittamaan kuriin.
ihan eka ultra tehtiin koska tiputteli verta koko rv 5.
esikoinen on nyt 5v. tayttaa 6v sitten heti pari kuukautta lasketun jalkeen. aika iso ikaero...
Kävin tänään ultrassa lähinnä oman mielenrauhan takia, koska eka oli se tuulimuna tuomio jonka jälkeen ma kättärillä nähtiin syke ja muutaman päivän oletettua pienempi kaveri tänään pikkunen oli kuronut kokoa kiinni ja oli nyt 12mm joka vastasi kuulemma rv 7+2 tai 7+3... mutta siis LA olisi täten 12.1. oon niin onnellinen...kaikkien näiden keskenmenojen jälkeen elämä hymyilee....ja ehkä hieman uskalla jo itsekkin uskoa siihen että tammikuussa meillä olisi kolme lasta =)
Olisi kiva tietää aiemmin raskaana olleilta millaisia mittoja olette näillä viikoilla saaneet?
anteeksi omanapaisuus =/
pirpana ja pikku-pirpana
Voimia ja halauksia kaikille kyydistä pudonneille!
Pirpana ihania uutisia sinulla :)
toivottavasti pikku-pirpana voi hyvin ja pysyy tarrasukkien avulla loppuun saakka kyydissä!
Neuvolassa ei ollut mitään ihmeellistä, kamala määrä papereita ja lippuja ja lappuja lätkäsivät mukaan. Tuntuu olevan jo eläkeikäinen neuvolantäti, kokemusta löytyy varmasti useampi vuosikymmen, mutta unohtee asioita tämän tästä.
L.a muuttui neuvolakäynnillä 7.1 ja sillä mennään nyt ainakin ultraan saakka.
Ensimmäinen ultra-aikakin saapui maanantaina postin mukana ja se on siis 21.6
Jännityksellä odottelen ja tietysti toivon parasta.
Pahoinvointi on ollut valtava nyt kolme päivää, hajuaisti on herkistynyt hirmuisesti ja palelee jatkuvasti. Harkinnassa nuo rannekkeet jotka ilmeisesti ovat valtaosaa ainakin auttaneet?
Minua ei sitten väsytä millään, 3-5 tunnin yöunet tuntuvat riittävän ja loppuaijan sitten pyörin sängynpohjalla tai lukien kirjaa. Aamuyöstä pomppaan viimeistään klo 03.00 ylös, mistähän mahtaa johtua?
Mies on ihan sekaisin kaikesta tästä odotuksesta ensijärkytyksen laannuttua. Mutta odottaa kovemmin varmasti ultraa kuin minä...
Anteeksi tämä "oma napa lähinnä"-kirjoitus.
Kaikille kovasti onnea odotukseen ja valtava kasa niitä tarrasukkia mukaanne!!
Murunen 7+6
Kannattaa ehdottomasti varata aika myös neuvolaan. Seuraahan ne sinua sielläkin. Ja perussairaudesta riippuen eka käynti voi olla äitipolilla vasta np-ultran jälkeen.
Tellu, vihdoin selvisi tuo ongelma miksi teksti katkeaa, mä yleensä viljelen noita sydämiä nimittäin :)
Alanis 5+3