Mikä saa ihmisen kannattamaan pakkoruotsia?
On kovin vaikea ymmärtää, mikä saa yksittäisen ihmisen kannattamaan pakkoruotsia, sillä vaikka pakkoruotsia ei olisi, niin omille lapsilleen voisi silti valita koulussa sen ruotsin.
Eli mistä tämä kova tarve määrätä toisten lapsien asioista?
Kommentit (166)
Pahoin pelkään, että "pakko"ruotsin poistaminen tarkoittaisi keskimäärin vain englannin ylivallan korostumista ja se on harmi.
Miten ihmeessä, jos niiden, jotka eivät lue ruotsia, olisi pakko lukea jotain muuta kieltä? Miten tämä lisäisi englannin ylivaltaa? Eikö tämä nimenomaan vähentäisi sitä, kun osattaisiin muutakin kuin englantia ja vähän ruotsia?
että lähes kaikki valitsisivat englannin, sitten sen jonkun toisen kielen ja yhä harvempi valitsisi enää kolmatta kieltä. Enää ei osattaisi kollektiivisesti ruotsiakaan, joten englannin asema vain vahvistuisi.
Voin toki olla väärässä, mutta itse haluaisin joka tapauksessa kannustaa useamman kielen opiskeluun. Kielten opiskelu on vaan liian työlästä nykynuorille. Miksi ottaa valinnainen kieli, kun voi ottaa liikuntaa tai musiikkia?
Miksi kielten opiskelun pitäisi olla joku itseisarvo? Eikö vaikka oppilas, joka lukee laajan matematiikan, fysiikan, kemian ja biologian, saisi keskittyä ihan vaan kahteen kieleen (joista toinen ei ole ruotsi) ?
Niin, mutta miksi haluat päättää muiden puolesta? Juuri tästä asenneongelmastahan tuossa aloituksessa oli kyse. Jos sinulle on hyötyä ja iloa ruotsista ja sinä voit laittaa lapsesi jatkossakin ruotsin tunneille, niin miksi ihmeessä haluat pakottaa naapurin lapset samaan muottiin?
kun ei ihminen voi tietää koululaisena, mihin se elämä vie ja mitkä taidot hänelle on tulevaisuudessa hyödyllisiä. Itse en ikipäivänä olisi ruotsia opiskellut, jos se ei olisi ollut pakollista.
No onneksi oli, näin jälkikäteen ajateltuna. Ja toivottavasti pysyykin, että sinunlaisesikin lapset saavat pitää tulevaisuudessaan ovet avoimina moniin tehtäviin... Vaikka itse olisitkin niin pälli, ettet tätä tajua.
Ja Ruotsi on Suomelle todella tärkeä vientimaa.
Miksemme voisi myöskin olla ylpeitä siitä, että olemme osa Pohjoismaita ja sitä vaaliaksemme opettelisimme edes välttävän ruotsin kielen taidon? Se ei nimittäin edes ole vaikea kieli oppia.
Ruotsi ei ole merkittävästi suurempi seuraavia vientimaita. Ja esim. Venäjän kaupalla olisi hirmuisen iso kasvupotentiaali, mutta pitäisi osata sitä kieltä!
Suomi on yksi Pohjoismaista ja suomi on Pohjoismaiden toiseksi suurin kieli. Miksi ruotsalaiset eivät ole ylpeitä siitä, että he ovat osa Pohjoismaita, ja opettele sitä vaaliakseen Pohjoismaiden toiseksi suurimman kielen?
Niin, mutta miksi haluat päättää muiden puolesta? Juuri tästä asenneongelmastahan tuossa aloituksessa oli kyse. Jos sinulle on hyötyä ja iloa ruotsista ja sinä voit laittaa lapsesi jatkossakin ruotsin tunneille, niin miksi ihmeessä haluat pakottaa naapurin lapset samaan muottiin?
kun ei ihminen voi tietää koululaisena, mihin se elämä vie ja mitkä taidot hänelle on tulevaisuudessa hyödyllisiä. Itse en ikipäivänä olisi ruotsia opiskellut, jos se ei olisi ollut pakollista.
Miksi juuri ruotsin pitäisi olla pakollinen, jos ei tiedä, mihin elämä vie? Olemme osa EU:ta ja tie voi ihan yhtä hyvin viedä vaikka Saksaan tai Ranskaan.
kun ei ihminen voi tietää koululaisena, mihin se elämä vie ja mitkä taidot hänelle on tulevaisuudessa hyödyllisiä. Itse en ikipäivänä olisi ruotsia opiskellut, jos se ei olisi ollut pakollista. No onneksi oli, näin jälkikäteen ajateltuna. Ja toivottavasti pysyykin, että sinunlaisesikin lapset saavat pitää tulevaisuudessaan ovet avoimina moniin tehtäviin... Vaikka itse olisitkin niin pälli, ettet tätä tajua.
niin sekö on väistämättä huonompi?
ja ollaan ihan vaan keskenämme. Muutenkin on jo suppea geeniperimä joten vaalitaan sitä!
Pahoin pelkään, että "pakko"ruotsin poistaminen tarkoittaisi keskimäärin vain englannin ylivallan korostumista ja se on harmi.
Miten ihmeessä, jos niiden, jotka eivät lue ruotsia, olisi pakko lukea jotain muuta kieltä? Miten tämä lisäisi englannin ylivaltaa? Eikö tämä nimenomaan vähentäisi sitä, kun osattaisiin muutakin kuin englantia ja vähän ruotsia?
että lähes kaikki valitsisivat englannin, sitten sen jonkun toisen kielen ja yhä harvempi valitsisi enää kolmatta kieltä. Enää ei osattaisi kollektiivisesti ruotsiakaan, joten englannin asema vain vahvistuisi.
Voin toki olla väärässä, mutta itse haluaisin joka tapauksessa kannustaa useamman kielen opiskeluun. Kielten opiskelu on vaan liian työlästä nykynuorille. Miksi ottaa valinnainen kieli, kun voi ottaa liikuntaa tai musiikkia?
Miksi kielten opiskelun pitäisi olla joku itseisarvo? Eikö vaikka oppilas, joka lukee laajan matematiikan, fysiikan, kemian ja biologian, saisi keskittyä ihan vaan kahteen kieleen (joista toinen ei ole ruotsi) ?
kun ei ihminen voi tietää koululaisena, mihin se elämä vie ja mitkä taidot hänelle on tulevaisuudessa hyödyllisiä
Juuri näin. Ja tästä syystä pakkoruotsissa ei ole mitään järkeä.
Voi pyhä yksinkertaisuus näitä ihmisten perusteluja...
No onneksi oli, näin jälkikäteen ajateltuna. Ja toivottavasti pysyykin, että sinunlaisesikin lapset saavat pitää tulevaisuudessaan ovet avoimina moniin tehtäviin... Vaikka itse olisitkin niin pälli, ettet tätä tajua.
Jos sinä koet ruotsin tärkeäksi, niin sinä pistät muksusi ruotsin tunneille. Mutta jos naapurisi kokee vaikka saksan tärkeäksi, niin miksi hän ei saisi laittaa muksuaan saksan tunneille ruotsin sijaan? Miksi haluat tuputtaa omat näkemyksesi naapurin lapselle?
ja paria kieltä lukiossa lukenut tekee kansainvälistä uraa, ja käyttää kieliä paljon enemämn, kuin kieliin keskittyneet. Johan ne gradutkin matemaattisluonnontieteellisillä aloilla ovat yleensä vieraskielisiä. Konferensseja ja ulkomaankomennuksia riittää. Mutta ruotsi ei ole se kieli, jolla tiedeyhteisöissä pädetään.
jaa taas päästään tähän. Eli rajat kiinni ja ollaan ihan vaan keskenämme. Muutenkin on jo suppea geeniperimä joten vaalitaan sitä!
tämä komentti liittyi?
ja paria kieltä lukiossa lukenut tekee kansainvälistä uraa, ja käyttää kieliä paljon enemämn, kuin kieliin keskittyneet. Johan ne gradutkin matemaattisluonnontieteellisillä aloilla ovat yleensä vieraskielisiä. Konferensseja ja ulkomaankomennuksia riittää. Mutta ruotsi ei ole se kieli, jolla tiedeyhteisöissä pädetään.
Gradut, väitöskirjat ja konferenssit ovat englanniksi. Englanti on tieteen kieli.
Eikö ole kumma, että hirmuisen iso määrä maailman huipuista eri aloilta on USA:sta ja he harvemmin osaavat mitään muuta kieltä kuin äidinkieltään?
Eikö ole kumma, että hirmuisen iso määrä maailman huipuista eri aloilta on USA:sta ja he harvemmin osaavat mitään muuta kieltä kuin äidinkieltään?
Mitä, eivätkö he osaakaan ruotsia? Olen saanut sitten ihan väärää tietoa RKP:ltä...
Mä vaan ihmettelen sitä, miksi kielten opiskelu on nykyään niin vaikeaa nuorille verrattuna esim. omiin kouluaikoihini. Itse opiskelin lukiossa pitkän matikan (13 kurssia), fysiikan (8 kurssia) ja kemian (5 kurssia) lisäksi a-englantia, b-ruotsia, c-saksaa ja d-ranskaa. Miksi pitäisi valita niin aikaisin, mihin suuntaan haluaa painottua? Erikoislukiot erikseen.
He pelkäävät, että heidän hemmoteltu curling-nicopetterinsä ei suostu menemään ruotsin tunneille äidin pakottamana! Ainoa mahdollisuus on siis vaatia, että ruotsi on pakko ihan kaikille!
Mä vaan ihmettelen sitä, miksi kielten opiskelu on nykyään niin vaikeaa nuorille verrattuna esim. omiin kouluaikoihini. Itse opiskelin lukiossa pitkän matikan (13 kurssia), fysiikan (8 kurssia) ja kemian (5 kurssia) lisäksi a-englantia, b-ruotsia, c-saksaa ja d-ranskaa. Miksi pitäisi valita niin aikaisin, mihin suuntaan haluaa painottua? Erikoislukiot erikseen.
Mutta kun kaikki eivät ole kielissä lahjakkaita tai niistä kiinnostuneita. Miksi pitäisi pakottaa 3-4 kielen opiskeluun, kun ei kaikkia pakoteta pitkän matikan tai fysiikan opiskeluunkaan?
Täällä oli hiljattain ketju, jossa akateemiset pohtivat huonoa englannin taitoaan. Siis vaikka olisi omalla alallaan menestynyt ja lahjakas, niin ei välttämättä ole kielellisesti niin hyvä. Jopa se ensimmäinen vieras kieli tuottaa monille vaikeuksia. Eikö voitaisi hyväksyä realiteetit?
Kannatan pakkomatematiikkaa! Jne.
Ilmeisesti tähän kysymykseen on mahdoton vastata. Kysytään, mikä saa yksittäisen ihmisen kannattamaan sitä. Ja jos vastaa yksittäisen kokemuksensa ja mielipiteensä pohjalta, niin ei saakaan tehdä.
Ruotsin kieli on osa suomalaista historiaa ja kulttuuriperintöä, olemme paljon tekemisissä pohjoismaiden kanssa ja moni käyttää ruotsia työelämässä usein. Minusta ruotsin kielen poistamiseen kouluista ei ole erityistä syytä. Toki käytäntöjä voidaan muuttaa joustavammiksi, mutta en oikein ymmärrä tätä vouhkausta kuin ruotsi olisi kauhea peikko.
Kannatan pakkomatematiikkaa! Jne. Ilmeisesti tähän kysymykseen on mahdoton vastata. Kysytään, mikä saa yksittäisen ihmisen kannattamaan sitä. Ja jos vastaa yksittäisen kokemuksensa ja mielipiteensä pohjalta, niin ei saakaan tehdä. Ruotsin kieli on osa suomalaista historiaa ja kulttuuriperintöä, olemme paljon tekemisissä pohjoismaiden kanssa ja moni käyttää ruotsia työelämässä usein. Minusta ruotsin kielen poistamiseen kouluista ei ole erityistä syytä. Toki käytäntöjä voidaan muuttaa joustavammiksi, mutta en oikein ymmärrä tätä vouhkausta kuin ruotsi olisi kauhea peikko.
Vaikka tässä kysyttiin ihan jokaisen henkilökohtaista mielipidettä :)
Kannatan pakkomatematiikkaa! Jne.
Ilmeisesti tähän kysymykseen on mahdoton vastata. Kysytään, mikä saa yksittäisen ihmisen kannattamaan sitä. Ja jos vastaa yksittäisen kokemuksensa ja mielipiteensä pohjalta, niin ei saakaan tehdä.
Ruotsin kieli on osa suomalaista historiaa ja kulttuuriperintöä, olemme paljon tekemisissä pohjoismaiden kanssa ja moni käyttää ruotsia työelämässä usein. Minusta ruotsin kielen poistamiseen kouluista ei ole erityistä syytä. Toki käytäntöjä voidaan muuttaa joustavammiksi, mutta en oikein ymmärrä tätä vouhkausta kuin ruotsi olisi kauhea peikko.
On se peikko, sillä kansan kielitaito on hirmuisen yksipuolinen! Se alkaa olla oikeasti ongelma, että ei löydy enää kuin englannin osaajia.
Historian vuoksi ruotsia ei ole syytä lukea, sillä ruotsin kielen avulla sorrettiin pitkään suomenkielisiä (ja itse asiassa edelleen). En halua kunnioittaa tällaista pakollisella ruotsin opiskelulla. Se olisi yhtä irvokasta kuin olisi pakkovenäjä nyky-Virossa.
Pohjoismaiden yhteistyökieli on nykyään englanti. Ruotsalaiset itsekin puhuvat englantia tanskalaisten ja islantilaisten kanssa.
Itse olen ollut töissä firmassa, jolla oli jatkuvaa yhteistyötä Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Kukaan ei osannut siellä ruotsia! Ja hyvin hommat sujui. Englanti on yritysten yhteinen kieli tänä päivänä.
Jos sinä koet ruotsin tärkeäksi, niin sinä pistät muksusi ruotsin tunneille. Mutta jos naapurisi kokee vaikka saksan tärkeäksi, niin miksi hän ei saisi laittaa muksuaan saksan tunneille ruotsin sijaan? Miksi haluat tuputtaa omat näkemyksesi naapurin lapselle?
että miksei se naapuri voisi mennä tarpeelliseksi kokemalleen saksan tunnille? kai siellä koulussa saksaakin voi opiskella?
Ruotsin kieli nyt vaan on sellainen "perkele", että sitä ei vaan valita. En olisi minäkään valinnut aikanani. Joten olen todella iloinen, että se oli pakollinen kieli ja että minulla on se taito nyt olemassa.
Ja kun se naapurikaan ei voi tietää, mitä hänen lapsensa tarvitsee aikuisena työelämässä. Ihan kuin ei mun vanhemmatkaan. Ei ne olis pistäneet mua sinne ruotsin tunnille...
Mikä teitä pakkoruotsin vastustajia oikein riivaa? vastustatteko myös pakkomatikkaa ja pakkoäidinkieltä ja pakkohistoriaa? Kyllähän nekin voi ottaa valinnaisena...
alkunsa siitä, koska perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana hääräilee folktingetin varapuheenjohtaja.
Mutta kuten oikeusministeri totesi, perustuslaki ei vaadi pakkoruotsia.