Mikä saa ihmisen kannattamaan pakkoruotsia?
On kovin vaikea ymmärtää, mikä saa yksittäisen ihmisen kannattamaan pakkoruotsia, sillä vaikka pakkoruotsia ei olisi, niin omille lapsilleen voisi silti valita koulussa sen ruotsin.
Eli mistä tämä kova tarve määrätä toisten lapsien asioista?
Kommentit (166)
Jos sinä koet ruotsin tärkeäksi, niin sinä pistät muksusi ruotsin tunneille. Mutta jos naapurisi kokee vaikka saksan tärkeäksi, niin miksi hän ei saisi laittaa muksuaan saksan tunneille ruotsin sijaan? Miksi haluat tuputtaa omat näkemyksesi naapurin lapselle?
että miksei se naapuri voisi mennä tarpeelliseksi kokemalleen saksan tunnille? kai siellä koulussa saksaakin voi opiskella?
Ruotsin kieli nyt vaan on sellainen "perkele", että sitä ei vaan valita. En olisi minäkään valinnut aikanani. Joten olen todella iloinen, että se oli pakollinen kieli ja että minulla on se taito nyt olemassa.
Ja kun se naapurikaan ei voi tietää, mitä hänen lapsensa tarvitsee aikuisena työelämässä. Ihan kuin ei mun vanhemmatkaan. Ei ne olis pistäneet mua sinne ruotsin tunnille...
Mikä teitä pakkoruotsin vastustajia oikein riivaa? vastustatteko myös pakkomatikkaa ja pakkoäidinkieltä ja pakkohistoriaa? Kyllähän nekin voi ottaa valinnaisena...
Ruotsin on yksi kieli tuhansien joukossa! Ei sitä voi verrata historiaan tai matematiikkaan. Oikeast, jos argumentit ovat tätä tasoa, niin tuntuu turhalta edes jatkaa keskustelua...
Miksi juuri ruotsin pitäisi olla pakollinen? Me olemme EU:ssa, jossa on paljon virallisia kieliä. Ei se, että jossain rannikolla puhutaan ruotsia ole sen kummoisempi asia kuin että Saksassap puhutaan saksaa. Globalisaatiota on haluttu ja sitä on saatu. Miksei tätä huomoida kielten opinnoissa?
Ruotsia varmasti valitaan jatkossakin. Sinunlaisesi laittaa lapsensa ruotsin tunneille, joten missä tässä on ongelma? Miksi et sallisi naapurillesi mahdollisuuta valita toisin?
Mikä teitä pakkoruotsin vastustajia oikein riivaa? vastustatteko myös pakkomatikkaa ja pakkoäidinkieltä ja pakkohistoriaa? Kyllähän nekin voi ottaa valinnaisena...
Minusta koulussa voisi olla enemmänkin pakollisia aineita. Se lisää yleistietoa ja sivistystä. Kaikki varmasti naureskelee ja kettuilee jenkkien sivistyksen puutteesta. Voi vaan miettiä, onko siellä koulujärjestelmä vähän liian valinnainen...
Minusta koulussa voisi olla enemmänkin pakollisia aineita. Se lisää yleistietoa ja sivistystä. Kaikki varmasti naureskelee ja kettuilee jenkkien sivistyksen puutteesta. Voi vaan miettiä, onko siellä koulujärjestelmä vähän liian valinnainen...
Ruotsissa on vain englanti pakollinen. Heikoimmat voivat valita toisen vieraan kielen tilalle englannin lisäkursseja!
Mitäs sinä kieliuskovainen sanot tästä?
Pitäisikö määrätä pakkosuomi Ruotsiin, koska eihän kielten osaamisesta koskaan ole mitään haittaa, eikä se ole mistään pois ja aina on helpompi oppia lisää kieliä ja onhan Suomi tärkeä kauppakumppani ja on sitä yhteistä historiaakin ja löytyy iso suomenkielinen vähemmistökin.
Ruotsinkieliset järjestöt syytävät poliitikoille rahaa, jotta nämä puhuisivat pakkoruotsin puolesta.
Itse vihaan pakkoruotsia ja parjaan sitä joka käänteessä ja toivon, että Persut tekevät siitä lopun.
MUTTA: jos jokin ruotsinkielinen järjestö alkaa maksaa minulle esim. 1000€/kk netto siitä hyvästä, että muutan mieleni, niin johan alan suu vaahdossa esitelmöidä kuinka elintärkeä kieli ruotsi on eikä sitä saa missään tapauksessa poistaa ja kuinka lastemme tulevaisuus on tuhoon tuomittu ilman sitä :-)
Jos sinä koet ruotsin tärkeäksi, niin sinä pistät muksusi ruotsin tunneille. Mutta jos naapurisi kokee vaikka saksan tärkeäksi, niin miksi hän ei saisi laittaa muksuaan saksan tunneille ruotsin sijaan? Miksi haluat tuputtaa omat näkemyksesi naapurin lapselle?
Minusta siinä oikeastaan se suuri ero. On ihan järkevää keskustella mahdollisuuksista muihin kielivalintoihin. Mutta jos pidetään vain älämölöä pakkoruotsia vastaan, vaikuttaa siltä ettei muita kieliä koeta vaihtoehdoiksi.
Minusta siinä oikeastaan se suuri ero. On ihan järkevää keskustella mahdollisuuksista muihin kielivalintoihin. Mutta jos pidetään vain älämölöä pakkoruotsia vastaan, vaikuttaa siltä ettei muita kieliä koeta vaihtoehdoiksi.
Kaikki kuulemani pakkoruotsin vastaiset kannanotot ovat painottaneet sitä, että ruotsin tilalla olisi sitten PAKKO lukea edelleen jotain kieltä.
Elinkeinoelämän keskusliitto vaati pakkoruotsin poistamista ihan siitä käytännön syystä, että työmarkkinoilla tarvitaan monipuolisempaa kielitaitoa ja ruotsin merkitys on koko ajan vähentynyt.
jossa sanottiin, että ruotsin osaamista vaaditaan usein vain vanhasta tottumuksesta, eikä sitä enää oikeasti tarvita työelämässä niin paljoa kuin joskus aiemmin.
no siis ihan yhtälailla kun "pakkoenglanti", "pakkokemia", "pakkomatikka"
en ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä ei joutuisi lukemaan maamme toista virallista kieltä. mikä siinä on vaikeaa. siellä koulussa luetaan paljon vähemmin hyödyllisiäkin aineita.minusta se on pieni paha ja osa siitä sitten hyötyy isona. ei ole iso juttu. paljon hankalampaa on monelle matikka ym.
olen vissiin omituinen kun ruotsin kieli ei aiheuta minussa mitään intohimoja suuntaan eikä toiseen. Ei niin minkäänlaisia. Opiskellaan sitä tai ei, ihan sama mulle.
Miksi juuri ruotsin pitäisi olla pakollinen? Me olemme EU:ssa, jossa on paljon virallisia kieliä. Ei se, että jossain rannikolla puhutaan ruotsia ole sen kummoisempi asia kuin että Saksassap puhutaan saksaa. Globalisaatiota on haluttu ja sitä on saatu. Miksei tätä huomoida kielten opinnoissa? Ruotsia varmasti valitaan jatkossakin. Sinunlaisesi laittaa lapsensa ruotsin tunneille, joten missä tässä on ongelma? Miksi et sallisi naapurillesi mahdollisuuta valita toisin?
NO mun mielestä pakkoruotsin lisäksi meillä pitäisi olla muitakin pakollisia kieliä. On ihan tyhmä, että ensimmäinen vieras kieli alkaa vasta 3. luokalla koulussa. Lapsilla olisi kapasiteettia oppia niin paljon aikaisemminkin kieliä. Tietty eri metodeilla...
Juu ollaan EU:ssa ja globalisoidutaan koko ajan. Tähän tarjoaisin ratkaisuksi sitä ylimääräistä pakollista kieltä.
Tosin suuri osa meistä suomalaisista asustelee silti kotoSuomessa ja työskentelee täällä. Kotimaassa sitä ruotsinkieltäkin tarvitaan. Ei tarvitse asua missään rannikkoseudulla. Ihan asun sisämaassa ja kommunikoin asiakkaiden kanssa (jotka sitten kyllä ovat eri puolilta Suomea, myös sieltä ruotsinkieliseltä rannikolta) sillä kielellä jota he haluavat käyttää.
en ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä ei joutuisi lukemaan maamme toista virallista kieltä.
Yrittäisit wallin jo ymmärtää, että englanti ei ole pakollinen aine ja pakkoruotsia ei voi verrata universaaleihin pakkoaineisiin kutem esim. matematiikka. Ja uskoisit jo, että kielen virallisuudella ja opiskelun pakollisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään.
englanti on pakollinen aine ala-asteella. ainakin useimmissa kouluissa. muita valinnaisia ei ole saatavilla.
SAMA kielivalikoima, josta sen kielen saa valita. Esimerkiksi seuraavat kielet venäjä, ruotsi, saksa, englanti ja ranska on mahdollista toteuttaa pienemmissäkin kunnissa. Ryhmiä voi yhdistää yhteen kouluun, opettaja kiertää eri kouluissa jne.
Miten varmistetaan, että opettajia riittäisi kaikenmaailman kielille ihan lukioikään saakka?
Jos ajatellaan, että lapset voisivat kolmannella (?) valita opiskelemansa kielen, joka saattaa olla mitä vaan, niin mistä saadaan sellaiset opettajat jotka pystyvät opettamaan saksaa, venäjää jne. jopa 9 vuoden oppimäärän?
Tässähän menisi myös yliopistojenkin kurssit uusiksi!
Lisäksi tuli mieleeni vielä, mistä saataisiin oppikirjat noille kaikenmaailman kielille? Ymmärrättekö mitä rahallista panostusta se vaatisi että lapset saisivat lisää vaihtoehtoja? Ei onnistu tässä taloudellisessa tilanteessa!
että kyseessä on hyvin itsekäs ja narsistinen henkilö. Koska MINÄ haluan lapseni opiskelevan ruotsia, niin kaikkien muidenkin on haluttava. Ja asiasta on turha edes keskustella, koska MINÄ olen kuitenkin oikeassa ja muut väärässä.
Mitään järkiperusteita pakkoruotsille en äkkiseltään tästä ketjusta löytänyt. Perusteita ruotsin opiskelulle mainittiin, mutta mitään sellaista, jolla voisi perustella jokaista koskevan ehdottoman pakon, ei mainittu.
myös sinänsä aivan sama. en siis kannata "pakkoruotsia" mutta minusta ei ole myöskään syytä muuttaa opintosuunnitelmia sen vuoksi että osa ihmisistä pitää sitä huonona. en ymmärrä miksi juuri ruotsi on toisille tullut niin vastenmieliseksi ja herättää niin paljon tunteita? muistan koulussa että useimmiten se oli juuri matikka ja fysiikka jotka saivat monen silmät pyörimään päässä =)
englanti on pakollinen aine ala-asteella. ainakin useimmissa kouluissa. muita valinnaisia ei ole saatavilla.
Mutta laki sitä ei määrää. Jos olisi riittävästi perheitä vaatimassa jotain muuta kieltä, niin mikään laki ei estä sitä. Voi valmistua vaikka yliopistosta, vaikka ei ole opiskellut päivääkään englantia.
Ruotsi on ainoa pakollinen vieras kieli suomenkieliselle. Tosin Suomessahan ei ole laissa määrätty mitään tiettyä vierasta kieltä, jota olisi pakko opiskella.
Siksi peruskoulu-uudistuksen yhteydessä ruotsin kielelle piti keksiä nimitys "toinen kotimainen kieli".
en ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä ei joutuisi lukemaan maamme toista virallista kieltä. mikä siinä on vaikeaa. siellä koulussa luetaan paljon vähemmin hyödyllisiäkin aineita.minusta se on pieni paha ja osa siitä sitten hyötyy isona. ei ole iso juttu. paljon hankalampaa on monelle matikka ym.
että kyseessä on hyvin itsekäs ja narsistinen henkilö. Koska MINÄ haluan lapseni opiskelevan ruotsia, niin kaikkien muidenkin on haluttava. Ja asiasta on turha edes keskustella, koska MINÄ olen kuitenkin oikeassa ja muut väärässä. Mitään järkiperusteita pakkoruotsille en äkkiseltään tästä ketjusta löytänyt. Perusteita ruotsin opiskelulle mainittiin, mutta mitään sellaista, jolla voisi perustella jokaista koskevan ehdottoman pakon, ei mainittu.
että hoh-hoijaa. Kuule ihan muutamakin perustelu tullut, mutta kun mikään mielipide ei kelpaa, koska se on sinun mielipiteesi vastainen. No kävisikö tämä syyksi:
jos jonkun valtion virallinen kieli on ruotsi, niin olisko silloin syytä, että se olisi pakollinen kieli myös koulussa? Ei visiin kelpaa sulle?
Viisaat ymmärtävät myös sen että ei ole järkevää että kaikki yli 5 miljoonaa suomalaista opiskelee ruotsin kieltä.
myös sinänsä aivan sama. en siis kannata "pakkoruotsia" mutta minusta ei ole myöskään syytä muuttaa opintosuunnitelmia sen vuoksi että osa ihmisistä pitää sitä huonona. en ymmärrä miksi juuri ruotsi on toisille tullut niin vastenmieliseksi ja herättää niin paljon tunteita? muistan koulussa että useimmiten se oli juuri matikka ja fysiikka jotka saivat monen silmät pyörimään päässä =)
Kannustaa! Sitä yritän tässä sanoa. Siis minähän asun itärajalla, ja olen täysin sitä mieltä, että pakkoruotsi pitäisi poistaa. Täällä on paljon suurempi tilaus venäjän osaajille. Mutta pahoin pelkään, että pakkoruotsin poistamisen sivutuotteena valinnaisten kielten opiskeleminen vähenee entisestään. Se on sääli. Ja itse asiassa uskon, että moni nuori tulee kohtaamaan tilanteita vanhempana, jolloin he toivovat, että heidän kieliskaalansa olisi vähän laajempi. Kaikessa ei tarvitse olla täydellinen, mutta kielten opiskelu ei voi koskaan mennä hukkaan. MINÄ uskon niin.