Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa ihmisen kannattamaan pakkoruotsia?

Vierailija
21.04.2011 |

On kovin vaikea ymmärtää, mikä saa yksittäisen ihmisen kannattamaan pakkoruotsia, sillä vaikka pakkoruotsia ei olisi, niin omille lapsilleen voisi silti valita koulussa sen ruotsin.

Eli mistä tämä kova tarve määrätä toisten lapsien asioista?

Kommentit (166)

Vierailija
1/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi muuten paha persu tulla ja syödä suihinsa.

Vierailija
2/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska rekrytoin valtiolla niin yksikään ei meille pääse ilman meidän keilipoliisin haastattelua ruotsiksi.

Oma lapsi pakkoruotsitettu ja menee tasan kielilinjaa eteenpäin ja työllistyy kielitaidottomia paremmin:)

persut ei pelota, ne on yhden kauden tähdenlentoja... tuhka jää kuten toni halmeestakin aikoinaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska rekrytoin valtiolla niin yksikään ei meille pääse ilman meidän keilipoliisin haastattelua ruotsiksi.

Oma lapsi pakkoruotsitettu ja menee tasan kielilinjaa eteenpäin ja työllistyy kielitaidottomia paremmin:)

persut ei pelota, ne on yhden kauden tähdenlentoja... tuhka jää kuten toni halmeestakin aikoinaan

Mutta miksi haluat määrätä toisten asioista? Voisit edelleen pakkoruotsittaa omat lapsesi, vaikka naapurin lapsi saisikin lukea ruotsin tilalla vaikka saksaa?

Vierailija
4/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uskon ensinnäkin, että ihmisillä on kapasiteettia oppia monia kieliä, eli se ei ole mistään pois. Ja lisäksi olen sitä mieltä, että kouluiässä ei vielä voi tietää, että mihin päätyy, ei siis kannata turhaan sulkea ovia.

Olin itse vuosia ruotsalaisessa yrityksessä töissä ja vaikka virallinen kieli olisi kuinka englanti, niin arvatkaa puhutaan kahvipöydässä englantia sen yhden suomalaisen takia. Onneksi oli pakkoruotsi ja perusteet takaraivossa, ruotsinpuhuminen tuli lopulta kuin itsestään.

Vierailija
5/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uskon ensinnäkin, että ihmisillä on kapasiteettia oppia monia kieliä, eli se ei ole mistään pois. Ja lisäksi olen sitä mieltä, että kouluiässä ei vielä voi tietää, että mihin päätyy, ei siis kannata turhaan sulkea ovia.

Olin itse vuosia ruotsalaisessa yrityksessä töissä ja vaikka virallinen kieli olisi kuinka englanti, niin arvatkaa puhutaan kahvipöydässä englantia sen yhden suomalaisen takia. Onneksi oli pakkoruotsi ja perusteet takaraivossa, ruotsinpuhuminen tuli lopulta kuin itsestään.

Mutta miksi haluat määrätä toisten lasten asioista, vaikka voisit edelleen määrätä omat lapsesi ruotsin tunneille?

Ruotsin tunnit on muiden kielten tunneista pois, tämähän on ihan selvä juttu.

Jos ei tiedä minne päätyy, miksi pitäisi kaikkien lukea juuri ruotsia? Esim. saksankielinen alue on paljon suurempi, joten saksahan voisi siinä tapauksessa olla parempi valinta.

Vierailija
6/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ruotsin ope ja täysin samaa mieltä siitä, että ruotsi saisi olla valinnainen kieli muiden joukossa.

Helpottaisi todnäk minunkin työtäni.

Vierailija
7/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska rekrytoin valtiolla niin yksikään ei meille pääse ilman meidän keilipoliisin haastattelua ruotsiksi. Oma lapsi pakkoruotsitettu ja menee tasan kielilinjaa eteenpäin ja työllistyy kielitaidottomia paremmin:) persut ei pelota, ne on yhden kauden tähdenlentoja... tuhka jää kuten toni halmeestakin aikoinaan

Mutta miksi haluat määrätä toisten asioista? Voisit edelleen pakkoruotsittaa omat lapsesi, vaikka naapurin lapsi saisikin lukea ruotsin tilalla vaikka saksaa?

Kukakohan saa parhaat paikat kun kielitaitoja vertaillaan....

t: valtion daami

Vierailija
8/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän sen näkee mitä pölvästejä nämä pakottajat ovat. Jos kerta mitään kapasiteettirajaa kielten opiskelulle ei ole, ja jokainen räkäkieli on opettelemisen arvoinen, niin laitetaan toki joka helkkarin kieli pakolliseksi.

Vai olisko kuitenkin, että se rajallinen aika ja rajallinen kapasiteetti voitaisiin käyttää oikeasti hyödyllisiin asioihin? Ruotsi ei ole hyödyllinen kieli, englanti on, ja sillähän ne neuvottelut ruotsalaisten ja suomalaisten välillä hoidetaan firmoissakin. Annetaan ihmisten valita, haluavatko he tuhlata aikaansa paskakieliin, joita ei kukaan edes puhu, vaiko universaalisti hyödyllisiin aineisiin, kuten matematiikkaan, luonnontieteisiin tai vaikka Office-perusteisiin.

Aika helkutin paljon tässäkin maassa säästyisi työaikaa, jos kouluissa opeteltaisiin Wordit ja Excelit valmiiksi. Vielä enemmän säästyisi, jos ihmiset osaisivat makroja ja scriptejä kirjoittaa, jottei tarvitsisi vuodesta toiseen sitä mekaanista helposti automatisoitavaa numeroiden ja tietojen pyörittelyä tehdä.

Vierailija
9/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruotsi on melko hyödyllinen kieli enkä koe tarvetta sen poistamiseen kouluista.

Vierailija
10/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helkutin paljon tässäkin maassa säästyisi työaikaa, jos kouluissa opeteltaisiin Wordit ja Excelit valmiiksi. Vielä enemmän säästyisi, jos ihmiset osaisivat makroja ja scriptejä kirjoittaa, jottei tarvitsisi vuodesta toiseen sitä mekaanista helposti automatisoitavaa numeroiden ja tietojen pyörittelyä tehdä.

Sivuhuomautuksena vaan.

Vierailija
11/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko ihminen on ruotsinkieliseltä alueelta, eikä ymmärrä, että muualla Suomessa on tärkeämpiäkin kieliä, kuten vaikkapa venäjä, tai toinen vaihtoehto on, että ihminen on ensimmäisen polven akateeminen, ja luulee pönkittävänsä omaa asemaansa 'sivistyneistössä'.

Vierailija
12/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on silti suomalaiselle sen verran hyödyllinen kieli, että jos vastakkain asetetaan pakkoruotsi tai täällä lietsottu ruotsiviha, valitsen ilman muuta pakkoruotsin.

Vierailija
13/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on silti suomalaiselle sen verran hyödyllinen kieli, että jos vastakkain asetetaan pakkoruotsi tai täällä lietsottu ruotsiviha, valitsen ilman muuta pakkoruotsin.

Vierailija
14/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko ihminen on ruotsinkieliseltä alueelta, eikä ymmärrä, että muualla Suomessa on tärkeämpiäkin kieliä, kuten vaikkapa venäjä, tai toinen vaihtoehto on, että ihminen on ensimmäisen polven akateeminen, ja luulee pönkittävänsä omaa asemaansa 'sivistyneistössä'.

Komppi tälle. Ja tämä "valtion daami" on TO-DEL-LA yksinkertainen. Siis kivat sulle, että lapsellasi on hyvä kielitaito. Selitähän vielä, miten se on PAKKOruotsin ansiota? Olisit varmaan kannustanut lastasi (jolla siihen kykyä ilmeisesti on) laajoihin kieliopintoihin, vaikka ruotsia voisi lukea valinnaisenakin...?

Toivottavasti muuten lapsesi kirjoittaa edes jotain kieltä paremmin kuin sinä.

Vierailija
15/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruotsi on melko hyödyllinen kieli enkä koe tarvetta sen poistamiseen kouluista.

Ei kukaan olekaan poistamassa ruotsia kouluista. Ainoastaan pakko poistuu, mutta edelleen kaikki halukkaat voivat lukea ruotsia.

Vierailija
16/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka koulusta se muilta poistuisikin. Soisin kyllä pakkoruotsin pysyvän. Minulle ainakin ruotsin osaamisesta on ollut hyvin paljon hyötyä ja iloa.

Myönnän olevani kotoisin paikasta, jossa kuulin ruotsia paljon, katsoin Ruotsin telkkaria ja minulla on Ruotsissa sukulaisia. Toisen polven akateeminen olen kuitenkin eikä mielipiteeni takana ole tarvetta pönkittää yhtään mitään.

Vierailija
17/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muiden uusien kielten opiskelussa. Suomen kielellä ei pitkälle pötkitä. Miksi se kieli ei olisi ruotsi (olihan se sentään pitkään tämän Suomi-nimisen alueen ainoa kieli, joten vaalitulosten perusteella voidaan vaikka olla isänmaallisia :D :D ). Ruotsin taidosta on paljon apua esim. saksan kielen opiskelussa.

Mutta ihan sama oikeastaan mulle, mikä kieli on ns. pakollinen, kunhan joku on vajukki-suomen lisäksi.

Vierailija
18/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka koulusta se muilta poistuisikin. Soisin kyllä pakkoruotsin pysyvän. Minulle ainakin ruotsin osaamisesta on ollut hyvin paljon hyötyä ja iloa.

Niin, mutta miksi haluat päättää muiden puolesta? Juuri tästä asenneongelmastahan tuossa aloituksessa oli kyse. Jos sinulle on hyötyä ja iloa ruotsista ja sinä voit laittaa lapsesi jatkossakin ruotsin tunneille, niin miksi ihmeessä haluat pakottaa naapurin lapset samaan muottiin?

Vierailija
19/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muiden uusien kielten opiskelussa. Suomen kielellä ei pitkälle pötkitä. Miksi se kieli ei olisi ruotsi (olihan se sentään pitkään tämän Suomi-nimisen alueen ainoa kieli, joten vaalitulosten perusteella voidaan vaikka olla isänmaallisia :D :D ).

Suomen alueella ei ole koskaan ollut enempää kuin noin 20% ruotsinkielisiä. Tällä hetkellä enää noin 5%.

Ja pakkoruotsin poistaminen ei todellakaan tarkoita kielten opiskelun vähenemistä. Kaikissa pakkoruotsin poistamista kannattavissa kannanotoissa on korostettu sitä, että edelleen pitäisi olla kaksi pakollista kieltä, mutta ne saisi valita koulun tarjonnasta.

Vierailija
20/166 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieltä tarvitaan Suomessa, jos haluaa valtion viran ja lisäksi myös useissa asiantuntijatöissä yksityiselläkin puolella. Jos ruotsin lukeminen ei ole enää pakollista, vain valveutuneiden perheiden lapset laitetaan lukemaan ruotsia ja näin he saavat jatkossa parhaat virat ja työpaikat.

Minulle kyllä sinänsä sopii ruotsin vapaaehtoisuus, saavatpa omat lapseni etumatkaa muihin nähden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän