Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua miten opiskelijoilla ei ole nykyään muka rahaa

Vierailija
08.04.2011 |

enää. Yleisöosastolla just joku valitti, kun yksiön vuokra on niin korkea. Kuka käskee asua yksiössä.

Yleensä näillä on ongelmana että he itse hankkivat kalliin asunnon eivätkä huoli opiskelijasolua tms. Pitää olla rahaa ulkonasyömisee, vaatteisiin jne

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suomalaiset nuoret kehtaavat valittaa ettei ole varaa opiskella yms. Paljonkos maksatte lukukausimaksuja?

Menkaa huviksenna opikelemaan Suomen ulkopuolelle ilman Suomen valtion avustuksia ja katsotaan kuinka akkia kipitatte takaisin kotimaahan opiskelemaan.

Miksei voi asua kimpassa ja jakaa vuokran? Eihan opiskelujen pitaisi kovin montaa vuotta kestaa?? Suomessa saa viela mahtavat ilta-ja yolisat duunissa, eiko. Kylla muutaman tunnin viikossa jaksaa tyoskennella. Lopettakaa valittaminen ja nauttikaa kaikista eduista joita saatte, koska niita ei monille tarjota. Vanhempanne ovat maksaneet paljon veroja etta saisitte hyvan tulevaisuuden.

Vierailija
2/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan täti selitti, että avopuolison kanssa asuessa voi saada asumislisää. Vuokra laitetaan puoliksi ja voit saada omaan puoleesi asumislisää. Monille tuttavilleni maksetaan asumislisää vaikka puoliso hyväpalkkaisessa työssä, joten älä viitti.

Se aika on mennyt jo vuosia sitten ohi; jolloin puolison tulojen perusteella ei saanut asumislisää.

Toki reilu 200e on pikkusen eri luokkaa kuin 505 mk jota sain aikanani opintotukea

asun avoliitossa ja saan opintotukea käteen noin 250 e/kk (korkeakoulu). Asumistukea en saa puolison tulojen takia. Tuosta sitten makselen omat henk.koht. laskuni ja osan ruoka- ja asumiskustannuksista. Ei todellakaan onnistu sen jälkeen mitkään ulkona syömiset tai bailaukset. Ja minä sentäs opiskelen ammattiin, ts. olen tuleva veronmaksaja toisin kuin kaikenmaailman elämäntapatyöttömät, jotka saavat tukia opiskelijoita enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota olemme pojan kanssa pohtineet, kun on nyt hakemassa Tampereelle opiskelemaan DI-tutkintoa. Kun opintoraha ja asumislisä on noin 500€/kk. Solun vuokra näyttää olevan noin 250€/kk. Jos siis sellaisen saisi.

Poika on kyllä tosi nuuka, ei polta juo eikä juurikaan liiku ravintoloissa. Mutta rahaa tarvitaan ruokaan, puhelimeen, nettiin, kirjoihin ym, matkoihin.

Vierailija
4/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusilta sukupolvilta puuttuu konkreettinen esimerkki säästäväisestä elämäntavasta ja nuukailusta. Laman lapsia täällä liikkuukin, köyhistä olosuhteista, mutta ympäristö ei millään tavoin tue säästäväistä elämäntapaa - täälläkin tunnutaan pitävän kimpakämppäilyä epäilyttävänä ja internettiä ja omaa puhelinta itsestäänselvyytenä.

Meidän aikamme suorastaan vaatii yksilöllisyyttä ja omistusta, mutta on se netti kouluilla ja kirjastoissakin. Puhelinkioskit sen sijaan poistettiin, käsittämätöntä.

Vierailija
5/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan täti selitti, että avopuolison kanssa asuessa voi saada asumislisää. Vuokra laitetaan puoliksi ja voit saada omaan puoleesi asumislisää. Monille tuttavilleni maksetaan asumislisää vaikka puoliso hyväpalkkaisessa työssä, joten älä viitti.

Se aika on mennyt jo vuosia sitten ohi; jolloin puolison tulojen perusteella ei saanut asumislisää.

Toki reilu 200e on pikkusen eri luokkaa kuin 505 mk jota sain aikanani opintotukea

asun avoliitossa ja saan opintotukea käteen noin 250 e/kk (korkeakoulu). Asumistukea en saa puolison tulojen takia. Tuosta sitten makselen omat henk.koht. laskuni ja osan ruoka- ja asumiskustannuksista. Ei todellakaan onnistu sen jälkeen mitkään ulkona syömiset tai bailaukset. Ja minä sentäs opiskelen ammattiin, ts. olen tuleva veronmaksaja toisin kuin kaikenmaailman elämäntapatyöttömät, jotka saavat tukia opiskelijoita enemmän.

En minäkään ole mitään asumislisiä saanut. Avoliitossa asun miehen kanssa, eikä hänellä ole niin kovin hyvät tulotkaan edes. Silti en koskaan mitään asumislisää ole saanut. Olen sen perään joskus kysellytkin eikä meillä ainakaan ole mitään "laitetaan vuokra puoliksi ja saat omaan osuuteesi asumislisää" järjestelyä tuntunut olevan.

Vierailija
6/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota olemme pojan kanssa pohtineet, kun on nyt hakemassa Tampereelle opiskelemaan DI-tutkintoa. Kun opintoraha ja asumislisä on noin 500€/kk. Solun vuokra näyttää olevan noin 250€/kk. Jos siis sellaisen saisi. Poika on kyllä tosi nuuka, ei polta juo eikä juurikaan liiku ravintoloissa. Mutta rahaa tarvitaan ruokaan, puhelimeen, nettiin, kirjoihin ym, matkoihin.

Vierailija
7/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi Jyväskylässä, Tampereella ja Helsingissä. Oman kokemuksen mukaan Jyväskylässä kalliimmat kuin treella, mutta tilastot on toista mieltä.

Opintoraha on pysynyt samana vuositolkulla, mutta muut kustannukset ovat nousseet rajusti. Ja kyllä opiskelijat köyhäilevät. Toiset jättävät syömättä ja ostavat kalliita kuteita, toiset ostavat luomua ja kulkevat vanhoissa vaatteissa. Toiset ottavat hyvällä omalla tunnolla lainaa, toiset raatavat töissä ja toiset yrittävät kitkuttaa sillä mitä on.

Se tonnikalakin on varmasti satoja prosentteja kalliimpaa kuin silloin "makaronia ja tonnikalaa" -aikana, sehän on helvetin kallista kalaa!

Monilla opiskelupaikkakunnilla on pakko ottaa vastaan joku kämppä vaan, sillä syksyisin asunnot on tosi kysyttyjä (ja vuokranantajien markkinat), jolloin voi olla pakko ottaa sellainen ei-niin-halpa yksiö, jotta saa katon päänsä päälle. Mekin otettiin syksyllä eka vapaa kämppä, mikä vastaan tuli, moneen näyttöön oltiin menossa, mutta ne kummasti vuokrattiin ennen näyttöä jollekin tutulle.

Ja jos jollekin opiskelijaruokailu on ulkonasyömistä niin sillä hyvä.. Me syödään yleensä kotona niin tulee halvemmaksi.

Mutta myönnän kyllä, että jotkut opiskelijat eivät osaa suhteuttaa vaatimustasoaan (elintasoaan) budjettiinsa. Uskallan kuitenkin väittää, että meitä köyhäilijöitä on enemmistö.

Vierailija
8/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa kun opiskeltiin. Toisaalta ei oltu myöskään kotona totuttu mihinkään ylelliseen, eli sikäli köyhäily oli helppoa.

Mutta ei ostettu uusia vaatteita kuin ihan pakon edessä, ulkona syömisestä ei unelmoitukaan jne.Sillä tavalla pärjäsi.

Nykyään pitäisi saada akikki ja heti, olla rahaa juhlimiseen, mutta lainaa ei suostuta nostamaan. Nämä on valintoja.

Vierailija
9/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oon kohta valmistumassa. Muakin hämmästyttää ne jotka laskee opiskelijan peruskuluihin yksiön. Ei se oo ainoa mahdollinen asumismuoto. Itse asun yksityisellä puolella solussa, jonka olen itse perustanut ja kämppikset olivat muuttaessaan ihan vieraita, mutta oon silti viihtynyt. Sen lisäksi että maksan alempaa vuokraa, niin säästän myös netissä ja sähkössä, kun ne jaetaan kolmelle.

Ainoa mikä mua harmittaa, on se että kaikki muut tuet on opintotukea huomattavasti suurempia. Työttömät saa ihan älyttömiä tukia, maahanmuuttajillakin riittää reilusti rahaa ja romanit saa vuodessa 500e hamerahaa. Opiskelijat on kuitenkin yhteiskunnan tuleva toivo, niin miksei heille voisi maksaa samaa kuin työttömälle tai antaa 500e vuodessa kirjoihin?

Mun mielestä lähinnä työöttömät saa ihan liikaa tukia, eikä opiskelijat liian vähän. Jos nuori pärjää noin 500e/kk. Niin miksei vanhempi, jolla on jo elämänkokemusta ja mahdollisuus tehdä töitä kun aika ei mee opiskellessa?

Vierailija
10/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon verkkokursseja, tehtäviä netissä, tehtävien palautuksia netin kautta jne. on mahdotonta tulla toimeen ilman omaa yhteyttä. En voi asua yliopistolla 24/7 ja usein atk-luokat on vielä varattuja silloin kun minulla olisi aikaa.

Usein myös tulee viime tingassa opettajilta sähköpostia jos luento on peruttu/siirretty toiseen saliin/luennolla tarvitsee olla läsnä/jne. Ei silloin paljoa auta että vasta päivällä yliopistolla pääsee nettiin tarkistamaan asian...

Ilman puhelinta taas on mahdotonta hakea töitä. Eikä siitä puhelimesta edes tule paljoa kuluja, jos ei soita. Minullekin lähinnä soitetaan ja itse soitan vain jos on pakko, joten en ymmärrä että opiskelijoiden kännyköitä pidetään luksuksena.

Siellä baareissa rällää ja tuhlaa vain osa opiskelijoista. Ne onnekkaat jotka ovat saaneet hyviä kesä- ja osa-aikatöitä, sekä ne joiden pappa betalar. Loput istuvat kotonaan illat ja koittavat keksiä jotain syötävää vaikka jääkaappi on tyhjä.

Uusilta sukupolvilta puuttuu konkreettinen esimerkki säästäväisestä elämäntavasta ja nuukailusta. Laman lapsia täällä liikkuukin, köyhistä olosuhteista, mutta ympäristö ei millään tavoin tue säästäväistä elämäntapaa - täälläkin tunnutaan pitävän kimpakämppäilyä epäilyttävänä ja internettiä ja omaa puhelinta itsestäänselvyytenä.

Meidän aikamme suorastaan vaatii yksilöllisyyttä ja omistusta, mutta on se netti kouluilla ja kirjastoissakin. Puhelinkioskit sen sijaan poistettiin, käsittämätöntä.

Vierailija
11/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla meni todella hyvin, jos rahaa jöi vuokran jälkeen 1000mk. Sillä maksoi kevyesti kuukauden ruuat puhelumet yms. ja kävi pari kertaa baarissakin.

Riittäsikö samaan nykyään 160€? Tuskin... (Ja jo silloin, työtön sai enemmän, kuin opiskelija...)

Vierailija
12/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kauempana keskustasta (Espoo, Vantaa, Helsingin lähilt) olevat solut eivät nykyopiskelijoille kelpaa. Itse asuin kahdessa eri solussa Vantaalla ja molemmista pääsi helposti Helsingin keskustaan. Myöskään yhteinen WC ja suihku eivät kelpaa nykyopiskelijoille, joten soluihin pitää tehdä kalliit kylpyhuoneremontit, jotka nostavat vuokraa.

Vierailija
13/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suomalaiset nuoret kehtaavat valittaa ettei ole varaa opiskella yms. Paljonkos maksatte lukukausimaksuja?

Menkaa huviksenna opikelemaan Suomen ulkopuolelle ilman Suomen valtion avustuksia ja katsotaan kuinka akkia kipitatte takaisin kotimaahan opiskelemaan.

Miksei voi asua kimpassa ja jakaa vuokran? Eihan opiskelujen pitaisi kovin montaa vuotta kestaa?? Suomessa saa viela mahtavat ilta-ja yolisat duunissa, eiko. Kylla muutaman tunnin viikossa jaksaa tyoskennella. Lopettakaa valittaminen ja nauttikaa kaikista eduista joita saatte, koska niita ei monille tarjota. Vanhempanne ovat maksaneet paljon veroja etta saisitte hyvan tulevaisuuden.

Kukin suhteuttaa tietenkin oman maan tilanteeseen. Nää samanlaiset argumentit nousee esiin esim. tasa-arvosta puhuttaessa (suomalaisilla naisilla ei ole oikeutta vaatia lisää palkkaa, koska jossain naisia ruoskitaan kuoliaakisi), ja niillä vain viedään huomiota pääasiasta. Onnea matkaan niille, jotka päättävät lähteä ulkomaille tutkintoa hakemaan, mutta ei se vie pois sitä faktaa, että kyllä Suomessakin opiskelevilla pitää olla oikeus sanoa se ääneen, jos opintorahaa on vain nakerrettu pois viimeiset 10 vuotta.

Vierailija
14/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä teidän viestejänne!

Ainakin Helsingissä hyvin moni opiskelija asuu kommuunissa. Ja jos joku asuu yksiössä, niin siihen voi olla useita syitä, eikä sitä pitäisi nykyaikana pitää minään "luksuksena", vaan ihan normaalina asumismuotona.

Opiskelijat eivät myöskään kaikki ole parikymppisiä sinkkuja, vaan osalla on esimerkiksi lapsia. Kai nyt tajuatte, ettei lapsen kanssa voi elää nollabudjetilla, vetää pelkkää kaurapuuroa ja makaronia ja jättää vaatteita ostamatta?!

Ja mitä noihin baareihin tulee, opiskelijoiden suosimissa baareissa saattaa olut maksaa euron tai pari, eli ei mikään suuri sijoitus. Toiseksi omista opiskelukavereistani suurin osa käy TÖISSÄ, joten tottakai siitä jää vähän enemmän käteen ja voi joskus syödä ulkona tai bilettääkin. Aika säästäväisesti silti kaikki elävät.

Elinkustannukset pääkaupunkiseudulla ovat aika korkeat, joten raha ei riitä, vaikka ottaisi lainaakin. Siksi töissä on pakko käydä. Useinkaan työpaikat eivät ole sellaisia, että voit valita itse työaikasi ja tehdä vaikka vaan sen muutaman tunnin iltalisineen viikolla, vaan töitä on enemmän - ja tällöin opiskelijat mieluummin sitten tekevät töitä kuin elävät velaksi.

Eräs läheiseni makseli vuosikausia opintolainaa takaisin toimeentulotuestaan, ja ei todellakaan ollut mukavaa! Hän kävi kyllä töissä, mutta palkka oli niin pieni, ettei riittänyt elämiseen, siksi sai myös toimeentulotukea. Hän totesi monta kertaa, että opintolainan nostaminen oli pahin virhe elämässä, koska se aiheutti usean vuoden helvetin. Vasta myöhemmin hän sai vähän paremminpalkatun työn - mutta jälleen opintolainan maksu kutisti tulot olemattomiin. Että ei se lainan ottaminen todellakaan aina kannata!

Vierailija
15/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kauempana keskustasta (Espoo, Vantaa, Helsingin lähilt) olevat solut eivät nykyopiskelijoille kelpaa. Itse asuin kahdessa eri solussa Vantaalla ja molemmista pääsi helposti Helsingin keskustaan. Myöskään yhteinen WC ja suihku eivät kelpaa nykyopiskelijoille, joten soluihin pitää tehdä kalliit kylpyhuoneremontit, jotka nostavat vuokraa.

Soluissa todellakin on nykyisin yleensä yhteinen wc ja suihku.

Mutta ajat muuttuvat. Joskus on ollut ihan normaalia, että opsikelija on asunut alivuokrahuoneessa tai jopa niin, ettei ole ollut omaa huonetta ollenkaan. Ei menneitä kannata haikailla, vaan opiskelijaasuntojen täytyy vastata nykyihmisen tarpeita.

Onhan edelleenkin ihan mahdollista asua solussa tai kommuunissa ja moni tekeekin niin. Mutta jos haluaa asua yksiössä, niin mitä sitten? Ihmisellä on oikeus valita. Ja yksiössä asuminen on nykyisin ihan normaalia, ei se ole mitään luksusta.

Ota huomioon, että opiskelijat ovat myös eri ikäisiä. On ihan eri asia asua solussa parikymppisenä kuin vaikka yli 30-vuotiaana opiskelijana.

Vierailija
16/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä, jotka ymmärtää opiskelijan arkea, kun niin paljon löytyy niitä, jotka ovat aina ihmettelemässä, miksi kummassa opiskelijat eivät tee niin kuin heidän nuoruudessaan tehtiin.

Vierailija
17/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs läheiseni makseli vuosikausia opintolainaa takaisin toimeentulotuestaan, ja ei todellakaan ollut mukavaa! Hän kävi kyllä töissä, mutta palkka oli niin pieni, ettei riittänyt elämiseen, siksi sai myös toimeentulotukea. Hän totesi monta kertaa, että opintolainan nostaminen oli pahin virhe elämässä, koska se aiheutti usean vuoden helvetin. Vasta myöhemmin hän sai vähän paremminpalkatun työn - mutta jälleen opintolainan maksu kutisti tulot olemattomiin. Että ei se lainan ottaminen todellakaan aina kannata!

Ja Kela avustaa pienituloisia koroissa.

Vierailija
18/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/103 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useamman kohteen, jossa kyseinen remontti on joko valmis tai tekeillä. HOAS:lla on ollut suuria vaikeuksia saada asukkaita Espoossa ja Vantaalla oleviin soluihin.

Tästä ketjusta huomaa myös, että nykyopiskelijat eivät koe soluasumista varteenotettavana vaihtoehtona, koska siinä joutuu asumaan "uppo-outojen" ihmisten kanssa.

Itse aloitin yliopisto-opiskelut 1998.

Vierailija
20/103 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja on aina ollut. Ei ennenkään ollut enempää käyttistä.

Eli käytännössä opintotukea ei ole nostettu kunnolla 15 vuoteen. Joku pieni korotus tuli tuossa taannoin, mutta sekin lähinnä pisara meressä.

Kuvaavaa minusta on, että minä sain aikoinani opintotukea 1520 markkaa, siis markka-aikana. Nyt korkeakoulussa opiskeleva tytär saa 298 euroa.

Elinkustannukset sitä vastoin ovat tässä matkan varrella nousseet humisten.

Tosin tyttäreni ei valita rahapulaa :), vaan paiskii opintojen lisäksi töitä.

Mutta on siis ihan höpön höpöä selittää, kuinka ennen pärjättiin niin hyvin opintotuella. Ei ennenkään nääs pärjätty ;-)