En tajua miten opiskelijoilla ei ole nykyään muka rahaa
enää. Yleisöosastolla just joku valitti, kun yksiön vuokra on niin korkea. Kuka käskee asua yksiössä.
Yleensä näillä on ongelmana että he itse hankkivat kalliin asunnon eivätkä huoli opiskelijasolua tms. Pitää olla rahaa ulkonasyömisee, vaatteisiin jne
Kommentit (103)
Toisella asteella. Korkeakouluissa vissiin vähän enemmän.
5
oli eri maailmasta kuin mitä se on nyt. Se on noussut sen jälkeen parikymppiä, muut kustannukset taas vaikka miten paljon.
En myöskään ymmärrä, että miksi juuri opiskelijoiden pitäisi asua kämpässä vieraiden ihmisten kanssa, parhaimmillaan jopa hankkia omalla rahalla lukko oveen, ja siitäkin pyydetään ihan järkyttäviä vuokria. Eri asia on, jos joitakin yhteisiä tiloja rakennetaan, mutta kannattaa miettiä vaikkapa oman vessan merkitystä tilanteissa, jos vatsatauti iskee.
Ja kalliit asunnot eivät todellakaan ole mikään pelkkä opiskelijoiden ongelma, vaan koko yhteiskunnan mädäntymisen ydin. Suuret vuokrat muodostavat ison osan elinkustannuksista ja pienituloisten osalta siirtyvät suoraan valtiolta vuokranantajille. Mitä tahansa voi pyytää, koska asuntoa tarvitsevia on aina enemmän kuin vuokranantajia. Enkä tarkoita, että keskusta-asunnon pitäisi olla halpa, vaan että keskustan ulkopuolelle siirryttäessä asuntojen pitäisi sijainnin mukaan halventua huomattavasti, ei vain sitä summaa, jonka joutuu sitten bussikortin hinnassa maksamaan takaisin.
paitsi ammattikoulussa opiskeleville alaikäisille.
Yksityisiä soluja toki on, mutta niitä on todella vähän.
AMK opiskelijana opintotuki+asumislisä on n.500e
Yksiöt maksavat 450-600e, solut 350-450e, kaksiot 600->
Lisäksi opintoja varten todellakin tarvitsee netin, koulussa ei ole siihen aina mahdollisuutta ja meillä on monia verkkokursseja.
Ilman puhelintakin pärjää nykysin aika huonosti, etenkin keikkatyötä tekevä.
Lisäksi on ihan kiva syödä ruokaa aina silloin tällöin :p
EN juo alkoholia, polta tai käytä muitakaan päihteitä. Ainoa tuhlaus on tuo pieni koira.
Ilman keikkatöitä ei todellakaan pärjäisi!
Tyhmää on se, että ilman töitä ei tule toimeen, mutta työnteko veloittaa sitten jaksamista koulussa sekä aikaa tehdä koulutöitä.
Itse olen kuitenkin ihan tyytyväinen tilanteeseeni. Ei ole varaa tuhlailla, mutta saan kuitenkin kaiken tarpeellisen :)
aasunut omillani jo muutaman vuoden ennen opiskelujen alkamista. Ei kyllä tullut mieleenkään että vaihtaisin HOASille asumaan, että luopuisin kodistani muuttaakseni soluun. HOASin asunnoissa on paljon rajoituksiakin, kantakaupungin soluissa, asunnoissa ja yksiöissä on rajattu asumisaika, usein aika lyhyt.
Miksi muuten ap ei ehdota, että opiskelijat muuttaisivat porukalla hellahuoneeseen tai alivuokraisivat jonkun sukulaisen keittiötä? Niin sitä tehtiin vanhaan hyvään aikaan.
aasunut omillani jo muutaman vuoden ennen opiskelujen alkamista. Ei kyllä tullut mieleenkään että vaihtaisin HOASille asumaan, että luopuisin kodistani muuttaakseni soluun. HOASin asunnoissa on paljon rajoituksiakin, kantakaupungin soluissa, asunnoissa ja yksiöissä on rajattu asumisaika, usein aika lyhyt.
Miksi muuten ap ei ehdota, että opiskelijat muuttaisivat porukalla hellahuoneeseen tai alivuokraisivat jonkun sukulaisen keittiötä? Niin sitä tehtiin vanhaan hyvään aikaan.
vaikka asuisi solussakin.
Ja esim. minä hain kauan aikaa töitä opiskelujen ohelle (esim. kaikki hampurilaispaikat, siivoaminen tms.), eikä työtä löytynyt.
Parhaiten sen huomaa koulujen parkkipaikalla. 80-luvulla harvalla opiskelijalla oli auto ja jos oli, niin kottero. Asuttiin soluasunnoissa ja syötiin makaronia ja tonnikalaa. Lomat vietettiin töissä.
Kiva jossain toisten nurkissa elellä. Ehkä jollekin sosiaaliselle tommonen asuminen sopii, mutta ei kiitos tämmöiselle rauhallisemmalle tyypille, joka tarttee omaa tilaa. Että sikäli kyllä vuokrasin opiskellessa mielelläni sen yksiön ja maksoin siitä vähän enemmän. Vähemmän rahaa jäi toki muuhun, mutta kun köyhästi eleli, kyllä sitä pärjäsi ilman lainaakin. Kesätyörahat meni aina säästöön ja sillä elettiin sitten koko seuraava lukukausi.
Me asutaan hellahuoneessa koko perhe =) =)
kanssa asunut 15 m2 kokoisessa soluhuoneessa, mutta kämppiksen kanssa en. Sen sijaan mun täti on asunut noin 60-luvulla, ja 70-luvulla hänellä oli 2 alivuokralaista keittiössään.
mun opintoraha + asumislisä oli 182 mk/kk ja solukämpän vuokra oli 384 eur/kk.
Opintolainaa nostivat silloin kaikki ja töissä käytiin aina kun siihen oli mahdollisuus.
Meilläpäin ei esimerkiksi ole soluasunto mahdollisuutta paitsi ammattikoulussa opiskeleville alaikäisille.
Yksityisiä soluja toki on, mutta niitä on todella vähän.
AMK opiskelijana opintotuki+asumislisä on n.500e
Yksiöt maksavat 450-600e, solut 350-450e, kaksiot 600->
Lisäksi opintoja varten todellakin tarvitsee netin, koulussa ei ole siihen aina mahdollisuutta ja meillä on monia verkkokursseja.
Ilman puhelintakin pärjää nykysin aika huonosti, etenkin keikkatyötä tekevä.
Lisäksi on ihan kiva syödä ruokaa aina silloin tällöin :p
EN juo alkoholia, polta tai käytä muitakaan päihteitä. Ainoa tuhlaus on tuo pieni koira.
Ilman keikkatöitä ei todellakaan pärjäisi!Tyhmää on se, että ilman töitä ei tule toimeen, mutta työnteko veloittaa sitten jaksamista koulussa sekä aikaa tehdä koulutöitä.
Itse olen kuitenkin ihan tyytyväinen tilanteeseeni. Ei ole varaa tuhlailla, mutta saan kuitenkin kaiken tarpeellisen :)
Parhaiten sen huomaa koulujen parkkipaikalla. 80-luvulla harvalla opiskelijalla oli auto ja jos oli, niin kottero. Asuttiin soluasunnoissa ja syötiin makaronia ja tonnikalaa. Lomat vietettiin töissä.
Me asutaan hellahuoneessa koko perhe =) =)
kanssa asunut 15 m2 kokoisessa soluhuoneessa, mutta kämppiksen kanssa en. Sen sijaan mun täti on asunut noin 60-luvulla, ja 70-luvulla hänellä oli 2 alivuokralaista keittiössään.
Oon asunut kahden kämppiksen kanssa suunnilleen ton kokoisessa soluhuoneessa, mutta mä olin silloin 16. Aikuisella iällä ei ole ollut haluja solu- tai kimppa-asumiseen, vaikka sitäkin olen muutaman kerran lyhyitä aikoja harrastanut.
Juuri näin, ei enää osata elää köyhästi
vaan kaikkia muitakin!
asun avoliitossa ja saan opintotukea käteen noin 250 e/kk (korkeakoulu). Asumistukea en saa puolison tulojen takia. Tuosta sitten makselen omat henk.koht. laskuni ja osan ruoka- ja asumiskustannuksista. Ei todellakaan onnistu sen jälkeen mitkään ulkona syömiset tai bailaukset.
Ja minä sentäs opiskelen ammattiin, ts. olen tuleva veronmaksaja toisin kuin kaikenmaailman elämäntapatyöttömät, jotka saavat tukia opiskelijoita enemmän.
vaan kaikkia muitakin!
Asutaan kotona parikymppisiksi ja pappa maksaa kaiken, sitten pitäisikin elintason säilyä samana ja kuitenkin tuloja ei ole kuin tuet ja lisät. Se on hyvä elämänkoulu nuorelle, näkee että rahan eteen pitää tehdä töitä.
vaan kaikkia muitakin!Asutaan kotona parikymppisiksi ja pappa maksaa kaiken, sitten pitäisikin elintason säilyä samana ja kuitenkin tuloja ei ole kuin tuet ja lisät. Se on hyvä elämänkoulu nuorelle, näkee että rahan eteen pitää tehdä töitä.
Onko sitten yleistäkin, että yli 20-vuotiaat asuvat vanhempiensa kanssa? Mä en tunne kuin 2 tapausta. Kaikki muut ovat lähteneet lukion (tai vastaavan) jälkeen kyllä pois kotoa, tai aiemminkin.
No pidetään vielä vuosi pari lukion jälkeen välivuosia ja asutaan vanhemmilla
Moni on kyllä pitänyt välivuosia, itsekin olen, mutta ei kyllä kukaan ole jäänyt vanhempien luo.
ei riitä ei,jotenki kummasti ne tuntuu riittävän baareissa notkumiseen,siis nehän on täynnä nuoria opiskelijoita,erityisesti amk opiskelijat haalarit päällään ovat jatkuvasti,usein keskellä viikkoakin juhlatunnelmissa......lisäksi vaatetta pitäisi saada ja ruokaa ei osata tehdä..
Ja on se opiskelijankin mukava pitää vaatteita yllään:) Kyllä Suomen pakkasissa paljaalla pyllyllä alkaa paleltua:D