En tajua miten opiskelijoilla ei ole nykyään muka rahaa
enää. Yleisöosastolla just joku valitti, kun yksiön vuokra on niin korkea. Kuka käskee asua yksiössä.
Yleensä näillä on ongelmana että he itse hankkivat kalliin asunnon eivätkä huoli opiskelijasolua tms. Pitää olla rahaa ulkonasyömisee, vaatteisiin jne
Kommentit (103)
Kun opiskelin ensimmäistä tutkintoani 90-luvun lopussa, asuin kaksiossa avomieheni kanssa. Silloinen opintotuki+asumislisäni olisi riittänyt maksamaan asunnon vuokran kokonaan ja vielä olisi jäänyt rahaa puhelinlaskuun.
Nyt kun opiskelen uutta alaa, ja asun kaksiossa avomieheni kanssa, ei opintotuki+asumislisä riitä lähellekään edes siihen vuokraan, jää reilu 100 euroa uupumaan.
Että näin kivasti se hintataso on muuttunut, ja meillä on vielä tämän kaksion vuokra kaupungin halvimmasta päästä, eikä asuta Helsingissä.
Netinkäyttöön sopivan tietokoneen taas saa vaikka ilmaiseksikin kun vaan huolii vanhan koneen.
Varsinkin pääkaupunkiseudulla ne ovat kalliita. Muualta löytyy sitten halvempia.
Nykyään on myös pakko olla tietokone ja netti. Opiskelija asuntoja ei muuten aina edes riitä kaikille.Kaikki kallistuu. Kun järjellä ajattelet, saat ihmetellä että miten opiskelijoilla on edes varaa opiskella.
mun kummityttö on nyt muuttamassa syksyllä muuttamassa opiskelupaikalle ja ei missään nimessä käy solu, kun pitää olla omaa rauhaa.
Ja ei missään nimessä voi muuttaa kauemmaksi, kun pitää olla kävelymatkan päässä.
Mä aikoinaan katselin paljon vaihtoehtoja, kun halusin vain merkonomiksi. Kotipaikkakunnalla ei ollut kuin lehmiä ja ala-aste, eli oli pakko muuttaa. Itse asiassa opo löysi koulun, jossa oli oppilaista pulaa, siksi ilmainen asuntola. Jokaisella oli aluksi kämppis, mutta koska kaikki eivät aloittaneetkaan koulua, saatiin nopeasti jokainen omat huoneet. 16 hengen kesken jaettiin vessat, keittiöt jne. Yleisöpuhelimella soitettiin ja pärjättiin. Kenelläkään ei ollut tietokonetta, käytettiin koulun omia koneita.
Ja jokainen nosti opintolainaa.
Nyt on tietenkin kaikilla pakko olla oma kännykkä, oma tietokone, no ei ne enää niin paljon maksakaan ja monta kertaa opiskeluasunnoissa on liittymä joko ilmainen tai hyvin halpa. Mutta tämä ihmetyttää ettei opintolainaa voi nostaa ja ei oteta mitään vanhaa vastaan. Mulla on esim Hackannin Savonia aterimet ja ei nämä ole oikein kivat, mä mielummin ostan nämä ja sama juttu kaikissa muissa. Pelkästään lakanoihin, asioihin, peittoihin jne menee taatusti yli tonni, kun ne vois saada ilmaiseksi jos vaan huolis.
Ja kun töissä olen aiheesta jutellut on sama juttu muuallakin.