Pitkään tuhdanneet odottajat
Kommentit (166)
Ei onnistunut lääkkeellinen tyhjennys. Pääsin yöksi kotiin ja aamulla takaisin. Katsotaan mikä on tilanne ja mahdollisesti tehdään kaavinta. Paljon lievempi vuoto ollut, kuin mitä menkoissa. Pari sidettä vaan on tarvinnut. Neljät lääkkeet annettiin, eikä ne aiheuttaneet muuta kuin järkyttäviä kramppailuja.
-Annique-
27.4 ihmettelin kun alko valkovuodon mukana tulemaan ruskehtavaa. soitin naistentautienpolille ja sanoin asiasta. sanoi vaan että maanantaina eli 2.5. Sitten alkoi 30.4 tulemaan verta ja soitin asiasta sunnuntaina päivystyksen taas. tarkistettiin asia 2.5 ja tuulimunaha se oli =( heti aloitin lääkkeellisen tyhjennyksen. maanantai oli yhtä tuskaa kun kivut alkoi. makoilin kippurassa lattialla ja itkin. soitin päivystykseen vaikka just oltiin rovaniemeltä tultu tarkistukselta. Tuskat oli aivan jotakin kauheita =´( nyt kun olen ottanut säännöllisesti 800 slow buranan ja 2x banadolin kerralla niin kipua ei paljoa ole ollut. 5 viikon päästä ois tarkistus onko tyhjentynyt. Toivotaan että enään ei tarvis mitään kaavintaa tehä =/ Vuotoa ei kovin paljoa enempää ole ollut mitä menkka aikaan minulla on tullut. Olen ottanut eilen neljä lääkettä ja tänään kaksi. Kivut on tosiaan pysyny kurissa noilla särkylääkkeillä. jos kipu pääsee yllättää niin menee pari tuntia että alkaa helepottaa. Lämmin/kuuma vesi alavatsalle on ihmeellinen kun se helpottaa kipua. olen todennu sen hyväksi =)
oho =O jäi kesken tuo alku xD siis sanoivat että "2.5 ollaan sitten viisaampia kun tarkistetaan onko tuulimuna". Noi särkylääkkeet sekottaa minun ajattelun ku joutuu ottaan niin paljon kipujen takia =/ saattaa olla lauseita kesken xD
Kamalia uutisia sekä Anniquelta että Annelta. Mä oon tosi pahoillani teidän puolestanne. Lohdutushali ja voimia jatkoon molemmille.
Odottelin eilen aamusta saakka pääsyä leikkaussaliin kaavintaan. Klo 14:15 pääsin vihdoin saliin. Olin ollut syömättä edellisillasta saakka, joten aika heikko olo alkoi olla, kun muutenkin olo oli surkea. Tunsin itseni niin epäonnistuneeksi, vaikka en olekaan voinut itse mitenkään vaikuttaa siihen että se oli tuulimuna. Enkä mitenkään olisi voinut sitä muuksi muuttaa. Toimenpiteen jälkeen alavatsaa särki, mutta sain suoraan suoneen voimakkaan kipulääkkeen ja kipu helpotti. Illalla pääsin kotiin ja kävin matkalla hakemassa kaikkea hyvää syötävää ja luettavaa kotiin, kun olen tämän päivän sairaslomalla. Tekisi mieli vajota maan alle. Tänä aamuna palasi kivut, mutta Buranalla helpotti. Vuoto on todella niukkaa. Kuulemma viikon verran vuotaa. Seuraavat menkat tulevat 4-6 viikon päästä. Silloin soitan gynepolille ja katsellaan mihin aikaan PAS ajoittuisi.
Ensin olin niin kiitollinen, että olen saanut kokea miltä onnistuminen tuntuu. En ole neljän vuoden yrittämisen aikana tehnyt yhtä ainutta positiivista raskaustestiä, enkä olisi uskonut kuinka mieletön tunne se on, kun vuosien epäonnistumisten jälkeen testiin tulee ne kauan kaivatut kaksi viivaa. Mutta nyt pelkään kuollakseni että tuulimuna uusiutuu, tai tulee kohdunulkoinen tai menee kesken. Mutta tietenkin kaikkein eniten pelkään, että en saa kokea raskautta enää koskaan uudelleen.
Kaveri lohdutti, että ei auta muu kuin ottaa vastaan se mitä elämässä tulee eteen ja pärjätä sen kanssa. Piristykseksi hän kutsui minut viikon päästä vauvansa ristiäisiin. Epäili vaan jaksanko lähteä, ihan niinkuin se ei henkisesti olisi mahdoton tehtävä, vaikka kuinka fyysisesti voisinkin mennä. Ko. vauva sai alkunsa ensimmäisestä yrityskierrosta sen jälkeen kun äiti oli pohdiskellut pitkään haluaako alkaa yrittää vai ei, että hän ei koe olevansa vielä valmis äidiksi. Puhuin hänelle vuonna 2003 että minulla on vauvakuume ja hän piti minua aivan hulluna ja sanoi että älä pilaa elämääsi, että lapsessa on kiinni loppuelämänsä. "Nauti nuoruudestasi, lapsia ehtii hankkia sitten myöhemmin."
Googletin mitä sairausloman syykoodi on sairauslomatodistuksessani: tuulimuna. Great! Eivät sitten yhtään voi käyttää hienotunteisuutta työpaikan suuntaan. Punktion sairauslomatodistuksessa ei lukenut mitään koodia, oli vain työkyvyttömyys ja aika kolme päivää.
Anteeksi tämä negatiivinen vuodatukseni. Oli vaan johonkin pakko saada purkaa.
-Annique-
ensin Anniquelle suuret pahoittelut tuulimunasta ja jaksamista pas odotteluun. Toivottavasti toivuit kaavinnasta hyvin.
Keskiviikkona on varhaisultra ja hirvittää kovasti ettei kaikki ole kohdallaan. Mikään ei tosin viittaa ongelmiin, mutta mieli ei ole tyyni.
Oireita on tullut lisää, pahoinvointi on alkanut ja pahentunut päivä päivältä, jonka tulkitsen hormoonimäärän kasvuksi. Masua juilii edelleen, mutta vähemmän, tosin housut kiristää.
Päiväunia oon tarvinnu usein, mitä en normaalisti tee ollenkaan.
No, pari päivää ja sitten ollaan viisaampia.
Nyytikki 6+2
uskaltaudun tuolta kuumeilijoiden puolelta.
Elikkäs mulla oli IVF:n punktio 18.4 ja siirto 21.4 ja plussa pärähti tikkuun. Ekat verikokeet oli normit ja sen jälkeen alkoikin vuoto. Koko viikonlopun olin aivan paniikissa että tässäkö tämä sitten oli eli menikö kesken ennen kun ehti kunnolla alkaakaan. Maanantaina sitten uudet kokeet ja niiden perusteella kaikki olisi kunnossa. eli nyt sitten rv 5+1 olisi kasassa. Varhaisultraan aika 23.5 ja eka neuvola-aika 30.5. Mulle siirrettiin kaksi alkiota, joten olisiko toinen sitten tullut pois tai sitten normaalia alkuraskauden vuotoa niin kuin klinkalta sanottiin. Mutta voitte varmaan kuvitella kuinka paniikissa olin. Varsinkin kun tämä on viimeinen hoitokerta mulla.
LA olisi kaiketi 10.1 ja synnytyspaikka naistenklinikka.
Joko teillä on ollut pahoinvointeja tai muuta outoa? Mua on tänään jotenkin oudosti pyörryttänyt, varsinkin jos nopeasti nousee ylös. Tosin tänään on ollut äkkiseltään aika kuumakin, hikkee pukkaa. Pientä kiristelyä nilkoissa ja pohkeissa ja mietinkin aloittaiskos magnesiumia syömään ettei kovin pahoja kramppeja tulis. Ei kai siitä haittaakaan ole.
Terkut vanhoille tutuille!
Evis ja pupunen rv 5+1
Oon seurannut sun jännäyksiä tuolta yrityspuolelta ja hieno homma että hormonit on hyvin nousussa ja raskaus etenee normaalisti! Peukutukset sulle että kaikki menis jatkossakin hyvin. :)
Pahoinvointi mulla meni seuraavalla kaavalla:
6+ huono olo
7+ todella huono olo
8+ huono olo
9+ vähän huono olo
9+ -viikkoa toki vasta hyvin vähän takana, että paha sanoa tarkasti, mutta vähenemään päin tuntuisi olevan tuo pahoinvointi, mikä on tosi kiva. Tänään sitten kuin pahoinvoinnin korvaajaksi mulle tuli flunssa :( . Eilen pyöräilin vissiin liian vähissä vaatteissa ja tänään sitten kurkku ja pää hullun kipeinä ja niin sairas olo että lähdin töistä kesken päivän. Lueskelin vähän että alkuraskaudessa saattaa aika helposti saada flunssan, olisi vissiin pitänyt ottaa selvää etukäteen ja mieluummin hikoilla vaatteet päällä eilen kuin vilustuttaa itsensä. :(
Nyt ei oo kovin hehkeä olo, mutta onneksi ei tosiaan enää kauheen pahaa oloa oo tähän kaveriksi. Oon kyllä tyytyväinen jos tuolla kolmen viikon pahoinvoinnilla selvisin, tuntui sekin jo pitkältä ajalta. :D
Mulla on tänään enää kolme viikkoa np-ultraan! Ihanaa kun aika kuitenkin menee vaikka pari viikkoa sitten se tuntui matelevan. Vähän jännittää että onko mahassa kaikki hyvin, varsinkin kun tuo huono olo on vähenemään päin, mutta yritän ottaa rennosti nyt sinne ultraan asti. Eihän tässä asioille kuitenkaan mitään voi, eli parempi yrittää olla stressaamatta.
Aurinkoisia kevätpäiviä toivottelee
- flunssainen Helja 9+0
Evikselle onnittelut plussasta! Kiva saada tänne puolelle lisää porukkaa.
Kävin aamulla varhaisultrassa ja siellä ainokainen köllötteli ihan oikeassa paikassa, sydän kovasti pamppaillen :D
neuvola on ensi viikolla, katsotaan tuleeko taistelua viikoista kun lyhyt kierto ja klinikka laskee hedelmöittymisestä, mutta neuvola pitää tiukasti kiinni menkoista laskemisesta. Hoitaneen lääkärin ja ultran mukaan nyt on menossa 7+1 ja menkoista olis 6+4.
Nyytikki 7+1
Hiljaista on tässä pinossa...
Miten odottajilla menee?
Omaa napaa sitten:
pahoinvointia edelleen vaihtelevasti, mutta siedettävää.
Huomenna on eka neuvola ja np ultra kesäkuun puolivälissä.
Kovin on vieläkin epätodellinen tämä raskaus, vaikka varhaisultrassa ainokainen siellä köllöttelikin ja oireet pysyy/lisääntyy.
Missä vaiheessa olette hankkimassa tarvikkeita ja mitä kaikkea on listalla? Itselläni kova hinku kaikkeen vauva tavaraan ja vaatteisiin, enkä ole onnistunut säilyttämään malttiani kaikin osin :)
Nyytikki 8+1
vielä en uskalla liittyä seuraanne, mutta ehkä hetken kuluttua. Meille tehtiin PAS 4.5 ja tein kotona plussan jo perjantaina pp 9. Kävin maanantaina verikokeessa ja siinä hcg 108 pp 12. Vielä en uskalla iloita, mulla on takana kaksi alkuraskauden km molemmat viikolla 5+. Nyt kiinnostaakin mikä teillä muilla oli toi hcg arvo jos verikokeessa kävitte?
Emma ja tiitiäiset pp 14 tai rv 4+1
Ihanaa että tulee lisää tuhdanneita odottajia! ? Kun tuntuu että uskallat listautua niin laita itsestäsi tietoja niin lisään sinut sitten. :)
Ja nyytikille: joo, tosi hiljainen on ollut tämä pino. Mä oon pari kertaa tässä välissä käynyt kurkistelemassa, mutta ei ole sitten ollut oikein mitään sanottavaa kun kukaan muukaan ei kirjoittele. Nyt voisin kuitenkin päivittää "pahoinvointikalenteriani":
6+ huono olo
7+ todella huono olo
8+ huono olo
9+ huono olo
10+ huono olo
Turha toivo oli siis se, että silloin 9+ viikolla olisi jo vähentynyt pahoinvointi, sen yhden päivän tuntui paremmalta ja sitten se palasi ihan samanlaisena. :( No se hyvä puoli tuossa huonossa olossa toki on, että se saa uskomaan että kaikki on hyvin mahassa. :)
Tarvikkeita en oo vielä ostanut, vaikka oonkin kyllä haaveillut ja selaillut netistä vaatteita ja kestovaippoja yms. Yks kaveri lupas tuoda mulle laatikollisen vauvanvaatteita käyttöön ja äitikin jo innostui että kunhan seuraavan kerran menen käymään niin kaivetaan mun vanhoja vauva-vaatteita varastosta ja saan ne sitten mukaan. Ihan kiva kyllä kun muutkin on tästä tulokkaasta innoissaan kuin minä. :)
Mun vanhemmat on kyllä olleet TODELLA innoissaan. Ne tiesi meidän yrityksestä jo joskus melkein vuosi sitten ja nyt ne on eläneet täysillä mukana tässä odotuksessa ja alkuraskauden jännityksessä. Tuntuu että niillä on vaikeampaa olla kertomatta tästä raskaudesta töissä ja sukulaisilla kuin mulla! :D Jotenkin niin symppistä kun ne on niin täpinöissään. ?
Mites teidän muiden vanhemmat on suhtautuneet? Tiesivätkö he jo yrityksestä vai kerroitteko vasta raskauduttuanne ja missä vaiheessa?
Kevätterveisin
-Helja 10+1
on tuo pahoivointi hassu juttu, itsellä tuo vaiva on tullut ja mennyt. Nyt on ollut pahoinvoinnin suhteen helppoja päiviä muutama ja heti mieleen nousee pelko että joku on vialla. Np ultraan on kuitenkin vielä noin kolme viikkoa.
Väsymyskin on vähän helpottanut, tosin flunssa on tullut tilalle. Rintojen oireet on ennallaan.
Voisko kaikki olla hyvin, vaikka pahoinvointi onkin helpottanut näin aikaisin... kääk!
Helja kyseli onko kerrottu kuinka laajasti. Me ei olla kerrottu vanhemmille vielä, odotetaan np ultraa. Muutama mun ystävä tietää, viisi ystävää. Välillä on ollut vaikeuksia töissä pitää asiaa salassa, mutta syksyllä kesälomien jälkeen on työpaikan vuoro.
Nyytikki 8+6
Eli selkeä plussa tuli testiin pp 14 viime perjantaina. Meille siis tehty nyt ensimmäinen PAS ja kaksi alkiota siirrettiin.
8.6. eka ultra, jossa näkee että kaikki on ok. Voi kuinka maltan odottaa sinne asti. Meillä ei tehdä verikoetta varmistukseksi ollenkaan, joten siksi vähän jännittää...
Soittelin tänään myös klinikalle, jossa PAS tehtiin, kun halusivat kuulla tuloksen myös. Ehdotti soittelemaan neuvolaankin pikku hiljaa... hui!
Juuri mitään oireita ei vielä ole, siksikin epäilevä olo. Menkkamaisia tuntemuksia n. kerran päivässä alavatsalla (ei siis kipua vaan lähinnä "painetta") ja välillä viluttaa. Nämä kuitenkin saattaa johtua lääkkeistä, kuten Emmakin totesi....
Ennuli
pp 17
(en uskalla rv:a vielä kirjata tähän, enkä toisaalta vielä tiedä kuinka se meillä lasketaan)
Meillä lapsen yrittäminen aloitettu heinäkuussa 2007. Yksityisellä oltiin maaliskuussa IVF:ssä josta nega nyt tehtiin 4.5 PAS, tämän hoidon jälkeen tein plussan siis jo viikko sitten lauantaina pp9, testit tehty myös pp 10 (plussa), 11 (plussa) ja 12 (digitesti raskaana 1-2) ja pp 17 (digitesti raskaana 2-3), ai miten ei mene jakeluun... Maanantaina pp12 kävin myös suunnitellusti verikokeessa ja silloin arvo 108. Tänään kävin meille vihdoin tulleella IVF suunnittelu ajalla omalla pkl:lla. Tässä siitä käynnistä sama teksti jonka kirjoitin pitkän tuhdanneisiin kuumeilijoihin:
Omaa napaa:
"IVF-suunnittelukäynnillä" käyty ja onneksi niin. Lääkäri oli aivan ihana ja oli onnitteli plussasta, oli hyvillään, että tulin silti varatulle suunnittelu ajalle. Ultrasi ja kohdussa näkyi musta alue jossa oli pieni valkoinen piste, sanoi ettei enempää voi nyt vielä näkyäkään näillä viikoilla, tosi hyvältä kuulemma näyttää. Musta alue oli lapsivettä ja valkoinen pilkku oli alkio. Laittoi mut labraan tänään (soittelen tuloksia huomenna aamulla) ja uusi labra jo perjantaille. Ensi viikon tiistaiksi sain uuden ajan lääkärille jossa ultraa uudelleen, silloin kuulemma näkyy jo paremmin ja maanantaina vielä yksi hcg mittaus. Sanoi, että seurataan nyt niin uskallat jo iloita raskaudesta ja saat itselle rauhallisemman mielen. Voi, miten hyvä mieli tuli. Tämä lääkäri laski LA:n jotenkin edellisten menkkojen mukaan ja sanoi, että nyt ois rv 5+1.
Emma ja tiitiäinen(/set) rv 5+1
Tosi kiva, että olet saanut varmuuden raskaudelle! Outoa kun meidän pkl:lla ei ollenkaan tehdä noita verikokeita! Olisiko tuossa ultrassa jo voinut näkyä kaksi alkiota, jos kaksi on kiinnittynyt?
Mietin tässä, että pitäisikö hakea vielä digitaalinen r-testi varmuudeksi ja/tai käydä yksityisellä verikokeissa. Noh, katsotaan nyt miten tämä etenee... Kaippa se on toisaalta pakko uskoa, että jotain tuolla mahassa tapahtuu, kun kerran se pp 14:n testi näytti plussaa!
Aika oireetonta edelleen, vain noita menkkamaisia alavatsatuntemuksia on ollut. Aamulla olin tuntevinani jotain kuvotuksen tapaista, mutta taitaa olla kuvittelua... Vähän tuntuu, että aineenvaihdunta olisi vähän kiihtynyt, kun nälkä tulee nopeammin/useammin, vaikka ihan samalla tavoin syön kun ennenkin. Taitaa olla kuvittelua tämäkin "oire".
Ennuli
pp 18
Ps. täällä on ollut keskustelua siitä, onko kerrottu raskaudesta ja kuinka laajalti. Ei olla vielä kerrottu kellekään, eikä varmaan kerrotakaan ennen kuin ultrasta saadaan varmistus asiaan! Toivottavasti ei tule mitään koskeita juhlia lähiaikoina, etten joudu juomattomuuttani selittelemään...
lääkäri meinas, että nyt näkyy vaan yksi, todennäköisempää siis se yksi alkio, mutta ei vielä varmasti voi sanoa. Ensi viikolla varmaan viisaampi senkin suhteen. Mehän oltiin siellä yksityisellä hoidoissa ja olen kyllä tosi positiivisesti yllättynyt, että oman pkl:n lääkäri määräsi kaikki voi hcg mittaukset ja kaksi kertaa vielä ultraakin. Ei tarvitse nyt onneksi sitten maksaa varhaisultrasta yksityiselle. Voithan sä hakea sen digitaalisen testin, tais maksaa 12€ ja ainakin mua rauhoitti kummasti nähdä se 2-3viikkoa. Toki kaikilla erittyy hormoonia erilailla virtsaan ja kuulemma toikin testi voi näyttää viikkoja liian vähän, se ei sitten anna ainakaan mielenrauhaa, päinvastoin. Soitin tänään aamulla pkl:lle ja hcg oli noussut 2481!!!! Ihanaa, tää on niin uskomatonta aina vaan, ehkä mä sit uskon, kun alkaa maha kasvaa, sitäkin saa tosin varmaan tovin odotella, mulla on taaksepäin kallistunut kohtu joten ei varmaan näy kovin äkkiä. Mulla on kanssa Ennuli koko ajan nälkä, ehkä vähän huonoa oloa ajoittain, en oo ihan varma... Noi lääkkeet sotkee... Me ei myöskään olla kerrottu vielä kenellekkään, anoppi tietää hoidoista ja sille pitää ehkä kertoa ensi tiistain jälkeen jos siellä ultrassa kaikki hyvin on. Tää on Ennuli vähän huonoa aikaa noiden kosteiden juhlien suhteen, toivotaan ettei sun tarvitse hirveästi selitellä... oletko ajatellut muuten mennä varhaisultraan?
Ajattelin mennä ehkä tonne tammikuisiin odottajiin kanssa, kun täällä tuntuu olevan aika hiljaista...
Emma rv 5+2
Käyn edelleen kurkkimassa täällä teidän kuulumisia, kun kiinnostaa miten kaikilla teillä pitkään tuhdanneilla menee. :) Rv 7+0 kun olin siellä ultrassa, jossa todettiin tuulimunaraskaus, niin lääkäri sanoi että kohtu on kääntynyt suoraan. Mulla on myös ollut taaksepäin kallistunut kohtu. En nyt sitten tiedä kääntyykö se takaisin taaksepäin, vai jääkö suoraan. Mulle aikoinaan perhesuunnitteluneuvolassa sanottiin, että sitten tulevaisuudessa vatsa alkaa näkyä melko myöhään, kun kohtu on niin taakse kallellaan. Ihmettelin sitten suuresti, kun ultrassa sanoi että kohtu on kääntynyt suoraan. Eli tosi alussa jo kääntyi "oikeaan" asentoon.
-Annique-
tänään aamulla herättyäni menin vessaan ja pyyhkiessä tulee verensekaista valkovuotoa, tässäkö tämä nyt sitten oli? Voi ei.... Tiedän toki, että alkuraskauden vuoto on yleistä ja voi olla vaaratonta, mutta paniikki iski silti.
Annique, toivottavasti pääset pian takaisin tänne odotuspuolelle, kiva kuitenkin, että jaksat käydä täällä lukemassa kuulumisia. Mitenhän toi kohtuasia oiekin on, siis kääntyykö se aina raskaudessa suoraan? aika outoa, pitääpä kysyä lääkäriltä minnepäin minun kohtuni on nyt kääntynyt :D
Emma rv 5+3
olen surullinen puolestasi, että lopputulos on tuulimuna. Voimia tyhjennykseen, niin fyysistä kuin psyykkistäkin.
Omat oireet vahvistuvat, mutta silti pelko taustalla jyllää... viikon kuluttua on varhaisultra.
Nyytikki 5+4