Toisinaan tuntuu absurdilta, miksi kärsin lapsettomuudesta.
Tuntuu, että niin monet saavat lapsen heti halutessaan. Minä olen terve, urheilullinen, hoikka, tupakoimaton, raitis nainen, joka ei vaan millään saa lasta aikaiseksi samoilla ominaisuuksilla varustetun miehen kanssa. Joskus on sellainen olo, kuin tämä olisi jostain huonosta piilokameraohjelmasta. Nykyään jo suunnilleen naurattaa, kun joku narkomaani, alkoholisti, 40+, sairas tai ylilihava nainen tulee kerrasta raskaaksi. Kohtalo teki minulle julman käytännön pilan?
Kommentit (129)
Todella törkeitä vastauksia. Itse en ymmärtänyt ap:n viestiä niin, että hän olisi jollain tavalla "ylentänty itseään" vaan niin, että hän mietti, miksi joillekin suodaan lapsia ja toisille ei. Onhan se tietyllä tavalla kummallista, että joskus lapsia saavat helposti ne, joilla sen nykytietämyksen valossa pitäisi olla epätodennäköistä. Hyvä silti että saavat, ja ikävää että toiset eivät saa.
Todella kammottavaa on se, että täällä avoimesti pilkataan vaikeiden asioiden kanssa kamppailevaa kirjoittajaa, koska hön asetteli sanansa väärin.
Eihän urheilullisuus lisää hedelmällisyyttä jos normaalipainoisesta on kyse. Vaikutus voi olla päinvastainen. Säännöllinen fyysinen rasitus ennemmin häiritsee hedelmällisyyttä kuin parantaa sitä.
vain hiukan silmäillyt, ja itselle tuli mieleen, että aika ilkaeitä vastauksia...
Ihan tavallista on, että tuollaiset ajatukset kuuluvat surun/vaikean asian käsittelyyn. Eivätkö ap:n haukkujat ole kokeneet kriisejä elämässään?
Itse olen kärsinyt lapsettomuudesta. Se on kamalaa, se on musertavaa. Työssäni kohtaan jatkuvasti ihmisiä, joiden elämänhallinta on hukassa esim. päihteiden ja mielenterveysongelmien vuoksi. Täytyy myöntää, että välillä iski katkeruus, kun moni näistä ihmisistä tuli raskaaksi helposti, toistuvasti, eikä pystynyt siinä elämäntilanteessa lapsista huolehtimaan. Ei se tarkoita, että olisin pitänyt itseäni jotenkin parempana tai täydellisenä, mutta eiköhän ole inhimillistä tuntea välillä, että se on vaan niin väärin!
No, hoidoilla saimme lapsen, luomuna toisen. Tällä toisella on eräs synnynnäinen vamma. Tämänkin kriisin käsittelyyn kuului ajatus, että miksi juuri me, miksi juuri hän? Kenellekään muulle oikeasti pahaa tahtomatta tai itseä jotenkin parempana pitämättä.
Ei kai kukaan halua kriisejä itselleen...
Voimia ap!
liittää ihmisten ominaisuuksia (urheilullisuus, hoikkuus, ikä, tupakoimattomuus jne) siihen, onko heillä oikeus saada lapsia vai ei. Nythän tämä nousee ap:n viestistä voimakkaasti esille: koska ap on raitis, hänen mielestään jokainen joka ei ole raitis on jotenkin vähemmän oikeutettu lapseen kuin ap.
Ap:ltä on jäänyt huomaamatta se tosiasia, että ihmiset ovat ERILAISIA. Heillä on erilaisia ominaisuuksia myös fyysisesti mikä voi johtaa siihen, että läheskään kaikki eivät saa lapsia. Se että käsittää tuon jonkinlaiseksi piilokamerapilaksi, osoittaa että peilaa elämän moninaisuutta vain ja ainoastaan itsensä kautta. Toki niin voi tehdä, mutta sillä ei pitkälle tässä maailmassa pötkitä.
Sosiaalialalla työskennelleenä voi kertoa, että eivät nuo narkomaanit ja alkoholistitkaan pitemmän päälle lisäänny tuosta vain sormia napsauttamalla. Suurimmalla osalla ja heidän kumppaneillaan ovat terveysongelmat sitä luokkaa, että se on fyysisesti mahdotonta. Ehkä ihmisille on syntynyt tällainen käsitys koska mediassa usein kerrotaan tarinoita huostaanotetuista lapsista, joiden narkomaaniäiti ei kykene huolehtimaan heistä ja silti saa vielä yhden tai kaksi lasta lisää. Sitä kuvaa ei kuitenkaan pidä yleistää.
Sekin pitää muistaa, että elämä ei nyt suoranaisesti ole reilua. Jos vanhempasi eivät ole sinulle sitä opettaneet, olet jäänyt pahasti vaille jotakin. En tarkoita, että elämän pitäisi olla epäreilua vaan sitä, että joiltakin osin on syytä varautua ajoittain pettymyksiin ja opetella elämään niiden kanssa. Ap on saavuttanut terveyden, hoikkuuden, urheilullisuuden, tupakoimattomuuden ja raittiuden ja saanut ilmeisesti tavoittelemansa samanlaisen miehenkin. Niinpä on aika todennäköistä että jossain vaiheessa kaikki ei enää sujukaan ap:n toiveiden mukaan ja se on nyt sitten tämä lapsijuttu.
Se on vain elämää.
ehkäpä hän ei olekkaan täydellinen? EI, EI ole, vasta lapsi täydentää naisen. Se on sitä naiseutta ja hyvyyttä parhaimmillaan, ÄITIYS. Harmi,että sitä ei kohdallesi suotu. On se vaan niin täyttymyksellinen tila, olla ÄITI.
Mikä ihmeen pahuus sinussa asuu? Sinäkö olet äiti?? Minä säälin lastasi, säälin todella.
MIKÄ kohta aloituksessa oli niin vimmatun kavahduttava, että se kirvoitti kaikki AV:n ilkeimmät ihmiset kommentoimaan? Onneksi loppua kohti alkoi tulla enemmän vastauksia, jossa ap:n pointti ymmärrettiin, aloin jo menettää toivoani kokonaan.
Siis nimenomaanhan ap korosti vain niitä seikkoja, jotka todistetusti lapsettomuutta aiheuttavat, ja niiden suhteen hänellä ei "pitäisi" olla hätää. Lihavuus, päihteet yms. faktana heikentävät raskautumisen todennäköisyyttä. Vaikka ylipainoisetkin, huumeidenkäyttäjät jne. voivat saada lapsia. Puhutaan kuitenkin tilastollisista seikoista. Siis "paperilla" ap:n asiat ovat täydellisesti, mutta siitä huolimatta raskautta ei kuulu.
Myöskään tuon "naurattaa kun joku muu raskautuu" ei mun mielestäni ollenkaan tarkoittanut mitään ilkeää. Vaan sellaista hanskat tiskiin -meininkiä, "naurattaisi ellei olisi niin surullista". Eikä surullista siksi, kun joku ylipainoinen raskautuu, vaan surullista siksi, kun MINÄ EN RASKAUDU!
Että kenellähän sitä opittavaa elämästä on, teillä sivaltelijoilla vai realistisella ap:lla, tä??
Eikä kolahda mitenkään minuun; olen normaalipainoinen ja äiti, mutta kait mä sitten vaan olen niin paljon parempi ihminen kuin te tuomitsijat... :p
Ap, toivon oikein kovasti, että teillä vielä raskaus onnistuu. :)
Fakta kun on, että yleensä terveet elämäntavat edistävät raskaaksitulemista ja esim. ylipaino monesti heikentää hedelmällisyyttä. Ap vain kertoo, että hänellä näitä riskitekijöitä ei ole, joten hänellä ei pitäisi olla näistä tekijöistä aihetuvaa lapsensaantiongelmaa. Mistä sitten kiikastaa?? Sehän se varmasti lievää katkeruutta aiheuttaa, kun mitään syytä ei ilmeistesti (?) ole löytynyt.
Useat vastaajat höpöttävät Jumalasta ja kohtalosta. Että ap ei ansaitsisi lapsia kirjoituksensa perusteella. Ihanko todella ajattelette, että jokin suuri ohjailee sitä millaiseen perheeseen lapsi saa syntyä. Hei herätkää ja haistakaa jo hapatus! Onko lapsi ansainnut syntyä alkoholisti perheeseen? Tai narkkariperheeseen? Tai perheeseen, joka on tunnekylmä tai lapsia pahoinpidellään henkisesti tai fyysisesti? Perheeseen, jossa ei huolehdita edes lapsen perustarpeista?? Ei todellakaan elämä ole reilua tässäkään asiassa. Monet, jotka taatusti voisivat tarjota lapsille hyvän kodin, jäävät ilman lasta ja monet, joilla ei ole mitään eväitä vanhemmaksi, saavat helposti liudan lapsia.
Mikä sitten onkaan syy ja mikä seuraus tässä lapsettomuusasiassa...
Oliko äitisi iäkäs sinun saadessaan? Onko anoppi tupakoinut poikaansa odottaessaan?
Oletteko maanviljelijäperheestä?
Monet hedelmällisyyttä alentavat tekijät löytyvät jo sikiöajalta.
etten saa millään työpaikkaa. Olen hyväkäytöksinen tavallinen suomalainen nainen. Silti en kelpaa kenellekään työntekijäksi. Vaan joudun elämään jatkuvassa niukkuudessa rahojen puutteessa terveyteni pikkuhiljaa rapistuessa.
Voimme vaan todeta, että kaikkea ei nähtävästi saa kukaan.
Olen hyväkäytöksinen tavallinen suomalainen nainen. Silti en kelpaa kenellekään työntekijäksi. Vaan joudun elämään jatkuvassa niukkuudessa rahojen puutteessa terveyteni pikkuhiljaa rapistuessa. Voimme vaan todeta, että kaikkea ei nähtävästi saa kukaan.
Miten sä tuolla tavalla YLENNÄT itsesi ja samalla halveeraat kaikki me muut jotka olemme työpaikan saaneet, luuletko olevasi parempi kuin me muut kun olet tavallinen ja suomalainen, lälläspyy, minä olen huonokäytöksinen ja silti töissä, kuinkas nyt suu pannaan...
/ironia päättyy
Niin, samalla laillahan tuonkin voisi kääntää niin, että tässä moititaan kaikki me, joilla työpaikka on olemassa. Vaikka mistään sellaisesta ei ollutkaan kyse.
Mutta sen tajusin, että sä olet ilkeä ihminen ainakin. Mulle monen vuoden työttömyys on kipeä paikka. Siksi otin sen esimerkiksi.
Luulen että suurin osa täällä käyvistä naisista on äitejä. Elämä on sellaista, että joku syntyy kauniina, jollain on kultalusikka perseessä, jollain luonnostaan isot tissit ja joku tulee raskaaksi kun vain näkeekin spermaa.
Ei voi muuta sanoa, kuin että uskomattoman ilkeitä ja typeriä ihmisiä täällä.
Minusta ap:n viestissä ei ollut mitään outoa ja ymmärrän hyvin miltä hänestä tuntuu. Ei ole itsensä ylentämistä, jos miettii, miksi henkilö joka parhaansa yrittää ei saa sitä, minkä muut saavat tuosta vain ja jopa vahingossa. Ihan luonnollisia mietintöjä minusta. Eihän tässä kukaan ole kieltämässä vanhempien tai hieman lihavampien naisten oikeutta tulla raskaaksi.
Elämä ei tosiaankaan ole reilua.
Millähän kapasiteetilla tuokin niitä mukeloitaan kasvattaa? Se joka sanoi luonnon suosivan idioottien lisääntymistä, on kyllä oikeassa. Ainakin tämän ketjun äitien vastausten perusteella.
ehkäpä hän ei olekkaan täydellinen? EI, EI ole, vasta lapsi täydentää naisen. Se on sitä naiseutta ja hyvyyttä parhaimmillaan, ÄITIYS. Harmi,että sitä ei kohdallesi suotu. On se vaan niin täyttymyksellinen tila, olla ÄITI.
Mikä ihmeen pahuus sinussa asuu? Sinäkö olet äiti?? Minä säälin lastasi, säälin todella. MIKÄ kohta aloituksessa oli niin vimmatun kavahduttava, että se kirvoitti kaikki AV:n ilkeimmät ihmiset kommentoimaan? Onneksi loppua kohti alkoi tulla enemmän vastauksia, jossa ap:n pointti ymmärrettiin, aloin jo menettää toivoani kokonaan. Siis nimenomaanhan ap korosti vain niitä seikkoja, jotka todistetusti lapsettomuutta aiheuttavat, ja niiden suhteen hänellä ei "pitäisi" olla hätää. Lihavuus, päihteet yms. faktana heikentävät raskautumisen todennäköisyyttä. Vaikka ylipainoisetkin, huumeidenkäyttäjät jne. voivat saada lapsia. Puhutaan kuitenkin tilastollisista seikoista. Siis "paperilla" ap:n asiat ovat täydellisesti, mutta siitä huolimatta raskautta ei kuulu. Myöskään tuon "naurattaa kun joku muu raskautuu" ei mun mielestäni ollenkaan tarkoittanut mitään ilkeää. Vaan sellaista hanskat tiskiin -meininkiä, "naurattaisi ellei olisi niin surullista". Eikä surullista siksi, kun joku ylipainoinen raskautuu, vaan surullista siksi, kun MINÄ EN RASKAUDU! Että kenellähän sitä opittavaa elämästä on, teillä sivaltelijoilla vai realistisella ap:lla, tä?? Eikä kolahda mitenkään minuun; olen normaalipainoinen ja äiti, mutta kait mä sitten vaan olen niin paljon parempi ihminen kuin te tuomitsijat... :p Ap, toivon oikein kovasti, että teillä vielä raskaus onnistuu. :)
Tuntuu, että niin monet saavat lapsen heti halutessaan. Minä olen terve, urheilullinen, hoikka, tupakoimaton, raitis nainen, joka ei vaan millään saa lasta aikaiseksi samoilla ominaisuuksilla varustetun miehen kanssa. Joskus on sellainen olo, kuin tämä olisi jostain huonosta piilokameraohjelmasta. Nykyään jo suunnilleen naurattaa, kun joku narkomaani, alkoholisti, 40+, sairas tai ylilihava nainen tulee kerrasta raskaaksi. Kohtalo teki minulle julman käytännön pilan?
Mua helpottaa ajatus siitä, että luonnon kannaltahan on parasta että mahdollisimman tyhmät lisääntyvät. Tällöin ei ole vaarana, että ihmiskunta kehittyy liian fiksuksi.
Että nimenomaan omahyväiset idiootit eivät lisäännyt. Eikä ihminen kovin älykäs voi olla, jos kuvittelee, että ylipaino tarkoittaisi sitä, että ihminen olisi tyhmä. Mutta itselleenhän saa toki valehdella, jos se omaa mahoa mieltä ja kehoa lohduttaa.
Ja tilastollinen tosiasiahan on, että kouluttamaton ja köyhä väestönosa lisääntyy eniten.
Mua helpottaa ajatus siitä, että luonnon kannaltahan on parasta että mahdollisimman tyhmät lisääntyvät. Tällöin ei ole vaarana, että ihmiskunta kehittyy liian fiksuksi.
Että nimenomaan omahyväiset idiootit eivät lisäännyt. Eikä ihminen kovin älykäs voi olla, jos kuvittelee, että ylipaino tarkoittaisi sitä, että ihminen olisi tyhmä. Mutta itselleenhän saa toki valehdella, jos se omaa mahoa mieltä ja kehoa lohduttaa.
Olette siis yhtä idiootteja kuin ap. No jos vaikka alleviivataan se kohta, joka saa viittuilemaan ap:lle:
Nykyään jo suunnilleen naurattaa, kun joku narkomaani, alkoholisti, 40+, sairas tai ylilihava nainen tulee kerrasta raskaaksi. Kohtalo teki minulle julman käytännön pilan?
Ymmärrättekö nyt paremmin? Tässä ei nyt surra vain sitä omaa lapsettomuutta, vaan selkeästi osoitetaan, että joku toinen ei omien ominaisuuksiensa takia ansaitsisi äitiyttä, vaan ap. ansaitsisi sen paremmin.
No kuten näemme, elämä opettaa.
T: Ylilihava, kolme kertaa kerrasta raskaaksi tullut nainen.
PS: Voisin mäkin tehdä avauksen, jossa mä kertoisin kuinka naurattaa kun terveysintoilevat kukkakepit hajoaa päästään, kun eivät raskaudu, vaikka tekevät mitä. Enhän mä siinä ap:lle naura, ihan yleisesti vaan. Miksi joku siitä voisi suuttua?
selkeästi osoitetaan, että joku toinen ei omien ominaisuuksiensa takia ansaitsisi äitiyttä, vaan ap. ansaitsisi sen paremmin.
Ei sairaitten ja narkkareitten tarvitsekaan lisääntyä.
[
[/quote]
Mikä ihmeen pahuus sinussa asuu? Sinäkö olet äiti?? Minä säälin lastasi, säälin todella. MIKÄ kohta aloituksessa oli niin vimmatun kavahduttava, että se kirvoitti kaikki AV:n ilkeimmät ihmiset kommentoimaan? Onneksi loppua kohti alkoi tulla enemmän vastauksia, jossa ap:n pointti ymmärrettiin, aloin jo menettää toivoani kokonaan. Siis nimenomaanhan ap korosti vain niitä seikkoja, jotka todistetusti lapsettomuutta aiheuttavat, ja niiden suhteen hänellä ei "pitäisi" olla hätää. Lihavuus, päihteet yms. faktana heikentävät raskautumisen todennäköisyyttä. Vaikka ylipainoisetkin, huumeidenkäyttäjät jne. voivat saada lapsia. Puhutaan kuitenkin tilastollisista seikoista. Siis "paperilla" ap:n asiat ovat täydellisesti, mutta siitä huolimatta raskautta ei kuulu. Myöskään tuon "naurattaa kun joku muu raskautuu" ei mun mielestäni ollenkaan tarkoittanut mitään ilkeää. Vaan sellaista hanskat tiskiin -meininkiä, "naurattaisi ellei olisi niin surullista". Eikä surullista siksi, kun joku ylipainoinen raskautuu, vaan surullista siksi, kun MINÄ EN RASKAUDU! Että kenellähän sitä opittavaa elämästä on, teillä sivaltelijoilla vai realistisella ap:lla, tä?? Eikä kolahda mitenkään minuun; olen normaalipainoinen ja äiti, mutta kait mä sitten vaan olen niin paljon parempi ihminen kuin te tuomitsijat... :p Ap, toivon oikein kovasti, että teillä vielä raskaus onnistuu. :)
[/quote]
Kyllähän me tiedämme, että jo alkeellisimmat käytöstavat vaativat haistattelua otsikkokentässä.
En ihan hirveästi lähtisi tuolla käytöksellä muita arvostelemaan.
Niin ja jos aloitus herättää näin paljon kuumia tunteita, silloin kannattanee oikein ottaa se silmä käteen ja katsoa ja syvällisesti miettiä, mikä mahtoi mennä pieleen. Että miksi ihmiset suuttuivat ja suhtautuivat noin ilkeästi.
Mulle ainakin syy on ihan selvä, jännä jos se jollekin on vielä arvoitus.
mitä pahuutta ihmisissä on. Millainen ihminen haluaa lyödä lapsettomuuden kriisissä olevaa ihmistä? Sellaisia ihmisiä jumala ei armahda vaan joutuvat helvetin tuleen. Esim nro16.