Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oi että oli surku katsella pieniä tarhassa

Vierailija
01.04.2011 |

Ja oma lapsi aloittaa myös. Siellä ne konttasivat ulkona kylmässä räkä poskella ja puvut huonosti kiinni ja korvat paljaina. Itku tulee kunen ole enää korjaamassa lapsen vaatetusta ja lohduttamassa. Onneksi sai olla kotona kuitenkin melkein kaksivuotiaaksi.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on todella totta niin sitten mä en tajua miten vanhempien voisi edes kuvitella pystyvän kyseenalaistamaan lastensa päivähoitoa.

Oikeastiko, päivähoitoa ohjaavat tahot ovat määränneet että hoitajien on valehdeltava siitä millaista päivähoidossa on?

Lapsillani ei ole pahaa sanaa sanottavana päivähoitopaikasta (paitsi nyt joskus jos "Kalle löi mua lapiolla päähän" tms, mutta ne ovat yksittäisiä asioita), mutta tajuan toki että lasten tietämys siitä mitä arjelta päivähoidossa ylipäänsä voi odottaa on hyvin puutteellinen. Ei voi odottaa että heiltä saisi monipuolista raporttia varhaiskasvatuksen onnistumisesta siltä osin.

Mutta ihan oikeasti, mitä me vanhemmat voimme tehdä, jos meidän kanssamme ei keskustella aidosti, vaan saamme kysymyksiimme vastaukseksi valheita? Kysyin jo aiemmin tätä mutten tullut vastauksesta hullua hurskaammaksi - minkä viestin kanssa minä voin lähestyä niitä päivähoitoalueen pomoja, jos saan hoitajilta pelkkää päivänpaistetta, mutta av:lla sanotaan ettei se ole totta, koska hoitajat eivät uskalla kertoa totuutta? Jos mä vetoan av:hen lähteenä niin mut nauretaan ulos.

Hoitajien tilanne ei todellakaan ole helppo.Asiallinen keskustelu päivähoidon puutteista ja niiden vaikutuksista lapsiin ei ole mahdollista koska päivähoitoa ohjaavat tahot eivät ole ymmärtäneet että tämä on hoitajien velvollisuus, ja ovat sen kieltäneet.

Vierailija
22/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät viihdy niin istuvat vaunussa. Räät kyllä pyyhitään ja vaatetusta korjataan. Ulkoilu on tärkeää, että lapset söisi paremmin ja nukkuisi päikkärit. Vaikka eihän ne taaperot tosiaan tuolla lumen ja jään seassa kauaa viihdy, ainakaan omani..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen päiväkodissa töisä pienten puolella ja on välillä tosi vaikeaa sopeuttaa alle yksivuotiasta päiväkodin rutiineihin. Kaikki tehdään mitä voidaan. Esim. meidän ryhmässä on kaksoset jotka tarvtseevat 3 kertaa päikkärit päivässä... + muut lapset oman hoitonsa tottakai, joten kyllä nämä pikkuiset "joutuvat" istumaan maassa hetkellisesti ja konttaamaan räkä poskella.. Ja Vannon että Jotkut lapset saavat jopa parempaa hoitoa meillä päiväkodissa kuin kotona.

Vierailija
24/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähtee itse opiskelemaan ? Pakkohan se on ammatti hankkia. Onko se itsekkyyttä ?

Mun yksivuotias viihtyy tarhassa hyvin. Hyvä ratkaisu meille molemmille. Ihmeellistä, että hyvinvointivaltion päiväkodeista maalaillaan jotain kauhukuvia ja "eläintarhameininkiä".

Miksi äitien pitäisi uharautua ja hoitaa jatkuvasti ypöyksin lapsensa ? Siinähän tulee hulluksi ja uupuu, jos ei saa elämäänsä muitakin virikkeitä.

Mä itse inhoan tällaisia fanaattisia päiväkodin vihaajia, jotka tuomitsevat muut äidit "huonoiksi". Kaikki eivät ole samanlaisia ! Jos sitä omaa sädekehäänsä haluaa kiillottaa hoitamalla kakaransa kotona, hehkuttamalla facebookissa tekemiensä kotitöiden määrää ja leipomaansa kääretorttua, niin ihan rauhassa.

Mutta miksi pitää syyllistää muita äitejä ?

Vierailija
25/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoon 10kk iässä ja heti sanottii että ihan pienimmät ei ulkoile ellei ole hyvä sää.. Mikä sopi mulle ihan hyvin!

Sattunu vissii surkea päiväkoti kohalle :( Nyt ollaan tosin oltu jo puolvuotta kotihoidossa ja ollaan vielä ainakin toiset kun on just pikkusisarus syntyny

Vierailija
26/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on todella totta niin sitten mä en tajua miten vanhempien voisi edes kuvitella pystyvän kyseenalaistamaan lastensa päivähoitoa.

Oikeastiko, päivähoitoa ohjaavat tahot ovat määränneet että hoitajien on valehdeltava siitä millaista päivähoidossa on?

Lapsillani ei ole pahaa sanaa sanottavana päivähoitopaikasta (paitsi nyt joskus jos "Kalle löi mua lapiolla päähän" tms, mutta ne ovat yksittäisiä asioita), mutta tajuan toki että lasten tietämys siitä mitä arjelta päivähoidossa ylipäänsä voi odottaa on hyvin puutteellinen. Ei voi odottaa että heiltä saisi monipuolista raporttia varhaiskasvatuksen onnistumisesta siltä osin.

Mutta ihan oikeasti, mitä me vanhemmat voimme tehdä, jos meidän kanssamme ei keskustella aidosti, vaan saamme kysymyksiimme vastaukseksi valheita? Kysyin jo aiemmin tätä mutten tullut vastauksesta hullua hurskaammaksi - minkä viestin kanssa minä voin lähestyä niitä päivähoitoalueen pomoja, jos saan hoitajilta pelkkää päivänpaistetta, mutta av:lla sanotaan ettei se ole totta, koska hoitajat eivät uskalla kertoa totuutta? Jos mä vetoan av:hen lähteenä niin mut nauretaan ulos.

Hoitajien tilanne ei todellakaan ole helppo.Asiallinen keskustelu päivähoidon puutteista ja niiden vaikutuksista lapsiin ei ole mahdollista koska päivähoitoa ohjaavat tahot eivät ole ymmärtäneet että tämä on hoitajien velvollisuus, ja ovat sen kieltäneet.

Alle kolmevuotiaiden laadukkaaseen ryhmähoitoon päiväkodeissa liittyy paljon haasteita.Vanhempien kuva siitä miten taaperoikäiset pärjäävät ja mitkä asiat hankalia ja miten aikuiset pyrkivät auttamaan ja tukemaan näitä kaikkein pienimpiä, ei ole riittävän selkeä.Tarvittaisiin aivan toisenlaista keskustelua taaperoikäisen kehitykseen liittyvistä tarpeista, ja siitä miten laadukas päivähoito pystyy vanhempien kanssa näihin tarpeisiin vastaamaan.Puuttuva ymmärrys ja dialogi on valitettavasti johtanut siihen että vanhempien on vaikeata hahmottaa taaperonsa arki.Tämä ilmenee yhä selvemmin myös tutkimuksissa joissa vanhempien käsitykset päivähoidon laadusta varsin jyrkästi poikkeaa päivähoidon ammattilaisten arviosta.

Vierailija
27/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähtee itse opiskelemaan ? Pakkohan se on ammatti hankkia. Onko se itsekkyyttä ?

Mun yksivuotias viihtyy tarhassa hyvin. Hyvä ratkaisu meille molemmille. Ihmeellistä, että hyvinvointivaltion päiväkodeista maalaillaan jotain kauhukuvia ja "eläintarhameininkiä".

Miksi äitien pitäisi uharautua ja hoitaa jatkuvasti ypöyksin lapsensa ? Siinähän tulee hulluksi ja uupuu, jos ei saa elämäänsä muitakin virikkeitä.

Mä itse inhoan tällaisia fanaattisia päiväkodin vihaajia, jotka tuomitsevat muut äidit "huonoiksi". Kaikki eivät ole samanlaisia ! Jos sitä omaa sädekehäänsä haluaa kiillottaa hoitamalla kakaransa kotona, hehkuttamalla facebookissa tekemiensä kotitöiden määrää ja leipomaansa kääretorttua, niin ihan rauhassa.

Mutta miksi pitää syyllistää muita äitejä ?

jos heidän elämästään ja kehityksestään ei olla riittävästi kiinnostuttu.

Osa lapsista sopeutuu isoihin päiväkotiryhmiin, osa ei ja eihän ne vanhemmat huonoja ole, jos töissä käyvät ja tuovat leipää kotiin.

Itse haluaisin jo kovasti töihin, jos työpaikkaa enää olisi, mutta samalla kyllä mietin, että päiväkoti on keinotekoinen ympäristö lapsen kasvulle. Puhutaan varhaiskasvatuksesta ja vertaistuesta, mutta lapsen elämän ei tosiaan tarvitse täyttyä suorittamisesta ja jatkuvasta samanikäisestä seurasta. Lapsen normaaliin arkeen pitäisi kuulua muutakin kuin jatkuvaa opiskelua ja leikkimistä keinotekoisilla leluilla keinotekoisessa kodissa. Lapsen elämä on parhaimmillaan myös seikkailua ja arjen iloja. Kotona voi hieman poiketa rutiinista. Äidin kanssa voi tehdä retkiä paikkoihin, minne isoa lapsilaumaa ei voi viedä. Perheen yhdessäolo ei kuormitu vain viikonlopulle, kun lapset ovat myös viikolla kotona. Lisäksi kotona ollessa lapset oppivat arjen töitä, lapsi voi auttaa ruuanlaitossa, tiskikoneen täytössä ja pyykkien levityksessä. Nämä asiat ovat myös varhaiskasvastusta. Kyllä siis perhehoidossa on ehdottomasti sellaisia hyviä puolia, joita ei ikinä voi saavuttaa päivähoidossa. Äidit voivat kuitenkin olla itse aktiivisia askartelijoita ja osaavat tarjota myös "varhaiskasvatukseen" liittyviä virikkeitä. Minusta ei pitäisi ehkä hakea niin paljon vastakkain asettelua, mutta sitä voisi miettiä, että miten nämä kaksi hoitomuotoa voitaisiin tuoda lähemmäksi toisiaan. Eli päiväkodista voisi tulla enemmän kodinomainen paikka ja kotona äidit voisivat myös saada materiaalia, jonka avulla voivat tarjota lapselleen ikään sopivaa virikettä.

Vierailija
28/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, vaikka hän pk:ssa onkin. Eikä siellä tarhassa mitään suoriteta. Ihan lasten ehdoilla mennään ja lelut ovat normaaleja lasten leluja, samoja kuin kotona. Pääosassa noin pienillä lapsilla on leikki ja perustarpeet.

t. 57

Vierailija
29/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien käsitykset päivähoidon laadusta varsin jyrkästi poikkeaa päivähoidon ammattilaisten arviosta.

kysyn että miten voisi ollakaan mahdollista että vanhemmilla olisi realistinen käsitys päivähoidon laadusta, jos heille valehdellaan joka päivä siitä millainen päivä heidän lapsillaan oikeasti on ollut? Ja että se on suorastaan vaatimus hoitajille - hoitajien on valehdeltava?

Oikeasti, eikö kellään sen järjestelmän sisällä ole sen vertaa selkärankaa että tämä keskustelu otettaisiin esille jossain muualla kuin av:lla? Kuten sanottu, vanhemmat eivät pitkälle pötki jos vain sanovat että nimettömällä nettipalstalla kerrottiin että te valehtelette ja teidän esimiehenne ovat käskeneet teitä valahtelemaan.

Vierailija
30/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina tullessani Helsinkiin käyn noutamassa lapsenlapseni milloin mihinkin aikaan päiväkodista. Ja kullakin kerralla ne pienimmät natiaiset ovat olleet hoitajien sylissä.

Joten ihmettelen suuresti, miksette tee valitusta, jos näette jossain lapsia laiminlyötävän? Ja jos olette itse sellaisessa päiväkodissa työssä, ihmetteln, miksette toimi toisin? Tai miten uskallatte tulla tänne kertomaan, kuinka laiminlyötte hoitovastuutanne.

Vierailija
31/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän lapset ovat paremmassa.

Sä luulet... Alalla työskentelevänä tiedän tuon ap:n viestin olevan realiteettia tarhassa kuin tarhassa...

Meillä päin yksityisissä tarhoissa on tarpeeksi hoitajia, koska kaupunki valvoo niitä. Kaupungin omissa tarhoissa sen sijaan ei ole sijaisia, jos vakkarit poissa...

Niin että niitä hyviäkin tarhoja on. Omin silmin nähty.

Vierailija
32/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, vaikka hän pk:ssa onkin. Eikä siellä tarhassa mitään suoriteta. Ihan lasten ehdoilla mennään ja lelut ovat normaaleja lasten leluja, samoja kuin kotona. Pääosassa noin pienillä lapsilla on leikki ja perustarpeet.

t. 57

Miten siellä päiväkodissa mennään taaperoikäisen ehdoilla?Kun ilmeisesti asiasta tiedät niin kerro tarkemmin.

Vierailija
33/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisinpa itseäni nyt hiukan epäselvästi. Tarkoitin, että lyhyille poissaoloille ei välttämättä palkata sijaisia ollenkaan...

Tiedän kuitenkin yksityisiä päiväkoteja, joissa on sijaiset lyhyillekin poissaoloille.

Vierailija
34/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inttää miten hyvin asiat on päiväkodissa alle 1,5-vuotiailla jne. Silti lähes kaikki pk:ssa työskentelevät pitävät kotihoitoa paljon parempana vaihtoehtona.

Itse olen laittamassa vuoden päästä silloin 1-vuotiaan päiväkotiin. Kauhistutta jo nyt ja itkettääkin. En millään voi uskoa, että hän tulee saamaan siellä yksilöllilstä huomiota ja syliä siinä määrin kuin toivoisin. Onneksi päivät tulevat olemaan hänelle lyhyitä eikä missään tapauksessa 5pvä/vko.

Vierailija
35/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien käsitykset päivähoidon laadusta varsin jyrkästi poikkeaa päivähoidon ammattilaisten arviosta.

kysyn että miten voisi ollakaan mahdollista että vanhemmilla olisi realistinen käsitys päivähoidon laadusta, jos heille valehdellaan joka päivä siitä millainen päivä heidän lapsillaan oikeasti on ollut? Ja että se on suorastaan vaatimus hoitajille - hoitajien on valehdeltava?

Oikeasti, eikö kellään sen järjestelmän sisällä ole sen vertaa selkärankaa että tämä keskustelu otettaisiin esille jossain muualla kuin av:lla? Kuten sanottu, vanhemmat eivät pitkälle pötki jos vain sanovat että nimettömällä nettipalstalla kerrottiin että te valehtelette ja teidän esimiehenne ovat käskeneet teitä valahtelemaan.

Vanhemmilta kaivataan aina aktiivisuutta päiväkodeissa.Jokainen vanhempi pystyy oman lapsen päiväkodissa toivomaan että saa riittävästi keskustella lapsestaan ja tämän arjesta.Tämä varmaan on se paras keino

Ei ole kyse siitä että pyydettäisiin ylhäältä käsin valehtelemaan, vaan ei vaan riittävästi kerrota asioista joista vanhempien olisi tärkeä tietää että ymmärtäisivät paremmin lapsensa päivähoitoarkea.

Vierailija
36/83 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennään taaperoikäisten ehdoilla. Jos joku ei viihdy ulkona, hänet viedään aikaisemmin sisälle. Jos joku ei nuku, ei ole pakko nukkua - ja jos joku nukkuu kahden päikkärit, annetaan nukkua.

Lapsille luetaan ja heidän kanssaan leikitään ja lauletaan. Heitä pidetään sylissä. Mielestäni mennään niin hyvin taaperoikäisten ryhmäläisten ehdoilla, kuin mahdollista.

Kyseessä kuitenkin lapsiryhmä, jossa asioita on aikataulutettava ja tehtävä yhtäaikaisesti.

t. 57

Vierailija
37/83 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkivät koko päivän kavereiden kanssa. Lapsen normaaliin arkeen pitäisi myös kuulua aikoja, joissa osallistutaan perheen arkeen. Käydään viemässä roskat, siivotaan, ollaan, keskustellaan, luetaan satuja ja jokainen tekee myös välillä omissa oloissaan jotain itselle mieluista. Ei ihme, että lapsista tulee joko syrjään vetäytyviä ja ahdistuneita tai ylivilkkaita höseltäjiä, koska heidän pitää kasvaa niin luonnottomissa olosuhteissa jatkuvan sosiaalisen paineen alla. Omaa tilaa ei ole ja huomiota saa varmasti vain sitä eniten vaativat. Aremmat eivät uskalla tuoda ajatuksiaan esille ja tulevat huomatuksi vain jos hoitaja sattuu huomaamaan lapsen olevan yksin omissa oloissaan. Ihmettelen kyllä äitejä, jotka hoitavat pienintä kotona ja pistävät vanhemmat hoitoon. Ainakin jos ovat hoidossa suurimman osan ajasta.

Vierailija
38/83 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennään taaperoikäisten ehdoilla. Jos joku ei viihdy ulkona, hänet viedään aikaisemmin sisälle. Jos joku ei nuku, ei ole pakko nukkua - ja jos joku nukkuu kahden päikkärit, annetaan nukkua.

Lapsille luetaan ja heidän kanssaan leikitään ja lauletaan. Heitä pidetään sylissä. Mielestäni mennään niin hyvin taaperoikäisten ryhmäläisten ehdoilla, kuin mahdollista.

Kyseessä kuitenkin lapsiryhmä, jossa asioita on aikataulutettava ja tehtävä yhtäaikaisesti.

t. 57

Kun olet äitinä taaperon kanssa kotona, kertoo tämä sinulle mitä taaperoikäinen tarvitsee ja mikä on taaperon ehdoilla toimimista.

Taaperoikä on voimia koettelevaa aikaa äidille.Lapsi on jatkuvasti menossa ja tutkimassa, haluaa tehdä kaikkea sitä mitä äiti tekee ja jos ei saa niin tulee raivarit. Taapero ei vielä mitään osaa mutta haluaa tehdä kaiken itse. Taaperon tunteet räiskyvät laidasta laitaan.Taapero tarvitsee jatkuvaa äidin läsnäoloa ja apua että taidot hiljalleen kehittyisivät. Kaikki äidit tiedämme miten voimia koettelevaa elämä taaperon kanssa on. Miettikääpä nyt sitten päiväkodin taaperoryhmää ja olosuhteita.

Yllä kuvattu taaperoikään kuuluva normaali käyttäytyminen ja siihen liittyvät tarpeet pitäisi olla päiväkodin ryhmässä yhtä lailla arkipäivää kuin kotona, vasta silloin voidaan puhua taapero ehdoilla toimimisesta ja taaperon yksilöllisestä huomioimisesta.

Menkääpä äidit lapsenne päiväkotiin ihan tutustumaan ja tarkkailemaan.Ei tarvita tutkimuksia eikä asiantuntijoiden lausuntoja,keneltäkään äidiltä ei voi jäädä huomaamatta että kolmen aikuisen mahdollisuudet tarjota 12 (usein jopa useammalle)taaperolla sitä yksilöllistä huomiota jota itse on kotona lapselle tarjonnut.Miettikääpä mistä kaikesta taaperonne jää paitsi, miettikää ihan oikeasti päiväkodin hoitajan kanssa älkääkä pistäkö lappuja silmille, kyse on kuitenkin lapsenne tulevaisuudesta.Eikä tässä todellakaan kannata taas nostaa keskusteluun että kun on pakko olla töissä ja lapsi vietävä hoitoon. Kyse ei siis siitä etteikö olisi pakko hoitoon viedä vaan siitä että sen voi tehdä lapsen ja itsen kannalta paremmin tai huonommin.

Vierailija
39/83 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..HUONO äiti. Näin on näreet!

Miksi just jos alle 3-vuotiaan??Miksei jos alle 6-vuotiaan esim...kukahan sen keksi et 3 vee alkaen tarha sit ei tee susta huonoa äitiä??Huono äiti voi olla 5-vuotiaallakin pölkky!

Vierailija
40/83 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsemme meni sinne 5-vuotiaana ja toki näen sen pienien tarhauksen aina, kun haen tyttöä ja nyt eskarilaisena saavat käydä hoitamassa pieniä pienten osastolla. (siis erikoislupa vain näille kilteille tytöille, ei kaikki saa) Tietenkään en ole näkemässä siellä pienten osastolla, mutta ei siellä kuulemma kukaan itke ja tytön mukaan ne istuskelee tätien sylissä aina. Minusta tuo on hieno idea, että annetaan eskareitten käydä leikkimässä/viihdyttämässä niitä pienimpiä, jos haluavat. Nehän on ihan pikkuäitejä, kun siellä touhuilevat. Ainakin meidän tyttö on kaverinsa kanssa tosi lempeä pienimmille ja melkein päivittäin käyvät siellä katsomassa vauvoja, pitämässä sylissä ja seurustelemassa.

Tosin edellisessä päiväkodissa oli hiukan tuota "räkä poskella ja puvut huonosti kiinni ja korvat paljaana" -ilmiötä. Lapsemme oli silloin pph:lla ja varahoito oli toisessa päiväkodissa. Siellä jotenkin oli vähän tylympää äkkiä katsottuna. Muistikuvat kyllä ihan yksittäisistä tapauksista ja mulle on enemmänkin jäänyt siitä "katkeruus", kun oli 2-vuotias laitettu ulos toukokuun alussa pelkissä tuulihousuissa. Sukkahousut ja housut oli jäänyt pois ja lapsi hytisi kylmästä pelkissä ulkohousuissa, kun haettiin. Seuraavana päivänä olikin sitten kipeä. Kyllä hoitajien pitäisi hiukan huolehtia. Mutta tää tosiaan sieltä varahoito-pk:sta ja voi olla, että sekin olisi ihan hyvä paikka oikeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän