Suomenruotsalaiset - miksi ne ärsyttävät teitä?
Olen miettinyt tätä niin monta kertaa. Olen itse suomalainen mutta en ymmärrä tätä keskustelupalstoilla vellovaa aihetta. Miksi kaikki suomenruotsalaiset ärsyttävät? Toiset sanovat että saavat enemmän kun suomalaiset, mutta en ymmärrä mitä saavat? Kyllähän ruotsinkieliset koulut ovat ihan samalla tavalla suomalaisille kun suomenruotsalaisille, kieli on vaan eri. Kyllähän suomenruotsalaiset voivat hakea myös suomenkilisiin kouluihin. Vai ärsyttävätkö ne vaan siksi että haluamme että he ärsyttävät?
Eli kertokaa mikä heissä ärsyttää ja miksi kaikki mitä he tekevät on niin väärin???
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset tavalliset kansalaiset ovat yleensä ihan mukavaa väkeä.
Poliitikoista ja eliitistä löytyy sitten kyllä muutamia öykkäreitä jotka lähettäisin saunan taakse.
Mulla on kokemusta sekä supermukavista suomenruotsalaisista että röyhkeistä öykkäreistä. Ovat oikeasti aika hajanainen joukko, vähän mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suomenkielisten on oltava kaksikielisiä mutta ruotsinkielisten ei.... Suomessa on osattava ruotsia mutta ei suomea??? Olen työssäni törmänyt umpiruotsinkielisiin joilla ei todellakaan ole edes auttavaa suomenkielen taitoa vaan heille on puhuttava ruotsia alueella jossa ruotsinkieliset eivät yleensä edes asu.....
Joka ruotsinkielisen koulun opinto-ohjelmassa on myös pakkosuomi!
Ei ole Ahvenanmaalla.
Ahvenanmaan väkiluku on vain 10% ruotsinkielisten koko lukumäärästä.
Ei suomenruotsalaisissa mikään ärsytä. Suomen kielipolitiikka sen sijaan ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noi vähän ku romanit. Satoja vuosia olleet täällä, mutta eivät ole sopeutuneet.
Sopeutuneet mihin? Suomenkielisten korkeampiin työttömyys-, rikollisuus- ja sairastelulukuihin vai?
Kenen tässä pitäisi sopeutua?
Vierailija kirjoitti:
Finlandssvenskarna irriterar mig inte. Jag är ju helt tvåsprokig efter grundskolan. Jag var född i Mellersta Finland, där ingen talade svenska, men har flyttat till Helsingforstrakten och alltid haft arbetsplats, delvis på grund av min skiklighet i flera språk.
Ja jos jotakuta hirmusti ärsyttää minun vääränkielinen kommenttini, niin haistakaa pitkä pee. Kielitaito on sellaista aivopääomaa, jonka valtio meille ilmaiseksi tarjoaa, ja jonka voi joko ottaa vastaan ja hyödyntää tai sitten asennevamman vuoksi jättää ottamatta vastaan ja kiroilla itsekseen omaa hölmöyttään. Kielitaidosta ei ole ikinä ollut haittaa työllistymisessä saati yksityiselämässä. Kummankin kotimaisen ohella osaan kolmea vierasta kieltä.
Toki ymmärrän niitä, joille äidinkielikin on ylivoimaisen vaikeaa lukea ja kirjoittaa: kun on pikkulusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Mutta idiootteja ei kai kovin monta prosenttia ikäluokasta ole, viime mittauksessa jopa kymmenen pintaan, mutta laskee se siitä.
Fa-aa-an också. Du kan gå och haistaa det digsjälv. Det är väldigt fint att alla i Finland lärar sig andra spräk än bara finska, men det är ju helt löjligt att det måste vara svenska. Även om man bor 5 km från Ryssland.
Ja kun sinua kovasti ärsyttää väärinkielinen kommenttini, niin kielitaito on erittäin hyvä asia. Olisi vaan vielä parempi jos opiskeltaisiin joitain oikeasti hyödyllisitä kieltä.
Ahvenanmaa lakkasi opettamasta suomea, kun on kuulemma tarpeetonta. Tukirahat kelpaavar silti....
Sitäkö ruotsinkieliset toteuttivat 1918, olivathan he innokkaimpia punaisten ampujia?