Suomenruotsalaiset - miksi ne ärsyttävät teitä?
Olen miettinyt tätä niin monta kertaa. Olen itse suomalainen mutta en ymmärrä tätä keskustelupalstoilla vellovaa aihetta. Miksi kaikki suomenruotsalaiset ärsyttävät? Toiset sanovat että saavat enemmän kun suomalaiset, mutta en ymmärrä mitä saavat? Kyllähän ruotsinkieliset koulut ovat ihan samalla tavalla suomalaisille kun suomenruotsalaisille, kieli on vaan eri. Kyllähän suomenruotsalaiset voivat hakea myös suomenkilisiin kouluihin. Vai ärsyttävätkö ne vaan siksi että haluamme että he ärsyttävät?
Eli kertokaa mikä heissä ärsyttää ja miksi kaikki mitä he tekevät on niin väärin???
Kommentit (147)
Vähänkö vanha ketju taas löydetty, liekkö aloittajakaan enää elossa?
Mutta joo, keskisuomesta ruotsinkieliseen rannikkokaupunkiin muuttaneena.
Eivät ärsytä pätkääkään nämä meidän ruotsinkieliset, aivan normaaleja ihmisiä ovat.
Johtuu stereotypioista. Moni luulee suomenruotsalaisten olevan parempaa eliittiä, jotka inhoavat suomenkielisiä. Suurin osa suomenruotsalaisista on kuitenkin ammatiltaan paljon vaatimattomampia, esim. kalastajia jne. Joitain suomalaisia taas ärsyttää kun joudutaan opettelee ruotsia jonkun muun kielen sijasta koulussa. He taas eivät ymmärrä, että ruotsi on yksi maailman helpoimmista kielistä oppia ja jos oppi ei siinä tartu, turha kuvitellakaan oppivansa esim. venäjää tai saksaa. Jotkut taas "vihaavat" heitä, koska on heikko itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Vähänkö vanha ketju taas löydetty, liekkö aloittajakaan enää elossa?
Mutta joo, keskisuomesta ruotsinkieliseen rannikkokaupunkiin muuttaneena.
Eivät ärsytä pätkääkään nämä meidän ruotsinkieliset, aivan normaaleja ihmisiä ovat.
Älä marise pönttövuoren alta tullut luuseri aloituksen suhteen äläkä halveeraa. Ilmiselvä narsisti :(
Ei ne nyt varsinaisesti ärsytä, mutta erittäin tylsää porukkaa. Ollessani pohjanmaalla meinasi kuolla tylsyyteen.
Liekkö uskonnollisuudela asiaan vaikutusta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä.. =) Naurattaa vaan ne stand up koomikkojen vitsit. Ainoa asia mikä ärsyttää ehkä vähän, että eivät suostu puhumaan suomea vaikka osaisivatkin.. esim. kaupassa. Kerran olin että "No en sitten osta mitään.." kun myyjä ei suostunut minua suomeksi auttamaan, ja niin tapahtui suuri ihme, hän osasikin suomea! =) Ja joo, suomi on kaksikielinen maa, eli pitäishän mun osata myös ruotsia, mutta tuohon aikaan se oli erittttttäin heikko ja muistaakseni vasta aloittanut sen opiskelun.. ei sillä että vieläkään hyvä ois =)))
mulla samanlainen kauppakokemus 😂😂👌
Suomenruotsalaiset tavalliset kansalaiset ovat yleensä ihan mukavaa väkeä.
Poliitikoista ja eliitistä löytyy sitten kyllä muutamia öykkäreitä jotka lähettäisin saunan taakse.
Keskiverto-suomenruotsalaisen mielestä heitä "sorretaan" jos pakkoruotsi poistuu.Suurin osa niistä on kaksikielisiä suomen suhteen.
Hämmästyin siitä, että Ruskeasuon siirtolapuutarhassa syrjitään suomenkielisiä. Aiheesta tuli juuri dokumentti. Googlettakaa, tästä aiheesta on puhuttu ennenkin. Nykypäivänä voi tapahtua tällaista?!
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisista käytännössä kaikki pääsee mukaviin sisätöihin koska kielen kääntämistä on niin paljon.
Ei kielenkääntäminen suomenruotsalaiselta välttämättä onnistu ihan noin vaan, tiedoksi sulle. Opiskele ja opi ruotsia sitten jos haluat sisätöihin ja mukavaan kielenkääntämishommiin. The door swings both ways, you see.
Eniten ehkä ärsyttää (ja huvittaa) niiden lempinimet. Jokaisella pitää olla lempinimi, tyyliin Kickan, Mickan, Titi, Suffe tai jotain muuta ällöä.
Tack och adjö.
Suomenruotsalaiset ihmiset eivät ärsytä minua. 700-vuoden jälkeen ruotsin kieli on Suomen kieli.
Jos joku ärsyttää, niin suomalainen kielipolitiikka ja kaksoisstandardit.
En ymmärrä, miksi ruotsista ei voisi tehdä Suomessa kotiseutukieltä, kuten ovat saamen kielet. Se vastaisi todellisuutta monella tapaa. Sellainen mahdollistaisi ainakin 2 asiaa: toisaalta kieltä vaalivat resurssit voitaisiin kohdistaa tukevammin tietyille alueille ja toisaalta alueet, joilla ruotsi ei koskaan ole saanut jalansijaa voisivat trendikkäästi diversifioida resursseja muihin asioihin.
Toimet ruotsin maanlaajuiseen tekohengittämiseen ovat ylimitoitetut. Missään muussa maassa ei n. 5,5%:n vähemmistökielen vuoksi käytetä yhtä paljon resursseja. Demokratian kannalta ongelmia tuovat mm. ylimitoitettu resurssienjako kansallisessa mediassa, oppilaitosten kielikiintiöt, ruotsinkielisten säätiöiden ja Folkhälsanin kielellisesti värittyneet rahavirrat ja kielipolitiikan vuoksi tapahtuvat erityisjärjestelyt julkisessa terveydenhuollossa.
Eniten ärsyttää se, että pikkuruisen vähemmistön takia kaikille yritetään opettaa ruotsia, joka sinänsä on Pohjoismaiden ulkopuolella täysin hyödytön kieli. Sitten kun olet sisämaassa kasvaneena opiskellut viimeisen päälle ruotsisi (todistuksessa 10 ja L) ja tapaat ensimmäiset suomenruotsalaisesi luonnossa tajuat ettei ne pirulaiset itsekkään osaa puhua ruotsia kunnolla. Jätte kiva vaan sullekin.
Lisäksi opiskelijakiintiöt ja sitä myöten helpompi pääsy jatko-opiskelupaikkoihin ärsyttää.
Kolmas niitti on se ärsyttävä iloisuus ja positiivisuus.
Vierailija kirjoitti:
koska vaativat asiakaspalvelua ruotsiksi, vaikka suomea osaisivat. Toinen syy on "bättre folk".
En ole koskaan vaatinut täysin umpisuomalaiselta asiakaspalvelijalta ruotsinkielistä palvelua, koska tiedän ettei siitä tule mitään. "Bättre folk" on täysin oma aivopierusi ja voit sen vapaasti antaa pyöriä siellä aivoissasi, ei se minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää se, että pikkuruisen vähemmistön takia kaikille yritetään opettaa ruotsia, joka sinänsä on Pohjoismaiden ulkopuolella täysin hyödytön kieli. Sitten kun olet sisämaassa kasvaneena opiskellut viimeisen päälle ruotsisi (todistuksessa 10 ja L) ja tapaat ensimmäiset suomenruotsalaisesi luonnossa tajuat ettei ne pirulaiset itsekkään osaa puhua ruotsia kunnolla. Jätte kiva vaan sullekin.
Lisäksi opiskelijakiintiöt ja sitä myöten helpompi pääsy jatko-opiskelupaikkoihin ärsyttää.
Sinua ärsyttää ettei ruotsinkielinen puhu kirjakieltä? Jep, jep. Millään ei sulla tule mieleen että myös suomen kieli vaikuttaa vahvasti Suomessa puhuttuun ruotsin kieleen? No et tietenkään voinut sitä kuvitella, koska luulit että kaikki ruotsinieliset puhuvat pelkkää ruotsia. Voi pyhä idioottimaisuus!!!!!
Että kehtaavatkin olla iloisia ja positiivisia ihmisiä, hyi hyi!
Sukulaisenikin aina sanoi, että "osaahan tuo puhua suomeakin" kun joku ruotsinkielinen sitten avasi suunsa suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ärsyttää ettei ruotsinkielinen puhu kirjakieltä? Jep, jep. Millään ei sulla tule mieleen että myös suomen kieli vaikuttaa vahvasti Suomessa puhuttuun ruotsin kieleen? No et tietenkään voinut sitä kuvitella, koska luulit että kaikki ruotsinieliset puhuvat pelkkää ruotsia. Voi pyhä idioottimaisuus!!!!!
Että kehtaavatkin olla iloisia ja positiivisia ihmisiä, hyi hyi!
Kävipäs tämä sitten tunteisiin. Huutista.
Hohoijajaa..
En nyt kertakaikkiaan ymmärrä tätä argumenttia. Joka päivä kun olen töissa, joka kerta kun olen omassa (suomenkielisessä) kaveriporukassa kaikki puhuvat vaan ja ainoastaan suomea, vaikka olen ruotsinkielinen. Ei ole edes tullut mieleen että tämä olisi ongelma. Miksi kaksi ruotsinkielisiä on pakko puhua (kökkö)suomea keskenään jos heillä on yhteinen äidinkieli? Miksi ihmeessä suomenruotsalainen kaveriporukka on pakko puhua suomea jos suomenkielinen on läsna, kun suomenkielisille porukalle ei tulisi edes mieleenkään että he puhuisivat ruotsia kun ruotsinkielinen on läsnä? Kunnioitus on kaksisuuntainen katu.
Jos ruotsinkielen oppitunnit menivät niin pahasti ohi että ei voi edes seurata ihan tavallisen arkikeskustelun kavereiden kesken, menkää takaisin koulupenkkiin. Itse olen aktiivisesti opiskellut suomea ja ylläpidän taidot puhumalla ja kirjoittamalla.