Suomenruotsalaiset - miksi ne ärsyttävät teitä?
Olen miettinyt tätä niin monta kertaa. Olen itse suomalainen mutta en ymmärrä tätä keskustelupalstoilla vellovaa aihetta. Miksi kaikki suomenruotsalaiset ärsyttävät? Toiset sanovat että saavat enemmän kun suomalaiset, mutta en ymmärrä mitä saavat? Kyllähän ruotsinkieliset koulut ovat ihan samalla tavalla suomalaisille kun suomenruotsalaisille, kieli on vaan eri. Kyllähän suomenruotsalaiset voivat hakea myös suomenkilisiin kouluihin. Vai ärsyttävätkö ne vaan siksi että haluamme että he ärsyttävät?
Eli kertokaa mikä heissä ärsyttää ja miksi kaikki mitä he tekevät on niin väärin???
Kommentit (147)
Olen suomenruotsalainen. valmistuin nopeasti.oppiminen ruotsiksi on ollut helppoa. olen opiskellut eri tieteitä filosofiaa, yhteiskuntatieteitä ja taloustieteitä, oikeustiedettä olen ollut opettajana yliopistolla, ollut mukana tutkimusprojekteissa. Olen toiminut yrittäjänä. Haaveeni on toteutunut ja olen vasta 29-vuotias. Olen kiinnostunut myös kultturista, rakastan teatteria. Suvussa on taiteilijoita, yliopistoporukkaa ja yrittäjiä. Ollaan ihan tavallisia, mutta luonteeltaan jokainen meistä on työhullu. juhlistetaan merkkipäiviä ja purjehditaan
Änkyrät on änkyröitä äidinkielestä riippumatta. Prosentuaalisesti yhtä paljon kaikissa kieliryhmissä.
Änkyrä-suomenruotsalaiset ärsyttää.
Änkyrä ei kunnioita toisia ihmisiä eikä heidän oikeuksiaan tai näkemyksiään, vaan tarrautuu änkyräkuvioihinsa. Ikävää erityisesti kielikeskustelussa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2012 klo 17:40"]
Tämä mua ärsyttää:
Eivät puhu kunnon ruotsia, vaan rantaruotsia, jota ei oikeat riikinruotsalaiset edes ymmärrä. Ihan mongerrusta. Itse ymmärrän ja puhun melko hyvin tätä paikallista murretta, mutta en ymmärrä Ruotsalaisisita tv ohjelmista ym. mitään :(
[/quote]
komppi tälle! mä ymmärrän ihan hyvin yleiskieltä eikä se mua harmita yhtään mutta murteesta ymmärrän vaan sanan sieltä toisen täältä. mun mielestä tosi epäkohteliasta viäntää ummikkosuomalaisen seurassa jotain pikkukylän omaa salakieltä. tulee tosi ei-toivottu olo. jos puhutaan suomea ja joukossa on ruotsinkielisiä niin itse pyrin välttämään vaikeinta murresanastoa ja puhumaan muutenkin himpun verran selkeämmin.
Ei ärsytäminen ole varmaankaan siitä syystä että he ovat vähemmistö, vaan muutama % heistä tykäävät että he ovat "parempaa kansaa" esimerkiksi
kun he puhuvat suomenkielisistä suomalaisista niin he ovat "Finnar" (halventava).
Itseään he kutsuvat" Finländare". Ja on pieni osa heistä jotka kieltäytyvät puhumasta suomea vaikka sitä osaavat.
Valitettavasti tämä pieni % ärsytää suomen sumalaisia
myöskin tämän muutaman %:n käsitys on että en Svesk är Svesk och en Finsk är Finne.
Ei missän tapauksessa kaikki suomen ruotsalaiset ole sivistymättömiä kyllä sitä barbaarisuuta löytyy meidänkin keskuudesta.
Mua ärsyttää se, että tämä vanha herrakansa on nykyään olevinaan altavastaajan asemassa oleva vähemmistö ja heiluttaa rasismikorttia kaikelle asemansa kritisoinnille. Suomenkieliset tässä maassa on olleet alistettua rahvasta, vaikka ovatkin enemmistö.
Miten joku nainen uskaltaa alkaa jalkavaimoksi suomenruotsalaiselle miehelle? Itse en ikinä antaisi tyttäreni naida suomenruotsalaista! Joutuisi miehensä perheen sylkykupiksi ja kotiorjaksi ja lapsetkin olisivat halveksittuja puoliverisiä ja oikea vaimo hankittaisiin miehelle jossain vaiheessa kuitenkin.
Toinen mikä asiakaspalvelutyössä ärsyttää on se että ruotsinkieliset nakkaavaat rahat lattialle ja ne pitää kerätä sieltä ja muistavat aina muistuttaa että heille pitää niiata ja heitä pitää iästä riippumatta teititellä ja tietenkin ruotsiksi.
Oon suåmenruottalainen ja mua ärsyttää tää porukka koska suuri joukko yrittävät tuoda esille kuinka paljon parempia ovat kuin mitä suomenkieliset. Mikä on jopa opettajien keskuudessa herättänyt paljon ihmetystä on se että koulussa opetetaan ruotsin kulttuuria eikä pienellä tikullakaan mitään suomalaisesta.
No ärsyttää se, että heidän vuokseen joutuu opiskelemaan täysin hyödytöntä kieltä monta vuotta. Tai siis ainoa hyöty on, että sitten voi palvella tätä 5% vähemmistöä. Mieluummin olisin kuitenkin nuokin tunnit käyttänyt englannin tai ranskan opiskeluun. Nyt osaan englantia hyvin, ranskasta ja saksasta ja ruotsista alkeet. Enemmän hyötyä olisi erittäin hyvästä ja sujuvasta englannista tai hyvästä englannista ja hyvästä ranskan kielen taidosta.
Asun Turun seudulla ja täällä saaristosta kotoisin olevat eivät ainakaan mielellään puhu suomea. Eivät 20-30-vuotiaatkaan, joiden nyt olettaisi osaavan. Yli 50-vuotiaat eivät usein puhu tai halua puhua suomea sanaakaan. Kyllä minä sellaisen turistiruotsin hallitsen 6 vuotta kieltä opiskeltuani, mutta syvällisempi keskustelu, jka on työssäni välttämätöntä, ei kyllä onnistu enkä ole kovin motivoitunut opiskelemaan vapaa-ajallani kieltä sen vuoksi, että kerran kahdessa kuukaudessa minun tarvitsisi sitä jonkun saaristolaisen kanssa puhua.
Lisäksi ärsyttää se, että ruotsinkielisillä on väylä parempaan elämään vähän niin kuin valmiina. Opiskelemaan pääsee helposti ja opintotukin lisäksi suomenruotsalaisten rahastoista saa helposti tukea, esim. 5000eur/lukukausi koko opiskeluajan. Näin ainakin omat suomenruotsalaiset opiskelukaverini rahoittivat yliopisto-opintojaan. Ei tarvinnut mennä töihin kun yhteisö rahoitti. Toki joillain suomenkielisilläkin oli mahdollisuus samaan, esimerkiksi eräs lestadiolaiskunta rahoitti opiskelijoita rahaston kautta, saiko sieltä nyt jokainen kunnassa kirjat pitävä opiskelija jonkun 2000eur kertasummana. Mutta selvästi yleisempää tuo näytti olevan ruotsinkielisten keskuudessa.
Ei pitäisi ärsyttää mikään. Pakkoruotsi ei ärsytä vaikka siitä ei nyt suurelle osalle suomenkielisiä ole suurta hyötyä enkä itkisi vaikka sen opetusta vähennettäisiin. Ei ärsytä myöskään oikeus saada äidinkielellään palvelua ja vaikka sitä tarvittaessa vaadittaisiinkin - on heillä siihen Suomen kansalaisina oikeus. Eikä ärsytä myöskään yliopistojen kiintiöt.
Mikä taas ärsyttää on se, että historiallisia peruja olevat ruotsinkieliset mahtisuvut ovat jättäneet jälkeensä säätiöitä, joiden rahoilla nykyiset ja tulevat sukupolvet elävät. Esimerkiksi eräs tuttavani on kitupalkkatyössä oleva nuori nainen, joka asuu Helsingin keskustassa suomenruotsalaisen säätiön vuokra-asunnossa josta maksaa vain nimellistä vuokraa. Ilman suomenruotsalaisia sukujuuria ei tällaiseen ole mahdollisuutta. Onhan näitä perillisiä suomalaisillakin suvuilla, mutta arvelisin, että Iso-Roobertinkadun eteläpuolisessa Helsingissä elää suhteessa suurempi osa suomenruotsalaisista kuin suomenkielisistä, eikä se ole sattumaa. Samoin perijät pitävät yllä vanhojen sukujen kartanoissa maatalouselinkeinoa, nostavat isojen tilojen takia suuria maataloustukia vaikka tila pysyisi tolpillaan ilmankin. Se ärsyttää siis, että ilman omaa raakaa työtä on saatu jotain (suurta) ilmaiseksi - sotii vissiin jotain luterilaista työetiikkaa vastaan.
Onko tämä kokemukseni sitten kateutta, en osaa sanoa, varmaan on. Eiväthän he mitään ole velkaa kenellekään, mutta jurona suomensuomalaisena haluaisin kuulla joskus sen, että he myöntäisivät olevansa etuoikeutettuja (ne, jotka ovat). Vähän sama juttu kuin pakolaisilta odotan (myönnän ja hävettää) nöyryyttä siinä, että kun ovat päässeet Suomeen niin heidän pitäisi olla julkisesti jatkuvan kiitollisia siitä.
Mua ei ärsytä. Kaikki tuntenani suomenruotsalaiset ovat mukavia ja sivistyneitä ja tunnen laajalti heitä ihan merkittävistä akateemisista ja kulttuurihahmoista duunareihin, Hgissä asun. Kiitos pakkoruotsin ruotsini on sujuvaa ja siitä on ollut mulle paljon iloa elämässäni, luen paljon ruotsiksi. Olen siis umpisuomalaisista suvuista peräisin. Pidän myös Ruotsista ja kielitaito siis hyvä homma.
(Suomensuomalaisissa ärsyttää se, että jotkut eivät tajua, että ruotsi on heille äidinkieli ihan siinä missä suomi meille ja syyttömiä he siihen ovat kuten mekin omaamme. Eivät tajua, että vaikka Hgissä puhuvatkin sujuvaa suomea, eivät ehkä joka asiassa joten on törkeää vaatia, että heidän pitäisi aina puhua suomea. En itse osaisi hoitaa vaikkapa veroasioita ruotsiksi, vaikka kielitaitoni onkin hyvä.)
Mutta se ärsyttää, että suomenruotsalaiset eivöt puhu ruotsia minulle. Kieli vaihdetaan aina suomeksi vaikka tiedetään, että puhun mielelläni ruotsia. Ruotsalaisille olen 100% ruotsinkielinen, suomenruotsalaisille en. En tiedä onko kyse kohteliaisuudesta (vähän kuin tarjoaisi pyörätuolia jaloistaan terveelle) vai keino jotenkin sulkea minut jonkun asian ulkopuolelle. Ja jos on joku erityissana, jota en tiedä ruotsiksi vaikka joku ammattijargonsana, niin sitten avihdetaan kokonaan suomeksi.
Ongelmana ja jonkinlaisena rasismina pidän sitä, että ruotsinkielisille ON olemassa omia säätiöitä yms, joista suomenkielisen koulutuksen saanut ei saa esimerkiksi apurahaa. Taiteilijoille gallerioita Hgissä, jonne ei saa jättää suomenkielistä hakemusta jne. Jos suomenkielinen taho toimisi vastaaavasti, se olisi pöyristyttävän moukkamaista ja rasistista.
Pakkoruotsin vastustajat lähinnä huvittavat minua kuitenkin. Tuntuu siltä, että jos ruotsi ei olisi pakollinen, samat ihmiset valittaisivat, että siellä ne salaa meiltä puhuvat omaa kieltään eikä kukaan meistä tajua, kun ei sitä kieltä edes missään opeteta. Okei ehkä ruotsi voisi olla vähemmän vallitseva kieli, olisi esim C-kielenä, mutta minusta on moukkamaista suomensuomalaiselta olla osaamatta yhtään ruotsia samoin kuin suomenruotsalaiseslta ollaosaamatta yhtään suomea (näitä on jossain maaseutukylissä, tyyliin Pohjanmaalla jonkin verran)
Jaksaako joku oikeasti ärsyyntyä jostain suomenruotsilla leveilijöstä ja vuitton-laukkupelleilystä. Leveilijä on luonnevikainen, todnäk kotonaan turpaansa saanut, sääliksi käy. Eihän tasapainoinen ihminen edes huomaa moisia pellejä. Jokaisen sivstyneen suvun vesat (oli ruotsin tai suomenkielisiä) käyttäytyväy kunnolla ja kohteliaasti, se on nimenomaan käytöskoodi suomenruotsalaisessa yhteisössä, hyvää ystävällistä käytöstä kunnioitetaan. Öykkäri on öykkäri, pelkästään nolo ja säälittävä. ja hänellä on aina takanaan jotenkin traaginen koti. Jos tuo on ainoa kokemuksesi suomenruotsalaisista, et tiedä mistä puhut. Puhut vain jostain ääliöistä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 02:45"]
Ruotsinkielisten oikeus saada palvelua ruotsiksi tarkoittaa julkisia palveluita eli virastoja ja muita. Joku perämetsän Sale ei ole julkinen palvelu, joten kenelläkään ei siellä ole velvollisuutta palvella ruotsiksi.
[/quote]
Just viime kesänä joku närpiöläinen nosti metelin, kun ei Kaskisissa saanut jäätelökioskissa palvelua ruotsiksi...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2011 klo 10:30"]
suomenkielisten on oltava kaksikielisiä mutta ruotsinkielisten ei.... Suomessa on osattava ruotsia mutta ei suomea???
Olen työssäni törmänyt umpiruotsinkielisiin joilla ei todellakaan ole edes auttavaa suomenkielen taitoa
vaan heille on puhuttava ruotsia alueella jossa ruotsinkieliset eivät yleensä edes asu.....
[/quote]
Haloo! Ruotsinkieliset lapset aloittavat suomen kolmannella luokalla, suomenkieliset lapset aloittavat ruotsin seitsemännellä luokalla. Näin siis peruskoulun alusta lähtien.
[/quote]
En tiedä, miten muissa ruotsin- tai kaksikielisissä kunnissa toimitaan, mutta täällä suomenkielisetkin aloittavat ruotsin opiskelun jo kolmannella.
Mua huvitti kerran Haaparannalla kun yksi ruotsinsuomalainen myyjä ei suostunut palvelemaan suomeksi eikä englanniksi. Tiesin siis että ko. myyjä on oikeasti suomenkielinen. Taisi vaan kuvitella olevansa jotenkin parempi ihminen kun on Ruotsin kansalainen.
Ja olen kuullut paljon juttuja, että varsinkin pohjanmaalla rkp-kunnissa ei suostuta palvelemaan suomeksi.
Mulla on hyvä kielipää ja aikanaan ruotsista kirjoitin heittämällä laudaturin, mutta koen silti suomenruotsalaisten kanssa asioinnin hankalaksi. Pitäisi opetella oman alan sanastoa ja muutenkin kieli niin hyvin, että osaisi jutella luontevasti ja monisanaisesti. Kohtuuton rasitus mielestäni. Ja kyllä, minusta on outoa kuinka paljon esim. Turun saaristossakin on suomenruotsalaisia, jotka eivät puhu suomea sanaakaan ainakaan asiakaspalvelutilanteissa eivätkä myöskään ymmärrä (kieltäytyvät ymmärtämästä?). Siis ihan teini-ikäisiäkin, jotka eivät vaikuta osaavan suomen kielen perussanastoa lainkaan. Ja koska heillä on oikeus saada palvelua äidinkielellään, he kieltäytyvät kaikesta kommunikaatiosta suomeksi/englanniksi, muta eivät suostu itse samanlaiseen vastavuoroisuuteen (eivät puhu suomenkielisille suomea asiakaspalvelutilanteissa).
Viimeisin esimerkki junasta välillä Turku-Helsinki. Suomenruotsalainen seurue nousi kyytiin Karjaalta ja levitteli matkalaukkunsa käytävlle niin ettei konduktööri, saati sitten myyntikärry, päässyt ohi. Eivät "ymmärtäneet" konduktöörin lukuisia kehotuksia (suomeksi, englanniksi, kömpelöllä ruotsilla, elekielellä) siirtää pakaasinsa, hokivat ylimielisesti "jag förstår inte, kunde ni tala svenska" tms. Konnari ja pari suomenkielistä sitten siirsi ne laukun sivuun kun ei ruotsinkielinen herrasväki suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomenruotsalaiset, joihin olen tutustunut, ovat olleet mukavia ihmisiä. Olen ollut työpaikassa, jossa yli puolet oli suomenruotsalaisia, ja esimerkiksi kahvipöydässä he puhuivat suomea, jos minäkin olin siinä, vaikka muuten puhuivat keskenään ruotsia.
Se ärsyttää joitakin, että yliopistoon en kai helpompi päästä ruotsinkielisiin ohjelmiin, mutta aika monilla ruotsinkielisiä inhoavalla suomenkielisillä ei muutenkaan olisi yliopistoon asiaa, joten se ei liene kovin tärkeä syy.
Itse olen lähdössä yliopistoon ja omasta mielestäni ruotsin kieli , varsinkin pakkoruotsi on aivan per***stä ja sitäkin turhempaa. Itse en ole tarvinnut ruotsin kieltä muutakuin ruotsin tunnilla, en koskaan tule matkustamaan ruotsiin, koska he ovat niin ärsyttävää porukkaa ja suurin ongelma ruotsalaisten kanssa on niiden stereotyyppinen ylimielisyys ja iva Suomea kohtaan joka voitti 3 kertaa isomman maan sodassa kun Ruotsi katsoi vierestä niinkuin joku vi**n sieni.
pakkoruotsi on ainoa syy ongelmiin. Jos ei olisi pakkoruotsia, suomenruotsalaiset ja suomensuomalaiset olisi kuin paita ja peppu.
oletko koskaan tavannut pohjalaista, savolaista, hämäläistä, karjalaista, lappilaista tai varsinais-suomalaista tai stadilaista joka ei leuhkisi oman heimonsa etevyyttä jollain tavalla?