Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomenruotsalaiset - miksi ne ärsyttävät teitä?

Vierailija
01.04.2011 |

Olen miettinyt tätä niin monta kertaa. Olen itse suomalainen mutta en ymmärrä tätä keskustelupalstoilla vellovaa aihetta. Miksi kaikki suomenruotsalaiset ärsyttävät? Toiset sanovat että saavat enemmän kun suomalaiset, mutta en ymmärrä mitä saavat? Kyllähän ruotsinkieliset koulut ovat ihan samalla tavalla suomalaisille kun suomenruotsalaisille, kieli on vaan eri. Kyllähän suomenruotsalaiset voivat hakea myös suomenkilisiin kouluihin. Vai ärsyttävätkö ne vaan siksi että haluamme että he ärsyttävät?

Eli kertokaa mikä heissä ärsyttää ja miksi kaikki mitä he tekevät on niin väärin???

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää vain ja ainoastaan se, että suomenruotsi kuulostaa niin rumalta. Siis niin ruma kieli.

Vierailija
122/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää vain ja ainoastaan se, että suomenruotsi kuulostaa niin rumalta. Siis niin ruma kieli.

Minun mielestäni ruotsi taas on kaunis kieli. t. suomenkielinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää se, että pikkuruisen vähemmistön takia kaikille yritetään opettaa ruotsia, joka sinänsä on Pohjoismaiden ulkopuolella täysin hyödytön kieli. Sitten kun olet sisämaassa kasvaneena opiskellut viimeisen päälle ruotsisi (todistuksessa 10 ja L) ja tapaat ensimmäiset suomenruotsalaisesi luonnossa tajuat ettei ne pirulaiset itsekkään osaa puhua ruotsia kunnolla. Jätte kiva vaan sullekin.

Lisäksi opiskelijakiintiöt ja sitä myöten helpompi pääsy jatko-opiskelupaikkoihin ärsyttää.

Kolmas niitti on se ärsyttävä iloisuus ja positiivisuus.

Sinua ärsyttää ettei ruotsinkielinen puhu kirjakieltä? Jep, jep. Millään ei sulla tule mieleen että myös suomen kieli vaikuttaa vahvasti Suomessa puhuttuun ruotsin kieleen? No et tietenkään voinut sitä kuvitella, koska luulit että kaikki ruotsinieliset puhuvat pelkkää ruotsia. Voi pyhä idioottimaisuus!!!!!

Että kehtaavatkin olla iloisia ja positiivisia ihmisiä, hyi hyi! 

Kävipäs tämä sitten tunteisiin. Huutista.

Ei ollenkaan. Selvästi idioottimaiset ihmiset käy kyllä nyppimään. Niitä tällä palstalla on runsaasti. Edeltävä kommentti oli juuri niitä.

Vierailija
124/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää se, että pikkuruisen vähemmistön takia kaikille yritetään opettaa ruotsia, joka sinänsä on Pohjoismaiden ulkopuolella täysin hyödytön kieli. Sitten kun olet sisämaassa kasvaneena opiskellut viimeisen päälle ruotsisi (todistuksessa 10 ja L) ja tapaat ensimmäiset suomenruotsalaisesi luonnossa tajuat ettei ne pirulaiset itsekkään osaa puhua ruotsia kunnolla. Jätte kiva vaan sullekin.

Lisäksi opiskelijakiintiöt ja sitä myöten helpompi pääsy jatko-opiskelupaikkoihin ärsyttää.

Kolmas niitti on se ärsyttävä iloisuus ja positiivisuus.

Sinua ärsyttää ettei ruotsinkielinen puhu kirjakieltä? Jep, jep. Millään ei sulla tule mieleen että myös suomen kieli vaikuttaa vahvasti Suomessa puhuttuun ruotsin kieleen? No et tietenkään voinut sitä kuvitella, koska luulit että kaikki ruotsinieliset puhuvat pelkkää ruotsia. Voi pyhä idioottimaisuus!!!!!

Että kehtaavatkin olla iloisia ja positiivisia ihmisiä, hyi hyi! 

Tässä puheasiassa toki kulminoitui monta asiaa. Joita on se, että ruotsi on yhtä merkityksetön ja pieni kieli kuin suomikin kansainvälisesti, joten sen opettaminen kaikille on resurssien ja ajan hukkaa. Suurimmassa osassa maata nuoret eivät törmää arjessaan ollenkaan ruotsiin, joten sen oppimiseen ei ole motivaatiota. Jos nyt joku kumminkin vaivautuu sitä opettelemaan, niin luulisi, että äidinkielenään sitä puhuvatkin viitsisivät edes vähän oikeakielisyyteen panostaa.

Vierailija
125/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomenruotsalaiset, joihin olen tutustunut, ovat olleet mukavia ihmisiä. Olen ollut työpaikassa, jossa yli puolet oli suomenruotsalaisia, ja esimerkiksi kahvipöydässä he puhuivat suomea, jos minäkin olin siinä, vaikka muuten puhuivat keskenään ruotsia.

Se ärsyttää joitakin, että yliopistoon en kai helpompi päästä ruotsinkielisiin ohjelmiin, mutta aika monilla ruotsinkielisiä inhoavalla suomenkielisillä ei muutenkaan olisi yliopistoon asiaa, joten se ei liene kovin tärkeä syy.

Suomessa saa hakea haluamaansa koulutusohjelmaan riippumatta ihmisen äidinkielestä.

Vierailija
126/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemistani suomenruotsalaisista näkyy, että suvussa on vanhaa rahaa, ja valitettavasti sen takia samaistumiskyky ja empatiataidot muunlaisessa tilanteessa eläviä kohtaan on joidenkin osalta nolla. Se on aika vastenmielistä.

Vierailija
127/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomenkielisten on oltava kaksikielisiä mutta ruotsinkielisten ei.... Suomessa on osattava ruotsia mutta ei suomea???

Olen työssäni törmänyt umpiruotsinkielisiin joilla ei todellakaan ole edes auttavaa suomenkielen taitoa

vaan heille on puhuttava ruotsia alueella jossa ruotsinkieliset eivät yleensä edes asu.....

Ongelmasi on ohi kun ennen vuotta 1965 syntyneet pääsevät eläkkeelle. Sen jälkeen ruotsinkieliset ovat aloittaneet suomen peruskoulun kolmannella luokalla ja suomenkieliset ovat aloittaneet ruotsin peruskoulun seitsemännellä luokalla.

Vierailija
128/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kun vähälahjaiset ohittavat suomalaiset järjestelmässä olevan rasisimin takia se saa inhomaan näitä.

Vierailija
129/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 02:45"]

Ruotsinkielisten oikeus saada palvelua ruotsiksi tarkoittaa julkisia palveluita eli virastoja ja muita. Joku perämetsän Sale ei ole julkinen palvelu, joten kenelläkään ei siellä ole velvollisuutta palvella ruotsiksi.

Just viime kesänä joku närpiöläinen nosti metelin, kun ei Kaskisissa saanut jäätelökioskissa palvelua ruotsiksi...

Mistä tiesit, että on närpiöläinen?

Vierailija
130/147 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveripiirissäni useita suomenruotsalaisia ja kaikki mukavia ihmisiä. Yhdestä aiheesta en kuitenkaan heidän kanssaan keskustele, nimittäin ruotsin kielen asemasta Suomessa. He aina välillä haukkuvat niitä suomenkielisiä, jotka haluaisivat pakollisen ruotsin pois kouluista. Minäkin haluan, mutte en siksi että kannattaisin mitään yksikielistä Suomea. Olen kotoisin sellaisesta osasta Suomea, jossa ruotinkielistä vähemmistöä ei käytännössä ole. En tykkää siitä, että koko Suomessa pitää elää etelän ja länsirannikon ehdoilla. Eli kannatan alueellista mallia.

Vierailija
131/147 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ruotsi taas on kaunis kieli. t. suomenkielinen

Tarkoitin tosiaan, että suomenruotsi on ruma kieli, mutta pidän itsekin ruotsinkielestä.

Vierailija
132/147 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
133/147 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
134/147 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ärsytä suomenruotsalaiset. Epätasa-arvoinen koulujärjestelmä ja järjetön kielipolitiikka ärsyttää, mutta se ei voi olla 5% vähemmistön vika. Vika on siinä poliittisessa järjestelmässä, joka ei kykene toimimaan demokraattisesti.

Vierailija
135/147 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisten kannatus 0.8%, sekös noita Terhon Kerhon runkkuremmiläisiä harmittaa.

Vierailija
136/147 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtomaaisännistä ja heidän jälkeläisistään ei aina ole 100% positiivista mielikuvaa alkuasukkaiden mielissä. Monenlaisia kaunoja on ehtinyt kertyä.

Vierailija
137/147 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nationalistit haluavat kokea aatteensa tärkeäksi.

Kun kaikki ovat vihollisia, kansan yhtenäisyys pelastaa Suomen

Vierailija
138/147 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomenkielisten on oltava kaksikielisiä mutta ruotsinkielisten ei.... Suomessa on osattava ruotsia mutta ei suomea??? Olen työssäni törmänyt umpiruotsinkielisiin joilla ei todellakaan ole edes auttavaa suomenkielen taitoa vaan heille on puhuttava ruotsia alueella jossa ruotsinkieliset eivät yleensä edes asu.....

Joka ruotsinkielisen koulun opinto-ohjelmassa on myös pakkosuomi!

Ei ole Ahvenanmaalla.

Vierailija
139/147 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlandssvenskarna irriterar mig inte. Jag är ju helt tvåsprokig efter grundskolan. Jag var född i Mellersta Finland, där ingen talade svenska, men har flyttat till Helsingforstrakten och alltid haft arbetsplats, delvis på grund av min skiklighet i flera språk.

Ja jos jotakuta hirmusti ärsyttää minun vääränkielinen kommenttini, niin haistakaa pitkä pee. Kielitaito on sellaista aivopääomaa, jonka valtio meille ilmaiseksi tarjoaa, ja jonka voi joko ottaa vastaan ja hyödyntää tai sitten asennevamman vuoksi jättää ottamatta vastaan ja kiroilla itsekseen omaa hölmöyttään. Kielitaidosta ei ole ikinä ollut haittaa työllistymisessä saati yksityiselämässä.  Kummankin kotimaisen ohella osaan kolmea vierasta kieltä.

Toki ymmärrän niitä, joille äidinkielikin on ylivoimaisen vaikeaa lukea ja kirjoittaa: kun on pikkulusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Mutta idiootteja ei kai kovin monta prosenttia ikäluokasta ole, viime mittauksessa jopa kymmenen pintaan, mutta laskee se siitä.

Vierailija
140/147 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noi vähän ku romanit. Satoja vuosia olleet täällä, mutta eivät ole sopeutuneet.