Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asutko eläkeläisenä vuokralla?

Vierailija
19.02.2025 |

Miksi sulla ei oo omistusasuntoa?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla, koska minulla on ollut lähes koko aikuisiän niin paljon rahallisia vastuita ettei oman asunnon hankinta ole ollut mahdollista. Eläkkeeni ylittää nipin napin keskitason eläkkeen enkä saa asumistukea vaan maksan vuokrani kokonaan itse. Vuokralla asuessa eläkeiässä on puolensakin ja jotkut tuntemani eläkeikäiset ovat jopa myyneet omistusasuntonsa ja muuttaneet vuokralle, jolloin voivat elää asunnosta saamillaan rahoilla vähän leveämmin ja jälkeenjäävilläkin tulee olemaan perinnön jako aikanaan helppoa, kun jäljellä jäävä omaisuus on rahana pankkitileillä.

Vierailija
2/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suunnitellut vielä tulevaisuuttani sinne asti. Nykyään asun omistusasunnossa (alle 5 vuotta sitten hankittu), josta on asuntolainaa maksettavaksi eläkkeelle saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omistusasunto, mutta ollaan miehen kanssa mietitty, jos muutettaisiin eläkkeellä vuokralle.

Vierailija
4/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän olisi vuokrataloyhtiöille hyvä tzäänssi saada asukkaita, jotka pitää asumisellaan talon kunnossa ja samalla heille tarjottaisiin edukasta asumista vuokralla. Ja rauhallista ja turvallista.

Vierailija
5/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enköhän. Tuskin realisoin salkkua ja ostan asuntoa, vaan ostan niillä rahoilla jotain muuta ja jatkan vuokralla asumista. 

Omistusasuntoa minulla ei ole asuntojen arvonlaskun takia. En myöskään halua sitouttaa pääomia yhteen kohteeseen. 

Vierailija
6/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun sattuu olemaan kaksi omaa, talo ja rt asunto.  Sydäntalvi rivitalossa ja keväästä syksyyn ok talossa.

Vierailija
7/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asun. Mulla oli yhdessä vaiheessa elämää omistusasunto, oma pieni talo, mutta osoittautui hometaloksi ja jouduin myymään purkukuntoisena isolla tappiolla. Sitten työtkin vei Helsinkiin, josta mun palkoilla sinkkuna ei mitään asuntoja ostella. Joten nelikymppisestä asti olen vuokralla elellyt. 

En kyllä mitenkään ymmärrä, mitä vikaa vuokralla asumisessa sitten olisi eläkkeelläkään. Toki jos on kovin pieni eläke, varmaan sitten. Oma eläkkeeni on yli kolme tonnia kuussa, kyllä sillä pärjää vuokrallakin. Ja toisaalta eipä ole sitten riskejä isommista remonttimenoista, joita omistusasuntoihin tuppaa aina ennemmin tai myöhemmin tulemaan.

Vierailija
8/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä eläkkeellä, mutta tulen olemaan vuokralla eläkkeellä. Olen alle keskituloinen ja elänyt koko ikäni sinkkuna, eipä mun tuloilla ole pk-seudulta asuntoja osteltu.

Vierailija
9/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olemme muuttaneet useat omistuksemme käteiseksi, jotta jälkipolvella on helpompi hoitaa asiat kun meidän aika koittaa. Rahat kasvavat hienosti korkoa säästötileillä nuorisoa varten ja me pärjätään eläkkeillä täysin.

Vierailija
10/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni 89v asuu. Häneltä ei jää mitään perintöä.

Vierailija
11/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamme vuokralle, kun pääsemme eläkkeelle. Pieni kaksio riittää, koska matkustelemme paljon ja aiomme käyttää talosta saadut rahat siihen

Vierailija
12/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti asun. Saan eläkeläisen asumistukea ja maksan vuokraa vähemmän kuin vastaavasta vastiketta. Säästöt eivät siis ole seinissä, vaan voin nauttia nämä viimeiset terveet vuodet matkustellen ja syöden hyvin. Perillisiä ei ole. Loput säästöt olen testamentannut yliopistolle naistutkimukseen.

Vierailija
13/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulen puolison kanssa eläkeikäisenä omistamaan maatilan sekä 1/3 kahdesta eri omakotitalosta, jos ei vanhemmat myy noita taloja ennen sitä. Molemmat ovat kyllä kivoja paikkoja, mutta rahaa olisi helpompi jakaa.  Maatila menee aikanaan lapselle perintönä, siitä ei luovuta. Joka tapauksessa saattaa olla, ettei muuteta maalle missään vaiheessa vaan vuokrataan pieni kaksio tai kolmio lähellä olevan kaupungin palveluiden ääreltä.

Vierailija
14/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan vuokralla. Myytiin omistuskämppä ja elellään nyt niillä rahoilla loppu elämämme mukavasti.

Vierailija
15/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti asun. Omaisuus on sen verran pieni, että täytyy katsoa, missä muodossa se tuottaa parhaiten. Nykyisen vuokrasopimukseni vuokra ei nouse sopimusaikana (asun ulkomailla) On ollut näin jo 13 vuotta. Hoitovastike, joka maksetaan erikseen, nousee toki. 10 vuotta sitten en löytänyt perheasuntoa, johon olisi kannattunut muuttaa (pidin rajana 3,5% vuokratuottoa verrattuna nykyiseen). Nyt asuntojen hinnat ovat nousseet, joten en jaksa edes selata ilmoituksia. Täytyy katsoa uudelleen, kun lapset ovat muuttaneet pois, mutta tuskin löytyy edes pienempää halvempaa.

Vierailija
16/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs sen köyhä ihminen hankkisi? Täytyy odottaa että vanhemmat kuolee niin niiltä jää talo. Tosin se on arvoton.

Vierailija
17/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun eikä mun tarvitse sitä asiaa sen enempää selitellä.

Vierailija
18/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti asun. Saan eläkeläisen asumistukea ja maksan vuokraa vähemmän kuin vastaavasta vastiketta. Säästöt eivät siis ole seinissä, vaan voin nauttia nämä viimeiset terveet vuodet matkustellen ja syöden hyvin. Perillisiä ei ole. Loput säästöt olen testamentannut yliopistolle naistutkimukseen.

Eläkkeensaajan asumistuki pienenee jos tilillä on enemmän kuin 20000e. Jossain 100000euron kohdalla sitä ei enää saa.

Vierailija
19/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun toki. Minulla on pieni vanha torppa maalla ja se riittää omistusasunnoksi. Siellä puoli vuotta ja kerrostalossa halvalla puoli vuotta.

Vierailija
20/53 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Saan asumistukea ja mökillä voi olla kesän.