Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomenruotsalaiset - miksi ne ärsyttävät teitä?

Vierailija
01.04.2011 |

Olen miettinyt tätä niin monta kertaa. Olen itse suomalainen mutta en ymmärrä tätä keskustelupalstoilla vellovaa aihetta. Miksi kaikki suomenruotsalaiset ärsyttävät? Toiset sanovat että saavat enemmän kun suomalaiset, mutta en ymmärrä mitä saavat? Kyllähän ruotsinkieliset koulut ovat ihan samalla tavalla suomalaisille kun suomenruotsalaisille, kieli on vaan eri. Kyllähän suomenruotsalaiset voivat hakea myös suomenkilisiin kouluihin. Vai ärsyttävätkö ne vaan siksi että haluamme että he ärsyttävät?

Eli kertokaa mikä heissä ärsyttää ja miksi kaikki mitä he tekevät on niin väärin???

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mua ärsyttää:

Eivät puhu kunnon ruotsia, vaan rantaruotsia, jota ei oikeat riikinruotsalaiset edes ymmärrä. Ihan mongerrusta. Itse ymmärrän ja puhun melko hyvin tätä paikallista murretta, mutta en ymmärrä Ruotsalaisisita tv ohjelmista ym. mitään :(

Yleisesti:

Heillä menee aina paremmin kaikessa, syntyvät kultalusikka suussa. Perivät vanhempiensa firman ja rahat, tekevät kauniita lapsia, kulkevat vain täysin huoliteltuina ja Gantin ym. vaatteeissa, pihat on laitettu millimetriviivaimella oorninkiin.

En useinkaan tapaa ruotsalaista, joka ei ainakin avustavasti osaisi suomea, että saa asiansa hoidettua. Suomalaisen täytyy puhua ruotsia ruotsinkieliselle, mutta koitappas ruotsinkielisellä alueella saada palvelua tai vaikka lääkäriä suomeksi. Ei onnistu.

Vierailija
42/147 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ruotsinkielinen serkkuni, jonka facebook-päivitykset on sillisalaattia (esim. Today jag ska hiihtää kilsan with min dotter).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En useinkaan tapaa ruotsalaista, joka ei ainakin avustavasti osaisi suomea, että saa asiansa hoidettua. Suomalaisen täytyy puhua ruotsia ruotsinkieliselle, mutta koitappas ruotsinkielisellä alueella saada palvelua tai vaikka lääkäriä suomeksi. Ei onnistu.

Minua ei ole vielä ikinä, kertaakaan, kieltäydytty palvelemasta suomeksi. Asiakaspalvelijan kielitaito on saattanut olla heikko, mutta aina on kuitenkin yrittänyt puhua minulle suomea ja asia on saatu selvitettyä.

Toisekseen suomenkielisillä alueilla esim pk-seudulla asioidessaan kaikki tuntemani suomea osaavat ruotsinkieliset käyttävät ensisijaisesti suomea, jos myyjän nimikyltistä tms ei ilmene ruotsin kielen taito. Miksi he tahallaan kiusaisivat itseään hoitamalla asian hankalalla tavalla?

Hassua levitellä näitä kliseitä, jotka eivät enää pidä paikkaansa.

Vierailija
44/147 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä esim. Pohjanmaalla kauppaan. Sua palvellaan ruotsiksi, vaikka kassa tietäisi, että olet suomenkielinen.

Vierailija
45/147 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä esim. Pohjanmaalla kauppaan. Sua palvellaan ruotsiksi, vaikka kassa tietäisi, että olet suomenkielinen.

Viime vuosien kokemukset pääasiassa läntiseltä Uudeltamaalta.

Surullista, jos jossain oikeasti on niin, että tuollaista tapahtuu. Itse en ole vielä kertaakaan törmännyt, vaikka ruotsinkielisessä ympäristössä suomenkielisenä elänkin. Toki kassa voi aloittaa ruotsiksi, mutta mun vastattuani suomeksi, on kielikin vaihtunut.

Vierailija
46/147 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä Lappeenrannassa ole yhtään suomenruotsalaista. En tunne yhtään, joten ei ärsytä. Ja tuskin ärsyttäisi vaikka tuntisinkaan.

Pakkoruotsi sen sijaan ärsyttää.

Vierailija
47/147 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisten ei tarvii olla kakskielisiä? Ruotsalaisessa koulussa opetetaan oppilaille kolmannella luokalla suomea. Mun kaverini on suomenruotsalainen ja se on sanonut mulle et jos ei osaa suomea jo ylä-asteessa, sekä ruotsinkieliset että "finnet" pilkkaavat sua. Se sanoi mulle äsken et joku "finne" oli huutanut keskellä katua "Vitun ruotsalainen mee nussii Kaarle Kustaa!" Ja se sai minut raivostumaan. Mulla ei ole mitään ruotsinkielisiä vastaan, vaan päinvastoin. Ne ovat mukavia ihmisiä ja (ainakin mun kaverin mielestä) ne pitävät pakkoruotsia tyhmänä ideana. Sekä Suomalaiset että Suomenruotsalaiset ovat SUOMESTA.

Vierailija
48/147 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:44"]

Ruotsinkielisten ei tarvii olla kakskielisiä? Ruotsalaisessa koulussa opetetaan oppilaille kolmannella luokalla suomea. Mun kaverini on suomenruotsalainen ja se on sanonut mulle et jos ei osaa suomea jo ylä-asteessa, sekä ruotsinkieliset että "finnet" pilkkaavat sua. Se sanoi mulle äsken et joku "finne" oli huutanut keskellä katua "Vitun ruotsalainen mee nussii Kaarle Kustaa!" Ja se sai minut raivostumaan. Mulla ei ole mitään ruotsinkielisiä vastaan, vaan päinvastoin. Ne ovat mukavia ihmisiä ja (ainakin mun kaverin mielestä) ne pitävät pakkoruotsia tyhmänä ideana. Sekä Suomalaiset että Suomenruotsalaiset ovat SUOMESTA.

[/quote]

Ja ne molemmat kirjoitetaan keskellä lausetta pienellä alkukirjaimella.

Vierailija
49/147 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2011 klo 10:30"]

suomenkielisten on oltava kaksikielisiä mutta ruotsinkielisten ei.... Suomessa on osattava ruotsia mutta ei suomea???

Olen työssäni törmänyt umpiruotsinkielisiin joilla ei todellakaan ole edes auttavaa suomenkielen taitoa
vaan heille on puhuttava ruotsia alueella jossa ruotsinkieliset eivät yleensä edes asu.....

[/quote]

Haloo! Ruotsinkieliset lapset aloittavat suomen kolmannella luokalla, suomenkieliset lapset aloittavat ruotsin seitsemännellä luokalla. Näin siis peruskoulun alusta lähtien.

Vierailija
50/147 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2012 klo 16:06"]

myyjänä ärsyttää tosi pajon suomenruotsalaiset, jotka puhuvat minulle ruotsia. Jos he tulevat jotain kysymään, niin annan sanoa kysymyksensä loppuun ja vastaan että anteeksi, puhun vain suomea. Sitten ne nyrpistyneenä sanoo saman suomeksi. Hah.

Ja olen töissä pienessä erikoisliikkeessä, eikä meillä ole mitään kielivaatimuksia/ ruotsin lippua rinnassa.

[/quote]

Missä olette töissä?

Vierailija
51/147 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on että ruotsinkielisiä ylikoulutetaan. Ekonomien koulutuspaikoista joka viidennes on ruotsinkielisiä jne. Tämä on johtanut siihen että ruotsinkielisistä lähihoitajista, parturikampaajista ym. perustason työntekijöistä on pulaa. Kuka nyt lähtee vanhusten vaippoja vaihtamaan kun huonollakin todistuksella ja koetuloksella pääsee ruotsinkieliseen korkeakoulutukseen ja sitten siistiin vai pitäisikö sanoa fiiniin sisätyöhön. Työnhaussa auttaa ruotsinkielisten pienet piirit, joissa omia suositaan Suomenkieliset voivat sitten toimia palveluammateissa ruotsinkielisten palvelijoina.

Vierailija
52/147 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos Suomi on kuitenkin kaksikielinen maa,..."

Suomi ei ole kaksikielinen maa, mutta Suomessa on perustuslain mukaan kaksi kansalliskieltä. Ymmärrän kaksikielisellä maalla tai alueella sellaista paikkaa, jossa molemmat kieliryhmät osaavat toistensa kieltä hyvin ja myös käyttävät näitä kieliä tarvittaessa ristiin. Suomi ei ole tällainen maa eikä Suomessa taida olla edes edellä kuvatun kaltaisia alueita.

Suomenkielisiä eivät niinkään ärsytä suomenruotsalaiset kuin kansainväliseltä käyttöarvoltaan huonon ruotsinkielen pakollinen opiskelu.

Ja kyllä, ruotsinkieliset ovat etenkin pääkaupunkiseudulla kiistatta "bättre folkia".

Vierailija
53/147 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2012 klo 18:46"]

Minua ei ole vielä ikinä, kertaakaan, kieltäydytty palvelemasta suomeksi. Asiakaspalvelijan kielitaito on saattanut olla heikko, mutta aina on kuitenkin yrittänyt puhua minulle suomea ja asia on saatu selvitettyä. 

Toisekseen suomenkielisillä alueilla esim pk-seudulla asioidessaan kaikki tuntemani suomea osaavat ruotsinkieliset käyttävät ensisijaisesti suomea, jos myyjän nimikyltistä tms ei ilmene ruotsin kielen taito. Miksi he tahallaan kiusaisivat itseään hoitamalla asian hankalalla tavalla?

Hassua levitellä näitä kliseitä, jotka eivät enää pidä paikkaansa.

[/quote]

Sehän heissä juuri ärsyttää, koska tahallaan tekevät asiat hankalaksi. Meidän naapuriimme muutti joitain vuosia sitten suomenruotsalainen pariskunta. Pienessä taloyhtiössämme on tapana tutustua naapureihin hieman keskivertoa paremmin, koska talon juoksevia asioita tulee vastaan niin usein. Puolisolleni ilmoitettiin heti kättelyssä, ettei pariskunnan 25-vuotiaan nainen puhu lainkaan suomea. Minun kävi häntä vähän sääliksi, koska elämme kuitenkin Uudellamaalla ja tuollainen kuitenkin varmasti rajoittaa elämää. Samaisen pariskunnan autosta oli eilen sitten jäänyt valot päälle. Menin välittömästi pimpottamaan ovikelloa ja kertomaan heille asiasta. Tuo ummikkonainen vastasi ilmoitukseen selvällä suomen kielellä: "ai meidän opelissa jäänyt valot päälle, täytyypä laittaa pois". Että sellainen "ei osaa sanaakaan suomea -tyyppi".

Kyllä heidän kulttuuriinsa on pesiytynyt jonkinlainen taisteluasenne suomenkielisiä kohtaan, joka sitten osoitetaan hyvin lapsellisilla tavoilla. Minähän istuin kerran ravintolassa kahden erään ruotsinkielisen tuttavan kanssa. Jonkin ajan päästä seuraamme liittyi kolme muuta minulle tuntematonta ruotsinkielistä. He puhuivat keskenään vain ja ainoastaan ruotsia. Aivan kuin olisin ollut ilmaa vain. Kuuntelin 15 minuuttia, jonka jälkeen minun oli pakko lähteä. Jäi todella epämiellyttävä olo. Kukaan heistä neljästä aikuisesta ei ollut tippaakaan kiinnostunut miltä minusta tuntuu seurata sivusta heidän vieraskielistä keskusteluaan. 

Vierailija
54/147 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2012 klo 16:06"]

myyjänä ärsyttää tosi pajon suomenruotsalaiset, jotka puhuvat minulle ruotsia. Jos he tulevat jotain kysymään, niin annan sanoa kysymyksensä loppuun ja vastaan että anteeksi, puhun vain suomea. Sitten ne nyrpistyneenä sanoo saman suomeksi. Hah.

Ja olen töissä pienessä erikoisliikkeessä, eikä meillä ole mitään kielivaatimuksia/ ruotsin lippua rinnassa.

[/quote]

voi halleluja! :D taitais olla alan vaihto paikallaan...

Vierailija
55/147 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ärsyttävän miehen tiedän, joka ei suostu puhumaan suomea esim. palvelutilanteessa kaupassa, vaikka kyllä suomea osaakin. Hän haluaa puhua joko ruotsia tai englantia. Muuttaisi pois. 

Vierailija
56/147 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2011 klo 11:06"]

siivoojana n.10 vuotta sitten päiväkodissa että ruotsinkielisten puolella oli kaikki fiiniä ja uutta suomenkielisten puolella taas risaa ja käytettyä :/
Tosin voihan olla että suomenkieliset lapset vaan rikkoo tavaroita ahkerammin :D

[/quote]

Eiköhän se enemmän johdu vanhempien aktiivisuudesta. Ruotsinkielisillä on yhteisöllisyys verissä ja se näkyy hyvin myös siinä, että esim. vanhat duplot ja legot yms. lahjoitetaan päiväkotiin kun oma lapsi on kasvanut niiden ohi.

Näin toimin minäkin nykyään - opittuani suomenkielisenä tavoille sen jälkeen kun olen asunut pitempään ruotsinkielisellä seudulla.

Sukulaiset itäsuomessa sen sijaan myyvät vanhat lelunsa.

Lahjoittamista yhteiseen hyvään he pitävät typeränä.

Vierailija
57/147 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää, todellakin ärsyttää nämä pikku diivat, ylimielinen kansanryhmä kyllä vain. Miksi he itse ärsyttävät meitä suomalaisia, sitä pitää kysyä heiltä, ei meiltä. Kohdistat siis taas syyn suomenkielisiin, vaikka ruotsinkielisethän tässä on ongelma, eihän se nyt voi niin olla, että suomalaiset ovat ongelma suomessa! Henk.koht minua ärsyttää nämä asiat suomenruotsalaisissa: Heidän mielestään kaikkien tulisi osata HEIDÄN äidinkieltään. Vetoavat aina pakkoruotsi asiassa "pakkomatematiikkaan" vertaus vain on todella lapsellinen, metematiikka on hyödyllistä, ruotsin puhuminen ei. Pitävät usein suomalaisia toisenluokan kansalaisina, vaikka suomalaisia on rikkaita jne. taatusti enemmän kuin heitä, vaikka he tosin toista luulevatkin itse, hehän ovat suorastaan kaikki mannerheimin jälkeläisiä ( vaikka heitä on elossa ehkä muutaman) mutta mannerheimiin he vetoavat aina, kumma juttu vain. Alammeko me suomenkielisetkin vetoamaan suomenkielisiin suurmiehiin, ja heitä on vaikka kuinka paljon? Aika lapsellista on siis tämäkin. Niin ja sitten se heidän "ruotsin kielensä" kun se on sellasta jokatoinen sana ( sitten kuitenkin puhutaan suomea ) suomea ja joka toinen ruotsia, puhuisivat vaan sitä ruotsiaan sitten, kunhan ei yritä väittää, että ruotsin kieli on niin suuri ja mahtava kieli, että suorastaan koko maailman tulisi sitä osata!

Vierailija
58/147 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat ylimielisiä. He puhuvat aina esimerkiksi lujempaa esim ratikassa, että varmasti jokainen siellä kuulee että he ovat suomenruotsalaisia. Joka puolella missä näkee heitä niin karvat nousee pystyyn koska ne on niin itseänsä täynnä. Kulkee keskellä kävelytietä ja puhuu lujalla äänellä kaverilleen vieressä ja itse joutuu väistämään miltei autotielle kun kävelee heidän ohi sillä he eivät väistä. Kulkee nenä pystyssä Hillfigerin vaatteissa ja vuittonin laukut heiluen. En voi sietää heitä, niinkuin en siedä ketään joka on ylimielinen ja itsekeskeinen.

Vierailija
59/147 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahah tottakai on ylimielinen kun on varaa olla ;DDDDD

Svensktalande bättre folk ♥

Vierailija
60/147 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisten oikeus saada palvelua ruotsiksi tarkoittaa julkisia palveluita eli virastoja ja muita. Joku perämetsän Sale ei ole julkinen palvelu, joten kenelläkään ei siellä ole velvollisuutta palvella ruotsiksi.