Suomenruotsalaiset - miksi ne ärsyttävät teitä?
Olen miettinyt tätä niin monta kertaa. Olen itse suomalainen mutta en ymmärrä tätä keskustelupalstoilla vellovaa aihetta. Miksi kaikki suomenruotsalaiset ärsyttävät? Toiset sanovat että saavat enemmän kun suomalaiset, mutta en ymmärrä mitä saavat? Kyllähän ruotsinkieliset koulut ovat ihan samalla tavalla suomalaisille kun suomenruotsalaisille, kieli on vaan eri. Kyllähän suomenruotsalaiset voivat hakea myös suomenkilisiin kouluihin. Vai ärsyttävätkö ne vaan siksi että haluamme että he ärsyttävät?
Eli kertokaa mikä heissä ärsyttää ja miksi kaikki mitä he tekevät on niin väärin???
Kommentit (147)
Jos olisit asunu 10v. Suomenruotsalaisella aluella
Suomalaisena niin olisit varmasti toista mieltä.
ja näinollen tiettyjen ihmisryhmien mielenterveysongelmille sopiva kohde. Ja muuten olen sitä mieltä että oliko taas pakko manata hompannsit tänne mölyämään..
Ei ärsytä.. =) Naurattaa vaan ne stand up koomikkojen vitsit. Ainoa asia mikä ärsyttää ehkä vähän, että eivät suostu puhumaan suomea vaikka osaisivatkin.. esim. kaupassa. Kerran olin että "No en sitten osta mitään.." kun myyjä ei suostunut minua suomeksi auttamaan, ja niin tapahtui suuri ihme, hän osasikin suomea! =) Ja joo, suomi on kaksikielinen maa, eli pitäishän mun osata myös ruotsia, mutta tuohon aikaan se oli erittttttäin heikko ja muistaakseni vasta aloittanut sen opiskelun.. ei sillä että vieläkään hyvä ois =)))
Ruotsalaisista käytännössä kaikki pääsee mukaviin sisätöihin koska kielen kääntämistä on niin paljon.
KAtsoppas tuo video Suomenruotsalainen haastaa suomalaisen oikeuteen jossa ruottalainen töppäilee mutta suomalainen kärsii oikastaan KATSOKAA VIDEO
Monilla suomenruotsalaisilla tuntuu olevan yksi erittäin ärsyttävä piirre: aivan helvetin kovaan ääneen puhuminen julkisilla paikoilla. Ainakin täällä Helsingissä esimerkiksi kahviloissa monet suomenruotsalaiset kailottavat niin, että keskustelu oman pöytäkumppanin kanssa on ihan mahdotonta. Onhan noita mölyäjiä toki ihan "suomensuomalaisissakin", mutta suomenruotsalaisissa ne tuntuvat olevan yliedustettuina.
Muuten kyseinen ihmisryhmä on mielestäni täysin OK, ja tunnenkin paljon kivoja suomenruotsalaisia.
Koska heillä näyttää aina menevän kaikki niin kuin Strömsössä.
Ei muuta sanottavaa tästä aiheesta.
Kunnan päiväkodeissa on ihan yhtä pienet budjetit kielestä riippumatta. Omat lapseni ovat 30-vuotta vanhassa remontoimattomassa päiväkodissa, ei kannata kadehtia!
siivoojana n.10 vuotta sitten päiväkodissa että ruotsinkielisten puolella oli kaikki fiiniä ja uutta suomenkielisten puolella taas risaa ja käytettyä :/ Tosin voihan olla että suomenkieliset lapset vaan rikkoo tavaroita ahkerammin :D
Toisaalta en pidä RKP:n ajamasta politiikasta, eli siltä osin ärsyttää. Terveisin Siuntiossa asuva, jossa RKP on saanut aikaan sekasorron (kuntaliitoksesta äänestettiin niin monesti että RKP:n kanta voitti- mielenkiintoinen demokraattinen kuvio).
koska vaativat asiakaspalvelua ruotsiksi, vaikka suomea osaisivat. Toinen syy on "bättre folk".
myyjänä ärsyttää tosi pajon suomenruotsalaiset, jotka puhuvat minulle ruotsia. Jos he tulevat jotain kysymään, niin annan sanoa kysymyksensä loppuun ja vastaan että anteeksi, puhun vain suomea. Sitten ne nyrpistyneenä sanoo saman suomeksi. Hah.
Ja olen töissä pienessä erikoisliikkeessä, eikä meillä ole mitään kielivaatimuksia/ ruotsin lippua rinnassa.
päin vastoin suomenruotsalaiset ovat olleet suomalaisuuden muokkaantumisessa tärkeässä osassa.
suomenkielisten on oltava kaksikielisiä mutta ruotsinkielisten ei.... Suomessa on osattava ruotsia mutta ei suomea???
Olen työssäni törmänyt umpiruotsinkielisiin joilla ei todellakaan ole edes auttavaa suomenkielen taitoa
vaan heille on puhuttava ruotsia alueella jossa ruotsinkieliset eivät yleensä edes asu.....
ööööö..... kyllähän ruotsinkielisillä on tismalleen sama pakko opetella suomea, niillä pakkosuomi alkaa koulussa jo 2:lla, siis aikaisemmin kun suomenlielisillä mikään muu kieli! Ihan ihne nutinaa tollanen. Suomessa asuvat suotsinkieliset on RUOTSINKIELISIÄ, eivät siis lähtökohtaisesti kaksikielisiä, täysin eri asia.
sori kirjoitusvirheistä!
Täällä muuten lähes kaikki tuntuvat pitävän suomenruotsalaisia kaksikielisinä, osa heistä on (niinkuin suomenkielisistäkin), osa ei. Ja tuohon bättre folk-juttuun haluaisin huomauttaa että niitäkin on osa suomenruotsalaisista, osa on tavallisia duunareita/maajusseja.
Nr.45
Kumpi tulee yhteiskunnan halvemmaksi, se että isossa luentosalissa istuu sata ruotsinkielistä lääkäriopiskelijaa ja yksi luonnoitsija vai se että on kymmenen luontosalia, ja kymmenen luennoitsijaa, ja jokaisessa luentosalissa istuu kymmenen tyyppi. Kymmene lääkäriä, kymmenen arkeologia, kymmenen ruotsinkielistä muisnaiskirkkoslaavin opiskelijaa. Varsinkin kun valtakunnassa on pulaa lääkäreistä, ei muinaiskirkkoslaavin osaajista. Mut hei, kamalat ruotsinkieliset tietenkin alistaa suomalaisia sillä että he vaativat kaikki päästä lääkäreiksi eikä ruotsinkielisiksi muinaiskirkkkoslaavin osaajiksi.
Maailmä olisi siis parempi, jos Suomessa olisi vähemmän muinaiskirkkoslaavista loppututkinnon tehneitä. Kerrankin olen samaa mieltä DDDDD::::::
Jos Suomi on kuitenkin kaksikielinen maa niin miksi aina puhutaa pakkoruotsista koska kyllähän suomenruotsalaiset joutuvat opiskelemaan PAKKOsuomea kolmannelta luokalta saakka.
että vähemmistökielen puhujilla on suurempi velvollisuus opetella enemmistökieltä kuin enemmistökielen puhujilla vähemmistökieltä.
Miksi vähemmistökieli? Miksei pakkokiina, ne kuitenkin kohta valloittaa maapallon. Olisi fiksua ottaa varaslähtö kohti tulevaisuutta.
Se että jotkut täällä ikänsä asuneista ja suomea päivittäin käyttävistä ei suostu opettelemaan edes ääntämistä sellaiseksi ettei jo toisesta sanasta kuulisi puhujan tulevan paremmista piireistä. Ei siis edes yritetä parantaa kielitaitoa vaan ollaan ylpeitä huonosta suomesta
Ainoa vastenmielinen ihminen on eräs wannabe-suomenruotsalainen, jolla kyse on lähinnä tarpeesta pönkittää surkeaa pientä mieltään konstilla millä hyvänsä. Niinpä pitää yrittää saada pisteet kotiin suomenruotsalaisuuden hyvistä puolista, vaikka tosiasiassa hänellä itsellään ei yhtäkään niistä ole.