Suomenruotsalaiset - miksi ne ärsyttävät teitä?
Olen miettinyt tätä niin monta kertaa. Olen itse suomalainen mutta en ymmärrä tätä keskustelupalstoilla vellovaa aihetta. Miksi kaikki suomenruotsalaiset ärsyttävät? Toiset sanovat että saavat enemmän kun suomalaiset, mutta en ymmärrä mitä saavat? Kyllähän ruotsinkieliset koulut ovat ihan samalla tavalla suomalaisille kun suomenruotsalaisille, kieli on vaan eri. Kyllähän suomenruotsalaiset voivat hakea myös suomenkilisiin kouluihin. Vai ärsyttävätkö ne vaan siksi että haluamme että he ärsyttävät?
Eli kertokaa mikä heissä ärsyttää ja miksi kaikki mitä he tekevät on niin väärin???
Kommentit (147)
Oli siinä mielessä pakko että mä en kerta kaikkiaan ymmärrä tätä mutta törmään siihen niiiiiin usein. Siksi nro 3
Kaikki suomenruotsalaiset, joihin olen tutustunut, ovat olleet mukavia ihmisiä. Olen ollut työpaikassa, jossa yli puolet oli suomenruotsalaisia, ja esimerkiksi kahvipöydässä he puhuivat suomea, jos minäkin olin siinä, vaikka muuten puhuivat keskenään ruotsia.
Se ärsyttää joitakin, että yliopistoon en kai helpompi päästä ruotsinkielisiin ohjelmiin, mutta aika monilla ruotsinkielisiä inhoavalla suomenkielisillä ei muutenkaan olisi yliopistoon asiaa, joten se ei liene kovin tärkeä syy.
suomenkielisten on oltava kaksikielisiä mutta ruotsinkielisten ei.... Suomessa on osattava ruotsia mutta ei suomea???
Olen työssäni törmänyt umpiruotsinkielisiin joilla ei todellakaan ole edes auttavaa suomenkielen taitoa
vaan heille on puhuttava ruotsia alueella jossa ruotsinkieliset eivät yleensä edes asu.....
se pitää muistaa että monella alalla on käytännössä mahdotonta opiskella VAAN ruotsiksi. Esim. omalla alallani vaan eka vuosi oli ruotsinkielisille kokonaan ruotsiksi, sen jälkeen ruotsinkielisen opetuksen määrä väheni radikaalisti ja vain ehkä 20-30 % kursseista joita tutkinnoon suorittamiseen tarvitaan oli ruotsiksi. Eli suomea on vaan pakko oppia ainakin meidän alalla jos meinaa valmistua.
Itse olen siis suomenkielinen, mutta mies kaksikielinen ja opiskeli ruotsinkielisellä puolella.
Se ärsyttää joitakin, että yliopistoon en kai helpompi päästä ruotsinkielisiin ohjelmiin, mutta aika monilla ruotsinkielisiä inhoavalla suomenkielisillä ei muutenkaan olisi yliopistoon asiaa, joten se ei liene kovin tärkeä syy.
suomenkielisten on oltava kaksikielisiä mutta ruotsinkielisten ei.... Suomessa on osattava ruotsia mutta ei suomea??? Olen työssäni törmänyt umpiruotsinkielisiin joilla ei todellakaan ole edes auttavaa suomenkielen taitoa vaan heille on puhuttava ruotsia alueella jossa ruotsinkieliset eivät yleensä edes asu.....
Joka ruotsinkielisen koulun opinto-ohjelmassa on myös pakkosuomi!
nro 8 kanssa. Jos Suomi on kuitenkin kaksikielinen maa niin miksi aina puhutaa pakkoruotsista koska kyllähän suomenruotsalaiset joutuvat opiskelemaan PAKKOsuomea kolmannelta luokalta saakka. Suomenkieliset saavat kuitenkin valita englannin jo siinä vaiheessa ja ruotsi vasta yläasteella.
Kyllä on tässä maassa harvassa se paikka jossa pärjää pelkästään ruotsinkielellä eikä ikinä tarvii suomea. Sellaisia on varmaan Tammisaari ja joku pieni paikka Pohjanmaalla.
Joitain kyllä. Kälyni mies on sellainen. Karvat nousee pystyyn jo kun tuo "suomen-ruotsalainen" tulee näköetäisyydelle. On sellanen stereotyyppinen hurri. Yök!! Kuvittelee olevansa jotenkin parempi kuin muut, nostaa itsensä ja muut ruotsinkieliset jalustalle ja jaksaa aina muistuttaa ja ylistää ruotsinkielisiä joka välissä. Tunnen paljon suomenruotsalaisia jotka ovat kaikkea muuta kuin tuo kälyni ukko :D
Vaan se pakollinen ruotsin opiskelu ärsyttää ja se, että kaikki pitää olla kahdella kielellä kadunnimiä myöten.
siivoojana n.10 vuotta sitten päiväkodissa että ruotsinkielisten puolella oli kaikki fiiniä ja uutta suomenkielisten puolella taas risaa ja käytettyä :/
Tosin voihan olla että suomenkieliset lapset vaan rikkoo tavaroita ahkerammin :D
Mutta kaiken kääntäminen ja kaiken lähettäminen kahtena kappaleena maksaa rahaa. Mies sai just ylinopeudesta tiedotteen, kaikkia papereita oli kahdella kielellä.
Opiskelin yliopistolla historiaa. Opiskelemaan pääsi 13 % suomenkielisistä, jotka osallistuivat pääsykokeisiin, ja 100% ruotsinkielistä pääsykokeissin osallsituneista. Tasa-arvoako?
Opiskelemaan pääsi 13 % suomenkielisistä, jotka osallistuivat pääsykokeisiin, ja 100% ruotsinkielistä pääsykokeissin osallsituneista. Tasa-arvoako?
ehkä kaikki ei pyörikään sun navan ympärillä? Ehkä niitä ruotsinkielisiä TARVITAAN esim. opettajiksi kouluun sen verran kuin niitä suostuu tulemaan. Mitä järkeä on jättää 90 prosenttia ruotsinkielisistä hakijoist ottamatta ihan vaan siksi että suomenkieliset haluaa tosi paljon enemmän opiskelemaan kyseistä ainetta.
Korkeintaan oon vähän kateellinen kun oppivat jo lapsena kaksi kieltä.
paikkaansa, vaan pakkoruotsin vastustus on erityisen voimakasta korkeakoulutetuilla, vaikka persutkin pakkoruotsia kyllä vastustavat.
"Parhaiten yhteiskunnallisiin asioihin perehtyneet nuoret olivat tutkimuksessa kriittisimpiä ruotsalaisuuden suhteen.[29] Folktingetin tutkimuksessa vuonna 1997 ruotsin pakolliseen opetukseen suhtautuivat kielteisimmin korkeakoulututkinnon suorittaneet."
historian opiskelijoihin. Niistä mun aikaan aloittaneista ei kyllä kenestäkään tullut opettajaa. Aineenopettajakoulutukseenhan haetaan erikseen, siellä ymmärrän hyvin kiintiöt tarpeen mukaan.
historian opiskelijoihin. Niistä mun aikaan aloittaneista ei kyllä kenestäkään tullut opettajaa.
Olettekos ajatelleet sitä, että ruotsinkielisille linjoille on helpompi päästä, koska hakijoita on vähemmän? Jos suomenkielinen opiskelee peruskoulussa ja lukiossa pakkoruotsinsa ilman asenneongelmaa ja oppii ko. kielen, ei mikään estä hakemasta ruotsinkieliseen korkeakoulutukseen (uliopisto tai amk)! Kuten on todettukin - helpompi päästä sisään. Joten en ymmärrä, että mikä tässä ihmisiä risoo.
Käsittääkseni ainoa (tai ainoita) opiskelupaikkoja missä edellytetään opiskelijan olevan äidinkieleltään ruotsinkielinen, on opettajankoulutuslaitos. ja siellä siis nimenomaan se linja, missä opiskellaan äidinkielenopettajaksi. Mutta se tuntuukin ihan loogiselta, koska toki äidinkieltä pitää opettaa henkilö, jonka oma äidinkieli ko. kieli on.
Menipäs sanat solmuun mutta toivottavasti ymmärrätte pointtini.
no kahdesta tuli yliopistoon opettajia, mutta ei ne siis kasvatustieteitä ole opiskelleet. Ne opettaa edelleen ruotsinkielellä historiaa. Yhdestä ei tainnut tulla mitään, yksi muutti jo opiskeluaikan maasta, en tiedä mikä tuli. Yksi on eräässä järjestössä töissä, ja yksi ruotsinkielisessä lehdessä toimittajana. yksi luennoi siellä sun täällä, lähinnä työväenopistossa.
Tai se kyllä ärsyttää, että moni heistä rinnastaa pakkoruotsin vastustamisen suomenruotsalaisuuden vastustamiseen.
En yleensä kannata kannanäänestyksiä, mutta kysymys ruotsin kielen pakollisuudesta peruskoulussa on sellainen koko väestöä suoraan koskettava kysymys, jonka ratkaisemiseksi poliittisten päättäjien olisi tärkeää selvittää kansan mielipide. Tässä asiassa ei demokratia tunnu muutoin toimivan. Ruotsin kieli voitaisiin rajata vähemmistön siitä kärsimättä rajata pakolliseksi esimerkiksi rannikkoalueilla ja toisen asteen koulutuksessa.
Sekin häiritsee, että toinen osapuoli käy pakkoruotsikeskustelua vain eliitin ehdoilla. On vaikea nähdä, miten se voisi loukata rannikon ruotsinkielisten oikeuksia, ettei kontiolaisen levysepän tai koulunkeittäjän tarvitsisi enää lukea peruskoulussa ruotsia.
ettei kontiolaisen levysepän tai koulunkeittäjän tarvitsisi enää lukea peruskoulussa ruotsia.
Mutta jotain kieliä näitten silti pitää lukea. Satasesta vetoa, että jos kontiolainen levyseppä laitettaisiin kolmeksi vuodeksi vaikkapa saksan, ruotsin ja venäjän tunneille, kontiolainen levyseppä valitsisi fanfaarien soidessa ruotsin kielen. Nimimerkillä kaikkia noita kolmea lukenunut. Tuskin malttaen odottaa sitä aikaa kun kontiolainen levyseppä laitetaan opettelemaan vaikkapa saksan substantiivien ja adjektiivien helvetillistä taivutusta ja sanajärjestyksiä.
ja näinollen tiettyjen ihmisryhmien mielenterveysongelmille sopiva kohde. Ja muuten olen sitä mieltä että oliko taas pakko manata hompannsit tänne mölyämään..