Mieheni kertoi kiusaantuneensa imetyksestä kahvipöydässä
Meillä on useita äitejä ystäväpiirissä ja osa imettää esim. kahvipöydässä vastapäätä kun tulevat kylään. Mieheni kertoi, että hänelle tulee siitä aika kiusallinen olo, kun ei tiedä minne katsoisi ja vaikea olla luonteva vaikka kuinka on vauvan ruokinta kyseessä. Ei ainakaan minun miehelle ole siis mitenkään "ei- seksuaalista" kun kaverin vaimo tai mun ystävä kaivaa rinnan esiin, vaan se aiheuttaa kiusaantuneisuutta. Vähän hienovaraisempi imettäminen on ok, mutta esim. muutama ystävä ihan todella imettää jopa kahvipöydässä muiden juodessa kahvia.
Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi muiden tunteita? Ei ole iso työ olla edes vähän hienovaraisempi kun ollaan KYLÄSSÄ. Mieheni ei ole mikään teini vaan 32v normaali mies, ja ihan avoimesti myönsi nolostuvansa tilanteesta.
Kommentit (169)
tekstiä! En tosiaan ulosta pöydille tms. Enkä ole sitä mieltä, että kotinne lähellä sijaitsevassa Fransmannissa saisi hillua tissisillään. Enkä ole hurmosimettäjä, minulla ei ole edes lapsia.
Tarkoitin sitä, että _omasta_ elämästään voi tehdää helpompaa tai vaikeampaa juuri tuollaisiin asioihin ripustautumalla. Jos nyt kerran on Fransmannissa joku a) imettänyt, b) riehunut kännissä, c) tehnyt jotain muuta arveluttavaa, tarvitseeko siitä koko ihmiskuntaa (tai kaikkia imettäjiä) syyttää ja vihata? Oma elämä on helpompaa, jos ei niin kiinnitä kaikkiin maailman pikku epäkohtiin huomiota niin suurella intessiteetillä.
Kuvailemasi kaltainen tilanne kun ilmeisestikin on aika yksittäistapaus. Eikö?
mikä on niin huonotasoinen, ettei siellä tarvitse ottaa toisia huomioon ja voi istua lähelle muita pareja ja vetaista paidanhelmat ylös ja rintaliivit alas.
Paikan tarjoilija oli kyllä toista mieltä. Mutta paikka ei todellakaan mikään tasokas ole, mutta sattuu olemaan kotimme lähellä ja kävimme siellä syömässä kun tulimme elokuvista.Hyvä tietää, että sinusta tällaiset paikat ovat sellaisia, missä vauvojen äitien ei tarvitse ottaa muita huomioon. Kuvastaa tosiaan hurmosimettäjän ajatusmaailmaa. Kun minä tulen ravintolaan ja imetän, ei minun tarvitse ottaa muita huomioon kun tämä on vain tällainen ketjuravintola.
Sinä varmaan mäkkärissä paskannat pöydälle?
Ilmaisin asiani huonosti. Tietysti hyvä tavat kuuluvat myös Mäkkäriin, mutta kuten sanottu, siellä näkee paljon pahempaakin sikailua usein kuin lapsen ruokkiminen.
Ja tuo käykää tasokkaamissa paikoissa on kyllä aika oikeutettua. Miksi selkeästi lapsivihamieliset kävisivät yhä uudestaan ja uudestaan lapsiperheiden suosimassa paikassa, missä joka kerta törmää kaula-aukosta roikkuvaan tissiin?
Itse kun en näihin juurikaan ole törmäillyt, ainakaan ongelmaksi asti, mutta en menekään yleensä istumaan vauva- tai lapsiperhheiden viereen missään ravintolassa. Ja yleensä lääniä riittää katseen kääntämiseen toiseen suuntaan.
Tai hätätilassa voi vaikka katsoa sitä miestään tai hamppariaan naapuripöydän tissin sijaan.
Mielestäni on äärimmäisen juntti kommentti tuo "käykää tasokkaammissa paikoissa". Kyllä toiset ihmiset pitää osata huomioida ihan kaikkialla. Myös köyhätkin.
vähän tasokkaammissa paikoissa ;) Eikun oikeesti, kyllä te varmasti keinon keksitte, jos ette nyt ihan täysin itsekeskeisiä ja yhteistyökyvyttömiä ole. Ja noin hankalia tapauksia tuskin ihan joka ravintolareissulla tapahtuu kuitenkaan. Tai sitten teillä on ollut todella huono tuuri (tai tosiaan väärä ravintolavalinta. Mäkkärissä kun näkee kaikenlaista sikailua muutenkin :/).
syömään rauhassa ravintolaan, meidän on käännyttävä selin kun joku av.mamma vetaisee ryntäät esille imettääkseen vauvaa ja tissi roikkuen ojentelee isommille lapsille syötävää ja hakee vaippaa kassista. Justjoo...
Taas on karannut mopo käsistä, niin kuin av:lla yleensäkin. Ap:n miestä häiritsi imetys kotona kahvipöydässä, kun muuallakin asunnossa (ei vessassa) olisi voinut imettää. Sitten joitain taas ärsyttävät julkisilla paikoilla imettävät. Sitä ei kyllä voi kieltää juurikin noiden haisevien yleisten vessojen sekä ihmisen oikeuden syöttää lastaan missä vain takia. Ratkaisu 1: sanokaa kavereillenne, että imettävät teillä käydessään vaikka makkarissa. Ratkaisu 2: Yleisissä tiloissa kääntäkää päänne pois tai istuutukaa kahvilassa kauas vauvaperheistä. Tilaa varmaan riittää enemmän kuin kotikeittiössä. Ja on tämäkin kun täällä mammat meuhkaavat nolostelevien miestensä puolesta. Haluisinpa nähdä sen palstan, missä ne punakat äijät itse jauhavat tästä aiheesta.
itse vuodata tuntojaan täällä, vaan sinä hoidat asiaa?
työpaikalle näyttämään vauvaan ja kaivoi rinnan kahvipöydässä esille. Siinä oli 30-40 -vuotiaiden insinöörimiesten ilmeet tosi vaivautuneita. Ihmeellinen hormonihuuru. Muut ovat yleensä siirtyneet jonkun naistyökaverin työhuoneeseen ja siellä on juteltu naisporukalla imetyksen ajan.
Ylipäätään tuollaisen kysyminenkin on noloa. "Voinko imettää tässä kahvipöydässä?" Mitä siihen voi vastata.... vähän sama kuin kysyisi, että "voinko syödä sun lautaselta?". Kuka kehtaa siihen sanoa ei ja moukkamaista on kysellä edes. Fiksu ihminen kysyy: "oisko joku paikka, jossa voin imettää..." Isäntäväki silloin yleensä sanoo, että "voi tonne makkariin mennä, mutta ei se meitä tässäkään haittaa...", jos siis on ok imettää ruokapöydässä. Jos taas auliisti tarjotaan makkaria, niin asia on sillä selvä.
Haluisinpa nähdä sen palstan, missä ne punakat äijät itse jauhavat tästä aiheesta.
mm. iltapäivälehtien keskustelupalstoilla, ja ylivoimainen enemmistö miehistä on ollut julkista imettämistä vastaan.
Eli ok, jos nykäisen tissit esiin kahvipöydässä, vaikken imetäkään? Vaikka kesähelteellä tuulettaakseni?
Meillä nyt vaan länsimaissa mielletään naisen rinnat intiimiksi alueeksi, ja tuntuu oudolta, että jossain tilanteessa ne automaattisesti muuttuisivat kaikkien mielestä ei-intiimeiksi.
minä nyt vihaan kaikkia ja kaikkea, kun mies on punastunut ja lähi-Fransmannissa on kerran nähty imettäjä! Mihin on yhteiskunta menossa.
Niinhän se on, että on kohteliaita ihmisiä ja epäkohteliaita ihmisiä - myös lapsen saaneiden joukossa.
Imettämiseen kannattaa kysyä paikkaa kun on kylässä ja käyttää harsoa kun on Fransmannissa. Ei kai tuon kummempaa ole. Vai onko joku tästäkin eri mieltä?
eli pyysi äiti-ihmistä imettämään toisessa huoneessa, koska imettämisen seuraaminen oli hänestä vaivaannuttavaa. Tämä ihana äiti sitten nauroi päin naamaa, ja sanoi vaan jotain tyyliin, että tämähän on maailman luonnollisin asia plaa plaa plaa, ja vetäisi tissinsä esiin... meidän olohuoneessa. No tuo ihminen nyt on muutenkin täysi juntti ja itsekeskeinen paskiainen...
tarttisi tuollaista "kaveria" uudelleen kotiinsa pyytää.
Itse en häiriinny imettäjistä, mutta häiriinnyn, jos ystäväni kohtelevat minua epäkunnioittavasti kotonani.
eli pyysi äiti-ihmistä imettämään toisessa huoneessa, koska imettämisen seuraaminen oli hänestä vaivaannuttavaa. Tämä ihana äiti sitten nauroi päin naamaa, ja sanoi vaan jotain tyyliin, että tämähän on maailman luonnollisin asia plaa plaa plaa, ja vetäisi tissinsä esiin... meidän olohuoneessa. No tuo ihminen nyt on muutenkin täysi juntti ja itsekeskeinen paskiainen...
Itse en imettänyt julkisesti mutta imetin kaverin luona sohvalla. Imetin myös kotonani sohvalla, jos kaverit olivat kylässä. Jos vanhempani tai appivanhempani tai hiukan vieraammat sukulaiset olivat läsnä, imetin viereisessä huoneessa. Syynä oli kohteliaisuus näitä vanhempia ihmisiä kohtaan (kiusaantuvat imetyksestä) ja toisaalta siitä, että minä kuulun niihin imettäjiin, joiden on pakko repiä esille lähes koko jättimäinen hinkki, jotta homma onnistuisi. Käytin aina imetyspaitoja ja imetysliivejä, mutta jouduin käyttämään myös rintakumia, ja jos rintaa ei otettu tarpeeksi esille, kumi lähti vauvan hipaisusta irti. Toinen seikka vähän syrjäisempään imettämiseen johtui suihkuavista rinnoistani. Kun sen rintakumin poisti tai jos vauva lopetti yllättäen imemisen, rinnastani saattoi suihkuta maitoa, ja kahvipöydässä ei varmaan kukaan halua, että tarjoan maidot kahviin omasta takaa. :D
Peruskäytöstavoista on nyt kyse. On ihan sama, mitä teet omassa kodissasi tai puistonpenkillä tai kahvilassa omassa pöydässäsi, mutta jos olet KYLÄSSÄ, on todellakin tarpeen ottaa toiset ihmiset huomioon. Omalla isoisälläni oli tekarit, mutta ei hän tuonut niitä tekareita vesilasissa kahvipöytään vaan laittoi ne suuhunsa vessassa tai makuuhuoneessa, vaikka kyseessä oli täysin luonnollinen juttu ja isoisäni oikeus syödä muiden kanssa. Jos isoäitini oli vain paikalla, saattoi hän toki näin tehdäkin, mutta ei koskaan muiden ihmisten nähden.
On kohteliasta ottaa muut huomioon - varsinkin talon isäntäväki. On aivan sama, ketä nolostuttaa, ketä inhottaa ja ällöttää ja kenen mielestä asia on maailman luonnollisin. Muut ihmiset on otettava huomioon. Emme elä tällä planeetalla yksin, ja jopa Suomessakin on erilaisia kulttuureja nähtävissä. En mitenkään kykene ymmärtämään ihmistä, jota ei kiinnosta vanhuksen tai esim. muslimin mielipide. Vaikka vauva kuinka suorittaisi siinä luonnollista toimenpidettä, se luonnollinen toimenpide sisältää myös äidin ruumiinosan, joka ei kaikille ihmisille, ei kaikissa maissa eikä kaikissa kulttuureissa ole luonnollista esiteltävää.
Oma mieheni ei nolostu yleensä imettämisestä - on nähnyt sen verran paljon huomaamatonta imetystä kaveripiirissäkin. Mutta minun imettäminen julkisesti kyllä nolostuttaisi häntä, koska revin siinä esille vähintään koko nännin ja pari senttiä ympäriltä näkyviin, asettelen rintakumin ja vasta sitten voin tarjota sitä rintaa vauvalle. Myös erään kaverini imetys nolostuttaa häntä. Kaverini ei käytä imetyspaitoja vaan vetäisee tosiaan paidan molempien rintojen yli. Sen jälkeen hän vetää rinnan rintaliiveistä esille ja syöttää lapsensa. Lapsi taas ei ole niin kiinnostunut syömisestä (taapero), joten välillä se rinta heiluilee siinä näkyvillä, kun odotetaan sen taaperon halua taas syödä. Joskus se äiti juoksee taaperon perässä toinen rinta heiluen vapaana ja pari kertaa jättäen taakseen vieläpä maitovanan...
Eri asiat nolostuttavat meitä. Mieheni on todella harmissaan, nolostunut ja hiukan ällöttynytkin joutuessaan siivoamaan noita maitovanoja, ja on pyytänyt minuakin sanomaan jotain kaverilleni. En vain oikein keksi mitä. Jos ihmisellä ei ole tajua käytöstavoista, ei ole oikein mitään muuta tehtävissä kuin olla kutsumatta häntä kylään. No, olen pyytänyt häntä harvoin ja vain silloin, kun mies ei ole kotona. En tosin itsekään millään ylpeydellä niitä maitovanoja siivoile.
Toivottavasti ette ole minun ystäviäni. Rinnat on vain rinnat, minua ei haittaa, vaikka joku ottaisi koko paidan pois ja jos mies nolostuisi niin voisi luikkia toiseen huoneeseen :-).
Ei nyt ihan sama asia, mutta mun mieheni sanoi aikoinaan, että hänen mielestään ei ole hyvä juttu, jos imettää yleisillä paikoilla tai muuten ei-niin-tuttujen silmien alla. Minä olin aivan samaa mieltä.
kun mies on kiinnostunut toisten naisten rinnoista?
On ihan sama, mitä teet omassa kodissasi tai puistonpenkillä tai kahvilassa omassa pöydässäsi, mutta jos olet KYLÄSSÄ, on todellakin tarpeen ottaa toiset ihmiset huomioon.
No et sä nyt ihan miten vaan voi käyttäytyä jossain kahvilassa vaikka kuinka olisit "omassa pöydässäsi". Ja kai se on myös ihan ok, ett jos imetät jossain puistonpenkillä niin siihen viereen voi tulla joku spurgu tuijottamaan sitä sun touhuas ja vähän piereskelemään, sehän on myös luonnollista toimintaa.
mitä toivot vierailtasi jatkossa?
Voisitko avoimesti esittää ajatuksesi heille tai tässä tapauksessa se on kyllä miehesi tehtävä, sillä häntä imetys tuntuu häiritsevän syystä tai toisesta.
Eikös miehesi ole jo sen verran iso poika, jotta voi kertoa tuntonsa itse, eikä sinun kauttasi?
muistelen vielä kerran kun tilanne oli niin uskomaton:)
Tuttu pariskunta saapui kylään ja heillä oli taapero. Istuttiin kahvipöydässä ja taapero tuli kaivelemaan paidan alustaa. Emäntä veti paidan ylös ja otti lotkon esiin (oli muuten isot tissit). Siinä yritettiin juoda kahvia nauramatta kun tissi roikkui esillä ja mahamakkarat oli paljaana.
Kun oli lapsi saatu imetettyä, nainen veti puseron päälle ja alkoi kaksin kourin puristella tissejään ja huokailla kun xxxx(hänen mies) on aina kiinni hänen tisseissään.
Oli kyllä naurussa pitelemistä ja tämä xxx eli mies päkötti naama punaisena siinä kahvipöydässä pelkästä häpeästä:)
että mitä pahaa siinä katseessa on? Ap:n mukaan hänen miehensä katse hakeutui puoliväkisin sinne imettävän naisen rintaan. Jos kerran tuijotuttaa niin tuijottaa pois vaan. Kun joku kerran imettää muiden nähden niin tuskin se katse häntä haittaa. Varmaan se avartaa miehenkin maailmaa kun näkee naisen rinnan joskus jonkun muun hallussa kuin omassaan.
Itselleni on vaan täysin mahdoton asettua sellaisen ihmisen asemaan, jolle rinnan näkeminen on niin inhottavaa ja vastenmielistä että se vie ruokahalun, oli se tuutti sitten kuinka iso, suonikas ja jättinänninen tahansa. En vaan ymmärrä vaikka kuinka yritän. Kyllä, me olemme kaikki erilaisia, mutta tähän en vain osaa samaistua.
Terveisin nainen, ei lapsia.
Niin perusmamma "mikäli jotakuta se kahvilassa häiritsee menkööt muualle."
Onko kahvila tarkoitettu kahvin nauttimista varten vai imettämistä varten? Mitä jos sinä menisit syrjemmälle imettämään?
ikävä sanoa, mutta ei ne maitoa tursuavat suonikkaat tissit ole mikään seksikäs näky, ennemminkin vähän ällöttävä. Juu, hienoa jos on sinut itsensä kanssa ja vetää rinnat esille missä tahansa seurassa, mutta kyllä sen verran pitäisi olla käytöstapoja että ottaisi muutkin huomioon. Tunnistan todellakin tämän aiemmin mainitun naistyypin joka oikein nauttii siitä että ihmiset katsovat. Mielestäni terveesti suhtautuva ihminen omaa edes hieman häveliäisyyttä, eikä lyö "kaikkea tiskiin" niin sanotusti.
Kuten moni kirjoittaja jo sanoikin, on piereminen, nenän kaivelu etc nekin luonnollisia toimintoja, suorastaan pakottavia tarpeita toisinaan. Ei se vauvan ruokkiminen ole asia jota voisi luonnollisuudella puolustella ja tehdä missä vain muista välittämättä. Tai VOI, mutta kyllä se on toisille tosi kiusallista. On eri asia katsoa läheisen ihmisen (oma vaimo, sisko, äiti) imetystä kuin jonkun kaverin tms, saatikka tuntemattoman ihmisen. Imetys on kaunis tapahtuma kun se TEHDÄÄN KAUNIISTI, ei siis niin että roikot heitetään esille ja niitä esitellään koko rahan edestä.
Ja turha väittää, että ap:n mies olisi jotenkin estynyt: kyllä se rinta on normaali, mutta ei niin normaali juttu että me kaikki kulkisimme täällä ilman paitoja pitkin poikin. Ei ne miehetkään ala siinä peniksiään esittelemään; yhtä hyvin voisivat, luonnollistahan sekin on että mittaillaan kenellä on minkäkin pituinen....
kahvipöydässä on kavereiden miehiä ja saa esitella rintavarustustaan paljaana. Juuri se naistyyppi, joka ottaa sen rinnan esille, venyttelee sitä ja katselee ympärilleen haastavasti, että tässä se tissi on, uskaltaako joku sanoa jotain. Ja riemastuu sitten kiukuttelemaan ja repii miehensä ovet paiskoen pois kun oli niin suvaitsemattomia, etteivät hyväksyneet vauvan imetystä.
32v normaali mies..
ja nolostuu, kun vauvaa syötetään. Kuules, ap, se sun mies nolostuu ihan yhtä paljon, vaikka vauvan syöttäminen tapahtuisi autotallissa monen lukon takan.
Katsos, riittää tietoisuus siitä, että nainen ottaa rintansa esiin.
Ei se sun mies ajattele, että vauva saa apua nälkäänsä, vaan hänen mielessään on se kiinteä, muhkea rinta, johon nainen tarttuu kiinni.Yritäpä terapoida sitä miestäs rintafiksaation suhteen. Jotain outoa tuossa on.
niin on SEKSI, ULOSTAMINEN, VIRTSAAMINEN, ITSEYTYYDYTYS, NENÄN KAIVELU, RÖYHTÄILY, PIEREMINEN ja monenlaiset muut toiminnot.
Hlauaisinko kuitenkaan että mitään näistä kovin luonnollisista toimista suoritetaan minun naamani edessä jossain kahvilassa tms.
Jos imettävä nainen on minun ystäväni, en häiriinny jos imettää mutta en halua nähdä vieraiden ihmiseten rintoja missään!!
Itse kiusaannun rällaisesta ja todellakin imetin vauvaani joka puolella harson alla ja olin todella tarkka missä imetin, ystävienikin luona, en ikinä olis ruokapöydässä kaivanut tissiä esiin.
Imettää voi monella eri tapaa, voisitko tehdä sen huomaamattomasti? Ei kaikki niitä tissejä halua tuijotella, varsinkaan kun on itse syömässä.