Mieheni kertoi kiusaantuneensa imetyksestä kahvipöydässä
Meillä on useita äitejä ystäväpiirissä ja osa imettää esim. kahvipöydässä vastapäätä kun tulevat kylään. Mieheni kertoi, että hänelle tulee siitä aika kiusallinen olo, kun ei tiedä minne katsoisi ja vaikea olla luonteva vaikka kuinka on vauvan ruokinta kyseessä. Ei ainakaan minun miehelle ole siis mitenkään "ei- seksuaalista" kun kaverin vaimo tai mun ystävä kaivaa rinnan esiin, vaan se aiheuttaa kiusaantuneisuutta. Vähän hienovaraisempi imettäminen on ok, mutta esim. muutama ystävä ihan todella imettää jopa kahvipöydässä muiden juodessa kahvia.
Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi muiden tunteita? Ei ole iso työ olla edes vähän hienovaraisempi kun ollaan KYLÄSSÄ. Mieheni ei ole mikään teini vaan 32v normaali mies, ja ihan avoimesti myönsi nolostuvansa tilanteesta.
Kommentit (169)
muualla kuin kahvipöydässä? Jos te ette sano että se kiusaa teitä, niin eivät he sitä tiedä. En ole vielä törmännyt sellaiseen ihmiseen joka osaisi ajatuksia lukea :)
En itsekään koskaan imetä kahvipöydässä, vaan katson vähän rauhallisemman sopen :) En kyllä sitten toisten huoneisiinkaan mene imettämään, mutta esim. johonkin sohvan nurkkaan niin etten häiritse :) Ja minulla on onneksi sellaisia ystäviä jotka kehtaavat sanoa jos asia häiritsee, enkä minä siitä suutu :)
sanoa jo vieraan saapuessa, mihin vieras voi mennä imettämään esim. makuuhuone, vierashuone tms.
olen aina ihmetellyt samaa, mikä ihme ihmisiä vaivaa kun ei viitsi vaikka ihan kohteliaisuudesta edes siirtyä toiseen huoneeseen?
ja itekin nolostun siitä kun naiset paljastaa rintansa missä vain ja rupeavat imettämään. En koe sitä mitenkään seksuaalisena ym. sellaisena juttuna ja tiedän sen olevan lapsen ruokintaa, mutta silti se vain ärsyttää.
Itse tykkäsin imettää omassa rauhassa vain puolison ja lapsen läsnäollessa. Inohsin imetystä jos meillä oli vieraita tai olimme kylässä. En vain kokenut sitä luonnollisena silloin kun oli muitakin katselijoita paikalla.
Jos jouduin kylässä imettämään niin mulla oli tapana siirtyä rauhallisempaan paikkaan.
Mikä siinä on, ettei voi mennä omaan rauhaan imettämään, vaan pitää varta vasten jäädä kahvipöytään? Itselleni ei olisi tullut mieleenjkään, etsin kyläpaikassa aina rauhaisan nurkkauksen imetystä varten.
Tietysti kyseessä on varmaan aika pieni vauva, koska isompi vetäisi kahvikupit lattialle.
Meillä on aina imetetty sohvalla (siis kavereiden luona minä ja minun luonani myös kaverit imettäneet sohvalla). Mies on aika usein silti keksinyt puuhaa muualla tai esim. mennyt sohvan taakse juttelemaan, koska myönsi minulle avoimesti, että kyllähän se katse siihen rintaan hakeutuu, jos sille ihmiselle puhuu. Jos on istunut ihan siinä edessä, niin on kyllä mielestäni ihan hyvin onnistunut juttelemaan kasvoille, mutta itse on aina todennut jälkeenpäin, että kyllä se pinnistelyjä on vaatinut. :)
Kahvipöydässä varmaan olisin sanonut, että mene mukavampaan paikkaan imettämään, koska itse en ainakaan siinä tuolin ja pöydän välissä kovin mukavassa asennossa imettäisi. Ehkä voisit ihan kohteliaasti ehdottaa sitä.
minäkin naisena nolostun, jos tuttu ottaa kahvipöydässä rinnan esiin, luultavasti myös mieheni. Itse olen aina siirtynyt sivummalle tai toiseen huoneeseen imettämään ja jos on ollut miehiä paikalla, niin harsolla olen usein myös suojannut, ettei toiset kiusaannu. Etenkin oma isäni ja appiukkoni kiusaantuivat selvästi imetyksestä.
ja itekin nolostun siitä kun naiset paljastaa rintansa missä vain ja rupeavat imettämään. En koe sitä mitenkään seksuaalisena ym. sellaisena juttuna ja tiedän sen olevan lapsen ruokintaa, mutta silti se vain ärsyttää.
Itse tykkäsin imettää omassa rauhassa vain puolison ja lapsen läsnäollessa. Inohsin imetystä jos meillä oli vieraita tai olimme kylässä. En vain kokenut sitä luonnollisena silloin kun oli muitakin katselijoita paikalla.
Jos jouduin kylässä imettämään niin mulla oli tapana siirtyä rauhallisempaan paikkaan.
Kotonakin vetäydyn vaikka makuuhuoneeseen jos on vähän vieraampaa porukkaa paikalla..
ilman mitään ongelmia hyvien ystävien kahvi- tai ruokapöydässä. Käynhän niitten tyyppien kanssa saunassakin, myös miesten.
,joka ei voi mennä imettämään muualle vaan se on pakko tehdä toisten ihmisten nokan edessä, on tosi itsekäs ja tyhmä.
kolme lasta imettänyt poissa toisten silmistä.
ei nolota tai kiusaa ollenkaan toisten imetys, eikä kiusaa miestänikään. Meillä ei ole vielä omia lapsia.
muistelen vielä kerran kun tilanne oli niin uskomaton:)
Tuttu pariskunta saapui kylään ja heillä oli taapero. Istuttiin kahvipöydässä ja taapero tuli kaivelemaan paidan alustaa. Emäntä veti paidan ylös ja otti lotkon esiin (oli muuten isot tissit). Siinä yritettiin juoda kahvia nauramatta kun tissi roikkui esillä ja mahamakkarat oli paljaana.
Kun oli lapsi saatu imetettyä, nainen veti puseron päälle ja alkoi kaksin kourin puristella tissejään ja huokailla kun xxxx(hänen mies) on aina kiinni hänen tisseissään.
Oli kyllä naurussa pitelemistä ja tämä xxx eli mies päkötti naama punaisena siinä kahvipöydässä pelkästä häpeästä:)
silloin joskus papin kanssa samassa pöydässä:) Tosin pyysin kyllä luvan ja lapsukainen lupsutteli paitani alla (oli kyse siis kastejuhlajärjästelyistä). Muuten kyllä imettelin muualla, jos vieraita oli.
No olihan se muutenkin niin hassu tilanne, mies oli töissä ja papin piti tulla siihen keskusteluun ja miehen ois pitäny olla jo kotona.
No pappi hönkää paikalle ja sillä verensokerit alhalla(ei ollu kerennyt syömään jne.) eli sille äkkiä suklaapiparia ja kahvia. Onneksi mieskin tuli sitten kotia, pappia alkoi taas olla hapessaan ja sitten, kun päästiin asiaa eikus lapsi herää eli silloin kyllä imetin kahvipöydässä:)
kyllä imettänyt kahvipöydässä, kun meillä on ollut vieraita ja muistaakseni kylässäkin. En nyt ehkä kovin vieraassa paikassa, mutta enpä minä kovin oudoilla kyläilekään. Mikä kenellekin on normaalia, mutta minulle lapsen syöttäminen on normaalia. Olen monesti imettänyt myös kahviloissa ym. sekä puiston penkillä enkä todellakaan ole mitään rättejä ripustellut näkösuojaksi (itse en voisi edes kuvitella hengitteleväni jonkin harson alla, joten lapsenikaan eivät ole joutuneet), mikäli jotakuta se kahvilassa häiritsee menkööt muualle. Ehkäpä silloin olisi parempi pysyä vaan oman neljän seinän sisällä korvessa, eikä ainakaan kutsua vauvaperheitä kylään =)
ravintolassa juosta ympyrää ja kiljua ja tonkia muiden lautasia, hän saa sen tehdä, koska minäminä. Menkööt muualle syömään jos eivät ymmärrä lapsia.
kyllä imettänyt kahvipöydässä, kun meillä on ollut vieraita ja muistaakseni kylässäkin. En nyt ehkä kovin vieraassa paikassa, mutta enpä minä kovin oudoilla kyläilekään. Mikä kenellekin on normaalia, mutta minulle lapsen syöttäminen on normaalia. Olen monesti imettänyt myös kahviloissa ym. sekä puiston penkillä enkä todellakaan ole mitään rättejä ripustellut näkösuojaksi (itse en voisi edes kuvitella hengitteleväni jonkin harson alla, joten lapsenikaan eivät ole joutuneet), mikäli jotakuta se kahvilassa häiritsee menkööt muualle. Ehkäpä silloin olisi parempi pysyä vaan oman neljän seinän sisällä korvessa, eikä ainakaan kutsua vauvaperheitä kylään =)
joka vaatii osalle vieraista järjestettävän erillisen yksityisen ruokailutilan, on ajattelematon, itsekäs ja tyhmä. Miksi edes mennä kylään, jos ei normaalia vauvanhoitoa pysty tekemään toisten nähden? Imetyksessä rinnan pystyy halutessaan aivan hyvin peittämään esim. liinalla, ei siihen tarvi vaatia mitään erikoisjärjestelyjä saati omia huoneita.
Meilläkin on joskus juhlissa yksi vieras vaatinut muutenkin pienestä asunnosta yhtä huonetta itselleen, että saisi imettää rauhassa. Istua nökötti siellä sitten yli puoli tuntia vauvansa kanssa. Oikeasti, jos on niin vaikeaa niin eikö olisi parempi jäädä kotiin tai imettää juuri ennen tuloa tai lähteä kun vauvalle tulee nälkä ja imettää sitten autossa?
Ja samoin jos tietää tutuilla olevan vauvoja ja pelkää äitien ruokkivan lapsiaan julkisesti, eikö voisi pitää sitten vaikka pientä vierailutaukoa tai tehdä hyvissä ajoin ennen vierailua selväksi ettei kestä imetystä, sen sijaan että alkaa stressaamaan toisten lastenhoidosta?
Mutta huomaamattomasti :)
Nyt tulossa kolmas lapsi ja aion jatkaa samalla mallilla. Pitää minunkin joskus päästä kotoa liikkumaan muualle :)
tulevat naiset voisivat ottaa ne rintansa esiin pöytään istahtaessaan ihan ilman sitä imetystäkin.
Tero
Mielestäni asia on juurikin näin: kyse ei ole siitä, että pelkää miehellä alkavan "jöpöttää", vaan siitä mikä on oman sosiaalisen koodiston mukaisesti sopivaa, yksityistä tai julkista.
Esimerkiksi itse olen tietyllä tavalla pidättyväinen ihminen, en käy ovi auki vessassa, en tykkää olla alasti vieraiden ihmisten nähden ja niin edelleen. Imetys on minulle myös yksityisen alueella kuuluva toiminto, ja sen takia vaivaannun jos joku tekee sen julkisesti.