Muita, joiden mielesta keinohedelmoitykset voisi maksaa itse ja yhteiskunnalta saastyvat rahat suurempina lapsilisina lapiperheille!
Olen täysin kyllästynyt tuohon keinohedelmöityskeskusteluun ja siihen kenelle pitäisi sallia hoidot. Mielestäni yksinkertainen ratkaisu olisi se, että ne sallittaisiin kaikille (myös homopareille), MUTTA jokainen vastaisi kuluista itse.
Yhteiskunnalta säästyneet rahat suunnattaisiin mieluummin siihen, että lapsiperheet tulisivat paremmin toimeen ja voisivat halutessaan paremmin hankkia lisää lapsia, kun taloudelliset reunaehdot olisivat paremmat. Eli että lapsilisiä korotettaisiin huomattavan paljon!
Onko muita samoin ajattelevia?
Minua ihmetyttää tuo ajattelutapa, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hoidot. Lapsen saaminenhan ei kuitenkaan ole mikään AIKUISEN SUBJEKTIIVINEN OIKEUS niin kuin usein näytetään ajattelevan.
Nyt joku varmasti luulee, että minulla on lapsia ja lapsensaanti niin helppoa, että siksi on helppo kannattaa tällaista vaihtoehtoa. Asia ei ole niin: meillä (minulla ja miehelläni) ei ole vielä lapsia, toivomme kyllä kovasti saavamme! Mutta jos emme onnistu luonnollisesti lapsia saamaan, en ymmärrä miksi se on YHTEISKUNNAN ongelma ja heidän pitäisi kustantaa lapsi meille. Itse pitäisi sitten harkita haluaako lähteä hoitoihin ja säästää niihin rahaa vai ei.
Tämä olisi myös helpotus tähän jatkuvaan kiistaan, joka on pahimmillaan erittäin epätasa-arvoinen, jos lesbopareille hoidot maksettaisiin, mutta homopareilla ei olisi oikeutta lapsiin. (Miksiköhän naisella olisi oikeus tulla äidiksi, mutta miehellä ei isäksi?)
Kommentit (203)
Mutta lapsettomuus ei ole sairaus! Kenelläkään ei ole oikeutta saada lapsia, vaan lapsi on aina lahja.
Terveisin eräs sekundaarisesta lapsettomuudesta kärsivä, joka on ap:n kanssa samaa mieltä.
Siksi lapsettomuushoitojen tulee olla omakustanteisia.
Suurin hedelmöityshoitoja käyttävä ryhmä ovat tavalliset heteroparit, jotka eivät voi saada lapsia joko miehen tai naisen alentuneen hedelmällisyyden vuoksi.
Mitä mieltä olet heidän oikeudestaan saada hoidoista kela-korvauksia? Hyökkäätkö viestilläsi nyt vain homoparien tai yksinäisten naisten hoitokorvauksia vastaan, vai oletko yleensä sitä mieltä että _ei kenellekään_ tulisi myöntää yhtään mitään korvauksia?
että maahan saataisiin lisää veronmaksajia. niin yksinkertaista se on.
miksi yhteiskunnan pitäisi korvata päivähoito, lapsilisät, koulutarvikkeet yms.? jos kerran olet lapsia lykkinyt maailmaan, mikset kustanna itse niiden eloa?
saman periaatteen nojalla yhteiskunta nuo em. palvelutkin korvaa: kannustetaan uusien veronmaksajien alkuelämän taival, ja vapautetaan vanhemmat työntekoon = veroja maksamaan.
ei siinä sen kummempia eettisiä kannanottoja tarvita.
yksinäisille ja lesboille ei tule salla/korvata hoitoja koska kyseessä ei ole sairaus. Eihän heteroillakaan ole kyse sairaudesta!!
Siksi kaikkien ei-tappavien sairauksien hoidon tulisi olla omakustanteista. Niinkö?
Joku sanoi että lapsi ei ole subjektiivinen oikeus, siksi lapsettomia ei tulisi auttaa saamaan lapsia yhteiskunnan rahoilla. Entä jos väitän että onnellisuus ei ole subjektiivinen oikeus, eikä masentuneita siten pitäisi auttaa parantumaan yhteiskunnan rahoilla?
Vierailija:
Lapsettomuus ei hoitamattomana tapa, syöpä kylläkin.
Siksi lapsettomuushoitojen tulee olla omakustanteisia.
Apn tekstissähän nimenomaan mainittiin että KAIKKIEN tulisi maksaa itse. Ei mielestäni hyökätty vähemmistöjä vastaan.
t.ei ap
yhteiskunnalla mm. menetettyjen veromarkkojen takia.
jotta saadaan lisää veronmaksajia?
Ihan oikeesti ihmiset, te saatte mut nauramaan ja itkemään. Joo, joissain tapauksissa lapsettomuus voi olla itse aiheutettua, mutta useimmiten syy ei ole niin yksiselitteinen. Meidän kohdalla esim. syy löytyy todennäköisesti omien vanhempiemme typeryydestä. Ja senkö takia sitten mun pitäisi kärsiä ja maksaa itse kaikki?
Luojan kiitos mä en asu Suomessa, vaan maassa, jossa ihmisiä tuetaan ja ymmärretään, jossa terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut on pikkasen eri luokkaa. Ja täytyy sanoa, että niin on myös ihmisten taso ja suvaitsevaisuus!
mutta uutta ei tarvitse väkisin yrittää alkuun. Uusia veronmaksajia saadaan adoptionkin kautta!
Ne rahat tosiaan voisi laittaa adoptioon, ja helpottaa sitä.
Niin monet odottaa lapsen tekemistä niin vanhaksi asti ettei enää ole niin hedelmällinen, ihan oma moka jos ei ole nuorempana ja hedelmällisempänä hankkinut lapsia.
Tehtäis adoptoinnista helpompaa, niin monet lapset ovat vailla vanhempia, ja niin monia jotka ei lapsia saa, tuhlaavat aikaa (joskus turhaan) hoitoihin kun voisi saada kotia tarvitsevan lapsen adoptoimalla.
Lasta voi rakastaa kuin omaa vaikkei olisikaan biologisesti oma.
lapsia ihan tosta vaan, niin täytyy myös itse maksaa lapsensa kulut, joten pois lapsilisät yms. turhat avustukset!!
misten elämään ja mielenterveyteen. Miksei sen hoidosta aiheutuvia kustannuksia pitäisi kela-korvata siinä missä muidenkin, ei-henkeä uhkaavien terveysongelmien hoitoa?
Kannattaa muistaa, että jo nyt lapsettomuushoidoista täytyy maksaa. Jopa julkisella puolella, yksityisestä puhumattakaan.
Eikä adoptointikaan ole ilmaista, sitäkin yhteiskunta nykyään tukee.
Hullua, miten tässä asiassa julmimmat mielipiteet tulevat toisilta naisilta. Eikä esim. eläkeläis-lestadiolais-miehiltä, vaikka ensiarvaamalta luulisi.
sairaudet yksilön hoidettaviksi. Ja niitää riittää suoria ja välillisiä.
Lapsettomuushoidot moni maksaa omasta pussistaan yksityisellä ( jossa suuri osa käy hoidoissa) ja KELA korvaa niistä vain pieien osan eikä ollenkaan esim. joitain lääkkeitä. Hoidoissa kävijät ovat usein ihan hyvätuloisiakin( yleensä hieman iäkkäämpiä) ja verotus varmasti on monella aika kova. Moni ei ole käyttänyt esim. yheetiskunann tukiaisia perheesen liittyvien etujen tai lapsiin liittyvien etujen muodossa.
Kyllä nuo on kuulkaa hyvin pieniä rahoja noi ykisttäiset lapsettomuushoidot. Niitä ei edes kovin montaa korvattavasti yhdelle ihmiselle tehdä ja tietyn ikärajan ylittäneet eivät saa edes KELA-korvauksia ja maksavat joka pennin itse.
Kannattaisi puuttua ydinasioihin eikä solvata jotain marginaaliryhmää, johon kuuluminen ei todellakaan ole mukavaa. Kokemusta on!
Tähänhän vois nyt sitten vastata samalla tavalla kuin monet vastaavat pelkosektiota toivoville että.. kustantakoon itse! Eli jos et uskalla synnyttää normaalisti ---> niin älä tee lapsia tai maksa sektio itse! Ja samaa käyttäen: jos et voi saada lapsia ilman hoitoa---> maksa hoidot itse tai jää lapsettomaksi!
ps. itse en siis noin ajattele.Vierailija
Esim. Synnytyksen jälkeinen masennus (mitäs teit kersan), lihavuus (pakkoko sitä on mättää) jne! Tällä tasolla liikkuu täällä keskustelu.
Ei lapsettomiakaan kiinnosta maksella teidän leveeperseisten äityliinien ja teidän räkänokkien kuluja! Pois siis lapsilisät, kouluruokailu ja koulu maksulliseksi!
vaan helpottaa esim. adoptiota ja tehdä siitä helpompaa.
Ja niin, sairauksia pitää sen takia hoitaa että ne on jo olemassa olevilla, mutta sitä lasta ei ole olemassa. Maailma on täynnä kodittomia ja rakastavaa perhettä kaipaavia lapsia, siksi toivoisinkin että hedelmöityshoidot unohdettaisiin kokonaan ja panostettaisiin adoptioon, sillä kuten jo joku mainitsi myös adoptiolla saadaan lisää veronmaksajia.
Ja jos lisää haluaa ja hoitoihin olisi tarvetta, niin loput hoidot joutuisi kustantamaan itse?
En toisaalta korvamerkitsisi hedelmöityshoidoista säästyneitä rahoja mihinkään tiettyyn asiaan. Itseltäni kesti vajaat neljä vuotta tulla raskaaksi, joten mielipiteeni asiasta ei ainakaan perustu siihen, etten olisi lapsettomuutta kokenut. En vain näe lapsen saantia todellakaan minään subjektiivisena oikeutena.