Muita, joiden mielesta keinohedelmoitykset voisi maksaa itse ja yhteiskunnalta saastyvat rahat suurempina lapsilisina lapiperheille!
Olen täysin kyllästynyt tuohon keinohedelmöityskeskusteluun ja siihen kenelle pitäisi sallia hoidot. Mielestäni yksinkertainen ratkaisu olisi se, että ne sallittaisiin kaikille (myös homopareille), MUTTA jokainen vastaisi kuluista itse.
Yhteiskunnalta säästyneet rahat suunnattaisiin mieluummin siihen, että lapsiperheet tulisivat paremmin toimeen ja voisivat halutessaan paremmin hankkia lisää lapsia, kun taloudelliset reunaehdot olisivat paremmat. Eli että lapsilisiä korotettaisiin huomattavan paljon!
Onko muita samoin ajattelevia?
Minua ihmetyttää tuo ajattelutapa, että yhteiskunnan pitäisi maksaa hoidot. Lapsen saaminenhan ei kuitenkaan ole mikään AIKUISEN SUBJEKTIIVINEN OIKEUS niin kuin usein näytetään ajattelevan.
Nyt joku varmasti luulee, että minulla on lapsia ja lapsensaanti niin helppoa, että siksi on helppo kannattaa tällaista vaihtoehtoa. Asia ei ole niin: meillä (minulla ja miehelläni) ei ole vielä lapsia, toivomme kyllä kovasti saavamme! Mutta jos emme onnistu luonnollisesti lapsia saamaan, en ymmärrä miksi se on YHTEISKUNNAN ongelma ja heidän pitäisi kustantaa lapsi meille. Itse pitäisi sitten harkita haluaako lähteä hoitoihin ja säästää niihin rahaa vai ei.
Tämä olisi myös helpotus tähän jatkuvaan kiistaan, joka on pahimmillaan erittäin epätasa-arvoinen, jos lesbopareille hoidot maksettaisiin, mutta homopareilla ei olisi oikeutta lapsiin. (Miksiköhän naisella olisi oikeus tulla äidiksi, mutta miehellä ei isäksi?)
Kommentit (203)
Tulipas taas nähtyä ihmisten empaattinen puolikin.....
Itse olen todellakin kaikin keinoin tukenut ystäviäni lapsettomuusasiassa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin hoitojen kannalla...
Mutta toisin päin tuo myötäeläminen ei 2 ystävän kohdalla sitten toiminutkaan. Eli oman plussan jälkeen ei heistä ole kuulunut mitään. Nyt tuo plussa on jo 2v..
Minusta tämä ketju näyttää (ehkä) karun totuuden myös lapsettomille. Hoitoja ei kaikki hyväksy (varsinkaan vanhemmat ihmiset) tehkääpä huvikseen galluppia. Toisaalta kukaan ei lapsettomalla uskalla kertoa mielipidettään asioista, koska teitä pitää pitää kuin kukkaa kämmenellä, ettette mene rikki. Olen harvoin työrmännyt epäitsekkääseen, miellyttävään lapsettomaan, en täällä en IRL. Miten te voitte vierailta ihmisiltä vaatia vuodesta toiseen empatiakykyä, sekin on mulle arvoitus? Hieman narsisimia,ehkä?
Voisi aloittaa vaikka tietokoneista!
vaadin myös, että minun ja mieheni, lapsettoman pariskunnan, verorahat käytetään vain meidänkaltaistemme lapsettomien pariskuntien hyödyksi. Meidän verojamme voitaisiin laskea, koska käytämme niin vähän yhteiskunnan palveluita (työterveyshuolto ja yksityislääkäripalvelut julkisen sektorin sijaan yms.). Lapsiperheiden verovaroilla voitaisiin kustantaa heidän palvelunsa. Voimme sitten omasta pussista maksaa hedelmöityshoitomme.
Olen itse lapsettomuudesta kärsinyt 10 vuotta ja toivoisin ainakin, että mulle kerrottaisiin rehellisesti mielipiteet. Tietenkin kaiken voi sanoa miljoonalla eri tavalla ja puheen tyylillä, loukkaamatta ketään.......
Niin ja sanoit vielä, että meitä lapsettomia pidellään kuin kukkaa kämmenellä. Ai, kun oliskin ihanaa, jos joku niin kohtelisi, MUTTA olet HELVETIN kaukana siitä. Ja vielä epäitsekkäitä ja harvoin miellyttäviä. Sulla kyllä käynnyt todella huonotuuri, jos kahdesta kaveristasi, jotka kärsivät lapsettomuudesta, niin ovat tuollaisia. Kaikki eivät ole!!! Olisipa mukava nähdä myös sinut, kuin vaikutat niin herttaiselta ihmiseltä;)
Vierailija:
Persaukisilla luusereilla tuskin on edes taloudellisia mahdollisuuksia lapsettomuushoitoihin. Sossupummit sen kun tehtailevat lapsen toisensa perään " luomumenetelmällä" ja ongelmat siirtyvät sukupolvesta toiseen. Olen itse saanut lapsemme lapsettomuushoidolla (yksityisellä klinikalla;)), mutta silti tämä ketju alkaa herättää lähinnä hilpeyttä. Voin vaan kuvitella lapsettomuushoitoja tuomitsevat mammat näppistensä äärellä pätemässä:DD
Varmaankin lapsettomissa on myös luusereita eli ei kaikki niistäkään liukuhihnalta lisäänny. Siksi tuntuu oudolta, että korvattavat jutut rajttaisiin tulojen mukaan.
olen kanssasi aivan samaa mieltä! ei ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa kenenkään lasten saantia! jos ei luonnollisella tavalla niitä saa ni maksaisivat ITSE hoitonsa! oikein ärsyttää kun ajatteleekin tuota asiaa!!!
Mesoatte täällä että nekin rahat pitäisi laittaa esim. lapsilisiin taikka muuten tukia nostaa yms. Sitten paasaatte että lapsettomat ovat todella itsekkäitä ja tuijottavat vain omaan napaansa kun " väkisin" haluavat lapsen?
Eikös tässä ole jotain ristiriitaa? Itse haluatte ne rahat omiin tarkoituksiinne? Haluatte enemmän vain rahaa? Eikö se jos mikä ole itsekästä?
Vierailija:
180 sinä saivartelet!
Ymmärrät varmasti itsekin varsin hyvin mitä tarkoittaa " lapsen saaminen luonnollisilla menetelmillä" ? Vai onko sinulla ymmärryksessä jotakin vikaa?
Ilmeisesti on, koska minulle ei vieläkään ole selvää tuo rajanveto. Itse olen saanut esikoiseni Clomidin avulla. Ihan luonnollisella menetelmällä hänet " pantiin alulle" , mutta ilman hormonihoitoa en olisi todennäköisesti raskaaksi tullut. Eli oliko tämä nyt lapsen saanti luonnollisella menetelmällä vai ei? Olinko mielestäsi itsekäs ja luonnoton, kun kävin hakemassa lääkäriltä clomireseptin?
Täällä ovat monet jo kommentoineet tätä asiaa, mutta minusta on ihan älytöntä väittää, että lapsettomat olisivat jotenkin erityisen itsekkäitä lastensaantinsa kanssa. Lapsen saaminen on lähes aina tietyssä mielessä itsekästä, ainakin silloin, jos kyse on toivotusta lapsesta, oli sitten menetelmänä " luomu" , tai lapsettomuushoidot tai adoptio. Tuskinpa kukaan lasta adoptoi vaan suuresta halustaan auttaa maailman hätää kärsiviä. Se ei sitäpaitsi olisi oikein lastakaan kohtaan ja kääntyisi siis tarkoitustaan vastaan.
Ja vielä siitä, että lapsettomat jotenkin erityisesti haluaisivat " kaikki-mulle-nyt-heti" . Minusta asia on ihan päinvastoin - lapsettomuusongelmien kohdatessa moni vasta ekaa kertaa tajuaa, ettei elämä aina menekään suunnitelmien mukaan. Tämä usein avaa maailmankatsomusta muutenkin.
Pääkaupuniseudulla ei ole päivähoitopaikkoja, ei ertyis/luokanopettajia, psyk.hoitopaikkoja, toimintaterapiaa jne. (tiedän tämän työni perusteella). Lapset on ihan heitteillä, mutta lisää pitää oikein tekemällä tehdä, ei vain voi ymmärtää. Autetaan näitä jo olemassa olevia lapsia ensin! Tämä on minun kantani, en itsekkäästi ole lapsilisiin niitä rahoja suuntaamassa.
ovat verrattuina esim. lapsiperheille annettuihin sosiaalitukiin? Veikkaisin, että murto-osa. Omituista, että näistä roposista täytyy pitää niin kovaa älämölöä. Varmaan verovaroja laitetaan paljon turhempaankin.
Sitä paitsi Suomen väkiluku laskee kaiken aikaa. Ns. huoltosuhde heikkenee, eli yhä harvempi työntekijä joutuu elättämään yhä useamman sosiaalitukia saavan. On kaikkien etu, että lapsia syntyy.
Lapsettomuuden takana on varmasti myös " omasta itsestä riippumattomia" syitä. On puhuttu paljon esim. ympäristöestrogeeneista, jotka heikentävät spermaa ja sitä kautta hedelmöittämiskykyä. Kannattaisi varmaan pohtia asiaa hieman laajemmalti kuin vain suvaitsemattomasti omaan napaan tuijottaen.
muutenkin, kuin tukemalla lapsettomuushoitoja. Ehkä olisikin parasta, että valtio lopettaisi kokonaan kaikenlaiset kannusteet lasten tekoon, kuten lapsilisät, äitiyspäivärahat jne... Parempi kai olisi, että kukaan ei tekisi enää lapsia tähän pahaan maailmaan, kun niistä ei kuitenkaan tarpeeksi hyvin huolehdita. ;P
Yhden lapsen politiikka Suomeenkin, niin hyvin menisi!
Vierailija:
Sitä paitsi Suomen väkiluku laskee kaiken aikaa. Ns. huoltosuhde heikkenee, eli yhä harvempi työntekijä joutuu elättämään yhä useamman sosiaalitukia saavan. On kaikkien etu, että lapsia syntyy.
Suomen kannattaa todella nyt tukea sitä lasten " tehtailua" . Se on meidän kaikkien edun mukaista.
Haluaisitko todella tämän yhteiskunnan olevan sellainen että vain rikkailla olisi varaa hankkia lapsi?
Kaikki lapsettomuushoidot voisi lopettaa ja rahat kohdistaa adoptioiden tukemiseen ja ehkä myös lapsiperheiden auttamiseen.
Olen ap kanssasi täysin samoilla linjoilla tässä asiassa.
Mulla tosin omat lapset, mutta jos ei olisi niin en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa hoitoni. Lapsen hankintahan on oma henkilökohtainen ratkaisuni.
Olisit sanonut " vain rikkailla LAPSETTOMUUDESTA KÄRSIVILLÄ" , sillä eihän lapsilisien poistamisesta puhuttu todellakaan.
Maailmassa on väestöä ihan tarpeeksi muutenkin, ihan älyttömään laitetaan rahaa.
ja jos on syöpä, maksakoon jokainen hoidot itse. Annetaan ennemmin terveille verohelpotuksia, että voidaan elää paremmin, kun pystymme käymään töissäkin ja tuttamaan yhteiskunnalle rahaa.
Että suksi kuuseen vaan mielipiteinesi!
Terv; Lapsettomuushoitoja 6 vuotta ja rahaa palanut PALJON!
miksi pitäisi maksaa alkoholistien munuais- ja maksahoidoista, tupakoijien sydänvikojen ja syöpien hoidosta tai ylipainoisten diabetes-hoidoista?
Siksi yhteiskunnan pitää tukea, koska nuokin ihmiset ovat veroja maksaneet myös terveydenhuollon ylläpitämiseksi. Jos ärsyttää, muuta jenkkeihin, siellä sun ei tarvii maksaa kuin siitä terveydenhuollosta jota itse kuvittelet tarvitsevasi, toivotaan että mitään yllättäviä käänteitä ei sitten satu sulle tai sun perheellesi.
Sinulla on ehdottomasti ärsyttävin mahdollinen argumentointityyli. Ensin lyttäät täällä ihmiset maan rakoon siksi, että he toimivat ja valitsevat asioita eri perustein kuin sinä. Perusteluja et oikein osaa antaa, muuta kuin että " se nyt vaan on niin" .
Sitten kun logiikkasi asetetaan kyseenalaiseksi ja osoitetaan naurettavaksi, sinä heität hanskat kehiin ja väitätkin MEIDÄN keuhkoavan. Et siis sinä, vaikka oletkin tehtaillut kahden päivän aikana tähän ketjuun kymmeniä kommentteja! Salli mun nauraa.
Vierailija: