Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatiin sitten miehen kaa kina aikaiseksi tuttavien ruokatarjoilusta..

Vierailija
20.03.2011 |

Eli tuttavat järjestävät juhlat kesällä ja ainakin naispuolinen on kasvissyöjä ideologisista syistä. Tokaisin sitten miehelle, että siellä onkin varmaan kasvisruokaa. Mies oli sitä mieltä, että on aika tökeröä jollei lihavaihtoehtoja tarjoilla. Koska järjestetäänhän mekin aina heille kasvisvaihtoehto. Kuulemma se on ideologian tuputtamista jos tarjotaan vaan rehuja. Mä sit taas en ymmärrä asiaa näin, koska kaikki voivat syödä kasvisruokaa. Musta on ihan okei et tarjolla on vaan niitä rehuja..

Mites muut ajattelee.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taitaa olla ns. viimeinen oljenkorsi niille, jotka ihan tosissaan uskovat että suomalaisten lihansyönnillä olisi mitään vaikutusta maailman kokonaistilanteeseen? Niin paljon sitä on vedelty hatusta viime päivinä...

t. ylpeä lihansyöjä

Vierailija
62/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi kohteliasta.

Toisaalta josseivät tilaa liharuokia niin sitten on vieraalta kohteliasta syödä sitä mitä on tarjolla-

Ei kai siinä sen kummempaa.

Itse olen niin allerginen pippurille, etten voi pippurisia ruokia tarjota edes vieraille. Meillä joutuu syömään muilla mausteilla maustettuja.

Mutta punaiselle lihalle ei kai juuri kukaan ole allerginen ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja lukea sieltä, paljonko suolaa yhdelle pihville ja millä kuumuudella se paistetaan ;). En jaksa tajuta vegaanien "emmä osaa laittaa liharuokaa"-virsiä, sillä samat ihmiset luovat mitä mielikuvituksellisempia ruokia kasviksista, iduista ym.! Eivät vaan viitsi myöntää etteivät tahdo oppia paistamaan sitä pihviä.

Vierailija
64/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekasyöjät vetää herneen nenäänsä kun eivät saa lihaa. Vetäkää aamulla iso kasa pekonia ja makkaraa ja seuraavana päivänä kunnon lihaköntti uuniin, niin ei iske vieroitusoireet juhlahetkellä!

ei ole tehty erillistä ruokaa.

Vierailija
65/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ja monipuoliset tarjoilut on kaikkialla.

Vierailija
66/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlia seuraavan yön vessassa, kärsisi kovista vatsakrampeista ym. Kun eihän se kuitenkaan siihen kuole. Ja loppujen lopuksi kun olisi niin helppoa valita sieltä hyllystä ne laktoosittomat tuotteet. Mutta kun ei vaan viitsi...

Moni intolerantikko pärjää laktaasientsyymien kanssa, vaikka tietysti joukkoon kuuluu aina näitä 'en voi syödä pisaraakaan laktoosia tai paska lentää kuin varpusparvi' -tyyppejä. Aina ei ole laktoositonta vaihtoehtoa tarjolla ja vähälaktoosista en käyttäisi makuhaittojen takia.

Vierailija
67/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sit ihan sama tarjota viherpipertäjille lihaa.

Vierailija
68/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja otan ilolla vastaa myös tarjoilun, jossa on vain kasvisruokaa. Siitä saa usein oikein hyviä ideoita omaankin ruokavalioon. Yksi ystävistäni on mestari käyttämään mm. linssejä. Pyytelen häneltä usein reseptejä ja olenkin rukannut ruokavaliota enemmän kasvispainotteiseksi kuin ennen. Mutta lihasta en kyllä kokonaan luovu, koska todella rakastan monia liharuokia (erityisesti karitsaa).

Vierailija
69/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jOnpa outo logiikka ap:lla

Kyllähän kasvissyöjäkin voi syödä liharuokaa, vai mitä? On minustakin tökeröä, jos yhden kasvissyöjän ideologian takia ei olisi lihavaihtoehtoa muille.

Jos minun luokseni on tulossa vannoutunut lihansyöjä, joka ei periaatteessa koske mihinkään kasviksiin (ei edes perunaan, vaikka se olisi kermassa ja juustolla kuorrutettu ;), niin kyllä minä pihvin voin paistaa.

Suurin osa ns. lihansyöjistä on sekasyöjiä, jotka syövät myös kasviksia. Sellaisella ei ole mitään ongelmaan kasvisruoan kanssa. Tämä on se perusero kasvissyöjiin, jotka eivät syö lihaa osana ateriaa

lötkö tofu tai jotkut idut on kyllä huono idea juhlien kasvisruoaksi. Sen sijaan rasvaa sisältävällä kasvispöperöllä (kermaiset ja juustoiset apistokset, reippaasti öljyä sisältävät padat, pähkinää sisältävät ruoat jne) pysyy nälkä ihan loistavasti.

Vierailija
70/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa taitaa olla aika monta provoa.

Miten kukaan muka voisi kuvitella, että kasvissyöjä pystyisi tarjoamaan ruuaksi jotain lihapitoista? Kyllä siitä ideologiselle kasvissyöjälle tulisi jo aika huono omatunto moneksi päiväksi. Ja minä olen itse sekasyöjä.

Ja kohta 2: Monet kasvissyöjät ovat olleet syömättä lihaa monta vuotta, jotkut koko elämänsä. Jos tällainen ihminen syö lihaa niin siitä kyllä seuraa todennäköisesti pahin vatsatauti ikinä. Eräs mies söi grillipihvin vaikka ei ollut syönyt lihaa 20-vuoteen. No niin siinä sitten kävi että aika monta tuntia oksenteli sen jälkeen kun ei elimistö kestänyt.

Vierailija
71/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika hauska toi lihansyöjien syyllistämis-kortti :D

Se taitaa olla ns. viimeinen oljenkorsi niille, jotka ihan tosissaan uskovat että suomalaisten lihansyönnillä olisi mitään vaikutusta maailman kokonaistilanteeseen? Niin paljon sitä on vedelty hatusta viime päivinä...

t. ylpeä lihansyöjä"

Kuules nyt ylpeä lihansyöjä. Suurin osa kasvissyöjistä ei ole kasvissyöjiä minkään maailman parantamisen takia. Suurin osa kasvissyöjistä vastustaa eläinten tappamista syömistarkoituksessa koska pelkkä kasvisruokakin käy hyvin ihmisravinnoksi. Toinen suuri ryhmä on sitten ne jotka vastustavat tehotaloutta ja haluavat vaikuttaa juuri sen yksittäisen eläimen elämään ja elämänlaatuun.

Vierailija
72/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuutteko, että maailma ei voi kestää sitä, että joka lautasella on aina lihaa?

T: sekasyöjä, jonka mielestä lihatonkin ateria on ruokaa

Miksei maailma voi kestää sitä että joka lautasella on lihaa? En ymmärrä.

Luomuviljelijätkin tarvitsevat karjaa, jotta saavat lannoitetta. Luomuviljely ei onnistu ilman karjaa, sillä heillä pitää olla taho, mikä syö kesannoilla olevista pelloista nurmen, silloin kun niitä ei viljellä, ja mistä saavat sitten lannoitteen peltoon. Minkä takia luomuihmiset vastustavat lihaa?

No mä en ole luomuihminen enkä vastusta lihaa, mutta voin kertoa, että jos ihmiskunta käyttäisi vähemmän lihaa, riittäisi ruokaa useammalle. Tää nyt on tietysti vähän laajanpuoleinen yleistys, mutta noin niin kuin periaatteessa on hullua viljellä soijaa hirveät määrät karjan ravinnoksi, jotta jokainen länsimaalainen saa pihvin eteensä kaksi kertaa päivässä.

Lihaa ei tarvita joka aterialla.

Vierailija
73/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka rakastaa liharuokia, ei pihviä parempaa olekaan. Kyllä mulle silti maistuu kasvisruoatkin, enkä nokkaani nyrpistelisi jos juhlissa tarjolla pelkästään kasvisruokaa. Samaa kuitenkin odotan kasvissyöjäystävältäni minun juhlissani. Syödä ei tietenkään ole pakko, mutten kuuntelisi ainoatakaan valitusta jos tarjolla lihan lisäksi pelkkää salaattia.

Vierailija
74/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku ei voi edes silloin tällöin syödä kasvisruokaa???

Me ollaan miehen kanssa sekasyöjiä ja niin ystäväpiirissä muutkin. Silti kun vieraillaan syömässä toisillamme, saattaa jossain olla tarjolla kasvisruokaa. Kasvisruoista löytyy aivan mielettömän hyviä! Ei ole kyllä tullut mieleenkään, ettei joku voi edes yhtenä iltana syödä kasvisruokaa.

Jos minulla olisi ystävä, joka olisi ideologisista syistä kasvissyöjä, en edes haluaisi pakottaa häntä ostamaan ja valmistamaan ruokaa periaatteidensa vastaisesti!

Vierailija
75/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa, mutta en pidä sitä mitenkään erityisenä juhlaruokana! Monesti vieraille nimenomaan panostan ja teen herkullisia kasvispiirakoita, salaatteja, pasteijoita ym, joita en jaksaisi itselleni arkena väsätä.

Kerran olin kasvissyöjän järjestämissä juhlissa ja sain parasta ruokaa ikinä. Herkullinen kasvimuhennos (jostain linsseistä tms), itseleivottua leipää ja herkullisia tahnoja leivän päälle, salaatteja, pähkinäisiä kakkuja... Nam :)

Vierailija
76/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt yhtäkään lämmintä kasvisruokaa, josta nauttisin. Kasviksista ja salaateista puolestaan tykkään.

Eli jos minä olisin moisissa juhlissa vieraana lähtisin nälkäisenä kotiin. Ellei sitten olisi jotain ruokaisaa salaattia, jossa vaikka pähkinää tai jotain vastaavaa nälän täyttäjää.

Ja tämä olisi minun ongelmani. Toki juhlan järjestäjä saa tarjota mitä itse haluaa.

Vierailija
77/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ideologisista syistä kasvissyöjä niin minusta silloin olisi outoa myöskään tarjota liharuokaa.

Vierailija
78/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskittyy makarooniin ja ketsuppiin.

Sitten yöllä kapakasta tullessa vedetään kebapit ranskiksilla. Näitä on monta kertaa nähty.

Vierailija
79/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaikeus ihmisillä on valmistaa kasvisruokaa? Mikä siinä on niin vaikeaa? Tuntuu tyhmälle miten tästä saadaan aina kauhea riita aikaiseksi ja syytellään puolin ja toisin. Kenellekään erikoisruokavaliota noudattavalle ei ole pakko valmistaa/hankkia heille sopivaa ruokaa mutta se on kohteliasta. Sekasyöjän ravintoon kuuluu myös kasvikset joten on hieman outoa, että pidetään suurena vääryytenä, ettei lautaselta löydykään lihaa joka aterialla. Ihmiset eivät ole ikinä syöneet näin paljon lihaa kuin nykyään syödään, eikä näin suuri lihan kulutus ole tarpeellista. Miksi sitten nousee niin kauhea poru jos kinkkukiusauksen tilalla onkin kasviskiusausta tai lihakeiton sijaan tarjotaan kasvissosekeittoa? Ei kasvissyöjät vedä napaansa pelkästään papuja tai ituja vaan syövät ihan tavallista ruokaa, jossa liha on korvattu jollain muulla. Kasvissyöjän ja sekasyöjän ero on siinä, että kasvissyöjä ei syö lihaa mutta sekasyöjä syö sekä lihaa että kasviksia. Toki jos olisit lihansyöjä, etkä söisi muuta, ruokavaliotasi varmasti kunnioitettaisiin yhtälailla kuin kasvisruokavaliotakin.

Kasvissyöjänä mietin aina kotona, onko kutsujat sellaisia, jotka ovat ottaneet varmasti huomioon ruokavalioni vai kannattaako minun ottaa varmuuden vuoksi omat eväät mukaan tai syödä tukevasti ennen lähtöä. Samaa suosittelen myös sekasyöjille, jos pelkäätte joutuvanne syömään kasvisruokaa. Omiin eväisiin olen joutunut turvautumaan kerran kuuden vuoden aikana. Silloin tarjolla oli pelkästään kahta erilaista kanasalaattia ja kinkkupiirakkaa. Popsin sitten omat salaattini muiden nauttiessa kanasalaatista. Eipä ollut iso juttu, eikä maailmani siihen kaatunut. Vähän avarakatseisuutta peliin!

Vierailija
80/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoista syistä + jos ei itse syö lihaa voi sen kokkaaminen olla hankalaa=tulos ei hyvä.

Mites muuten jos menette absolutistille syömään, oletatteko hänen tarjoavan alkoholia?

Itse olen sekasyöjä.