Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatiin sitten miehen kaa kina aikaiseksi tuttavien ruokatarjoilusta..

Vierailija
20.03.2011 |

Eli tuttavat järjestävät juhlat kesällä ja ainakin naispuolinen on kasvissyöjä ideologisista syistä. Tokaisin sitten miehelle, että siellä onkin varmaan kasvisruokaa. Mies oli sitä mieltä, että on aika tökeröä jollei lihavaihtoehtoja tarjoilla. Koska järjestetäänhän mekin aina heille kasvisvaihtoehto. Kuulemma se on ideologian tuputtamista jos tarjotaan vaan rehuja. Mä sit taas en ymmärrä asiaa näin, koska kaikki voivat syödä kasvisruokaa. Musta on ihan okei et tarjolla on vaan niitä rehuja..

Mites muut ajattelee.

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sekasyöjä voi syödä kasvisruokaakin. olenko siis väärässä?

Sen sijaan juhlan järjestäjä voisi vaihteeksi kunnioittaa myös sekasyöjän ruokavaliota, eikä aina niin, että vain niitä erityisyyksiä vaativien toiveet toteutetaan. Kuten aiemmin mainittua, eettisesti tuotetta lihaa voi aivan hyvin kasvissyöjäkin laittaa tarjolle. Eihän hänen itse tarvitse sitä kuitenkaan syödä.

enkä halua myöskään maistaa, onko se hyvää.

Onko sekasyöjän ruokavalio vakaumus? Miten sekasyöjä tulee epäkunnioitetuksi, jos hänelle on tarjolla sellaista, mitä hän kuitenkin voi syödä? Ja viimeinen: mistä mä saan täältä perähikiältä sitä eettisesti tuotettua lihaa? Ei sitä ainakaan kaupoissa ole.

Vierailija
22/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minusta silloin olisi outoa myöskään tarjota liharuokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada kina tuollaisesta asiasta!

Vierailija
24/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen kasvissyöjä, enkä tarjoile koskaan vieraille lihaa. Ei ole kyllä kukaan koskaan valittanut, koska kasvissyöjänä teen kyllä hyvää kasvisruokaa..

Kun itse menet kylään, siellä on ehkä vain sinua varten kasvisruoka. Mikset sitten voi tehdä liha/kala-vaihtoehtoa sinun luoksesi tuleville vieraille?

Vierailija
25/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen kasvissyöjä, enkä tarjoile koskaan vieraille lihaa. Ei ole kyllä kukaan koskaan valittanut, koska kasvissyöjänä teen kyllä hyvää kasvisruokaa..

Kun itse menet kylään, siellä on ehkä vain sinua varten kasvisruoka. Mikset sitten voi tehdä liha/kala-vaihtoehtoa sinun luoksesi tuleville vieraille?

Sekasyöjät voivat syödä kasvisruokaa. Minä en osaa lauttaa liharuokaa. Ei meille ole pakko tulla kylään, jos ei tarjottavat kelpaa. Ketään en oo väkisin meille raahannut, enkä myöskään väkisin ole kenellekään kylään tupannut.

Vierailija
26/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sekasyöjän ruokavalio vakaumus? Miten sekasyöjä tulee epäkunnioitetuksi, jos hänelle on tarjolla sellaista, mitä hän kuitenkin voi syödä? Ja viimeinen: mistä mä saan täältä perähikiältä sitä eettisesti tuotettua lihaa? Ei sitä ainakaan kaupoissa ole.

Jos sekasyöjiltä onnistuu kasvisruokien laitto, niin ymmärrä, miksei liharuokien laitto onnistuisi kasvissyöjältä.

Minulle sekasyönti on tavallaan vakaumus. Syön monipuolista terveellistä ruokaa. Syön kyllä kasvisruokaa, mutta pidän hieman ajattelemattomana ja jokseenkin sivistymättömänä, että minä tarjoan aina kasvisruokavaihtoehdon kasvissyöjille, mutta minun vakaumusta ei kunnioiteta eli ei ole lihavaihtoehtoa tarjolla. Viitseliäisyyttähän se luomulihan etsiminen vaatii, ja valitettavasti tätäkään ei yleensä kasvissyöjistä löydy.

Vierailija
27/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sekasyöjä voi syödä kasvisruokaakin. olenko siis väärässä?

Sen sijaan juhlan järjestäjä voisi vaihteeksi kunnioittaa myös sekasyöjän ruokavaliota, eikä aina niin, että vain niitä erityisyyksiä vaativien toiveet toteutetaan. Kuten aiemmin mainittua, eettisesti tuotetta lihaa voi aivan hyvin kasvissyöjäkin laittaa tarjolle. Eihän hänen itse tarvitse sitä kuitenkaan syödä.

Mitens ajattelit, että kasvissyöjä maustaa ja valmistaa lihan? Lukee jonku ohjeen ja luottaa, että makua on tarpeeksi? Lihan valmistaminen ei ole mikään helppo homma ja kunnon kokki myös maistelee laittamiaan ruokiaan. En tunne ketään kasvissyöjää, joka maistelisi vähän lihalientä tai lihapullataikinaa vieraitaan varten. Itse ainakin syön mielummin pidoissa hyvää ruokaa, kuin kuivaa ja mautonta lihankäppyrää, jota ei ole valmistettu oikein. Samoin mieheni söisi mielummin vaikka tofua, jos se olisi hyvin valmistettu. Jos sinua häiritsee, ettei juhlissa ole lihaa tarjolla niin ole tulematta tai syömättä. Monet kasvissyöjät syövät ennen juhliin lähtöä ja/tai ottavat omat eväät mukaan jos pelkäävät, ettei heille ole varattu ruokaa. Jännästi myös sekaruokailijat syövät ne kasvis-lapulla varatut ruuat, ettei kasvissyöjille jää yhtään :D

Vierailija
28/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä odota saavansa lihaa.

Ja jos minä menen johonkin kylään syömään niin otan oman ruuan mukaan, jos tiedän että vieraspaikassa arkaillaan kasvisruuan valmistusta.

Viime vuosina olen kyllä huomannut että aika monet tekee kasvisruokaa muutenkin ja sitä syö muutkin kuin kasvissyöjät, eikä minun kasvissyönti tuota emännille tai muille enää yhtään niin paljon ongelmia kuin esim. viisi vuotta sitten.

Vierailija
29/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää ollutkaan niin yksoikoinen juttu muidenkaan mielestä vaikka kuvittelin. Näissä juhlissa tosiaan ruoka tilataan muualta, koska vieraita on paljon. Joten itse emäntä ei niitä väännä.

ap

Vierailija
30/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens ajattelit, että kasvissyöjä maustaa ja valmistaa lihan? Lukee jonku ohjeen ja luottaa, että makua on tarpeeksi? Lihan valmistaminen ei ole mikään helppo homma ja kunnon kokki myös maistelee laittamiaan ruokiaan. En tunne ketään kasvissyöjää, joka maistelisi vähän lihalientä tai lihapullataikinaa vieraitaan varten. Itse ainakin syön mielummin pidoissa hyvää ruokaa, kuin kuivaa ja mautonta lihankäppyrää, jota ei ole valmistettu oikein. Samoin mieheni söisi mielummin vaikka tofua, jos se olisi hyvin valmistettu. Jos sinua häiritsee, ettei juhlissa ole lihaa tarjolla niin ole tulematta tai syömättä. Monet kasvissyöjät syövät ennen juhliin lähtöä ja/tai ottavat omat eväät mukaan jos pelkäävät, ettei heille ole varattu ruokaa. Jännästi myös sekaruokailijat syövät ne kasvis-lapulla varatut ruuat, ettei kasvissyöjille jää yhtään :D

niin voi palkata jonkun tekemään sen liha-aterian. Tai pyytää jotain läheistä tekemään sen.

Jos asia on noin vaikeaa, niin kannattaa jättää kutsumatta ne ongelmalliset sekasyöjät.

Jos taas ruoka loppuu kesken, niin se ei kylläkään ole vieraiden syy, vaan juhlien isäntäväen syy.

Vierailija
31/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sekasyöjiltä onnistuu kasvisruokien laitto, niin ymmärrä, miksei liharuokien laitto onnistuisi kasvissyöjältä.

Minulle sekasyönti on tavallaan vakaumus. Syön monipuolista terveellistä ruokaa. Syön kyllä kasvisruokaa, mutta pidän hieman ajattelemattomana ja jokseenkin sivistymättömänä, että minä tarjoan aina kasvisruokavaihtoehdon kasvissyöjille, mutta minun vakaumusta ei kunnioiteta eli ei ole lihavaihtoehtoa tarjolla. Viitseliäisyyttähän se luomulihan etsiminen vaatii, ja valitettavasti tätäkään ei yleensä kasvissyöjistä löydy.

Mulle ruuanlaitto on tosi tärkeä juttu, ei mikään sotke aineet keskenään ja tarjoa -tyyppinen tapahtuma.

Mä en voi kuvitella, että kukaan meidän ystävistä odottaisi saavansa luonamme liharuokaa. Ei tämmöinen asia ole ongelma silloin, kun kyse on ihmisistä, jotka oikeasti välittävät toisistaan. Ja mä en kyläile semmoisissa kodeissa, joiden asukkaista en välitä enkä kutsu kotiinikaan semmoisia ihmisiä. Muut toki saa tehdä niin jos haluaa.

Vierailija
32/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää ollutkaan niin yksoikoinen juttu muidenkaan mielestä vaikka kuvittelin. Näissä juhlissa tosiaan ruoka tilataan muualta, koska vieraita on paljon. Joten itse emäntä ei niitä väännä.

ap

Vierailija
33/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olettaa saavansa pelkkää kasvisruokaa sekasyöjäperheeltä, voi itsekin tarjota sitten vaikkapa juuri riistaa tai kalaa heille. Mutta yleensähän nämä jutut menee niin että veget huomioidaan -> ei toimi toistepäin. Joojoo, sekasyöjä syö kaikkea plääh. Monellakaan suomalaisella ei vatsa kestä ituja tai pelkkiä papuja proteiininlähteenä ja soijalle allergisia (tofu ym.) on huomattava määrä!

Vierailija
34/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voi palkata jonkun tekemään sen liha-aterian. Tai pyytää jotain läheistä tekemään sen.

Jos asia on noin vaikeaa, niin kannattaa jättää kutsumatta ne ongelmalliset sekasyöjät.

Jos taas ruoka loppuu kesken, niin se ei kylläkään ole vieraiden syy, vaan juhlien isäntäväen syy.

Joo, just siihen mulla onkin varaa. Mulla ei ole tuttavapiirissa ketään ongelmallisia sekasyöjiä. Kaikki syö kasvisruokaa nurisematta. Moni kaverini haluaa meille varta vasten syömään, kun teen niin hyvää ruokaa.

Vierailija
35/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me valmistetaan kasvissyöjälle kasvisruokaa, mutta he eivät koskaan valmista liha/kalaruokaa kun kyläilemme heillä. Ei ole kyse siitä että en voisi sitä kasvisruokaa syödä vaan siitä että minä näen vaivaa tehdä kasvisruokaa jota en muulloin tee oikeastaan koskaan. Miksi sitten kasvissyöjä ei pysty tekemään liharuokaa sitä syöville vieraille?

Vierailija
36/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole täältä lukenut yhdestäkään sellaisesta.

Jos olettaa saavansa pelkkää kasvisruokaa sekasyöjäperheeltä, voi itsekin tarjota sitten vaikkapa juuri riistaa tai kalaa heille. Mutta yleensähän nämä jutut menee niin että veget huomioidaan -> ei toimi toistepäin. Joojoo, sekasyöjä syö kaikkea plääh. Monellakaan suomalaisella ei vatsa kestä ituja tai pelkkiä papuja proteiininlähteenä ja soijalle allergisia (tofu ym.) on huomattava määrä!

Vierailija
37/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monellakaan suomalaisella ei vatsa kestä ituja tai pelkkiä papuja proteiininlähteenä ja soijalle allergisia (tofu ym.) on huomattava määrä!

En tietenkään laita soija-allergiselle ruokaa, jossa on soijaa! Mun kaveripiirissä on kaksi soija-allergikkoa ka hyvin onnistuu ruuanlaitto heillekin.

Vierailija
38/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me valmistetaan kasvissyöjälle kasvisruokaa, mutta he eivät koskaan valmista liha/kalaruokaa kun kyläilemme heillä. Ei ole kyse siitä että en voisi sitä kasvisruokaa syödä vaan siitä että minä näen vaivaa tehdä kasvisruokaa jota en muulloin tee oikeastaan koskaan. Miksi sitten kasvissyöjä ei pysty tekemään liharuokaa sitä syöville vieraille?

tehdä liharuokaa. Mä en laita sellaista ruokaa, jota en voi itse maistaa tai syödä.

Vierailija
39/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi on, anteeksi vaan, naurettava Olen itse kasvissyöjä.

tarvinnut enempää lukea kun tajusin kuka on naurettava: sinä.

Syökää ihan rauhassa kasviksianne mutta älkää kiusatko sillä muita.

Vierailija
40/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ruuanlaitto on tosi tärkeä juttu, ei mikään sotke aineet keskenään ja tarjoa -tyyppinen tapahtuma.

Mä en voi kuvitella, että kukaan meidän ystävistä odottaisi saavansa luonamme liharuokaa. Ei tämmöinen asia ole ongelma silloin, kun kyse on ihmisistä, jotka oikeasti välittävät toisistaan. Ja mä en kyläile semmoisissa kodeissa, joiden asukkaista en välitä enkä kutsu kotiinikaan semmoisia ihmisiä. Muut toki saa tehdä niin jos haluaa.

Voi ostaa lihan valmiina, esim. monista kaupoista ja halleista löytyy valmiiksi laitettua lihaa, esim. savukalaa. Voi pyytää jotakin valmistamaan sen tai maksaa jollekin, joka valmistaa sen. Tai jos tehdään yhdessä ruokaa, niin ostat lihan, ja sekasyöjä valmistaa sen itse.

Mielenkiintoista, että se välittäminen lähtee nimenomaan syömisestä. Minä välitän kasvissyöjäystävistäni ja tarjoan heille kasvisruoan. Oletan myös, että kasvissyöjäystäväni välittävät minusta ja aina on ollut lihavaihtoehto tarjolla, esim. kesällä oli sisäfilepihvi odottamassa grillausta.