Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatiin sitten miehen kaa kina aikaiseksi tuttavien ruokatarjoilusta..

Vierailija
20.03.2011 |

Eli tuttavat järjestävät juhlat kesällä ja ainakin naispuolinen on kasvissyöjä ideologisista syistä. Tokaisin sitten miehelle, että siellä onkin varmaan kasvisruokaa. Mies oli sitä mieltä, että on aika tökeröä jollei lihavaihtoehtoja tarjoilla. Koska järjestetäänhän mekin aina heille kasvisvaihtoehto. Kuulemma se on ideologian tuputtamista jos tarjotaan vaan rehuja. Mä sit taas en ymmärrä asiaa näin, koska kaikki voivat syödä kasvisruokaa. Musta on ihan okei et tarjolla on vaan niitä rehuja..

Mites muut ajattelee.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlia seuraavan yön vessassa, kärsisi kovista vatsakrampeista ym. Kun eihän se kuitenkaan siihen kuole. Ja loppujen lopuksi kun olisi niin helppoa valita sieltä hyllystä ne laktoosittomat tuotteet. Mutta kun ei vaan viitsi...

Moni intolerantikko pärjää laktaasientsyymien kanssa, vaikka tietysti joukkoon kuuluu aina näitä 'en voi syödä pisaraakaan laktoosia tai paska lentää kuin varpusparvi' -tyyppejä. Aina ei ole laktoositonta vaihtoehtoa tarjolla ja vähälaktoosista en käyttäisi makuhaittojen takia.

tuli ne oireet sitten allergiasta tai laktoosista? Eikö ole asiatonta ajatella, että vain allergikko saa niitä kunnon oireita, joten vain heidät on otettava huomioon? Sitähän tuo sinunkin ajattelusi on, että laktoosi-intolerantikot voi ottaa laktaasientsyymiä tai sitten olla syömättä. Eikä ne mitään oireita kuitenkaan saa kunhan teeskentelevät.

Niin ja niitä laktoosittomia maitotuotteita on nykyään saatavilla todella hyvin. Ja maidon voi korvata myös muilla tuotteilla. On siis aivan emännän/isännän viitseliäisyydestä kiinni haluaako ottaa vieraansa terveyden huomioon vai ei. Kyllä mua oikeasti nolottais helvetisti, jos vieraalla ei olis pöydässä mitään syötävää tai että tämä saisi vatsaoireita yms. ruokieni takia. Sen kun voi välttää ihan helpolla.

Vierailija
102/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan laktoosi-intolerantikko ei ole vielä niin pahoja ilmavaivoja tai ripulia saanut, että olisi kuollut siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se pitääkö olla tarjolla on vastavuoroista. Jos kasvissyöjäkaverini vaatisi minua ottamaan huomioon hänen ruokavalionsa, olisi minusta epäkohteliasta häneltä tarjota vain omaan ruokavalioonsa sopivaa ruokaa. Eli siis mielestäni voi vaatia vain sellaista, mihin itse on valmis. (Eli kasvissyöjä voi vaatia sitä kasvisruokaa muualla jos on itse valmis laittamaan omissa juhlissaan sekaruokaa). Tottakai jos on kohtelias emäntä/isäntä pyrkii ottamaan huomioon kaikki.

Vierailija
104/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kaikki syököön mitä haluaa, mutta omalla kulutuskäyttäytymiselläni lihataloutta kannata. ?

että sekasyöjä voi syödä kasvisruokaakin. olenko siis väärässä?

Sen sijaan juhlan järjestäjä voisi vaihteeksi kunnioittaa myös sekasyöjän ruokavaliota, eikä aina niin, että vain niitä erityisyyksiä vaativien toiveet toteutetaan. Kuten aiemmin mainittua, eettisesti tuotetta lihaa voi aivan hyvin kasvissyöjäkin laittaa tarjolle. Eihän hänen itse tarvitse sitä kuitenkaan syödä.

Vierailija
105/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. hirviä metsästetään, jotta kaikilla olisi turvallisempi ajaa autolla, myös kasvissyöjillä.

Vierailija
106/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaikki vieraatkin ovat sekasyöjiä? Vai onko se epäkohteliasta ja huomioonottamatonta?

Vierailija
107/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaikki vieraatkin ovat sekasyöjiä? Vai onko se epäkohteliasta ja huomioonottamatonta?

Vierailija
108/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvisruokaa ei sovi koskaan kenenkään tarjota vieraille.

Sanoisin, että yksipuolista.

Vierailija
109/119 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos lihansyöjien on otettava kasvissyöjät huomioon niin miks kasvissyöjien tarvis ottaa lihansyöjiä? oon ap:n miehen kaa samaa mieltä muutenkin.

Vierailija
110/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla se joka juhlat jarjestaa paattaa mita tarjoillaan...eihan ne vieraat tule kertomaan mita ruokaa haluavat ja mista tykkaavat. Jos vieraille ei kelpaa tarjottava niin voivat olla syomatta. Eikohan se muuasia ole siina juhlassa tarkeempaa kuin se ruoka...se on vain mukava lisa juhliin. Aijien pitaa olla niin aijaa ettei voi joskus olla syomatta sita lihaa...lapsellista touhua miehilta. Itse syon kaikkea ruokaa ja kylla mina arvostan juhlan jarjestajaa oli se tehnyt millaista ruokaa tahansa....

Vierailija
111/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on isotkin juhlat niin olettaisin tarjolla olevan myös jotain lihaa/kalaa, tosin varmastikin kasvispainotteisesti. En silti pitäisi tarjoilua huonona jos sitä lihaa ei olisikaan. Ja jos kyseessä on pienen piirin illanvietto niin pelkkä kasvisvaihtoehto olisi enemmän kuin ok.

Kasvisruoka on sitä paitsi hyvää :)

t. sekasyöjä

Vierailija
112/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömisestä aiheutuu ihan fyysisiä oireita. Minusta sinulla on aika ikävä asenne laktoosi-intolerantikkoja kohtaan. Kyllä ne oireet laktoosivammaisella voi olla ihan allergiaan verrattavia.

No, ruoka-allergiaan voi kuolla, mutta eipä ole kukaantiettävästi kuollut laktoosi-intoleranssiin.

ei keliaatikotkaan kuole, jos syövät gluteenia, mutta asenteesi varmaan kuitenkin heitä kohtaan eri????

Eikä itseasiassa suurinosa allergikoistakaan allergioihinsa kuole, vaan saa iho ja suolisto-oireita.

Näihin verrattavia oireita saa myös laktoosi-intolerantikot. Toisilla laktoosi aiheuttaa erittäin kovaa kipua, useamman päivän kestäviä vatsan toimintahäiriöitä ja jopa hengenahdistusta.

Näin esim minulla ja kyllä oireet on tutkittu johtuvaksi laktoosista ihan lääkärien toimesta ja ei, minulle EI auta laktoosikapselit yhtään.

Joten teidänlaistenne junttien luona minä ja monet muut kaltaiseni olisivat sitten syömättä.

Vierailija
113/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. hirviä metsästetään, jotta kaikilla olisi turvallisempi ajaa autolla, myös kasvissyöjillä.

ei ylipäätään ole mielestäni kannatettava harrastus tai elinkeino. Käytän ainoastaan joukkoliikennettä.

Vierailija
114/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvissyöjä eettisistä ja ekologisista syistä. Tältä pohjalta siis kommentoin ja tiedostan sen itse.

Jos itse järjestän juhlat, tarjoan vain kasvisruokaa, josta osa saattaa sisältää meijerituotteita ja/tai kananmunaa mutta josta suurin osa on vegaanista. Ajattelen asian niin, että useimmille sekasyöjille ruokavalio ei ole ideologinen valinta ja he voivat hyvällä omallatunnolla syödä myös kasvisruokaa. Pyrin aina valmistaan niin monta eri lajiketta, että myös herkkävatsaisilla/pähkinäallergisilla/soijaa vierastavilla olisi, mistä valita. Minulle on tärkeää, että ruoka maistuu vieraille, ja jos kyse on lounas- tai päivällistarjoilusta, huolehdin myös siitä, että ruoka on täyttävää.

Kasvissyönti on minulle vakaumuksellinen asia, todella vahvasti elämänkatsomustani heijasteleva periaate. Tämän vakaumuksen vastaista on tukea lihan tuotantoa kulutusvalinnoillani ja omilla konkreettisilla teoillani. Olen vetänyt rajan siihen, etten osta lihaa, en syö sitä itse enkä yksityishenkilönä aktiivisesti rohkaise ketään muutakaan lihaa syömään.

Olen kuitenkin myös tarkka siitä, etten tuputa kasvissyöntiajatuksiani muille: en mesoa sekasyöjäseurassa lihatuotannon epäkohdista enkä ole suuna päänä pakottamassa ketään lopettamaan lihansyöntiä. Voisi tietysti olla sitä mieltä, että pelkästään kasvisruuan tarjoaminen juhlissa on jonkinlaista aatteen pakkosyöttöä. Itse kuitenkin ajattelen, että en omissa juhlissani tuputa kasvisruokaa vaan jätän vain lihan tarjoamatta. Vierailleni ruoka, jota tarjoan, on vain ruokaa, vaikka se minulle olisikin Kasvisruokaa ja Ei-lihalle. Jokin teko, kuten vegetaarisen ruuan nauttiminen ei vielä sinällään tee kenestäkään vegetaristia tai vegaania, vaan taustalle tarvitaan se lihanvastainen ajatusmaailma. Ja lihanvastaista ajatusmaailmaa en ruokavierailleni tyrkytä.

Vastaukseni siis on, että kasvissyöjän ei tarvitse tarjota lihavaihtoehtoja seurueelle, jossa on sekä kasvis- että sekasyöjiä, koska sekasyönti ei ole ideologinen valinta ja sekasyöjät voivat syödä kasvisruokia. Kasvissyöjän syitä ruokavalioonsa ei siis mielestäni voi rinnasta sekasyöjän ruokavalion syihin. Sanottakoon tässä nyt vielä sekin, että näkemykseni mukaan kasvissyöjä EI VOI syödä liharuokaa. Minusta olisi omituista, jos kasvissyöjä tarjoaisi jollekulle muulle liharuokaa, kun kasvissyöjä itse syvästi ja vakaumuksellisesti uskoo lihansyönnin tai lihateollisuuden toimintaperiaatteiden olevan eettisesti väärin.

Periaatteessa lienee kai mahdollista, että sekasyöntikin voisi olla ideologinen valinta. Minun on kuitenkin hieman vaikea keksiä uskottavaa eettisiin syihin perustuvaa selitystä sille, että joka aterialla tai edes jokaisella lounaalla tai päivällisellä pitäisi syödä lihaa. Kasvisruokahan on oikein koostettuna yhtä ravinteikasta ja terveellistä kuin sekaruokakin. Ja myös tällaista ravitsevaa kasvisruokaa saa valmistettua niin, että kaikki tai suurin osa raaka-aineista on kotimaisia.

Vierailija
115/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta musta on vallan ok jos juhlissa tms. on vain kasvisruokia tarjolla. Se on tärkeää, että tämän lisäksi kaikki allergiat otetaan huomioon.

Olen ollut kaksissa häissä, joissa oli vain kasvisruokaa (toisissa vegaanista). Ruoka on ollut hyvää myös sekasyöjien mielestä. Tuolla vegaanihäissä oli todella ammattitaitoinen vegaaninen pitopalvelu ja ruoka oli todella herkullista (esimerkiksi leivonnaisista ei kukaan varmasti olisi edes huomannut niiden olevan vegaanisia, jollei tätä olisi tiennyt ja asiaa tuntemattomampi olisi varmaan luullut tiettyjä kasvisruokiakin lihaksi kuten esimerkiksi oma isäni on joskus luullut esimerkiksi tarjoamistani kasvispyöryköistä, sanoi vain, että ovat mausteisempia kuin äitini tekemät :)) ja hyvä menekki sillä vaikutti olevan myös lihansyöjien keskuudessa.

Me itsekin miehen kanssa suunniteltiin ensiksi kasvisruoka häitä mutta lopulta päädyttiin siihen, että tarjolla oli myös liha- ja kalavaihtoehdot. Tämä oli meidän kohdalla siinä mielessä järkevä ratkaisu, että käyttämämme pitopalvelu ei ollut oikein tottunut kasvisruokia valmistamaan. Pitopalvelun suhteen taas ei oikein ollut vaihtoehtoja kun oli niin pieni paikkakunta kyseessä. Mutta siis meillä kotona kyllä vieraille lähes aina tarjotaan kasvisruokaa. Näyttävät sekaruokailijatkin pystyvän sitä syömään, joku ottaa jopa lisääkin. Pyrin tekemään hyvää ja ravitsevaa ruokaa huomioin aina huolellisesti kaikki allergiat vaikka vieraita olisi enemmänkin.

Mutta onhan ihmisillä oikeus puida saamiaan tai odotettavissa olevia tarjoilua. Jos on sitä mieltä, että juhlissa kuuluu olla aina lihaa tarjolla niin saahan niinkin ajatella vaikka ajatus alkaa olla vähän vanhanaikainen monissa piireissä. Olen minä ainakin ollut bileissä ja kylässä, jossa on ollut vähän kehnonlaistakin ruokaa mutten nyt ole siitä kovin paljon kärsinyt. Kukin tarjoaa juhlissaan mitä tarjoaa siitä kai on lähdettävä vaikka on toki mukavaa kun toiset otetaan mahdollisimman hyvin huomioon.

Vierailija
116/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ollut kauheet showt pystyssä jos emännät ja isännät ei tarjoa kasvisvaihtoehtoa juhlissa vegeille, jos niitä on.

mutta vegejen ei nyt tarvitsisi siis ottaa huomioon muita, niitä jotka syövät lihaa :D

eih ei...ei se nyt ihan niin mene, sama pätee myös toistekinpäin tai mitenpäin tahansa.

Vierailija
117/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on sekasyöjiä, mutta läheskään joka aterialla ei ole lihaa tarjolla meilläkään. Meitä ei yhtään haittaisi juhlat, joissa ei ole lihaa tarjolla. Päinvastoin voisi olla mukava mennä vaihteen vuoksi juhliin, joissa olisi vain kasvisruokaa. Yleensä joka juhlassa on sitä iänikuista kuivaa paahtopaistia tarjolla. Miehesi on vähän hassu, jos sillä menee nyt juhlat pilalle ellei saa lihaa. Kyse on vaan yksistä juhlista ja yhdestä ateriasta.

Vierailija
118/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ollut kauheet showt pystyssä jos emännät ja isännät ei tarjoa kasvisvaihtoehtoa juhlissa vegeille, jos niitä on.

mutta vegejen ei nyt tarvitsisi siis ottaa huomioon muita, niitä jotka syövät lihaa :D

eih ei...ei se nyt ihan niin mene, sama pätee myös toistekinpäin tai mitenpäin tahansa.

Ei se kyllä mene ihan miten päin tahansa.

JOS lihaa syövä henkilö ei koskaan syö eikä voi syödä kasviksia, kyseessä on erikoisruokavalio. Tällaisessa tapauksessa kasvissyöjän tulisi mielestäni ottaa kyseinen lihansyöjä huomioon juhliensa tarjoiluja suunnitellessaan, jotta lihansyöjäkin saisi jotain ruokaa. Yleensä vain on niin, että henkilöt, jotka lihaa syövät, EIVÄT OLE LIHANSYÖJIÄ vaan sekasyöjiä eli he voivat lihan lisäksi syödä ja syövätkin aterioillaan myös kasviksia. Sekasyöjälle ei siis yleensä koidu minkäänlaista terveydellistä tai eettistä hankaluutta kasvisruuan syömisestä.

Kasvissyöjä puolestaan noudattaa yleensä erikoisruokavaliota, johon ei kuulu lainkaan lihaa. Eettisistä ja/tai terveydellisistä syistä kasvissyöjä ei siis voi syödä lihaa. Sekasyöjän olisi mielestäni fiksua ottaa kasvissyöjä huomioon juhliensa tarjoilua suunnitellessaan, koska jos juhlissa ei ole kasvisruokaa, kasvissyöjä jää joko ilman ruokaa tai syö omia eväitään. Kasvissyöjän ei siis ruokaa tarjotessaan ole välttämätöntä ottaa sekasyöjää huomioon, koska sekasyöjä voi syödä kasvisruokaa.

Vierailija
119/119 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias juhlien järjestäjä ottaa huomioon ruokailijoiden ruokarajoitteet ja katsoo, että jokainen voi syödä edes jotain lajia - mieluummin useampaa.

Pidin vähän aikaa perhepiirin pienet juhlat, ja koska meidän suvussamme ei ole ruokarajoitteisia, tarjoilut olivat vähän lihapainotteisia (kana-caesarsalaatti, voileipäkakku (kala ja kinkku), poropiirakoita, patonkia suolaisina herkkuina, lisänä makeaa). Eräs sukulainen toi mitään ilmoittamatta "ystävänsä", joka oli kasvissyöjä. ei ollut tytölle mitään muuta syötävää kuin patonkia. Kaiken kiireen keskellä siskoni jätti seremonian väliin ja väsäsi tälle tytölle vihersalaatin. Ruokapöydässä kävi sitten ilmi, että tyttö on allerginen tomaatille eikä syö kurkkua, jota ei ole kuorittu. Ei siis syönyt salaattiakaan... Makeita herkkuja ei syönyt siksi, että kakussa ja pullissa oli kananmunaa (oli joko allerginen tai vegaani), kekseissä oli lisäaineita (ostin ne valmiina) ja tee ei ollut luomuteetä. Okei, söi sitten patonkia ja huokaili ja oli naama nyrpällään, vaikka tein uuden salaatin ja kuorin sen kurkun. Ei edes koskenut siihen...

Vieraidenkin pitää ymmärtää tilanteet. Aina ei ole mahdollista tehdä juuri sitä sopivaa ruokaa, jos rajoitteet eivät ole olleet tiedossa. En edes ymmärrä, miten tämä tyttö oletti saavansa noilla rajoituksissa itselleen mitään sopivaa, kun tuli yllätyksenä kylään ventovieraille ihmisille.

Itsellänikin on muutama ruokarajoitus. En ilmoita niitä etukäteen, koska juhlissa on minulle yleensä sopivia ruokalajeja eikä minun ole pakko syödä kaikkea. Pienissä illanvietoissa sitten ilmoitan, koska siellä voi tosiaan olla kaksi tai kolme lajia, enkä halua asettaa isäntiä/emäntiä hankalaan tilanteeseen. Itselleni kyllä näissäkin juhlissa riittää se leipä ja salaatti.

MIelestäni normaalijuhlissa ei tarvitse väsätä kasvissyöjille erikseen ruokalajeja, jos ei ole kyse vegaaneista. Salaatit lisukkeineen käyvät usein, on leipää, perunaa, kasviksia, gratiineja. En näe asiaa niin, että sinne liharuoan viereen pitäisi laittaa jokin porkkanapihvi vaan koen, että tällaisissa noutopöydissä jokainen kokoaa itselleen mieluisan ja sopivan lautasellisen ruokaa. Tärkeintä on, että sitä ruokaa on jokaiselle. Vegaanit on eri asia, koska moni laji saattaa sisältää maitotuotteita tai kananmunaa.

Samalla tavalla ajattelen kasvissyöjien juhlissa. Tarjolla on monipuolisia ruokalajeja (varmaan sitä leipää, salaattia, kasviksia jne.), joista jokainen kokoaa itselleen mieluisan annoksen. Miksi ihmeessä juhlien järjestäjän pitäisi tarjota itselleen vastenmielisiä lajeja vain vieraiden iloksi? Jos ei onnistu ottamaan ruokarajoitteita huomioon (esim. vakaumuksellinen lihansyöjäkarppaaja), niin pyytää sitten vierasta tuomaan omat eväät. Tosin aika moni kyllä mielellään näkisi vaivaa, jotta kaikki voivat syödä jotain.

Eniten ärsyttää niin sekasyöjien kuin kasvissyöjienkin valitukset siitä, miten sitä ruokaa oli liian vähän tai se ei ollut mieluista, se oli pahaa tai siinä ei ollut huomioitu riittävästi ruokarajoitteita. Kyse on toisten ihmisten mieltymyksistä ja juhlista. Jokainen voi yhden illan puputtaa leipää tai salaatinlehteä kuolematta nälkään. Hemmoteltuja kakaroita nuo valittajat, joiden oma napa on aina tärkeämpi kuin toisten juhlat!

Olen siis tosiaan ollut häissä, joissa ainoa ruoka oli kalakeitto ja leipänä jokin outo tumma leipä, joka oli makeaa ja jossa oli erilaisia pähkinöitä/jyviä. Näissä häissä en voinut syödä mitään. Itseäni saan syyttää, kun en kertonut ruokarajoituksista etukäteen (sain tiedon, että häissä olisi normaali noutopöytä ja tuo ruoka oli yllätys jopa sulhasen vanhemmille, jotka olivat maksaneet huiman summan "pitopalvelulle"). Noloahan tuo oli, mutta en kuollut nälkään, ja tärkeintä oli kuitenkin tuon hääparin tyytyväisyys.