Saatiin sitten miehen kaa kina aikaiseksi tuttavien ruokatarjoilusta..
Eli tuttavat järjestävät juhlat kesällä ja ainakin naispuolinen on kasvissyöjä ideologisista syistä. Tokaisin sitten miehelle, että siellä onkin varmaan kasvisruokaa. Mies oli sitä mieltä, että on aika tökeröä jollei lihavaihtoehtoja tarjoilla. Koska järjestetäänhän mekin aina heille kasvisvaihtoehto. Kuulemma se on ideologian tuputtamista jos tarjotaan vaan rehuja. Mä sit taas en ymmärrä asiaa näin, koska kaikki voivat syödä kasvisruokaa. Musta on ihan okei et tarjolla on vaan niitä rehuja..
Mites muut ajattelee.
Kommentit (119)
Vähän avarakatseisuutta peliin!
Kyse on vieraiden huomioimisesta. Sekasyöjät pyrkivät aina huomioimaan jos jonkinlaista erityisruokavaliota, mutta harvoinpa kukaan enää viitsii huomioida sekasyöjiä. Ja joo, pidän kyllä kasvisruoasta, mutta alkaa pikku hiljaa nyppiä nämä jatkuvat vaatimukset, joita kuitenkaan itse ei saa esittää. Ja sitten esitetään naurettavia perusteluita, miksei voi laittaa liharuokaa, esim. ei voi paistaa valurautapannullaan lihaa. Jaahas. No, sen pannun voi pestä, jos joku uusavuton ei sitä tiennyt. Ja ap:n tapauksessa käytetään pitopalvelua, joten ei tarvitse edes koskea siihen lihaan tai käyttää sitä edes metrin päässä valurautapannustaan.
Itse sekasyöjänä syön myös kasvisruokia ja joskus tarjoankin niitä. Tässä tarvitaan nyt joku uusi nimitys sellaiselle sekasyöjälle, joka ei KOSKAAN voi syödä ateriaa ilman lihaa. Osaan minäkin sitten jatkossa paremmin huomioida tällaiset vieraat.
Itse sekasyöjänä syön myös kasvisruokia ja joskus tarjoankin niitä. Tässä tarvitaan nyt joku uusi nimitys sellaiselle sekasyöjälle, joka ei KOSKAAN voi syödä ateriaa ilman lihaa. Osaan minäkin sitten jatkossa paremmin huomioida tällaiset vieraat.
Mutta pointti on siinä, miksei kasvissyöjä voi tarjota vaikkapa eettisesti tuotettua luomulihaa tai vaikkapa itse pyydystettyä riistaa tai kalaa? Kun ei voi valurautapannulleen sellaista päästää.
Joidenkin vaikeasti allergisten ruokavalio voi koostua lähes pelkästä lihasta ja vain muutamasta kasviksesta. Hassu juttu sinänsä, lihoista ihminen taitaa olla allerginen vain kalalle, mutta ei taida sellaista kasvista ollakaan, mille joku ei olisi allerginen. Viittaa vahvasti siihen, että ihminen olisi kuitenkin alunperin ollut lihansyöjä.
No joo.
Joidenkin vaikeasti allergisten ruokavalio voi koostua lähes pelkästä lihasta ja vain muutamasta kasviksesta.
jota minä kyllä kasvissyöjänäkin voisin huomioida.
Mutta on se kumma miten ei hyvä ja taitavasti koostettu kasviruoka muille sekasyöjille muka maistuisi. Ei vaan voi käsittää...
Se on kyllä kiihottava aihe, tämä kasvissyönti.
Mutta asiaan, täällä siis ollaan aika paljon sitä mieltä, että on tökeröä, jos juhlissa ei ole lihaa tarjolla. Eikö se kuitenkin ole isäntäperheen asia päättää mitä juhlissa tarjotaan. Se, että "meilläkin on kasvisvaihtoehto" ei kyllä kelpaa minusta perusteeksi sille, että isäntäperhe ei itse saa päättää mitä tarjoilee.
Otetaanpa toinen esimerkki: absolutistipariskunta järjestää juhlat. Pitääkö heidän tarjoilla juhlissa alkoholia (riittävästi), kun kerran kaikissa juhlissa mihin heidät on kutsuttu skumpan rinnalla on tarjottu Pommacia?
jota minä kyllä kasvissyöjänäkin voisin huomioida.Mutta on se kumma miten ei hyvä ja taitavasti koostettu kasviruoka muille sekasyöjille muka maistuisi. Ei vaan voi käsittää...
Kiva juttu, jos osaa tehdä hyvää kasvisruokaa, mutta kovin moni ei ihan oikeasti osaa tehdä.
tuosta aiheesta voi saada riidan aikaiseksi.
Mutta asiaan, täällä siis ollaan aika paljon sitä mieltä, että on tökeröä, jos juhlissa ei ole lihaa tarjolla. Eikö se kuitenkin ole isäntäperheen asia päättää mitä juhlissa tarjotaan. Se, että "meilläkin on kasvisvaihtoehto" ei kyllä kelpaa minusta perusteeksi sille, että isäntäperhe ei itse saa päättää mitä tarjoilee.
Otetaanpa toinen esimerkki: absolutistipariskunta järjestää juhlat. Pitääkö heidän tarjoilla juhlissa alkoholia (riittävästi), kun kerran kaikissa juhlissa mihin heidät on kutsuttu skumpan rinnalla on tarjottu Pommacia?
jos kasvisruokaa ei ole tarjolla. Pointtina nyt onkin se, että sekasyöjät huomioivat muut, erityisruokailijat eivät.
Alkoholin tarjoaminen on kohteliasta, mutta ketään ei tarvitse känniin juottaa, jos on juhlista kyse. Alkoholi ja ruoka ei nyt oikein ole rinnastettavia asioita.
ovat kasvissyöjiä, en näe ongelmaa. Silloin kaikki voi olla kasvista. Mutta jos järjestäjän puoliso tai lapset on sekasyöjiä niin on aika kiintoisaa tarjota vain kasviksia. Toki suotakoon se heille. Osa varsinkin vanhemmista ihmisistä tosin kaikkoaa aika äkkiä kotiinsa syömään.
Voisin hyvin syödä vain kasviksista koostuvan aterian juhlissa mutta kesäisissä grillijuhlissa olisin aika hämmästynyt jos ei olisi mitään lihaisaa grillattavaa. Luulenpa että kun nämä kerran tilaavat ruoan niin siellä tulee olemaan myös lihavaihtoehto.
Se on kyllä kiihottava aihe, tämä kasvissyönti. Mutta asiaan, täällä siis ollaan aika paljon sitä mieltä, että on tökeröä, jos juhlissa ei ole lihaa tarjolla. Eikö se kuitenkin ole isäntäperheen asia päättää mitä juhlissa tarjotaan. Se, että "meilläkin on kasvisvaihtoehto" ei kyllä kelpaa minusta perusteeksi sille, että isäntäperhe ei itse saa päättää mitä tarjoilee. Otetaanpa toinen esimerkki: absolutistipariskunta järjestää juhlat. Pitääkö heidän tarjoilla juhlissa alkoholia (riittävästi), kun kerran kaikissa juhlissa mihin heidät on kutsuttu skumpan rinnalla on tarjottu Pommacia?
itse käytä. Kasvisruokaakin on tarjolla. Mutta perheessä jossa syödään kasvisruokaa ei ole koskaan lihaa/kanaa/kalaa tarjolla. Eli jatkossa meiltä ei saa alkoholia eikä kasvisruokaa ja siitä on kenenkään turha valittaa. Vieraat syököön sitä mitä on tarjottu.
jos kasvisruokaa ei ole tarjolla. Pointtina nyt onkin se, että sekasyöjät huomioivat muut, erityisruokailijat eivät.
Alkoholin tarjoaminen on kohteliasta, mutta ketään ei tarvitse känniin juottaa, jos on juhlista kyse. Alkoholi ja ruoka ei nyt oikein ole rinnastettavia asioita.
Kasvinsyöjällä on erityisruokavalio. Totta kai sekasyöjä ottaa tämän huomioon (minä ainakin). En ole ennen tätä päivää kuullut, että lihansyöntikin on erityisruokavalio, joka pitäisi ottaa huomioon...Nyt vaan aina juhliin ilmoittautumisiin viesti: Pakko saada lihaa! ;)
vain kasviksia. Toki suotakoon se heille. Osa varsinkin vanhemmista ihmisistä tosin kaikkoaa aika äkkiä kotiinsa syömään.
tästä vielä että useimmat lapsiperheetkin varmaan joutuisivat poistumaan ajoissa. Omat lapseni syövät raakoja kasviksia lisukkeena mutta suurin osa kasvisruoista ei mene ja kaikki kypsennetyt kasvikset ovat aikalailla pakkopullaa.
Kasvinsyöjällä on erityisruokavalio. Totta kai sekasyöjä ottaa tämän huomioon (minä ainakin). En ole ennen tätä päivää kuullut, että lihansyöntikin on erityisruokavalio, joka pitäisi ottaa huomioon...Nyt vaan aina juhliin ilmoittautumisiin viesti: Pakko saada lihaa! ;)
Sekaravinto ei ole erityisruokavalio, joten kummastuttaa, miten sitä on niin vaikea erityisruokailijoiden tarjota. Lihaa löytyy joka puolelta, sen sijaan jotain gluteenitonta saa joskus metsästää todella pitkään ja hartaasti. Pointti olikin siinä, että sekaruokailijat aina joutuvat ottamaan huomioon muut. Sen sijaan esim. kasvissyöjät eivät huomioi sekasyöjiä, esim. tarjoamalla joskus lihaa. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat kyllä tarjoavat gluteenipitoisia leivonnaisia juhlissa.
Kasvinsyöjällä on erityisruokavalio. Totta kai sekasyöjä ottaa tämän huomioon (minä ainakin). En ole ennen tätä päivää kuullut, että lihansyöntikin on erityisruokavalio, joka pitäisi ottaa huomioon...Nyt vaan aina juhliin ilmoittautumisiin viesti: Pakko saada lihaa! ;)Sekaravinto ei ole erityisruokavalio, joten kummastuttaa, miten sitä on niin vaikea erityisruokailijoiden tarjota. Lihaa löytyy joka puolelta, sen sijaan jotain gluteenitonta saa joskus metsästää todella pitkään ja hartaasti. Pointti olikin siinä, että sekaruokailijat aina joutuvat ottamaan huomioon muut. Sen sijaan esim. kasvissyöjät eivät huomioi sekasyöjiä, esim. tarjoamalla joskus lihaa. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat kyllä tarjoavat gluteenipitoisia leivonnaisia juhlissa.
mutta edelleen toistan saman: Olen ihmeissäni, etteivät jotkut sekasyöjät voi milloinkaan olla ilman lihaa. Ei kyse ole siitä, etteikö olisi helppoa tarjota lihaa. Naurattaa se, että jonkun on pakko saada jokapäiväinen liha-annoksensa.
t. itsekin sekasyöjä
Kaverini on tomaatille allerginen. Minä pidän tomaateista tosi paljon, ja syönkin niitä joka aterialla. Pidän tosi töykeänä sitä, että kaveri ei voi tarjota minulle tomaatteja siellä vieraillessani. Enpä minäkään taida enää vaivautua tekemään tomaatitonta ruokaa hänelle.
Mutta oikeasti joo. Kasvisruokavalio, kuten moni muukin erityisruokavalio, perustuu siihen, että jotain "perus"- eli normaalista sekäsyöjäruokavaliosta on poistettu. Täten henkilö, joka noudattaa erityisruokavaliota, ei voi syödä tätä "normaalia" ruokaa. Jos tarjolla ei ole muuta, henkilö ei voi syödä mitään. Sen sijaan kun valmistetaan ateria jonkin ruokavalion mukaan jättämällä jokin aines, tässä tapauksessa liha pois, sekäsyöjä voi edelleen syödä kyseistä ruokaa. Toki jos on nirso ei välttämättä tykkää, mutta eiköhän se ole sitten ihan toisen keskustelun aihe että voiko aikuinen ihminen kieltäytyä kyläpaikan ruoasta vain siksi että ei tykkää siitä.
Kyllähän jokainen muutenkin tarjoaa sellaisia ruokia, joista tietää saavansa maistuvia ja itsekin pitää. Mielestäni selviö. Jos jonkun kasvissyönti ottaa niin lujille niin ei heille ole pakko kenenkään mitään extraa tarjota, tai tosiaan ylipäänsä kutsua kylään ilmapiiriä pilaamaan.
Sekaravinto ei ole erityisruokavalio, joten kummastuttaa, miten sitä on niin vaikea erityisruokailijoiden tarjota. Lihaa löytyy joka puolelta, sen sijaan jotain gluteenitonta saa joskus metsästää todella pitkään ja hartaasti. Pointti olikin siinä, että sekaruokailijat aina joutuvat ottamaan huomioon muut. Sen sijaan esim. kasvissyöjät eivät huomioi sekasyöjiä, esim. tarjoamalla joskus lihaa. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat kyllä tarjoavat gluteenipitoisia leivonnaisia juhlissa.
mutta edelleen toistan saman: Olen ihmeissäni, etteivät jotkut sekasyöjät voi milloinkaan olla ilman lihaa. Ei kyse ole siitä, etteikö olisi helppoa tarjota lihaa. Naurattaa se, että jonkun on pakko saada jokapäiväinen liha-annoksensa. t. itsekin sekasyöjä
Jos itse näet kymmenen vuotta vaivaa vääntää kasvispöperöä niin onko liikaa vaadittu jos toinen edes yhden kerran vaivautuisi tarjoamaan vaikka kalaa?
Kaverini on tomaatille allerginen. Minä pidän tomaateista tosi paljon, ja syönkin niitä joka aterialla. Pidän tosi töykeänä sitä, että kaveri ei voi tarjota minulle tomaatteja siellä vieraillessani. Enpä minäkään taida enää vaivautua tekemään tomaatitonta ruokaa hänelle.
Mutta oikeasti joo. Kasvisruokavalio, kuten moni muukin erityisruokavalio, perustuu siihen, että jotain "perus"- eli normaalista sekäsyöjäruokavaliosta on poistettu. Täten henkilö, joka noudattaa erityisruokavaliota, ei voi syödä tätä "normaalia" ruokaa. Jos tarjolla ei ole muuta, henkilö ei voi syödä mitään. Sen sijaan kun valmistetaan ateria jonkin ruokavalion mukaan jättämällä jokin aines, tässä tapauksessa liha pois, sekäsyöjä voi edelleen syödä kyseistä ruokaa. Toki jos on nirso ei välttämättä tykkää, mutta eiköhän se ole sitten ihan toisen keskustelun aihe että voiko aikuinen ihminen kieltäytyä kyläpaikan ruoasta vain siksi että ei tykkää siitä.
Kyllähän jokainen muutenkin tarjoaa sellaisia ruokia, joista tietää saavansa maistuvia ja itsekin pitää. Mielestäni selviö. Jos jonkun kasvissyönti ottaa niin lujille niin ei heille ole pakko kenenkään mitään extraa tarjota, tai tosiaan ylipäänsä kutsua kylään ilmapiiriä pilaamaan.
lihansyöjätkin laittaa kasvis- ja lihavaihtoehdot
eli kaasvisruokailijoilta odotamme samaa
Ruoka-allergiaan voi kuolla! Tietenkään kukaan ei tarjoile pähkinäallergikolle pähkinää. Mutta kasvissyöjä ei kuole, jos syö lihaa eikä tätä ole edes vaadittukaan. Kasvissyöjä ei edes kuole siihen, jos hän tarjoaa lihaa, edes joskus. Vaikka sitten tuoretta kalaa.
Hohhoijaa.
Kyse on vieraiden huomioimisesta. Sekasyöjät pyrkivät aina huomioimaan jos jonkinlaista erityisruokavaliota, mutta harvoinpa kukaan enää viitsii huomioida sekasyöjiä. Ja joo, pidän kyllä kasvisruoasta, mutta alkaa pikku hiljaa nyppiä nämä jatkuvat vaatimukset, joita kuitenkaan itse ei saa esittää. Ja sitten esitetään naurettavia perusteluita, miksei voi laittaa liharuokaa, esim. ei voi paistaa valurautapannullaan lihaa. Jaahas. No, sen pannun voi pestä, jos joku uusavuton ei sitä tiennyt. Ja ap:n tapauksessa käytetään pitopalvelua, joten ei tarvitse edes koskea siihen lihaan tai käyttää sitä edes metrin päässä valurautapannustaan.