G: Alatiesynnytys VS sektio!
1) Kumman nyt valitsisit, jos joutuisit synnyttämään? (saisit valita)
2) Oletko kokenut molemmat, kummasta toivuit nopeammin?
Kommentit (85)
Jos fysiikkani puolesta pystyisin vielä synnyttämään alateitse, toki niin tekisin mielelläni, mutta kun minulla ei sitä vaihtoehtoa ole, niin sektio on ainoa tapa. Lantiosta ei mahdu pienetkään lapset ulos.
Itselläni ensimmäinen oli kiireellinen sektio, joka oli karu kokemus ja traumojahan siitä jäi. Toinen suunniteltu sektio, joka meni hyvin, kolmantena päivänä lähdin kotiin, eikä vaivoja ollut. Hieman haavaa kiristi silloin kun nousin sängystä ylös, ei muuta. Itse toivuin sektioista nopeasti ja ongelmitta, mutta eihän se nyt mikään mukava toimenpide ole.
..yhden sektion ja neljän alakautta syntyneen jälkeen,varmasti alakautta.
Sektio itsessään ei ollut mitenkään kamala, mutta toipuminen siitä vei pitkään. Vauvan hoitaminen sen haavan kanssa on tuskaa aluksi. vaakaan viillettiin.
1) valitsisin alakautta. Olisi varmasti luonnollisempi ja turvallisempikin.
2)olen kokenut itse vain sektion. Perätilassa poika ja yli 4 kiloa painoarvio ja muutenkin riskiraskaus niin ei tullut kysymykseenkään edes kokeilla alakautta. Sektio oli kuitenki tosi mukava kokemus ja toivuin nopeasti, osastollakin 2 päivän jälkeen kävelin melkein normaalisti. Tietty sapettaa kun leikkauksesta nyt 4 kk ja vatsa haavan kohalta aivan tunnoton yms myös muita tuntemuksia. niin kyllä jos ens kerralla on mahdollisuus valita niin kokeilisin alakautta ehdottomasti :)
ja tietty sivuttain viilto haluuko joku oikeesti ihan tarkotuksella semmosen pystyviillon :D siis jos hätäsektio niin ei siinä hirveesti kysellä mut et ihan vapaaehtosesti :D
1) Sektion
2) Ensimmäinen oli rankka alatiesynnytys, jonka jälkeen meni yli puoli vuotta ennenkuin pystyin normaalisti istumaan. Toinen oli kiireellinen sektio pystyhaavalla. Sektiosta toivuin paljon nopeammin.
1) alatiesynnytyksen valitsisin (elävässä elämässä en voi valita, synnytykseni ovat sektioita :)...)
2) olen kokenut molemmat, 2 alatiesynnytystä ja 3 sektiota. Alatiesynnytyksistä toivuin huomattavasti nopeammin kuin sektioista. Sektioista tosin sektio sektiolta nopeammin, eli 3. sektiosta nopeiten.
Varmaan suunnitellun sektion.
Esikoiseni syntyi kiireellisellä sektiolla raskausmyrkytyksen johdosta huonon vointini takia. Sitä ennen takana oli synnytyksen käynnistämisen jälkeen yli vuorokausi supistuksia ja jatkuvaa oksentelua. Muistan toivoneeni jo pitkään sektiota, koska en olisi jaksanut enää yhtää oksentelua.. toivuin sektiosta hitaasti, mutta uskon että se johtui enemmänkin siitä kidutuksesta ennen sektiota.
Nyt odotan toista lastani ja sektio olisi toiveissa, ellei joku saa minua vakuuttumaan siitä, että minusta on alatiesynnytykseen..
Jos ottaisit sektion, ottaisitko pysty- vai vaakasuoran leikkaushaavan?
ja vain sellaisen olen kokenut.En kannata turhia leikkauksia ja on hyvä ettei synnytystapaa saa itse valita ilman painavia syitä
1) Alatiesynnytyksen
2) Kaksi alatiesynnytystä takana, joista ensimmäinen oli todella vaikea ja josta toipuminen kesti pidempään kuin ystävän toipuminen sektiosta.
Toinen alatiesynnytys oli helppo ja nopea.
Kumman nyt valitsisit, jos joutuisit synnyttämään?
En osaa sanoa, kun kokemusta vain hätäsektiosta ja kahdesta normaalisektiosta.
Kokemusta vain sektiosta, ahtaan sisälantion takia en pysty synnyttämään alakautta.
ehdottomasti alatie. Olen kokenut molemmat ja siitä toivuin kyllä nopeammin, vaikka repesin erittäin pahasti. Ja ottaisin tietenkin vaakaviillon, jos sekin pitäisi valita.
Synnytän esikoiseni ilmeisesti ensi kuussa.
Jos saisin valita, valitsisin sektion. Mielestäni sektiossa on pienemmät riskit vauvalle sekä äidille. Alatiesynnytys, kun voi aiheuttaa vauvalle esim. hapenpuutteen ja siitä seuraavan vammautumisen tai Erbin pareesin ja äidille esim. pahat repeytymät, kivuista tai repeytymistä aiheutuvat henkiset traumat, lopun elämän alapäävaivat...
Alatien valitsisin, kokenut olen molemmat. Molemmista toivuin erittäin hyvin, toki sektion haava oli kipeä muutaman päivän.
1) Alatiesynnytyksen siis.
2) Vain alatiesynnytyksen olen kokenut. Olen toipunut hyvin ja nopeasti.
1) Kumman nyt valitsisit, jos joutuisit synnyttämään? (saisit valita)
-alatiesynnytys ehdottomasti
-olen kokenut molemmat, alatiesynnytyksestä toipuminen nopeampi
Ja vaakaviilto (tietysti) jos voisi valita. Omat synnytykset siis kiireellinen sektio, alatiesynnytys ja hätäsektio. Eli kumpikin viilto on vatsassa.
ja ilmeisesti googlailet ja maalailet piruja seinille ajan kuluksi? Synnytys on luontainen tapa saada se vauva ulos,ja sairaalassa varsinkin erittäin turvallista. Sektio taas on suuri leikkaus ja riskitkin ovat eri luokkaa
Erittäin nopeasti toivuttu alatiesynnytys, jossa en revennyt lainkaan ja kävelin itse osastolle ja olisin voinut tehdä vaikkapa 10 km lenkin.
Sektioon päädyttiin sitten vuorokauden synnyttämisen ja rankan ponnistusvaiheen jälkeen. Jäi kammo alatiesynnytystä kohtaan, koska meillä venytettiin sektiopäätöstä niin kauan, että vauva ehti kärsiä.
Ottaisin nyt sektion, jos saisin valita. Jos tulen vielä raskaaksi, vaadin ainakin käynnin pelkopolilla ja ehkä sen sektion silti. On pelottavaa kerrata tapahtumia miehen kanssa, kun molemmat aina vain ihmetellään, miksi sitä sektiopäätöstä ei tehty heti, kun vauvan sydänäänet romahti. Miksi odotettiin siihen asti, että oli jo hätä ja hoppu ja vauva piti kärrätä teholle?
Ilmeisesti et ole niistä siis tietoinen.
Synnytän esikoiseni ilmeisesti ensi kuussa.
Jos saisin valita, valitsisin sektion. Mielestäni sektiossa on pienemmät riskit vauvalle sekä äidille. Alatiesynnytys, kun voi aiheuttaa vauvalle esim. hapenpuutteen ja siitä seuraavan vammautumisen tai Erbin pareesin ja äidille esim. pahat repeytymät, kivuista tai repeytymistä aiheutuvat henkiset traumat, lopun elämän alapäävaivat...
2) Kahteen kertaan olen synnyttänyt alakautta, noin tunti synnytyksen jälkeen nousin ylös, kävin suihkussa, ja se oli siinä. :)
valitsisin ehdottomasti alatie synnytyksen! Molemmista on kokemus. Sektiosta toipuminen vei pitkään ( parin viikon ajan aina sängystä noustessa tuntui, että maha repeää yms..) Alatie synnytyksen jälkeen olin kunnossa muutamassa päivässä, vaikka repeämistäkin oli.
Ja muutenkin jo synnytys tilanne oli paljon rauhallisempi ja intiimimpi alatiesynnytyksessa (tuosta mieheni oli hassun yllättynyt)