Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet kieltäytynyt omaishoitajuudesta?

Vierailija
15.09.2026 |

Vanhus ei ole niinkään toimintakyvytön, vaan mieleltään taantunut (ollut aina hyvin vaikea ja syönyt ikänsä rauhoittavia)  Hän ei ymmärrä, että ei minulla ole mahdollisuutta irtautua töistäni ja alkaa ilmaiseen orjatyöhön. Matkaakin on 60 kilometriä. Hän ei tajua ollenkaan, että minulla on velkainen asunto, autonkin tarvii että voisin kulkea + muut elämisen kustannukset.  

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tyrkytä omaishoidon tukea. Sitä pitää itse hakea. 

Vierailija
2/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalla ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap tarkoittaa tukea vaan sitä hoitamista.😅

Vierailija
4/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vanhuksen mahdollisuus muuttaa lähemmäs sinua ap? 

Vierailija
5/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ap tarkoittaa tukea vaan sitä hoitamista.😅

Mitä tiedän, niin jo ennen omaishoitajuutta ihminen tarvitsee paljon apua. Siivousta, kaupaskäyntiä jne. 
Harmi, ettei ap pysty / halua auttaa. 

Vierailija
6/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskanmarjat. Äitiäni yritettiin monta kertaa kiristää ja haukkumalla saada täysin infarkti-muistisairaan isäni omaishoitajaksi siinä kohtaa, kun lääkäri kirjoitti lausunnon että on ympärivuorokautisen avun tarpeessa ja 4x päivässä kotihoito ei riitä.

Vielä sinä aamuna, kun isälleni myönnettiin tehostetun palveluasumisen vanhainkotipaikka loppuiäksi, Hollolan sosiaaliakka soitti 8.00 äidilleni että oletko todella niin huono vaimo ettet ala miehesi avuksi, vetosi Jumalaan ja sanoi ettei äitini ole hyvä aviopuoliso vaikka niin on Jumalan kasvojen edessä luvannut.

Hollolassa sote toimii näin.

Vierailija
7/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei sitä omaishoidon tukea tyrkytetä. Mutta tyrkytetään kyllä omaishoitajuutta. Minä ja sisareni asuimme eri paikkakunnilla kaukana nyt jo edesmenneestä leski-isästämme. Hänellä todettiin muistisairaus. Hoitava lääkäri ehdotti tosissaan, että ettekö te voisi vuoron perään hoitaa isäänne. Minulla ja siskollani molemmilla kokoaikatyö ja pieni asunto ja molemmat autottomia. Siinä olisikin ollut helppo julkisilla vuoro viikoin isoa sekavaa miestä kärrätä osoitteesta toiseen "hoitoon".

Vierailija
8/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskanmarjat. Äitiäni yritettiin monta kertaa kiristää ja haukkumalla saada täysin infarkti-muistisairaan isäni omaishoitajaksi siinä kohtaa, kun lääkäri kirjoitti lausunnon että on ympärivuorokautisen avun tarpeessa ja 4x päivässä kotihoito ei riitä.

Vielä sinä aamuna, kun isälleni myönnettiin tehostetun palveluasumisen vanhainkotipaikka loppuiäksi, Hollolan sosiaaliakka soitti 8.00 äidilleni että oletko todella niin huono vaimo ettet ala miehesi avuksi, vetosi Jumalaan ja sanoi ettei äitini ole hyvä aviopuoliso vaikka niin on Jumalan kasvojen edessä luvannut.

Kannattaa tehdä valitus asiasta.

Vierailija
9/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä tyrkyttävät, kun näkevät että on niin vaadittava hoidettava, että veisi valtavasti palveluja/resursseja

Vierailija
10/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä tyrkyttävät, kun näkevät että on niin vaadittava hoidettava, että veisi valtavasti palveluja/resursseja

Vaikea saada. Muutakin tuttu on miettinyt, jos saisi omaishoidontukea pelkästä kaupassa käyttämisestä ja lääkäriin viemisestä. Ehei, ei niin helposti saa. 

Vierailija
11/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitusta tekemään.

Vierailija
12/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea saada. Muutakin tuttu on miettinyt, jos saisi omaishoidontukea pelkästä kaupassa käyttämisestä ja lääkäriin viemisestä. Ehei, ei niin helposti saa. 

Joo siis se sopimus että alat virallisesti omaishoitajaksi, sen saat tehtyä vaikka samana päivänä. Sitten kun yrität sitä korvausta alkaa hakemaan, sepä kestää, ja ne lailla luvatut lomapäivät jolloin saisit viedä hoidettavaksi vanhainkodille ja itse lomailla? Ei onnistu, ei ole paikkoja, monta muuta on jonossa edellä ja ei sun loma nyt onnistu. Ehkä ensi helmikuussa olisi yksi tiistai jolloin kävisi.

Vierailija
13/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä muuten kannata lähteä hommaan siinä vaiheessa, kun se on kaupassa käymistä ja lääkäriin viemistä, koska irti ei pääse edes siinä vaiheessa, kun homma eskaloituu ympärivuorokautisen hoivan tasolle.

Vierailija
14/14 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä muuten kannata lähteä hommaan siinä vaiheessa, kun se on kaupassa käymistä ja lääkäriin viemistä, koska irti ei pääse edes siinä vaiheessa, kun homma eskaloituu ympärivuorokautisen hoivan tasolle.

TÄMÄ, NIIN TÄMÄ. Kaupassakäynti muuttuu 24/7 vaippojen vaihtamiseksi, koska ette saa enää ikinä sitä soten kotihoitokäyntiä, vaikka tarve olisi. Koska kotihoidon tai vanhainkotipaikan tarve arvioidaan aina verrattuna muihin samalla hetkellä kunnassa apua tarvitseviin. Jos on sama tilanne kahdella potilaalla ja toisella on omaishoitaja, niin paikan ja avun saa AINA se toinen. "Koska siellä on kuitenkin omaishoitaja apuna".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi